Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hvorfor vil enkelte politikere øke skattene på fossilt drivstoff?

Startet av Torz, mandag 12. september 2016, klokken 19:00

« forrige - neste »

elektrolux

Vi er allerede forberedt på neste trinn.

Fra nyttår parkeres 4 hjulerne til fordel for 3 hjuler når vi f.eks skal på Hockeykamp ;)

Dermed beholdes i alle fall gratis parkering.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Torz

Forslag til statsbudsjett er lagt frem, og bilavgifter ble viet stor oppmerksomhet. For var dette en såkalt grønn skatteomlegging eller ikke?

Hovedtrekkene fra omlegging av engangsavgift er at CO2 komponenten blir vesentlig strammet til, vektkomponenten er litt delt der alt under 1750 kg blir rimeligere og det over dyrere, og effektkomponenten forsvinner. I tillegg kommer en økning i avgift på fossilt drivstoff. Isolert sett er dette en dreining fra en generell skattlegging av bil mer over til skattlegging av forurensning, ingen tvil om det. Problemet for enkelte er at fossilbilen totalt sett ikke blir dyrere, og så lenge totalbeskatningen av bil ikke øker så mener man altså at skiftet ikke er grønt. For enkelte modeller med lavt CO2-utslipp og høy effekt vil til og med prisen gå ned. Men hvor høy skal egentlig prisen være for forurensning?

Ser man på kjøp av kvoter for CO2 så ligger de i øyeblikket på 6-7 Euro eller rundt 60 kr pr tonn. Ta så en standard familiebil med et utslipp på 130 g/km. Si at bilen kjører i 20 år og 300.000 km før den skrotes. I løpet av sin livssyklus har bilen da sluppet ut 40 tonn CO2, eller 2 tonn i året. Basert på prisen for CO2 skulle man altså betalt 2400 kr i avgift for dette utslippet totalt, eller tilsvarende 120 kr pr år.

CO2 komponenten i engangsavgiften til denne bilen er i dag 31.500 kr, og med forslag i statsbudsjett for 2017 vil den bli 43.500 kr. Altså, bare CO2 komponenten av avgiften på denne bilen er 18 ganger høyere enn prisen av CO2-utslipp. Legger man til avgiften på diesel over bilens levetid kan man legge til nye 70.000 kr i avgifter, og man ser raskt at fossilbilisten betaler så det monner for sin forurensning. Som om ikke det var nok, sammenlignet med en elbil, så betaler fossilbilisten også vektavgift, moms, bompenger, parkering og ferge, alt som er kastet inn i potten av politikerne for at man skal kjøpe elbil. Slår man hele summen sammen til en eneste stor miljøavgift (sammenlignet med en elbil som slipper kostnadene), så betaler fossilbileieren kanskje opp mot 2 kr/km i avgifter, tilsvarende rundt 15.000 kr pr tonn CO2. Sett opp mot kvoteprisen på rundt 60 kr pr tonn så er det ikke måte på hvilken overpris man betaler for sin forurensning. Problemet for enkelte politikere er at det likevel aldri blir nok. Så lenge fossilbileieren fortsatt har råd til å kjøre sitt fossil, så er det tydeligvis for billig. Men da glemmer man et par ting. Samfunnet er fullstendig avhengig av bilen og det er også den enkelte bilist. Selvsagt skal man bli flinkere til å bruke bilen mindre, men det rokker ikke ved det faktum at man er totalt avhengig av bil.

Det politikerne har gjort, og som er helt enestående, er at man har lagt så store insentiver i potten for elbilens inntog at overgangen vil komme både raskt og naturlig. Dette er i høyeste grad en grønn omlegging. Elbilens andel av nybilsalget ligger i dag på 15%. Den andelen er jeg overbevist om vil øke mye de kommende årene. Årsaken er introduksjon av nye og flere modeller, der rekkevidden er vesentlig forbedret. Flere produsenter har programmer på gang, med introduksjon av langtrekkende elbiler i løpet av 3-5 år. Med de naturlige fordeler elbilen har, tviler jeg på at nybilkjøperen da fortsatt velger fossil.

Som med alle teknologiskifter, overgangen tar alltid noe tid, men det tilhører nok sjeldenhetene at endringen reverseres. Jeg tror ikke at økte straffer er veien å gå, det vi trenger er litt is i magen, og skiftet vil gå sin naturlige gang. Politikerne samlet har allerede lagt grunnlaget for et grønt skifte. Bare vent og se.

Elbil fundamentalist

#17
Kvotehandel er ikke noen som tar seriøst lenger. Fossilbiler er fortsatt for gunstig å bruke i byene i forhold til belastningen det påfører folkehelsa. Spesielt dieselbiler, men nyere bensinbiler med downsize turbomotorer har også mye nox utslipp.  Derfor burde det være oblat i byene på dieselbiler i første omgang, slik at det økonomiske incentivet på å ha dieselbil i byen blir nullet ut. Da bør en slik oblat koste ca 6-7000kr i året. Dette kombinert med kjøreforbud, vil gjøre det såpass ugunstig at nysalget av dieselbiler stuper mot null. De som bur utenfor befolkningstette områder kan da glede seg over sterkt fallende bruktpriser slik at de kan kjøpe seg en flott diesel SUV for småpenger, og det er på landet slike biler bør kjøre sine siste km som bruktbiler. Blir det for dyrt med høye avgifter på diesel, så får man heller være litt slepphendt med å kontrollere om det er kommet rød diesel på "traktorene"
2005 Kewet bastard (m Buddy utseende)
kjørt 12700km (solgt '09), Peugeot Partner PSA 54.000km til 73.500km (kjøpt '09, solgt nov`13), Kjøpt Leaf 2012 (solgt), Tesla Model S85D levert 27 mars '15, Leaf Acenta 2014 kjøpt nov. '15 Bestilt 31mars '16 Tesla Model ≡ kansellert venter på Model Y Bestilt Model S75D 6 okt '17 levert 22 des '17 Bosted Oslo
Signaturmedlem TOCN

Torz

For egen del føler jeg at norsk elbilpolitikk har virket. Målet om 50.000 elbiler er passert med god margin før tiden.

Normalt ville jeg nå ha skiftet min snart 5 år gamle diesel. Problemet er at jeg ønsker å gå over til elektrisk, men ser at "min elbil" ikke eksisterer i markedet ennå. Derfor avstår jeg fra å kjøpe ny bil nå og sliter på dieselen noen år til. Det må vel også ses på som et miljøtiltak fra min side, i det minste i et globalt perspektiv.

Min neste bil blir en elbil med en akseptabel rekkevidde (dvs. opp mot 40 reelle mil), og en størrelse som er tilpasset mitt behov med en lengde på minst 4,5 m. Får jeg 4-hjulstrekk i tillegg så er det et pluss men ikke noe må-ha. Prismessig skal den ligge på rundt 400' kr. Pr i dag er utbudet av slike biler ikke-eksisterende, men jeg ser indikasjoner på at i alle fall en produsent har noe på gang til neste år. Jeg er sikker på at mange flere følger opp.

Elbil fundamentalist

Det er nok mange som har samme preferanser som deg. Bare man avstår fra å kjøpe ett fabrikknytt miljøsvin, så er det helt naturlig å bruke opp de bruktbilene som allerede er registrert. Bor man i byene burde man kanskje bytte ut dieselen med til en brukt bensinbil eller brukt hybrid. 
2005 Kewet bastard (m Buddy utseende)
kjørt 12700km (solgt '09), Peugeot Partner PSA 54.000km til 73.500km (kjøpt '09, solgt nov`13), Kjøpt Leaf 2012 (solgt), Tesla Model S85D levert 27 mars '15, Leaf Acenta 2014 kjøpt nov. '15 Bestilt 31mars '16 Tesla Model ≡ kansellert venter på Model Y Bestilt Model S75D 6 okt '17 levert 22 des '17 Bosted Oslo
Signaturmedlem TOCN

Torz

Venstre vil kreve mer på miljøsiden i forhandlinger om statsbudsjettet, se http://www.tv2.no/nyheter/8643100/

Men er det å innføre avgifter gode løsninger på utfordringene?

Foreslå heller å innføre momsfritak på elsykler. Sørg samtidig for å utfordre bransjen ved å gi momsfritak kun der forhandler gir samme rabatt. En elykkel til hhv. 25 og 35' kr vil da selges for 15 og 21' kr. Garantert suksess, og alle blir med. Elsykkel bør være en del av fremtidens miljøvennlige valg.

Det må vel være bedre å bli husket for et konkret tiltak som gjorde en forskjell for miljøet enn å bli husket for den som kun sørget for nye avgifter.

Torz

I artikkelen i VG hevdes det at regjeringen vil heve årsavgiften for elbil, noe som tydeligvis faller enkelte partier tungt for brystet http://www.vg.no/nyheter/innenriks/elbil/regjeringen-vil-oeke-aarsavgiften-for-elbiler-venstre-varsler-motstand/a/23820804/. For dem er det helt uvirkelig at elbilisten skal bidra med noe som helst når han kjører sin elbil. Derimot mener tydeligvis de samme politikerne at strafferammen for å kjøre fossil bil nærmest bør være ubegrenset. Livstidsdom holder ikke en gang, her gjelder forvaring i tillegg.

Jeg tenker på rushtidsavgift i bomringen. En økning på 50% for å komme til og fra jobb synes for enkelte som en selvfølge. Konsekvensene for den som eier fossilbilen levner man ikke en tanke. Man fremsetter floskler som at det er for å hjelpe folk til å ta miljøvennlige valg. Joda, men hvilke valg har man den dagen man MÅ bruke bilen, og den bilen faktisk er en fossil? Vel, det er tydeligvis ikke politikernes problem. For selv om de mener at overgangen til 100% elektrisk skal gå over en 10-årsperiode, så er tålmodigheten tydeligvis allerede slutt etter 1 år. Rasjonelle politikere bør komme på banen for å stoppe denne galskapen og sløseriet. Ja, for det må vel være et miljømessig sløseri å kreve at alle som har fossilbil bør kjøre dem til nærmeste huggeri for så å kjøpe en ny elbil. Makan til mobbing.

Torz

Er det mulig at Trine Skei Grande og jeg faktisk er enig? I så fall er det strålende, og jeg oppfordrer henne til å vise det i praksis. Skei Grande understreket at Venstre først og fremst vil oppfordre folk til å velge grønt - ikke betale mer for å velge svart. Mer enig kan jeg ikke være. Man velger grønt der man har muligheten - man kan ikke velge grønt når det grønne valget ikke er et alternativ. http://www.dagbladet.no/nyheter/skei-grande---jeg-blir-litt-matt-for-jeg-brukte-sommerferien-min-pa-a-ta-med-ei-viss-dame-til-canada/63965806

Torz

En artikkel på nett har overskriften "Elbilene blir billigere og bedre enn bensinbiler - hvorfor krangles det om noen øre på drivstoff?" http://www.side3.no/motor/elbilene-blir-billigere-og-bedre-enn-bensinbiler---hvorfor-krangles-det-om-noen-fa-re-pa-drivstoff/3423274242.html

I følge artikkelen refereres det som følger: "Det gir lite mening å diskutere drivstoffavgiften i perspektivet å få ned utslipp fra persontransporten, det er vi helt enige i, og forskerne også, fordi det skal veldig store økninger til, sier Kari Asheim, fagansvarlig for transport i Zero til Side3."

Videre sier artikkelforfatteren at mye tyder nå på at privatbilismen nærmest er «løst» når det kommer til utslipp. Problemet er tungtransporten. Etter mange år der elbilene i stor grad har vært en nummer to-bil for dem utenfor byene - eller for dem som har hatt råd til en Tesla, er det nå i ferd med å skje store ting på elbilfronten.

Jeg er så enig så enig. Elbilen er kommet for å bli, og endringen kommer til å gå helt av seg selv. Det er den evinnelige S-kurven som gjør seg gjeldende i mang en situasjon der nye produkter/ ny bruk av teknologi blir introdusert. I begynnelsen går det trått, kun noen få entusiaster konverterer. Så kommer massene, og overgangen går raskt. Hvor mange i dag er fortsatt på utkikk etter rør-TV? Det kan vel sies så enkelt som at dersom noen fortsatt var interessert så ville de ikke lenger finne produktet. Det er borte. Alle har konvertert. Slik blir det med elbiler også. Først må det komme et utvalg som er interessant for massemarkedet og som tilfredsstiller deres behov, så kommer skiftet.

Så hvorfor slåss for noen ører i drivstoffavgift i et slag som ikke er verdt et åndedrag i norsk klimasammenheng? Politikerne har alt gjort jobben, så slapp av og vent på resultatet.

Torz

Store avgiftsfritak på hybridbiler er jeg redd blir den neste dieselskandalen. http://www.dinside.no/motor/til-og-med-bilbransjen-mener-avgiftsfordelene-er-feilslatt/64033501 Med det mener jeg at folk kjøper bil etter politikernes anbefalinger (i form av avgiftsreduksjoner), for at de samme politikerne deretter finner ut at de har tatt feil. Jeg kunne sagt at de har tatt feil nok en gang, men er ikke enig i at dieselanbefalingen for noen år siden var et feil valg. Likevel er dieselen blitt til en dødssynder i dag. http://www.tv2.no/broom/8610189/ Jo, når det gjelder lokalt utslipp av NOX i større byer så kan det være tilfelle, men ikke for landet som helhet. For når det kommer til globalt utslipp så er jo dieselen bedre enn bensinbilen med lavere CO2-utslipp. Det kan virke som om det globale blir helt glemt i klimadebatten når det gjelder fortsatt bruk av dieselbil.

Folk skal med andre ord lokkes over til hybridbiler, men hva skjer? Jo, man blir tilbudt heftige SUVer med bensinmotor og en liten ubetydelig batteripakke som tryller bort det meste av engangsavgiften. Klart folk da velger hybrid, selv om diesel antakeligvis hadde vært et mye bedre alternativ på denne typen biler. Problemet med så små batteripakker er at de blir praktisk ubrukelige. Hvem gidder å lade bilen for hver 3. mil man kjører? Dermed blir det i realiteten en altfor tung bensinbil med et for høyt forbruk. Og dette belønnes altså i øyeblikket. Ja, for det er jo dieselen som skal flås. Logikken er for meg totalt fraværende. Hadde hybriden hatt en rekkevidde på 10 reelle mil, så hadde det faktisk kunne gjort en forskjell. Men der er vi ikke i dag.

Oddaa

Sitat fra: Torz på fredag 28. oktober 2016, klokken 18:59
Klart folk da velger hybrid, selv om diesel antakeligvis hadde vært et mye bedre alternativ på denne typen biler. Problemet med så små batteripakker er at de blir praktisk ubrukelige. Hvem gidder å lade bilen for hver 3. mil man kjører? Dermed blir det i realiteten en altfor tung bensinbil med et for høyt forbruk.
Min erfaring er ikke i tråd med dette. Lader hver natt (tar jo bare noen sekunder å koble til/fra) og har et gjennomsnittsforbruk godt under det en tilsvarende dieselbil ville hatt. Kjører utslippsfritt i byen, og en tilsvarende bensinmodell vil garantert bruke mer enn hybriden selv på ren langkjøring.

Tall fra Volvo viser dessuten at halvparten av kilometerne kjøres elektrisk. For meg virker det som om "problemet" overdrives...


Sent from my iPhone using Tapatalk
2023 iX xDrive40
2021 XC40 P8

Bestilt EX90

elektrolux

Vedrørende årsavgift innbetalt via forsikringen:

Fra 2018 skal det som bransjen da vil kalle trafikkavgift inngå som del av forsikringspremien. Forsikringsbransjen skal så tilbakeføre avgiften i sin helhet til staten og bedyrer at prosessen i seg selv ikke vil føre til høyere premie for den enkelte.

Lurer på hvordan dette fungerer på dieseldyret mitt som jeg kun har skilt på 2-3 ganger 1 uke i året. Foreløpig har jeg bare latt forsikringen gå da den er rimelig og uansett greit å ha brann og tyveri aktiv også mellom bruk, men jeg ønsker ikke å betale veibruksavgift for de øvrige 49 ukene.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Øyvind.h

Det er slik det skal fungere. Du betaler også "årsavgift" kun for den tiden bilen har skilter. Bedre enn i dag.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

elektrolux

I teorien ja, men jeg betaler full årsforsikring når skiltene skal på, og en uke etter stopper forsikringen. I mellomtiden er veibruksavgiften overført staten og blir vel vanskelig å få tilbake.

Alternativet er å forsikre for kun 1 uke, eller 1 måned og heller ta det påslaget slike oppdelinger medfører.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Torz

Blir et budsjett grønnere av å beskatte enkeltgrupper mer og fordele de økte skatteinntektene til andre grupper? Jeg trodde at det man ønsket å oppnå var å få ned utslipp, mens det man i realiteten diskuterer er hvordan man kan skattlegge noen grupper hardere enn andre. Hvem foreslår momsfritak på elsykkel for å få ned utslippene? Ingen. Og hvilket valg er det dere politikere mener dere gjør lettere for meg den dagen jeg må kjøre bil? Da blir valget faktisk den bilen som står i garasjen. Derimot, den dagen jeg skal kjøpe ny bil, da har dere allerede lagt til rette for at jeg kan ta et elektrifisert valg, men det er ikke dieselavgiften som gjør at jeg kommer til å velge elektrisk. Det vil faktisk fremstå som det mest naturlige valget.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA