Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hvorfor vil enkelte politikere øke skattene på fossilt drivstoff?

Startet av Torz, mandag 12. september 2016, klokken 19:00

« forrige - neste »

Torz

Det pågår forhandlinger for omlegging av bilavgifter i en retning der avgift på drivstoff skal øke. Hva er rasjonalet bak en slik omlegging? Logikken som høres fra kulissene er at det er forurenser som må betale for sin egen forurensing. Det høres umiddelbart fornuftig ut, men hva er det egentlig man gjør?

For rundt 5 år siden var utvalget av el-biler på et minimumsnivå. Det reelle valget sto da kun mellom bensin og diesel for de aller fleste. De bileierne som ikke hadde annet valg skal altså nå straffes for sitt valg. Hva mener da de samme avgiftspolitikerne at man skal gjøre med den fossilbilen man faktisk eier?

Skal man kaste den? Er det et godt miljøalternativ, det koster da miljøet å produsere en ny bil også?
Er hensikten med avgiftene at man skal slutte å bruke den, altså i praksis det samme som å kaste den?
Er ønsket at man skal selge den, hvilket problem har man i så fall løst?
Eller er det greit å fortsatt bruke den, bare man betaler enda mer i avgifter, og der avgiftene begrunnes med at det finnes andre alternativer i dag?
Betaler man ikke allerede nok i avgifter for denne bruken, det være seg i form av engangsavgift, moms, årsavgift, drivstoffavgift, bompenger, osv.? Har noen et regnestykke som viser at vi har betalt for lite, eller sagt på en annen måte, at forurenser ikke betaler for seg? Og hva betaler el-bilisten for sin bruk? Hvor er logikken?

Dersom fossilbilene er det svineriet enkelte måtte mene, hvorfor innfører man ikke en klekkelig innløsningsordning for å bli kvitt dem?
Hvorfor tillater man fortsatt salg av fossilbiler, og er det riktig at de som har en eldre fossil bil og som ikke hadde alternativer skal straffes på samme måte som den som gjør et reelt valg i dag?
Og er det slik at alle har et reelt valg til å velge elektrisk? Det er ikke alle som bor i storbyer og kun skal ha bil til bykjøring. Politikerne gir ofte inntrykk av at buss og bane er tilgjengelig for hele folket, men slikt er det ikke. Er det da riktig å straffe dem som ikke har et fungerende tilbud om kollektivtrafikk?

Jeg er lettere oppgitt over snarrådigheten og mangel på logikk fra politisk hold. Logikken bør baseres på rettferdighet. Legg avgiften gjerne på bruken, men da kun på alle biler som er solgt fra et gitt tidspunkt i fremtiden, der man faktisk har reelle alternativer til mangfoldet av dagens utbud av nye biler.

Min neste bil blir en elektrisk bil som tilfredsstiller de behov og den lommebok jeg har. Inntil den tid skal jeg slite på min 5 år gamle dieselbil med hengerfeste.

elektrolux

Tror tanken bak økt drivstoffavgift er at dette skal erstatte en del andre avgifter. For brukeren vil det bety at bruk av bilen blir mer kostbart, og at det kan være lurt å ha et alternativ til alle småturene.

Selv med dobbel drivstoffpris vil en langtur med fullalastet bil framstå som rimelig transport. Eks. 4 personer Stavanger-Kristiansand i en fornuftig Golf klasse bil vil bety ca 12 liter forbruk / 4 personer = 3 l hver. Selv om prisen / liter ble 33 kr koster altså en slik tur under 100 kr/person.

Tullballkjøring t/r jobb i en XXL SUV 4x4 vil derimot merkes på kontoen, og dermed vil slik drivstoffavgift kanskje få en til å vurdere en Elbil, eller kollektivt til slik transport
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Torz

Jeg leser en sak på nettet i dag der en politiker uttaler: For at det skal lønne seg å gjøre klimavennlige valg, må fossilt drivstoff bli dyrere.

Vel og bra, dersom en sikter til de som kan ta slike valg i dag. Problemet med slik avgiftspolitikk er at den straffer både de som valgte bil i en periode der dagens valgmuligheter ikke eksisterte, samt de som velger bort elbil fordi den ikke møter deres behov og bruk. Hvorfor da innføre avgift også på dem som ikke har dette valget? Det er nok et spørsmål de mest avgiftshungrige politikerne hverken vil eller kan svare på.

elektrolux

Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Torz

Jeg leser at bomprisen i Oslo nå skal bli 43-48 kr for passering med fossilbil, og fortsatt gratis med elbil. Hvem skal vi gratulere?

Dersom formålet er å få bort fossilbilene, så vil jeg måtte stille spørsmålene fra mitt innledningsinnlegg en gang til. Hva skal vi gjøre med de fossilbilene vi tross alt har?
En annen effekt er at billigste transportalternativ blir elbil, langt rimeligere enn kollektivt. Med andre ord honorerer man den som kjører bil, så lenge det er snakk om en elbil. En jobbreise på et par mil vil koste en 5-krone. Besparelsen i forhold til en fossilbil vil raskt kunne dreie seg om 60 kr dagen. I løpet av 1 år vil besparelsen kunne utgjøre 10.000 kr. For en slik  sum vil man kunne forsvare å kjøpe en rimelig elbil som bil nummer 2. Er det i så fall en miljøgevinst?

Jeg har sluttet å forundre meg over mangel på logikk når politikk står på agendaen. Beskjeden er entydig. Kjøp elbil alle sammen, og for all del, bruk den så mye som mulig. Nå skjønner jeg virkelig betydningen av at det skal lønne seg å kjøre elektrisk.

Dampmaskin

Bygg ut kollektivtransporten i landet og finansier hele greia over skatteseddelen.

Da sparer man penger på billettautomater, systemer for månedskort og klippekort og mobil-apper og rabatter og honnører og Securitas-vakter og andre billettkontrollører og innkreving av bøter og gebyrer og refusjoner og gudene vet hva.

Ja, skatten må selvfølgelig øke litt for å finansiere det. Men for dem som bruker kollektivt vil det i netto gå i null eller i pluss. Det vil bli mer attraktivt å bruke kollektivtransport for dem som kan.

For dem som fortsatt vil eller må bruke bil, blir køene mindre.

Og for hele bunten blir lufta renere. Burde vært en no-brainer spør du meg.

Torz

Litt vanskelig er det, men ikke umulig.

Først, hva er det man ønsker å oppnå? Jo, at folk bruker mindre bil generelt for å bedre trafikkavvikling, samt at forurensende fossilbiler fases ut over tid. Da er det et paradoks at dagens elbilfordeler gjør at de som ikke forurenser er de som slippes hurtigs gjennom i trafikken mens de som forurenser mest er de som blir stående i kø og forurenser enda mer. Det er klart at med redusert antall biler på veien vil trafikkavviklingen gå bedre for alle parter, og da må også elbilisten bidra til mindre bilbruk.

Samtidig er situasjonen slik at den største delen av bilparken er fossilbiler, og de utgjør fortsatt den dominerende andel av bilmodeller som er for salg. Det siste vil endre seg relativt vesentlig i de kommende år, og det vil også bli slik at folks modellbehov i mye større grad vil kunne dekkes med elbil, jeg tenker da på forhold som 4-hjulstrekk, rekkevidde og hengerfeste.

Staten er også avhengig av inntekter til veiprosjekter og veivedlikehold, og her må alle bilister bidra.

Her er min oppskrift for å få til omlegging i både miljøvennlig og rettferdig retning.

1.   Slutt å peke på fossilbilen som en spedalsk skapning. Vi vil måtte leve med dem i minst 30 år til, det er et faktum enten vi liker det eller ikke. Slutt å straffe dem med fossilbil ekstra hardt for sin bruk, det gir ikke mening å si at det er de som skal ta hele byrden. Vi har alle olje på fingrene. Det gir dessuten mening å slite ut de bilene man allerede har, på tross av forurensning under bruk. Det forurenser også å produsere en ny bil.
2.   Tenk langsiktig. Målsetning om 100% elbilandel på nybilsalg i 2025 er et godt eksempel på litt langsiktig tenkning.
3.   Alternativ til bilbruk kan være å gå, sykle, reise kollektivt med buss/bane. Sørg for at dette blir reelle alternativer ved å bygge ut og tilrettelegge for utvidet bruk av disse alternativer der det gir størst gevinst.
4.   Innfør momsfritak på elsykler. Dette er dyre sykler, men vil kunne være et godt alternativ til dem som har litt for lang sykkelvei til arbeid og daglige gjøremål.
5.   Innfør årlig noe høyere engangsavgift på fossilbil for å gjøre dem hakket mer ugunstig i forhold til elbil fra år til år, slik at man velger elbil der man får dekket sitt behov og der det er elbilmodeller som konkurrerer med fossilbiler. Jeg tror at i løpet av 5 år vil vi ha reelle elbilalternativer i de fleste segmenter og prisklasser.
6.   Reduser den gunstige engangsavgiften på dagens ladbare hybrider, og forbehold de laveste engangsavgiftene til fremtidige ladbare hybrider som har en reell eldekning, slik som minimum 10 faktiske mil. Først da er de ladbare hybridene et reelt elalternativ.
7.   Sørg for at elbilfordeler på innkjøpssiden opprettholdes lenge nok til at de blir naturlig konkurransedyktige. I løpet av noen år vil pris på disse bilene synke vesentlig ettersom produksjonen øker. Sammenholdt med en stadig kraftigere avgiftsbelagt fossilbil vil skiftet bli helt naturlig.
8.   Fas inn moms på elbiler når dette kan forsvares ut fra pris på sammenlignbare fossilbiler. Elbilen har flere naturlige fordeler som i seg selv burde være attraktive, slik som forenklet og rimeligere vedlikehold på motor/gir samt vesentlig rimeligere "drivstoffkostnader", faktisk ned mot 20% av "drivstoffkostnadene" for en fossilbil.
9.   Kutt ut andre elbilfordeler, slik som gratis parkering, lading, ferje, bompenger og redusert årsavgift. Dette er kun med på å fremme utvidet bruk av elbilen, og bilbruk generelt må ned. Fortsatt bruk av kollektivfelt bør opprettholdes så lenge det ikke er til hinder for kollektivtrafikken, da dette bidrar til bedre trafikkflyt for alle parter.
10.   Innfør like bompengepriser for alle biler. Det at elbiler passerer gratis i dag oppfordrer jo folk til å kjøre bil fremfor å finne alternativer.
11.   Innfør midlertidig forhøyet vrakpant på fossilbiler.
12.   Bytt ut årsavgift med en avgift for antall kjørte kilometer, og som gjelder alle biler. Dermed får man faset avgift over til bruk.

Over tid tror jeg disse omleggingene vil føre til mindre bilbruk generelt, vesentlig økning i andel elbiler som del av nybilsalget opp mot 100% innen 2025, og en rettferdig fordeling av byrdene med skattlegging for bilbruk. Det innebærer også at man ikke gir dobbeltstraff til dem som har fossilbiler. Tross alt har de kjøpt en bil med en relativt høy engangsavgift, og det å legge økte avgifter på bruken blir en form for dobbelstraff som vil virke sosialt urettferdig. Det viktigste bidraget til miljøet er å fase fossilbilene ut over tid ved at man slutter å kjøpe nye fossilbiler. Den miljømessige effekten for bilparken foreligger ikke i morgen, men det er det vel heller ingen som forventer.

Øyvind.h

Sitat fra: Torz på lørdag 01. oktober 2016, klokken 09:03
1.   Slutt å peke på fossilbilen som en spedalsk skapning. Vi vil måtte leve med dem i minst 30 år til, det er et faktum enten vi liker det eller ikke.

Jeg har dessverre regnet litt på dette selv og trukket samme skremmende konklusjon. Mtp. salget av fossilbiler og utskiftningstakt må vi fort leve med den flere tiår til. Trist og skremmende.
Det er derfor veldig viktig å skru skikkelig hardt til overfor fossiler i byen nå for å vise klart og tydelig at eksos ikke har noen plass der. Fossilbilen bør helt klart behandles som en spedalsk skapning i byene allerede nå med høye priser i bommen. Spesielt i rushen. Jeg sykler i den dritten hver dag og er ganske frustrert over at eksos vil være en del av bildet i mange mange år.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Torz

Det er faktisk slik at det er fossilbileierne som har betalt alt av avgifter for bilbruk og som har finansiert så vel veier som kollektivtrafikk, gang- og sykkelveier, og de er fortsatt de eneste som gjør det. Elbileierne bidrar ikke med en krone, men bruker samme veien. Da er det kanskje graden arrogant å be fossiliene pelle seg et visst sted. Utfordringen med forurensning forstår jeg, men å snu utviklingen tar tid. I mellomtiden må vi finne andre løsninger enn å steine fossilbilisten. Første bud, sørg for at de som kjøper ny bil kjøper elektrisk. Da er vi i det minste på rett vei.

Øyvind.h

Elbil-eierne i Norge har visstnok en brutto årslønn på over 900k i snitt. Det er over dobbelt så mye som snittet av bileierne.
Hvem som bidrar mest økonomisk i samfunnet av fossilbileiere og elbileiere er dermed ikke åpenbart.
Hvilke kostnader fossilbilene påfører samfunnet i form av sykdommer og støyplager er det antakelig ingen komplett oversikt over.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Torz


tiger`n

Uten fossilbilene har dere ingen til å betale for å bygge og vedlikeholde veier.
Derfor rart at dere ønsker disse bilistene dit peppern gror så lenge det er de som betaler regningen for DIN bilbruk.

Torz

Fra bilmessen i Paris meldes det at det er elbilen som er i fokus. Det må vel være gode nyheter. Husk at man er avhengig av at 100% av nybilsalget er elbil for å fase fossilbilen endelig ut. Derfor er det så viktig at man fokuserer på å selge elbiler fremfor å løpe etter de stakkars eksisterende fossilbilene som vi vet vi er fullstendig avhengig av, og som vil være med oss en god stund ennå.

http://www.tu.no/artikler/dette-er-de-viktigste-nyhetene-fra-bilmessen-i-paris/358774?utm_source=newsletter-2016-10-03&utm_medium=email&utm_campaign=newsletter

elektrolux

Torz har et godt poeng.

Som elbilist har jeg et elsk/hat forhold til fossilbillistene. Uten dem hadde vi ikke kunnet kjøre gratis med utslippsfri bil, men samtidig blir en mer og mer oppmerksom på svineriet som slippes ut av eksosrøret.

La oss heller sende fossilbilistene en varm takk for at de fremdeles er med på å finansiere ikke bare veibygging, men skole og sykehus, og bidrer til at befolkningen ikke blir for gamle og dermed belaster pensjonsordningen.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Torz

Det var jammen ikke dårlig elektrolux. For min del har jeg et greit forhold til begge teknologier. Men som det heter: "What got you here won't get you there." Fremtiden blir virkelighet før vi vet ordet av det. Ulempen blir at når massene kjører elektrisk så blir fordelene borte, og bompenger blir nok en del av elbilhverdagen også. Men enn så lenge får du nyte gratisfordelene.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA