Elbilforum.no
Bilmerker => BMW => BMW i3 => Emne startet av: LMOR på torsdag 23. februar 2017, klokken 11:28
Verkstedet sier at rust ikke dekkes av garanti eller service avtale pluss, som dekker slitasjedeler.
Noen andre som har opplevd det eller fått det dekket?
Har du "Service Inclusive Plus" er dette dekt, uansett hva verkstedet måtte si:
Har du bare "Service Inclusive" er det derimot ikke dekt.
Les mer her: http://www.bmw.no/no/topics/offers-and-services/service-and-warranty/service-inclusive.html
Faksimile
(http://i.imgur.com/kIXenx6.png)
EDIT:
Mulig at vilkårene er annerledes men i så fall er nettsiden villedende og absolutt et grunnlag for å klage/gå til sak.
Rust er ikke slitasje, men er et resultat av ytre påvirkning(salt, fuktighet) og lite bruk.
Skal dette dekkes av Service Inclusive Plus må bilen varsle for utslitte bremser og det må i tillegg måles at skivene er tynnere en minimums tykkelse.
Så hvis du betaler 10000.- for 60000km, og er "uheldig" å få rust på skivene når bilen har kjørt 45000km, så vil plus-avtalen ikke dekke noen bremseskiver før det har gått 60000km.
Dermed koster pluss-avtalen mer eller lik prisen over disk, fordi du kun får bytte av klosser.
Avtalen reklamerer med ingen bekymring, forutsigbare kostnader, store besparelser og ingen overraskelser...
Det står ingen forbehold, og rust er nevnt i andre sammenhenger, så det er i så fall særdeles villedende reklame.
Jeg betalte mer for plussavtalen på i3 enn jeg gjorde på 5-serien. Risikoen for rust er større på i3, siden bremsene brukes mindre, så det var ikke urimelig. Hvis ikke rust dekkes, er det mildt sagt merkelig at det skulle koste mer på i3.
Skivene vil ikke bli byttet på grunn av rust på Service Inclusive Plus.
Hvis skivene er under minimum tykkelse når varselet om utslitte bremsklosser har slått inn vil skivene bli byttet uavhengig av rust.
Nå gjentar du bare det tråden startet med.
Jeg stiller spørsmålet om det er juridisk holdbart. Betingelsene er bytte av slitedeler, ikke årsaken. Prisen skal være basert på reelle erfaringstall, og dermed er det noe som ikke stemmer.
På engelsk brukes begrepet wear and tear, og det inkluderer rust. Det er kun skader som ikke da er inkludert.
Forsåvidt litt på siden ang Service Plus.
Jeg har konstatert at skivene bak viser tendenser til rust mye raskere enn jeg er vant til fra andre BMW jeg har hatt. Jeg har og en 2014 Octavia, og der fikk jeg beskjed om at skivene bak burde byttes pga rust. Km på 60 000.
I begge tilfellene har jeg begynt å bruke håndbrekk litt aktivt i en bakke jeg har som ender i en rundkjøring. Nå ser skivene på i3 helt fine ut, og sakte begynner faktisk Octavia'n sine skiver også å bli blanke. For Octavia'n sin del, så er ikke skivene helt javne lenger, med altså blanke.
Vi er nå på vår andre i3, og begge har vist samme tendens til rust. Tipper at dette avhenger av hvor en kjører, og at veier med mye salting fremskynder prosessen. Om dette sliter på brekk-funksjonen aner jeg ikke. Har fått "velsignelse" fra Skodaverkstedet på metoden.
Har en 2010 1-serie som har gått rundt 100 000, og der ser skivene bak ut omtrent som om de var nye. Det helt uten å tenke på noe som helst.
Samme som jeg ser, og det er da jeg tenker at kombinasjonen lite bruk og større risiko for rust, ikke kan forsvare en høyere Pluss pris, hvis ikke rust er dekket. Da skulle prisen i stedet vært lavere, siden jeg oftere i tillegg må betale for bytte skiver.
Sitat fra: rth på fredag 03. mars 2017, klokken 07:51
Har en 2010 1-serie som har gått rundt 100 000, og der ser skivene bak ut omtrent som om de var nye. Det helt uten å tenke på noe som helst.
Antispinn på den bruker bakbremsene. Som regel nok til å holde de fine. :)
Eu-sjekk i høst. Skivene foran er rustet i filler på innsiden. På utsiden var de skinnende blanke. Fikk svar om at alle i3 som kommer inn på eu-kontroll må skifte skiver og klosser foran. Mener at dette er konstruksjonsfeil med dårlige calipere.
Bak er det bra med kraftigere skiver. Etter vask ta en liten ryggings og brems hardt. Da får du dratt av rust-dannelsen.
Har originale skiver foran og bak enda jeg. Originale klosser bak også. På sitt 5 år snart, og over 80.000km.
Jeg har kjørt 56.000 km, og lite rust på skivene. Men synes det har blitt veldig dype spor i skivene. Den dagen jeg må bytte klosser, bør nok skiver og byttes. Dette synes jeg er dårlig. Enten er klossene for harde, eller skivene for myke. Kan dette vær reklamasjon?
Var på EU-kontroll for noen måneder siden med min 2014 modell, da hadde den gått ca 66000. Måtte bytte skiver bak pga rust på innsiden. Foran var det visst fremdeles OK. Har blitt flinkere til å ta en hard oppbremsing før jeg setter den fra meg. Får se om det hjelper.
Vår har gått 80.000km. Kun byttet bremseklosser foran.
Sitat fra: godjul på tirsdag 12. februar 2019, klokken 20:14
Eu-sjekk i høst. Skivene foran er rustet i filler på innsiden. På utsiden var de skinnende blanke. Fikk svar om at alle i3 som kommer inn på eu-kontroll må skifte skiver og klosser foran. Mener at dette er konstruksjonsfeil med dårlige calipere.
Bak er det bra med kraftigere skiver. Etter vask ta en liten ryggings og brems hardt. Da får du dratt av rust-dannelsen.
Bak har ikke mine klosser tatt jevnt over hele skiven på utsiden, selv ved hard bremsing, spesielt på venstre side. Men prøvde i dag full fart bakover (ca 40 km/t, SW-begrenset av bil) og noen harde oppbremsinger (på et øde industriområde), og da ble det vesentlig bedre. Blanke skiver helt ut til kanten, men ble igjen noen små prikker med dypere rust. Får ta en "dyprens" til våren når saltingen er over for denne sesongen.
Har tidligere tittet litt på innsiden av skivene rund baut med mobilkamera, og det ser tilsynelatende bra ut (46.000 km).
[ This attachment cannot be displayed inline in 'Print Page' view ] Sitat fra: Herwitz på søndag 17. februar 2019, klokken 10:05
Var på EU-kontroll for noen måneder siden med min 2014 modell, da hadde den gått ca 66000. Måtte bytte skiver bak pga rust på innsiden. Foran var det visst fremdeles OK. Har blitt flinkere til å ta en hard oppbremsing før jeg setter den fra meg. Får se om det hjelper.
Samme her også, men på 52' km ca i mai i fjor var mine rustet i stykker bak ???
Har en mistanke om at hun som eide bilen før aldri har hatt en kraftig oppbremsing så lenge hun hadde bilen!
Byttet bak selv og bilen gikk igjennom EU-kontrollen, men nylig fikk jeg opp varsel om "Brake pad wear indicator", så nå må jeg vel bytte foran også snart :(
Kjøpte komplett sett både foran og bak i samme slengen, så de foran tas nok i forbindelse med bytte til sommerhjul
Ellers har jeg også praktisert hard bremsing i bunn av en bakke før en fartshump, og de nye bremsene bak ser blanke og fine ut enda så lenge! Tror allikevel jeg vil prøve å ta en bakoverbremsing i ny og ne for å sikre at de også tar på innsiden siden det var der de hadde rustet mest!
Får se på min i morgen skal på EU om jeg har rustet skiver .....
Edit 0 feil ....
Bremsene på i3 er det dårligste jeg har vært borti med tanke på rust. Med god margin. Har forsøkt å bremse hardt regelmessig, men det hjelper lite, spesielt bak. Bremseklossene er også nesten utslitt etter 30.000km.
Har lagt merke til at klossene er veldig myke og avgir enorme mengder bremsestøv. Dette setter seg på skivene og rustprosessen starter i løpet av få timer. Har kjøpt inn uorginale skiver og klosser av bedre kvalitet som skal settes på til våren. Prisen BMW tar for å sette på mer av den samme dritten er ekstrem. Ca 7 lapper per aksel. :-1:
Lønner seg å rygge når man tester bremsene bak. Forover tar vel de fremme nesten all bremsinga vil jeg tro, 80% kanskje?
Jeg må rygge ut av en garasje hver gang bilen skal brukes og får dermed bremsa ganske kraftig. Ingen anmerkning på 4års-service på 40.000 km.
Sitat fra: JorgenM på fredag 01. mars 2019, klokken 12:45
Lønner seg å rygge når man tester bremsene bak. Forover tar vel de fremme nesten all bremsinga vil jeg tro, 80% kanskje?
Er det virkelig en dokumentert effekt av å rygge og bremse?
Aldri hørt om det før.
Fungerte for meg i alle fall, etter forgjeves å ha prøvd å få brukt hele bakskiven ved bremsing i fart fremover.
Sitat fra: Orbit på søndag 17. februar 2019, klokken 21:35
Bak har ikke mine klosser tatt jevnt over hele skiven på utsiden, selv ved hard bremsing, spesielt på venstre side. Men prøvde i dag full fart bakover (ca 40 km/t, SW-begrenset av bil) og noen harde oppbremsinger (på et øde industriområde), og da ble det vesentlig bedre. Blanke skiver helt ut til kanten, men ble igjen noen små prikker med dypere rust. Får ta en "dyprens" til våren når saltingen er over for denne sesongen.
bobakka: aner ikke, men det er vel logisk hvis man tenker på det :)
Sitat fra: Orbit på fredag 01. mars 2019, klokken 15:47
Fungerte for meg i alle fall, etter forgjeves å ha prøvd å få brukt hele bakskiven ved bremsing i fart fremover.
Sitat fra: Orbit på søndag 17. februar 2019, klokken 21:35
Bak har ikke mine klosser tatt jevnt over hele skiven på utsiden, selv ved hard bremsing, spesielt på venstre side. Men prøvde i dag full fart bakover (ca 40 km/t, SW-begrenset av bil) og noen harde oppbremsinger (på et øde industriområde), og da ble det vesentlig bedre. Blanke skiver helt ut til kanten, men ble igjen noen små prikker med dypere rust. Får ta en "dyprens" til våren når saltingen er over for denne sesongen.
Jeg ville trodd at med å kjøre ned en bratt bakke og bremse slik at ABS'en slo inn ville både bremsene foran og bak bli slipt. Men kanskje ikke?
Jeg skal prøve trikset med å rygge fort og bremse :-)
Nedoverbakke, da blir jo enda mer av vekta fordelt forover og desto mindre trykk på bremsene bak :)
Sette bilen i nøytral, rulle opp i fart og bremse, funger godt for å renske bak hos meg..
Sitat fra: Ingeniøren på lørdag 02. mars 2019, klokken 14:56
Sette bilen i nøytral, rulle opp i fart og bremse, funger godt for å renske bak hos meg..
Det er det jeg også har gjort.
Ser bra ut på utsiden både foran og bak.
På innsiden foran og bak kan jeg ikke se hvordan det ser ut.
Selv om mer vekt blir på forhjula bremser jeg så hardt at jeg tror at også bakhjula bremser bra.
Er det OK for i3'n å skifte gir i fart?
Det er tungvindt og hindrer trafikken å stoppe helt opp for å skifte gir, men har ikke tatt sjansen på noe annet
Sitat fra: bobakka på søndag 03. mars 2019, klokken 10:45
Er det OK for i3'n å skifte gir i fart?
Det er tungvindt og hindrer trafikken å stoppe helt opp for å skifte gir, men har ikke tatt sjansen på noe annet
Ingen problemer. Bare brems ned og "gir" opp før full stopp, og kjør videre...
Trenger ikke bremse. Bare å røre bryteren mot riktig posisjon.
Edit:
Ups, dette er en "rust på bremsene"-tråd. Kanskje essensielt å bremse da :p
Men hvis formålet bare er å gire, så trengs ikke det.
Da jeg hadde I3 så brukte jeg å å renske bakbremsene med å dra på håndbrekk i fart. Gjorde dette spesielt når jeg kjørte av veien og inn på avkjøringsfelt. Ca 1 gang hver 14 dag.
Da bilen hadde 1. service etter 2 år og ca 42000 km så var det ingen bemerkning på bremsene, de bemerket faktisk det motsatte at de var veldig bra.
Sitat fra: Toalmar på søndag 03. mars 2019, klokken 12:29
Da jeg hadde I3 så brukte jeg å å renske bakbremsene med å dra på håndbrekk i fart. Gjorde dette spesielt når jeg kjørte av veien og inn på avkjøringsfelt.
Er det så lurt?
Trodde bilen stoppet ganske fort om du drar på den elektroniske håndbremsen i fart?
Er du sikkert på at bilen tåler det?
Den bruker ABS+DSC, bremser på alle fire hjul og stopper pent og pyntelig, faktisk litt tregere enn ved å trampe bremsepedalen i bånn.
Tror det har vært diskutert i andre tråder også dette med bruk av håndbrekk i ulike hastigheter:
https://elbilforum.no/index.php?topic=41590.15
Noen mener sågar at frambremsene også blir aktiviserte når håndbrekk aktiviseres i høy hastighet, muligens for å hindre at bakenden kan skli ut, men dette har jeg ikke noe belegg for å si noe om ???
https://elbilforum.no/index.php?topic=12948.3120
Det er naturlig at bremsene bak ruster mer enn foran, dette gjelder alle biler. Grunnen er grei, det er hardere bremsekraft foran enn bak, og på en elbil med regenerering så er det selvsagt ett mye mindre behov for å bremse. De gangene du bremser så bremser du svakere ettersom elmotoren hjelper deg og du aktiverer da kun bremsene foran.
At det skal hjelpe på å rygge å bremse tror jeg ingenting på.
Når det gjelder håndbrekket så tar det kun på bakhjulene, er du i tvil slå det på,
jekk opp bilen og sjekk.
Parkbremsen fungerer forskjellig etter om du er i fart eller parkert. I fart er alle fire hjul brukt til bremsing, via DSC. (Kjenn på bremseskivene etter nedbremsing med brekket, de blir alle varme). Det betyr igjen at de hjulene som er fremst i fartsretningen får hardest bremsing. Når du rygger, betyr det at bakhjulene får det meste av bremsevirkningen. DSC hindrer låsing av etterløpende hjulpar (dvs forhjulene når du rygger), for å holde bilen stabil. (I "roller mode" er alle slike støttesystemer borte, og du får brekksladd med forhjulene når du rygger. Har prøvd!)
Det er riktignok en fail-safe dersom DSC er død, så vil parkeringsbremsesystemet alene kunne bremse i fart, og da bare bakhjulene.
Utklipp fra BMW university (min utheving):
[ This attachment cannot be displayed inline in 'Print Page' view ]
Synes folk bruker mye tid og penger på å forsikre seg og klage på alt og alle i stedet for å brette opp ermene og bruke 15 min. med en pusseskive i forbindelse med bytte til sommerdekk. Litt zinkspray forhindrer ny rust der bremseklossene ikke sveiper.
Gjør en dette får en mye overskudd til bedre sysler som familie og venner, og ikke minst bedre humør som følge av å ha klart noe selv, og slippe krangling med "teite folk" på verkstedet. ;)
Bildet viser en skive som går fra ikke EU godkjent til EU godkjent med minimal anstrengelse.
Finnes det en guide om hvordan man gjør dette på i3?
Kanskje denne: https://youtu.be/BOubDKjnqak
Her er en bedre video for bytte av bremser bak på i3. Med norske kommentarer. Laget av bildeler.no
1499,- for delene: https://www.bildeler.no/bremsesett/bmw/i3-i01-/E/2015/IB1P25B/?Vare=76885
https://youtu.be/ofWNrIS_O_0
Sitat fra: remiandre på torsdag 02. mars 2017, klokken 06:49
Rust er ikke slitasje, men er et resultat av ytre påvirkning(salt, fuktighet) og lite bruk.
Skal dette dekkes av Service Inclusive Plus må bilen varsle for utslitte bremser og det må i tillegg måles at skivene er tynnere en minimums tykkelse.
Etter 2 mnds bruk ?
Bruker du ikke bremsene vil de (skivene) ruste etter bare et par dager. Overflaterust. Men en kjapp oppbremsing sørger for at overflaterusten forsvinner og skivene blir blanke.
Mine skiver er straks over 5 år gamle på vår i3. Kun skiftet bremseklosser fremme i fjor. Passert 83000km
Jeg har lekt meg litt med "roller mode" i vinter, og har nå funnet ut at dette er jo den beste måten å fikse bremser på også. Hvis man skal en tur på en part tre mil, sleng på "roller mode" og skivene er strøkne når dere kommer frem. Gjør dette en gang i uka, så blir ting bra :)
Hva er "roller mode"?
Roller mode kobler ut ABC, stabilitetskontroll og antispinn. Morsomt å prøve, men ikke å anbefale å kjøre langt med. i3 er livsfarlig uten "støttehjul".
+ kobler ut all regen, så bremsing blir bare med mekaniske bremser.
Kult. Noen som har prøvd denne modus for å øke rekkevidden?
Bare synd at den også kutter regen når en faktisk ønsker det, nemlig når en likevel skal bremse.
Vi har fått opp varsel om bremser. Det betyr vel at klosser er nedslitt og slitasjevarsleren er kommet i kontakt med skive.
Ligger an til å gjøre jobben selv, men lurer da på feilmeldinga. Går den bort når en bytter klosser og monterer ny slitasjevarsler?
Sitat fra: rth på tirsdag 02. april 2019, klokken 10:06
Vi har fått opp varsel om bremser. Det betyr vel at klosser er nedslitt og slitasjevarsleren er kommet i kontakt med skive.
Ligger an til å gjøre jobben selv, men lurer da på feilmeldinga. Går den bort når en bytter klosser og monterer ny slitasjevarsler?
Skal ligge noen videoer på Bildeler.no som er lure å se først. Der bytter de slitasjevarsler, men er vel litt avhengig av om hvor mye den er slitt...
Slitasjevarsleren er engangsartikkel, har den først løst ut må den byttes.
Slitasjevarselern er ikke problemstillingen, men feilmeldingen.
Jeg ringte Bilia for å få pris for bytte av skiver/klosser rund baut. ca 14K. (Lokalt verksted skal ha ca 7K for samme jobb.) Deler koster ca 4K om jeg gjør det selv. I den forbindelse så nevnte han jeg snakket med at jeg fikk ikke resatt feilmeldingen selv. Noen som har vært borti denne problemstillingen. Det å bytte skiver/klosser/slitasjevarsler er en enkel grei operasjon.
En kan selvfølgelig bare gi blaffen i meldingen.
Jeg byttet selv, og når føleren ble byttet, forsvant feilmeldingen.
Sitat fra: pberg på tirsdag 02. april 2019, klokken 13:34
Jeg byttet selv, og når føleren ble byttet, forsvant feilmeldingen.
Flott.
Da er det bare å bestille deler.
Da var skiver/klosser bytta rund baut. Startet med venstre side F/B. Det tok 1t 45min fra jekk ble plassert til den ble fjernet. På høyre side tok det 45 min. I samme slengen er jo også hjulskift gjort. Jeg er rimelig sikker på at ett verksted gjør jobben på under 1,5 time.
Klossene bak var interessante. Ut ifra slitasjen på dem, kunne de vare like lenge som bilen. Omtrent ingen slitasje. Så da gir jo rust på skivene en mening.
Klossene foran var slitte slik at varsler ble aktivert. Samtidig var skivene på innsiden skikkelig stygge. Jeg har aldri hatt en bil som har så rustne skiver forran ila 2 år. Nå er det jo en vedtatt sannhet, at på elbiler så ruster skivene siden bremsene ikke brukes. Hvorfor er da klossene utslitt? Her er det noe som skurrer. Skal vi tippe at det er dårlig materialkvalitet som er egentlig grunn..
Ett problem består. Varsel om bremseskift gikk ikke bort. Så at hos "pberg", så forsvant feilmeldingen. Må vel sjekke om jeg har fått pluggen skikkelig i. Er det andre som har opplevd det ene eller det andre?
Men alt i alt. Har du en garasjejekk, 18 Torx pipe, 7mm! umbrako, 13mm pipe og 17mm nøkkel. Da anbefaler jeg å gjøre jobben selv. I forhold til Bilia i Drammen så er det faktisk 10 000 spart!! For ett par timers jobb. Om noen er så bevistløse at de setter bort jobben der.
OK. Her er løsningen. Hold inne 0-stiller til trippteller i min 10 sek
Kort-trykk deg gjennom til du har mulighet for reset av bremser. (Det var startvalget mitt). Lang-trykk til spørsmål om du ønsker reset, lang-trykk igjen og reset utføres. Det hele tar 20 sek. :D
Strålende at du deler slikt :+1: :+1: :+1:
Der ligger også muligheten for å 0-stille service og bytte av bremsevæske også.
Når garanti går ut, kommer jeg i hvert fall aldri til å ha bilen inn på 2-års service. Bytte av bremsevæske settes bort til lokalt verksted, bytte av kupefilter samt 0-stilling av service gjør jeg selv. Og så får EU ta kikken på bilen.
Samme plan som meg. Har 3mnd igjen av garanti. :) Skal ha bilen "til den dør".
@rth
Hvor langt har bilen din gått?
Jeg hadde min på eu kontroll nå. Og måtte bytte skiver foran. De var stygge på innsiden. Fikk tilbud om å bytte skiver og klosser foran. Kjøpte delene selv, og bytta selv. Men gadd ikke bytte klossene, da det ser ut som de holder ihvertfall 2 år til. Bilen har gått 75000.
Sitat fra: rth på lørdag 06. april 2019, klokken 08:16
Klossene foran var slitte slik at varsler ble aktivert. Samtidig var skivene på innsiden skikkelig stygge. Jeg har aldri hatt en bil som har så rustne skiver forran ila 2 år. Nå er det jo en vedtatt sannhet, at på elbiler så ruster skivene siden bremsene ikke brukes. Hvorfor er da klossene utslitt? Her er det noe som skurrer. Skal vi tippe at det er dårlig materialkvalitet som er egentlig grunn..
Jeg bytta mine skiver foran for 1 år siden på 80'km. )Hadde forventet at de skulle holde 200'). Klossene på innsiden var deslitt.
Nå etter et år og 30' km, hvor jeg i praksis kjører uten re-generering og bremser inn mot hvert kryss (og jeg kjører som bilen er en BMW 325i), så er bremseskivene foran blanke og fine, men når jeg ser på innsiden, av skivene , ser jeg problemet , klossene tar kun en liten del av skiven og påbegynne de rust 60% av skivene flate på innsiden. Helt åpenbart at kalipper ikke er dimensjonert riktig, dette tok jeg opp med BMW, men de mener jeg elbilkjører og ikke bremser nok....
Løsningen for min del , er å ta de av nå og bruke vinkelsliper før gravrusten tar disse. Gravrusten på de originale skivene var nok de som slet ut klosssene før tiden, lagde farlige fading situasjoner for meg i vått vær og ekstra støynivå i bilen.
Skal også beholde bilen, heldigvis er konstruksjonen for bremsene gjennomtenkt og raskt å demonter / montere.
Bilen vår har gått ca 65'km.
Vi skal gjennomføre ny bremsestrategi. Skal bruke brekket aktivt når en skal ha litt hard nedbremmsing. Vi har noen nedoverbakker i løypa vår som egner seg. Jeg tror brekkbrems bremser hardere bak enn vanlig bremsing. Så får vi se hvordan det utvikler seg. Kommer rusten fortsatt så blir det å finne billigste skiver, og så bytte skive før EU. Ser at klosser lever mye lengre enn skivene slik det er nå.
Helt enig i at bremsene blir skumle når rusta kommer. Noen ganger i vinter føltes det nesten som om de nesten ikke tok i det hele tatt.
Er det noen som har byttet til belagte bremseskiver? For eksempel Zimmermann (https://www.otto-zimmermann.de/de/produkte/coat-z-beschichtete-bremsscheiben/) har slike skiver til i3.
De reklamerer i alle fall med at det skal hindre rust på navet og kantene av skiven. Korrosjonsbeskyttelsen forsvinner fort i slitebanen, men hjelper det noe at det er mer rustbestandighet ellers på skiven (annet enn visuelt)? Det virker for meg som rusten som legger seg utenom slitebanen på standardskivene, fort spiser seg innover på skiven når de er lite i bruk.
Sitat fra: pberg på tirsdag 02. april 2019, klokken 13:34
Jeg byttet selv, og når føleren ble byttet, forsvant feilmeldingen.
Istemmes. Bilen skjønner dette selv.
Ja dille med computer i bilen for å bytte sensorene ,var unødvendig på min 60ah.
«Problemet» jeg ser , er at klossene på innsiden av skivene foran , ikke tar mer en 30-40 % av banen. Det dannes rust på resten av banen over kort tid.
Hvorfor klossene ikke tar over større flate , vet jeg ikke. Både med de gamle skivene og de nye bremset jeg mye og hardt.har kjørt siste året uten regenerering i praksis.
Skivene bak er skinnende blanke både inside/utside.
Min teori er at når rusten får tak på inside (ikke synlig uten demontering), så risikeres fading og ekstra støynivå i bilen. Hadde før bytte 10 desibel høyere støynivå i i3 vs 22 år gammel Audi. Nå har min i3 5 desibel lavere, 2-3 desibel lavere støy en feks nesten ny xc60 i 80kmt , samme veibane/forhold/måleapparat/metode.
Sitat fra: DieselVegard på søndag 07. april 2019, klokken 09:20
Sitat fra: pberg på tirsdag 02. april 2019, klokken 13:34
Jeg byttet selv, og når føleren ble byttet, forsvant feilmeldingen.
Istemmes. Bilen skjønner dette selv.
Det var jo flott at den skjønte det, men samtidig så skjønte ikke min bil det. Og for de som opplever det samme, så er det fort gjort å fikse.
Ja veldig bra det ble lagt tips for resett. Kan godt hende at nyere i3 eller i3 med oppgradert SW er lagt inn med resett krav.
Sitat fra: 02jan på søndag 07. april 2019, klokken 11:31
Ja dille med computer i bilen for å bytte sensorene ,var unødvendig på min 60ah.
«Problemet» jeg ser , er at klossene på innsiden av skivene foran , ikke tar mer en 30-40 % av banen. Det dannes rust på resten av banen over kort tid.
Hvorfor klossene ikke tar over større flate , vet jeg ikke. Både med de gamle skivene og de nye bremset jeg mye og hardt.har kjørt siste året uten regenerering i praksis.
Skivene bak er skinnende blanke både inside/utside.
Min teori er at når rusten får tak på inside (ikke synlig uten demontering), så risikeres fading og ekstra støynivå i bilen. Hadde før bytte 10 desibel høyere støynivå i i3 vs 22 år gammel Audi. Nå har min i3 5 desibel lavere, 2-3 desibel lavere støy en feks nesten ny xc60 i 80kmt , samme veibane/forhold/måleapparat/metode.
Samme erfaring hos meg. Byttet skiver rundt om og klosser foran. Bilen er fra januar 2017. Skivene foran var veldig ille foran på innsiden. Jeg tenker dette skyldes dårlig kvalitet fra BMW. Kjøpte Bremboskiver som var belagt. Har noen andre kompiser som har kjøpt andre merker, så nå tester vi hvilke som holder lengst. Tenker også å ta av skiver og bremsecaliper hver gang jeg legger på sommerdekk for rengjøring og smøring.
Sitat fra: 02jan på søndag 07. april 2019, klokken 12:06
Ja veldig bra det ble lagt tips for resett. Kan godt hende at nyere i3 eller i3 med oppgradert SW er lagt inn med resett krav.
Rart. Har skrudd BMW siden tidlig 2000-tall (hobbybasis) og alle har skjønt det selv. Inkludert alle Mercedesen jeg har skrudd på også.
2 år gammel bil. Inne på service i November, var da kjørt 32 000 km. Ingen kommentar fra verkstedet.
April og 38 000km rød varseltrekant om skifte av klosser. Kjører bilen inn på lite lokalt verksted. Fullstendig utslitte klosser, bilen bør ikke kjøres.
Snakker med BMW, de forstår selvfølgelig ikke noe....
Jeg bestiller klosser og skifter de på lokalt verksted. Venter på deler der nå.
Det jeg er betenkt over er at de har service på bilen, det tar 4mnd og 6000km og så er klossene bare stålet. Bilen kan faktisk ikke kjøres i det hele, Jeg er ikke imponert.
Jeg antyder at rusten på skive spisser opp klossene på kort tid, mine var også nede på stålet lenge før forventet. Se hva jeg skriver over. Skal være slik.
Min 69 modell har skiver fra 70 eller 80 tallet. .
Sitat fra: Orbit på søndag 07. april 2019, klokken 08:45
Er det noen som har byttet til belagte bremseskiver? For eksempel Zimmermann (https://www.otto-zimmermann.de/de/produkte/coat-z-beschichtete-bremsscheiben/) har slike skiver til i3.
De reklamerer i alle fall med at det skal hindre rust på navet og kantene av skiven. Korrosjonsbeskyttelsen forsvinner fort i slitebanen, men hjelper det noe at det er mer rustbestandighet ellers på skiven (annet enn visuelt)? Det virker for meg som rusten som legger seg utenom slitebanen på standardskivene, fort spiser seg innover på skiven når de er lite i bruk.
[ This attachment cannot be displayed inline in 'Print Page' view ]
Jeg kjøpte belagte bremseskiver bak hos Autodeler https://www.autodoc.co.no/abs/9111711
Legger ved et bilde som viser hvordan skivene ser ut bak etter en vinter og et snaut år. Til å være uorginale rimelige og ikke Zimmermann så synes jeg de ser ganske greie ut :+1:
Jeg har samme historie som nybmw - første 2-års service for 6 mnd siden - nå rød trekant og klosser må byttes. Jeg har ikke skrudd på bil selv før, men mulig jeg må sjekke priser i Stavanger området før Bavaria evt får jobben.
Det kan ikke være normalt at klossene er utslitt etter 36000 km med en hard nedbremsing for å pusse skivene en gang eller 2 i uken - resten er stort sett regenerering. Vi har en Opel Vectra som har gått 155000 og byttet bremser en gang.
Jeg byttet klosser foran etter 65k eller noe slikt. Ikke byttet bak enda, etter snart 90k kjørt. Kjører friskt, og aktivt. Mest regen om sommeren, og bremser på vinteren. Originale skiver.
2014mod kjøpt ny av meg.
Byttet klosser nettopp etter 36' foran. Årsaken er at jeg ser de begynner å nærme seg samme tykkelse som stålet, skal snart på EU kontroll og ønsker ikke at de tar det ifm. dette eller jeg må inn igjen, samt at jeg har tidvis hatt en subbelyd foran som tyder på at de trenger rens og smøring i klossespor.
Bremsene ble mye bedre og da jeg tok de nå slapp jeg å bytte slitasjevarsler og, og det er bare et pluss. :+1:
Sitat fra: Ingeniøren på fredag 10. mai 2019, klokken 07:00
Bremsene ble mye bedre og da jeg tok de nå slapp jeg å bytte slitasjevarsler og, og det er bare et pluss. :+1:
Bedre bremser er også min erfaring. Faktisk så synes jeg nå bremsene er "skarpe" og fine. Det tror jeg ikke de var fra originalt. ( Høres egentlig rart ut). Husker jeg reagerte på bremsene da vi fikk bilen. (Ny). Og på slutten var de vel nesten farlige. Med nye skiver/klosser, så er alt bare fryd. I tillegg ser jeg at klosser sliter på hele flata til skivene. Det gjorde heller ikke mine originale. Hverken på 2014 modellen vi hadde eller nåværende 2016.
Jeg byttet bakbremser på vår bil nå. Gått 123456 (ikke tull). Kjøpte skiver, klosser og sensor hos GS, betalte ca 1750,- Etter å ha plundret litt med håndbrekket, brukte jeg 15min på side to. Det var usedvanlig enkelt.
Overrasket at de hold såpass lenge, men de har egentlig vært modne for utskifting en stund.
Foran byttet jeg på ca 75.
Var imponerende å klare 123456 km uten å bytte bak når de salter så mye som de gjør her til lands ???
Slår derimot ikke han tyskeren som det refereres til i denne artikkelen:
https://www.bmwblog.com/2020/01/02/bmw-i3-owner-covers-277000-kilometers-on-original-brakes/
Regner med de ikke salter så mye der nede som her på berget :o
Spurt sulland Trondheim kostnaden for et komplett bremse bytte på min i3 på siste service.
13500 ..
Sitat fra: Samco på torsdag 02. januar 2020, klokken 20:50
Spurt sulland Trondheim kostnaden for et komplett bremse bytte på min i3 på siste service.
13500 ..
Fulgte det med full inngravering av navnet ditt på skivene også da?
Å bytte skiver og klosser er kanskje den vanligste service jobben som kan gjøres - bare
gå til en hvilket som helst annet verksted og be om pris........
Tror det er «endel» og spare om man hører rundt må bytte bremser foran engang tror det var 6500 på sulland