Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Model X - Dekk og felger

Startet av petersv, søndag 21. februar 2016, klokken 16:50

« forrige - neste »

s.sjoelli

Sitat fra: geear på mandag 03. mai 2021, klokken 20:15

Men... så det viktige spørsmålet. Bakdekkene mine er snart slicks, på tross av at bilen bare har gått 45k. De blir det iallfall i løpet av sesongen. Dermed trenger jeg nye. Vil kun ha fra anerkjente merker. Hovedfokus er grep både vått og tørt, og støy. Noen erfaringer? Originaldekkene sitter greit, men syns de støyer drøyt mye.

Jeg kjøpe nye Goodyear Eagle F1 Asymmetric 3 til min TMX. 245/45/20 og 275/45/20. Kjørt med dem i noen uker nå og liker dem (selv om jeg bare har et utslitt Michelin-sett å sammenligne mot på TMX). Betalte 13600 hos Dekkmann - så har Goodyear en kampanje nå med 1000 kroner cashback om du kjøper på et av stedene de samarbeider med. Bare registrer online og send kopi av kvitto så får du 1000 kroner tilbake på konto. Kunne sikkert fått det noe billigere på dekkonline osv men orket ikke styre for mye med det

geear

Takk for svar. Michelin-dekkene er ok, men syns det er drøyt støynivå på de. Ser Falken Azenis FK510 i W-dekk har C på energi, A på regn og 70dB på støy, lavest av alle på sistnevnte. Og ligger rundt 2000,-/dekk i 20". Fristende å prøve de, både mtp pris og støynivå.

geear

Menneh... hva faen, sikkert jeg som har sovet i timen, men vognkortet sier altså minimum lastindeks 110 på begge akslingene, og det er ikke mulig å oppdrive dekk i riktig dim med LI 110. Selv originaldekkene levert med bilen ny har 105, og er altså ikke iht vognkortet. Kan fort bli trøbbel på EU og i teknisk. Noen som har tatt det opp med Tesla?

Rosstopher

Sitat fra: geear på tirsdag 15. juni 2021, klokken 23:10
Menneh... hva faen, sikkert jeg som har sovet i timen, men vognkortet sier altså minimum lastindeks 110 på begge akslingene, og det er ikke mulig å oppdrive dekk i riktig dim med LI 110. Selv originaldekkene levert med bilen ny har 105, og er altså ikke iht vognkortet. Kan fort bli trøbbel på EU og i teknisk. Noen som har tatt det opp med Tesla?

Man må ikke ha den lastindeksen som står i vognkortet for å komme gjennom PKK. Man må bare ha høy nok lastindeks til å bære maks aksellast.

Fra kontrollinstruks for PKK (min utheving):
SitatMerk at kjøretøy i vognkort kan være oppgitt med lastindeks og hastighetsindeks i samsvar med dekkene som var montert på fabrikk, og at dette ikke nødvendigvis er minimumskravet. Lastindeks og hastighetsindeks skal tilfredsstille kjøretøyets tekniske spesifikasjoner (største tillatte akselvekter og topphastighet).
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

Rævedilter

Synd ikkje Tesla fikser dette, dette er på godt norsk slurv.

Til info så er også hastighetstindeksen i vognkort på (mange) X75er feil også, det er oppgitt til W (270 km/t) mens X75 har toppfart på 210 km/t (iht. samme vognkort) så korrekt hastighetsindeks er H (max. 210 km/t)

Rapid

Slipper en unna i kontroll med H da?

Lynet

Nei, på hastighet er det vognkortet som gjelder. Men ved å henvende seg til Vegstasjon med dokumentasjon på bilens toppfart får man endret vognkortet. Dette er vanlig praksis hos bilfabrikkene, samme typegodkjenning på alle motorvalg på en modell, må dermed ha for den med høyest toppfart.
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

o.b.lix

Sitat fra: geear på mandag 14. juni 2021, klokken 20:38
70dB på støy, lavest av alle på sistnevnte. Og ligger rundt 2000,-/dekk i 20". Fristende å prøve de, både mtp pris og støynivå.

Støymåling er støy på utsiden av bilen. Du vil ha lavest støy inni bilen, da er det tallet ubrukelig, det forteller ingenting om støy inni bilen.
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

geear

Sitat fra: Rævedilter på onsdag 16. juni 2021, klokken 08:15
Synd ikkje Tesla fikser dette, dette er på godt norsk slurv.

Til info så er også hastighetstindeksen i vognkort på (mange) X75er feil også, det er oppgitt til W (270 km/t) mens X75 har toppfart på 210 km/t (iht. samme vognkort) så korrekt hastighetsindeks er H (max. 210 km/t)
Typisk opplevelse med Tesla dessverre...

Sitat fra: o.b.lix på onsdag 16. juni 2021, klokken 18:01
Sitat fra: geear på mandag 14. juni 2021, klokken 20:38
70dB på støy, lavest av alle på sistnevnte. Og ligger rundt 2000,-/dekk i 20". Fristende å prøve de, både mtp pris og støynivå.

Støymåling er støy på utsiden av bilen. Du vil ha lavest støy inni bilen, da er det tallet ubrukelig, det forteller ingenting om støy inni bilen.
Kan så være, det er allikevel den eneste referansen man har å forholde seg til. Alt annet er bare synsing eller ikke-vitenskapelige målinger på forskjellige biler og underlag.

Lynet

Har du ikke lest mitt innlegg geear, dette er ikke noe nytt. Har selv fått endret hastighetskode i vognkortet på min biler både på 80, og 90-tallet. Og det var da definitivt ikke typisk Tesla den gangen, derimot Japansk og Tysk merke.
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

geear

Jo, men du skrev kun om hastighetsindeksen, den bryr meg lite, for det er ingen problemer å finne W/Y-dekk, men LI 110 er umulig.

Har forøvrig selv aldri opplevd at det var vært feil hastighet eller LI på noen av mine tidligere biler. De som har ulik aksellast har til og med hatt forskjellig LI foran og bak.

Dessuten er jeg ikke interessert i å bruke tid på noe slikt selv, dette burde Tesla ha fiksa for oss alle. Det står feil i manualen også.

Rævedilter

Enig, at andre ikkje klarer dette alltid heller er ingen unnskylding for Tesla (Whataboutism)
Et selskap som vil framstå som ledende på sitt felt må ha større ambisjoner enn dette.

Lynet

Noen med lavere forbruk?
Siste siden lading er Dombås til Trondheim.
Langtur er Trondheim - Bergen tur-retur.
X100D på 19" Hakka R2 med 50pund.
AC på hele tiden da tempen vara fra 23 til 30 grader.
Fulgte trafikken og ellers 5+.
Det er mye diskusjon om å kjøre vinterdekk på sommeren, men forbruket blir ihvertfall lavt.
Og etter min mening er det ressursbeparende å slite ned godt brukte vinterdekk på sommeren.
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

THE

#343
19" vinterdekk ved sommertemperatur gir lavt forbruk ja, ikke tvil om det. Vurderte faktisk å bytte til 19" felg på sommerhjul nå når jeg skal ha nye dekk.

Her er mitt forbruk på tur fra Bergen til Lærdal på fredag. Fulgte trafikken, og hadde et par forbikjøringer. Forbruk teller også med noen lysreguleringer ved vegarbeid der bilen sto i D med bremsen på. 23-29 grader utetemperatur. 2017 X100D med 20" Landsail sommerdekk i originaldimensjon.

Edit: Forbruket fra kl 19:02 er for øvrig strekningen fra Dale til Lærdal.
Du kan ikke vise dette vedlegget.

Det blir ikke Landsail på nytt pga. bakhjulene ikke kan leveres med godkjent hastighetskode. Vuderer Nexen N'fera RU1, Hankook Ventus S1 Evo3, Falken FK150 og Toyo Proxes sport. Noen som har erfaring med noen av disse dekkene på Tesla X?
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

geear

Sitat fra: Lynet på mandag 05. juli 2021, klokken 10:16
Noen med lavere forbruk?
Siste siden lading er Dombås til Trondheim.
Langtur er Trondheim - Bergen tur-retur.
X100D på 19" Hakka R2 med 50pund.
AC på hele tiden da tempen vara fra 23 til 30 grader.
Fulgte trafikken og ellers 5+.
Det er mye diskusjon om å kjøre vinterdekk på sommeren, men forbruket blir ihvertfall lavt.
Og etter min mening er det ressursbeparende å slite ned godt brukte vinterdekk på sommeren.
Men er det tragiske grepet (som mange først vil merke i en nødsituasjon) verdt det for å spare noen Wh?

Har forøvrig fått unormalt lave forbrukstall selv i det siste. Begynt å lure på om hjulstillingskontroll har påvirket forbruket.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA