Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Model X - Dekk og felger

Startet av petersv, søndag 21. februar 2016, klokken 16:50

« forrige - neste »

k1

Sitat fra: cstromme på fredag 26. mars 2021, klokken 11:15
Kikker inne på byttdekk.com nå. Kommer Landstil LS588 kun i 255? Ikke mulig å få de i 275 for bakdekkene?
Joda, jeg har dem i staggered oppsett med 275 bak.

geear

Noen som har gjort relativt pålitelige målinger med 19" kontra 20" piggfrie vinterdekk?

Har hørt påstander om 10-15% lavere forbruk med 19". Hvis det er et par mil å hente på en X75 så vurderer jeg å prøve 19" en periode.

Lynet

Felgene har ubetydelig utslag for rullemotstand, det er dekkets konstruksjon og mønster som bestemmer rullemotstanden. Og ikke minst lufttrykk. Om du har 19" eller 20" felg kan slå ut begge veier.
Ett A-merket dekk ruller lettest. Så finner du et A-merket dekk i 20" ruller det lettere enn ett B-merket dekk i 19".
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

kzh

Sitat fra: geear på lørdag 27. mars 2021, klokken 12:48
Noen som har gjort relativt pålitelige målinger med 19" kontra 20" piggfrie vinterdekk?

Har hørt påstander om 10-15% lavere forbruk med 19". Hvis det er et par mil å hente på en X75 så vurderer jeg å prøve 19" en periode.

Vær obs på at standard 19´ leveres med 265 bredde, de er grusomme å kjøre på. Jeg byttet fordekkene til 235 bredde(Nokian piggfritt), det ble en helt annen bil. Har kjørt 1,5 sesong med de og er veldig fornøyd med rekkevidde og kjøreegenskaper.
Tesla Model X75D Des 2017 FSD 3.0
2012 Peugeot Ion
2008 BMW X3 2.0da - død/solgt

geear

Sitat fra: Lynet på lørdag 27. mars 2021, klokken 16:17
Felgene har ubetydelig utslag for rullemotstand, det er dekkets konstruksjon og mønster som bestemmer rullemotstanden. Og ikke minst lufttrykk. Om du har 19" eller 20" felg kan slå ut begge veier.
Ett A-merket dekk ruller lettest. Så finner du et A-merket dekk i 20" ruller det lettere enn ett B-merket dekk i 19".
Det stemmer kun ved visse forutsetninger, som du ikke har med. Et A-merket dekk i 20" kan like godt gi høyere forbruk enn B i 19". Merkingen av rullemotstand er ikke absolutt, men helt avhengig av dimensjoner.

Spørsmålet er uansett med standard Nokian-pakke fra Tesla, og der mener jeg å ha lest at folk har erfart så mye som 10-15% forskjell, men det høres mye ut, og er grunnen til at jeg spør om pålitelige målinger.

geear

Sitat fra: kzh på søndag 28. mars 2021, klokken 09:50
Sitat fra: geear på lørdag 27. mars 2021, klokken 12:48
Noen som har gjort relativt pålitelige målinger med 19" kontra 20" piggfrie vinterdekk?

Har hørt påstander om 10-15% lavere forbruk med 19". Hvis det er et par mil å hente på en X75 så vurderer jeg å prøve 19" en periode.

Vær obs på at standard 19´ leveres med 265 bredde, de er grusomme å kjøre på. Jeg byttet fordekkene til 235 bredde(Nokian piggfritt), det ble en helt annen bil. Har kjørt 1,5 sesong med de og er veldig fornøyd med rekkevidde og kjøreegenskaper.
Har hørt det før, ja, men syns det er vanskelig å forstå hvordan det kan bli så ille. Samme dekk i 20" er tross alt finfine å kjøre på. Hvis det er så drit er det lite vits å betale for 265-dekkene..

Stikkkontakt

Sitat fra: geear på mandag 29. mars 2021, klokken 13:11
Sitat fra: kzh på søndag 28. mars 2021, klokken 09:50
Sitat fra: geear på lørdag 27. mars 2021, klokken 12:48
Noen som har gjort relativt pålitelige målinger med 19" kontra 20" piggfrie vinterdekk?

Har hørt påstander om 10-15% lavere forbruk med 19". Hvis det er et par mil å hente på en X75 så vurderer jeg å prøve 19" en periode.

Vær obs på at standard 19´ leveres med 265 bredde, de er grusomme å kjøre på. Jeg byttet fordekkene til 235 bredde(Nokian piggfritt), det ble en helt annen bil. Har kjørt 1,5 sesong med de og er veldig fornøyd med rekkevidde og kjøreegenskaper.
Har hørt det før, ja, men syns det er vanskelig å forstå hvordan det kan bli så ille. Samme dekk i 20" er tross alt finfine å kjøre på. Hvis det er så drit er det lite vits å betale for 265-dekkene..

Vil tro at høye dekksider og dekk som er vesentlig bredere enn felgen gir litt dvask styrefølelse. De ser ganske "ballong" ut de 19" vinterhjulene.
Valget av denne dimensjonen og Nokian R3 er nok helt bevisst ettersom det vel er det eneste nordiske vinterdekket av denne størrelsen med A i rullemotstand. Våtveiegenskapene er derimot "F", som kan oversettes med "Forferdelig"

Lynet

Sitat fra: geear på mandag 29. mars 2021, klokken 13:09
Sitat fra: Lynet på lørdag 27. mars 2021, klokken 16:17
Felgene har ubetydelig utslag for rullemotstand, det er dekkets konstruksjon og mønster som bestemmer rullemotstanden. Og ikke minst lufttrykk. Om du har 19" eller 20" felg kan slå ut begge veier.
Ett A-merket dekk ruller lettest. Så finner du et A-merket dekk i 20" ruller det lettere enn ett B-merket dekk i 19".
Det stemmer kun ved visse forutsetninger, som du ikke har med. Et A-merket dekk i 20" kan like godt gi høyere forbruk enn B i 19". Merkingen av rullemotstand er ikke absolutt, men helt avhengig av dimensjoner.

Spørsmålet er uansett med standard Nokian-pakke fra Tesla, og der mener jeg å ha lest at folk har erfart så mye som 10-15% forskjell, men det høres mye ut, og er grunnen til at jeg spør om pålitelige målinger.

Hva er kilden din til påstanden om at rullemotstander helt avhengig av dimensjoner?

Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

Stikkkontakt

Sitat fra: Lynet på mandag 29. mars 2021, klokken 19:19
Sitat fra: geear på mandag 29. mars 2021, klokken 13:09
Sitat fra: Lynet på lørdag 27. mars 2021, klokken 16:17
Felgene har ubetydelig utslag for rullemotstand, det er dekkets konstruksjon og mønster som bestemmer rullemotstanden. Og ikke minst lufttrykk. Om du har 19" eller 20" felg kan slå ut begge veier.
Ett A-merket dekk ruller lettest. Så finner du et A-merket dekk i 20" ruller det lettere enn ett B-merket dekk i 19".
Det stemmer kun ved visse forutsetninger, som du ikke har med. Et A-merket dekk i 20" kan like godt gi høyere forbruk enn B i 19". Merkingen av rullemotstand er ikke absolutt, men helt avhengig av dimensjoner.

Spørsmålet er uansett med standard Nokian-pakke fra Tesla, og der mener jeg å ha lest at folk har erfart så mye som 10-15% forskjell, men det høres mye ut, og er grunnen til at jeg spør om pålitelige målinger.

Hva er kilden din til påstanden om at rullemotstander helt avhengig av dimensjoner?

Jeg har ingen kilder på dette og ikke ble spørsmålet rettet til meg heller. Men jeg har kjørt Jaguar I-pace med mange ulike dekk og 2 C-er er ikke nødvendigvis  like. 22" sommer drar merkbart mer enn 20" vinter selv om begge er C-merkede dekk. 20" B-merka sommerhjul drar mer enn 19" B-merka vinter og 18" A-merka sommer drar MYE mindre enn alle andre. Forskjellen fra 22" til 18" er over 10%. Ingen av felgene er typiske aerofelger,men om noen er spesielt gunstig må det være de i 22"(de med karbondeler)

kzh

Sitat fra: geear på mandag 29. mars 2021, klokken 13:11
Sitat fra: kzh på søndag 28. mars 2021, klokken 09:50
Sitat fra: geear på lørdag 27. mars 2021, klokken 12:48
Noen som har gjort relativt pålitelige målinger med 19" kontra 20" piggfrie vinterdekk?

Har hørt påstander om 10-15% lavere forbruk med 19". Hvis det er et par mil å hente på en X75 så vurderer jeg å prøve 19" en periode.

Vær obs på at standard 19´ leveres med 265 bredde, de er grusomme å kjøre på. Jeg byttet fordekkene til 235 bredde(Nokian piggfritt), det ble en helt annen bil. Har kjørt 1,5 sesong med de og er veldig fornøyd med rekkevidde og kjøreegenskaper.
Har hørt det før, ja, men syns det er vanskelig å forstå hvordan det kan bli så ille. Samme dekk i 20" er tross alt finfine å kjøre på. Hvis det er så drit er det lite vits å betale for 265-dekkene..

Ja, det er merkelig at 265 dekkene er så dårlige på fordekkene, 255 dekkene i 20` pakken er nok bedre.

På slapse føre er 265 dekkene helt ubrukelige, de vil helst rett frem, dette er min erfaring etter endel kjøring over Haukeli og Hovden de siste vintrene.

Ang. forbruk så er min erfaring at B merkede 235 dekk er litt bedre enn A merkede 265 dekk.

Så tilbake til spørsmålet ditt, dersom du kun vurderer standard pakke ville jeg beholdt 20`ene og brukt pengene på noe bedre.

Tesla Model X75D Des 2017 FSD 3.0
2012 Peugeot Ion
2008 BMW X3 2.0da - død/solgt

geear

Sitat fra: Lynet på mandag 29. mars 2021, klokken 19:19
Sitat fra: geear på mandag 29. mars 2021, klokken 13:09
Sitat fra: Lynet på lørdag 27. mars 2021, klokken 16:17
Felgene har ubetydelig utslag for rullemotstand, det er dekkets konstruksjon og mønster som bestemmer rullemotstanden. Og ikke minst lufttrykk. Om du har 19" eller 20" felg kan slå ut begge veier.
Ett A-merket dekk ruller lettest. Så finner du et A-merket dekk i 20" ruller det lettere enn ett B-merket dekk i 19".
Det stemmer kun ved visse forutsetninger, som du ikke har med. Et A-merket dekk i 20" kan like godt gi høyere forbruk enn B i 19". Merkingen av rullemotstand er ikke absolutt, men helt avhengig av dimensjoner.

Spørsmålet er uansett med standard Nokian-pakke fra Tesla, og der mener jeg å ha lest at folk har erfart så mye som 10-15% forskjell, men det høres mye ut, og er grunnen til at jeg spør om pålitelige målinger.

Hva er kilden din til påstanden om at rullemotstander helt avhengig av dimensjoner?
Det faller på sin egen urimelighet at et i3-dekk med B skal ha høyere rullemotstand enn et 315-dekk 22" med A, men gjorde et googlesøk og kom for eksempel over dette, avsnitt 6 g 7:

https://m.tirerack.com/tires/tiretech/techpage.jsp?techid=175

geear

Sitat fra: kzh på mandag 29. mars 2021, klokken 21:03
Sitat fra: geear på mandag 29. mars 2021, klokken 13:11
Sitat fra: kzh på søndag 28. mars 2021, klokken 09:50
Sitat fra: geear på lørdag 27. mars 2021, klokken 12:48
Noen som har gjort relativt pålitelige målinger med 19" kontra 20" piggfrie vinterdekk?

Har hørt påstander om 10-15% lavere forbruk med 19". Hvis det er et par mil å hente på en X75 så vurderer jeg å prøve 19" en periode.

Vær obs på at standard 19´ leveres med 265 bredde, de er grusomme å kjøre på. Jeg byttet fordekkene til 235 bredde(Nokian piggfritt), det ble en helt annen bil. Har kjørt 1,5 sesong med de og er veldig fornøyd med rekkevidde og kjøreegenskaper.
Har hørt det før, ja, men syns det er vanskelig å forstå hvordan det kan bli så ille. Samme dekk i 20" er tross alt finfine å kjøre på. Hvis det er så drit er det lite vits å betale for 265-dekkene..

Ja, det er merkelig at 265 dekkene er så dårlige på fordekkene, 255 dekkene i 20` pakken er nok bedre.

På slapse føre er 265 dekkene helt ubrukelige, de vil helst rett frem, dette er min erfaring etter endel kjøring over Haukeli og Hovden de siste vintrene.

Ang. forbruk så er min erfaring at B merkede 235 dekk er litt bedre enn A merkede 265 dekk.

Så tilbake til spørsmålet ditt, dersom du kun vurderer standard pakke ville jeg beholdt 20`ene og brukt pengene på noe bedre.
Ok, takk. Grunnen til at jeg spurte var at det dukket opp en god deal med Nokian, så vurderte å bytte mine 20", men da står jeg over det. Bedre å finne billige 19" felger og kjøpe nye dekk i så fall. Eller fossilbil.  :P

kzh

Hadde vel egentlig samme dilemma som deg, men hovedsaklig pga kjøreegenskapene på vinterføre. Byttet forhjulene til 235 dekk etter tips her på forumet og er kjempefornøyd   8)

Dersom du er fornøyd med rekkevidden på sommerføre ville jeg prøvd å finne et sett brukte 19" hvor 2 av dekkene er utslitt og lagt på 235 eller 245 dekk. 265 dekk bak må vel beholdes pga lasteindex? Tesla har ikke kommentert dekkene på service.

Ellers blir det vel fossilbil på deg..  :(

Tesla Model X75D Des 2017 FSD 3.0
2012 Peugeot Ion
2008 BMW X3 2.0da - død/solgt

Filip86

Sitat fra: np på tirsdag 16. mars 2021, klokken 07:46
Dekkmannen min anbefaler 255/45-20 + 275/45-20 Falken FK510 sommerdekk til X'en. Noen som har erfaringer med disse?
Byttet til disse etter at det ene michelin dekket fikk en flenge, fikk bare kjørt 3000-4000km med de før bilen ble solgt, men et av de beste dekkene jeg har hatt, spesielt på vått føre.

kzh

Sitat fra: Filip86 på tirsdag 30. mars 2021, klokken 21:24
Sitat fra: np på tirsdag 16. mars 2021, klokken 07:46
Dekkmannen min anbefaler 255/45-20 + 275/45-20 Falken FK510 sommerdekk til X'en. Noen som har erfaringer med disse?
Byttet til disse etter at det ene michelin dekket fikk en flenge, fikk bare kjørt 3000-4000km med de før bilen ble solgt, men et av de beste dekkene jeg har hatt, spesielt på vått føre.

Høres bra ut  :+1:

Jeg byttet til Falken Eurowinter på bybilen som hovedsaklig går her i Stavanger, de har fungert kjempebra denne vinteren.
Men dekkmannen frarådet Falken sommerdekk på X`en, de ville helst selge Michelin...høres ut som jeg må vurdere de igjen.
Tesla Model X75D Des 2017 FSD 3.0
2012 Peugeot Ion
2008 BMW X3 2.0da - død/solgt

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA