Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hvorfor vil enkelte politikere øke skattene på fossilt drivstoff?

Startet av Torz, mandag 12. september 2016, klokken 19:00

« forrige - neste »

jkirkebo

Sitat fra: Torz på torsdag 14. desember 2017, klokken 14:23
Bompenger er nå helt ute av kontroll. Jeg pendler en strekning fra Oslo og 30 mil nordover på E6. 13 bommer må jeg nå passere, og totalt 350 kr hver vei. Det er over 1 kr pr km. Bilen bruker rundt 15 liter på dette strekket. Skulle man lagt hele bomavgiften på literprisen, så betyr det 20 kr pr liter. Og da snakker vi om tillegg til dagens pumpepris. Og enda mer skal det bli. For bilistene har ingen begrensning i hva de kan betale. Når bomregningen for året runder 30.000 kr, og man i tillegg betaler avgifter på pumpepris så er vi vel langt over det en med rimelighet kan kreve av bilistene. Men tydeligvis tar jeg feil.

Kjør Rv4 isteden. Kortere, og kun én bom ;)
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Initium

Sitat fra: jkirkebo på torsdag 14. desember 2017, klokken 14:30Kjør Rv4 isteden. Kortere, og kun én bom ;)
Det er jo helt feil. Bommene står tett som Hagl oppgjennom Gudbrandsdalen, første er på Øyer og så bare ramler de på.

jkirkebo

Sitat fra: Initium på torsdag 14. desember 2017, klokken 15:07
Sitat fra: jkirkebo på torsdag 14. desember 2017, klokken 14:30Kjør Rv4 isteden. Kortere, og kun én bom ;)
Det er jo helt feil. Bommene står tett som Hagl oppgjennom Gudbrandsdalen, første er på Øyer og så bare ramler de på.

Ja, tenkte nok litt feil. Ser at 30 mil fra Oslo blir omtrent til Sel. Jeg kjører fra Fredrikstad, og da er 30 mil knapt forbi Lillehammer.

Man unngår uansett en haug med bommer ved å kjøre Rv4. Det har skjedd en del på Rv4 også, bl.a er det 100km/t og tunnel forbi Gran istedenfor sneglevei med 40km/t. Så det går fortere å kjøre den veien enn i "gamle dager".
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Torz

Joda, jeg kjenner alternativene, og benytter også dem, men det er jo litt begredelig at en ikke kan benytte nye veier grunnet at det er blitt for dyrt. Ny vei mellom Frya og Sjoa er belagt med 4 bommer. Og det er helt utrolig at de i tillegg setter opp bommer for å kjøre gamleveien, da riktignok 2 bommer, men likevel.

Jeg satte opp et regnestykke der literprisen tilsvarer rundt 35 kr. Dette for å vise hvor ille det er blitt. Hadde man i stedet for bompenger lagt på prisen på drivstoff tilsvarende bompengene så tror jeg garantert det hadde blitt et ramaskrik. Da får en litt perspektiv på nivået.

Torz

Denne tråden med bompenger har dessverre ikke gått ut på dato. Nå synes bompenger å bli en heftig valgkampsak, og det er bra. Da får en i det minste fokus på problemet. Men hva er egentlig løsningen på problemet?

Nr 1 er at det må settes en øvre grense for hva en person/familie skal måtte betale i løpet av en periode.
Nr 2 er å kreve like mye av alle biler, bensin, diesel, elektrisk. Ser ingen grunn til at el skal spares hva angår bruk av vei. Kutt ut rushtidsavgift. Hva blir det neste, helgeutfartsavgift?
Nr 3 er å sette en begrensning i innkreving ved at man betaler når man kjører på en ny vei, først når veien er ferdig, og at en ikke kan kreve inn for andre fohold slik som kollektivtrafikk, sykkelsti, osv. Jeg ser også eksempler der man må betale selv om en ikke kjører på nyveien.
Nr 4 er å kutte moms på elsykkel. Jeg har selv kjøpt en, og dette er et reelt alternativ til bil i byen.

Tror disse grepene vil gjøre det lettere å akseptere de bompengene en faktisk må betale. Selv om det kommer flere bomprosjekter så kommer de jo flere ulike steder i landet. Punkt nr 1 vil uansett sette tak for den som kjører langt.

elektrolux

#140
Helt feil virkemidler.

- Pengebruken må først og fremst edrueliggjøres.
- Drivstoffavgiften på fossilt drivstoff bør dobbles, og så 20% økning hvert år videre.
- Skatten kan økes for å ta resterende behov for finansiering.

Elbiler bør forbli bomfrie da dette ofte er eneste realistiske alternativet for folk flest til å beholde feriepengene sine, men gradvis innføring av mva kan gi insentiv til å velge praktiske 1T biler framfor gigantiske 2+tonnere

Selv med dobbel drivstoffavgift vil 4-5 personer kunne kjøre mellom våre store byer for under 100 kr i drivstoffkostnad, så behold gjerne eksosbilen til langturene.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

PK snekker

Sitat fra: elektrolux på onsdag 22. mai 2019, klokken 10:50
Helt feil virkemidler.

- Pengebruken må først og fremst adrueliggjøres.
- Drivstoffavgiften på fossilt drivstoff bør dobbles, og så 20% økning hvert år videre.
- Skatten kan økes for å ta resterende behov for finansiering.

Hvorfor det? Folk flest kjører jo ikke elbil. Og pr dags dato er det heller ikke realistisk at alle kan det. Så hvorfor straffe så mange når det i praksis ikke er noe alternativ.
1990 Lancia Delta HF integrale 4x4 turbo
2012 Opel Combo 1.6 Cdti

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA