Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Model X - Dekk og felger

Startet av petersv, søndag 21. februar 2016, klokken 16:50

« forrige - neste »

TRM

Sitat fra: Filip86 på tirsdag 30. mars 2021, klokken 21:24
Sitat fra: np på tirsdag 16. mars 2021, klokken 07:46
Dekkmannen min anbefaler 255/45-20 + 275/45-20 Falken FK510 sommerdekk til X'en. Noen som har erfaringer med disse?
Byttet til disse etter at det ene michelin dekket fikk en flenge, fikk bare kjørt 3000-4000km med de før bilen ble solgt, men et av de beste dekkene jeg har hatt, spesielt på vått føre.
Hvordan er støynivået på Falken kontra Michelin?
- Å bestille Tesla er som å spille "Joker Nord" -

TMYP        MY22
Ioniq          MY18 - solgt
TMX100D MY18 - solgt
TM3P        MY19 - solgt
Leaf           MY15 - solgt
TMS85D   MY15 - solgt
TMS85      MY14 - solgt

Lynet

#316
Sitat fra: geear på tirsdag 30. mars 2021, klokken 01:10
Sitat fra: Lynet på mandag 29. mars 2021, klokken 19:19
Sitat fra: geear på mandag 29. mars 2021, klokken 13:09
Sitat fra: Lynet på lørdag 27. mars 2021, klokken 16:17
Felgene har ubetydelig utslag for rullemotstand, det er dekkets konstruksjon og mønster som bestemmer rullemotstanden. Og ikke minst lufttrykk. Om du har 19" eller 20" felg kan slå ut begge veier.
Ett A-merket dekk ruller lettest. Så finner du et A-merket dekk i 20" ruller det lettere enn ett B-merket dekk i 19".
Det stemmer kun ved visse forutsetninger, som du ikke har med. Et A-merket dekk i 20" kan like godt gi høyere forbruk enn B i 19". Merkingen av rullemotstand er ikke absolutt, men helt avhengig av dimensjoner.

Spørsmålet er uansett med standard Nokian-pakke fra Tesla, og der mener jeg å ha lest at folk har erfart så mye som 10-15% forskjell, men det høres mye ut, og er grunnen til at jeg spør om pålitelige målinger.

Hva er kilden din til påstanden om at rullemotstander helt avhengig av dimensjoner?
Det faller på sin egen urimelighet at et i3-dekk med B skal ha høyere rullemotstand enn et 315-dekk 22" med A, men gjorde et googlesøk og kom for eksempel over dette, avsnitt 6 g 7:

https://m.tirerack.com/tires/tiretech/techpage.jsp?techid=175

Det stemmer det linken din sier at dekkene kjøres i laboratorium på en trommel. Man får da et resultat for rullemotstanden på denne trommelen i den temperaturen. Men i det virkelige liv kommer også veiens dekke inn, noe som blir en stor variabel. Dekkets temperatur har også mye å si, men vei og temp kan vi dessverre ikke gjøre noe med!

Men beregning av bilens rullemotstand er relativt enkel:
F = Crr x N            
                       F = rullemotstand
                      Crr = er rullemotstandskoeffisient
                      N = bilens vekt

Og Crr for de ulike klassifiseringene er slik:
A-merket:   mindre enn 0,0065
B-merket:   mellom       0,0066 og 0,0077
C-merket:   mellom       0,0078 og 0,0090
D-merket:   
E-merket:   mellom       0,0091 og 0,0105
F-merket:   mellom       0,0106 og 0,0120
G-merket:  over            0,0121

Og i vedlagte bilde kan dere se hva dette utgjør for rekkevidden på en Tesla model S
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

Filip86

Sitat fra: TRM på onsdag 31. mars 2021, klokken 11:04
Hvordan er støynivået på Falken kontra Michelin?

Mener å huske at de var stillere og mer komfortable å kjøre med enn original dekkene, men tror at forbruket var marginalt høyere.

Jarv!s

Hei!

Må kjøpe nye sommerdekk etterhvert og har 22" og lurer på om winrun fortsatt er et godt valg som sommerdekk?
Sett videor fra Teslabjørn og han kan anbefale disse
Model X 2018
Model 3 LR AWD - Solgt
BMW i3 94ah - Solgt

haheide

#319
Er det noen ulemper med å bruke 19" vinterhjulfelger  til sommerhjul på en TMX 75D ?
2017 X75D Blå 7seter. Levert 2018
Tesla Model 3 reservert - kansellert
2016 Nissan Leaf Acenta 30kwh - Solgt Okt-17

Rævedilter

Lengre rekkevidde, bedre komfort, mindre støy, kun fordeler slik eg ser det.

Lynet

Du glemmer en faktor Rævedilter, og den er viktigst for veldig mange: kulhetsfaktoren.

Men med tanke på alle andre faktorer så er 19" et fornuftig valg. Men 20" går også bra, men ulempen på de originale er at bakfelgen er 10" og krever dermed vel brede dekk.

Pass bare på at loadindex er minimum 104 og hastigheten er minimum W. Synd at X har 250 i toppfart, hadde det vært under 240 hadde det holdt med V-dekk og utvalget hadde vært bedre. Det er ikke mange X-eiere i Norge som utnytter den differansen....
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

Rævedilter

Eg gløymde visst mindre dekkslitasje, billigare dekk og mindre kantkjøring av felger.
Kulhetsfaktor er vel for dei under 18.
I tillegg ser Xen betre ut, samt at lågprofildekk på ein SUV, kva har dei der å gjera? Iallefall ingenting der eg kjører.

geear

Sitat fra: Lynet på tirsdag 20. april 2021, klokken 20:31
Du glemmer en faktor Rævedilter, og den er viktigst for veldig mange: kulhetsfaktoren.

Men med tanke på alle andre faktorer så er 19" et fornuftig valg. Men 20" går også bra, men ulempen på de originale er at bakfelgen er 10" og krever dermed vel brede dekk.

Pass bare på at loadindex er minimum 104 og hastigheten er minimum W. Synd at X har 250 i toppfart, hadde det vært under 240 hadde det holdt med V-dekk og utvalget hadde vært bedre. Det er ikke mange X-eiere i Norge som utnytter den differansen....
X75D/standard range har toppfart på 210. Så fantes det en positiv side selv ved det??  ;D

geear

Sitat fra: Rævedilter på onsdag 21. april 2021, klokken 07:33
Eg gløymde visst mindre dekkslitasje, billigare dekk og mindre kantkjøring av felger.
Kulhetsfaktor er vel for dei under 18.
I tillegg ser Xen betre ut, samt at lågprofildekk på ein SUV, kva har dei der å gjera? Iallefall ingenting der eg kjører.
Nå går vel ikke 255/45 og 275/45 som lavprofil i mine bøker iallfall. Ikke helt i ballongklassen, men ikke langt unna heller.

Og kulhetsfaktor/bilinteresse handler ikke om alder. Noen av oss er fortsatt unge til sinns, selv etter passerte 18 år.  ::)

Men... så det viktige spørsmålet. Bakdekkene mine er snart slicks, på tross av at bilen bare har gått 45k. De blir det iallfall i løpet av sesongen. Dermed trenger jeg nye. Vil kun ha fra anerkjente merker. Hovedfokus er grep både vått og tørt, og støy. Noen erfaringer? Originaldekkene sitter greit, men syns de støyer drøyt mye.

Rævedilter

Sitat fra: geear på mandag 03. mai 2021, klokken 20:06
X75D/standard range har toppfart på 210. Så fantes det en positiv side selv ved det??  ;D

Det har du rett i, men i vognkortet på min X75 er det W merking,
men antar det er er feil det tilsvarende som lastindeksen.

o.b.lix

Sitat fra: geear på mandag 03. mai 2021, klokken 20:15
Bakdekkene mine er snart slicks, på tross av at bilen bare har gått 45k. De blir det iallfall i løpet av sesongen. Dermed trenger jeg nye. Vil kun ha fra anerkjente merker. Hovedfokus er grep både vått og tørt, og støy. Noen erfaringer? Originaldekkene sitter greit, men syns de støyer drøyt mye.

Continental sine nye (er de kommet opp i 6 nå?) høster skryt blant andre Tesla-eiere jeg snakker med.
Trygt og godt og dyrt.
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

Stikkkontakt

Sitat fra: o.b.lix på tirsdag 04. mai 2021, klokken 11:10
Sitat fra: geear på mandag 03. mai 2021, klokken 20:15
Bakdekkene mine er snart slicks, på tross av at bilen bare har gått 45k. De blir det iallfall i løpet av sesongen. Dermed trenger jeg nye. Vil kun ha fra anerkjente merker. Hovedfokus er grep både vått og tørt, og støy. Noen erfaringer? Originaldekkene sitter greit, men syns de støyer drøyt mye.

Continental sine nye (er de kommet opp i 6 nå?) høster skryt blant andre Tesla-eiere jeg snakker med.
Trygt og godt og dyrt.

Premium Contact 6 i dimensjon 255/50r20 eller 275/45r20 koster begge ca 2500 pr dekk hos dekkonline. Det er ikke galt. Få de sendt til en lokal dekksjappe og de bytter for 800-1000 kroner.

o.b.lix

Sitat fra: Stikkkontakt på tirsdag 04. mai 2021, klokken 11:22
Sitat fra: o.b.lix på tirsdag 04. mai 2021, klokken 11:10
Continental sine nye (er de kommet opp i 6 nå?) høster skryt blant andre Tesla-eiere jeg snakker med.
Trygt og godt og dyrt.

Premium Contact 6 i dimensjon 255/50r20 eller 275/45r20 koster begge ca 2500 pr dekk hos dekkonline. Det er ikke galt. Få de sendt til en lokal dekksjappe og de bytter for 800-1000 kroner.

Nå var der val snakk om 22 tommere tror jeg?
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

geear

Hvis det var meg det gjaldt så går det i originale 20" både sommer og vinter. Altså Michelin jeg har nå, ikke Goodyear Esgle F1 (som jeg har syns har vært bra, riktig nok en del år tilbake).

(Solgte forøvrig referral 22" med tungt hjerte, liker looken, men har ikke tall på hvor mange ganger det har vært merker fra kanter eller gjørme på sidene av 20" dekkene våre, som hadde vært i felgene, dersom de var 22". Begge 20" settene våre er helt fri for kantmerker. I tillegg til rekkevidden, sliter nok med den som det er.)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA