Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

LEAFSPY - her kan du dele dine resultater

Startet av ThomasEL, tirsdag 15. september 2015, klokken 09:25

« forrige - neste »

leafnor

Sitat fra: Matheus på søndag 10. februar 2019, klokken 18:04
Der er fordi han hurtiglader så ofte. Slutter man med det så detter soh med 10%
Javist, overså det at nær 1/3 av alle ladingene er hurtigladinger.
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

EV-FTW

Vil det si at mye hurtiglading gir er «falskt» bilde av SOH, eller vil det si at det faktisk anbefales å hurtiglade mye, for SOH holder seg mye bedre da?
Huyndai Ioniq 2019
Hyundai Ioniq 2020

EV-FTW

Med andre ord. Mener dere da, at siden jeg har 172 hurtigladinger på mine 71 306 kjørte kilometer. Så lyver SOH på 94,12%?
Jeg vet at SOH er litt høyere om vinter enn sommer, at SOH vil synke litt når sommeren kommer, men dere mener altså at dersom jeg hadde kuttet hurtiglading, hadde fort SOH sunket 10 prosent?

Såfall, med andre ord, fortsett å lade ofte på hurtiglader, da vil det gå lengre tid før første batteribar forsvinner
Huyndai Ioniq 2019
Hyundai Ioniq 2020

Biltesteren.no

Jeg pleier å hurtiglade til et sted mellom 60-70% og sjeldent til 80%. Tror dette er en av faktorene til at batteriet er bra, og at jeg har middels høyt forbruk 233 Wh/km i snitt. Saktelading skjer stort sett til 60-80% og sjeldent til 100%. Men bilen kjøres samme dag som bilen får lading til 100%. Og parkerer stort sett når jeg har 29% igjen og lader fra 00:00 etter ladetimer. Jeg har fått forklart at SoH skal man ta med en bøtte salt, det er hva LeafSpy rapporterer ved fullading hvor mange kWh som man har tilgjengelig. Normalen på 24 kWh Leaf er 21,6 kWh. 24 kWh er Bruttokapasiteten og 21,6 kWh er Nettokapasiteten. Om man ligger på 21,6 kWh og SoH viser noe helt annet så skal man ikke uroe seg siden SoH går opp og ned som jojo, det er hva du har som Remain capasity som avgjør at du faktisk har en degradering eller ikke. Noen Leafer har større bruttokapasitet enn normalen, dette har med produksjonen å gjøre.
Elbilblogger og fulltime YouTuber

EV-FTW

Så hva skal jeg se på, og hva skal tallene vise, for å få er skikkelig bilde av batteriets helsetilstand? Når SOH ikke er brukendes?
Huyndai Ioniq 2019
Hyundai Ioniq 2020

sylwester

Jeg tviler sterkt at batteriet blir aldri "bedre" av å hurtiglading, men det å lade ut og opp, noe som skjer på langturer der hurtiglading er involvert og gjerne er mer jevnere ned og opp kan gi BMS-en mer data. BMS-en skal beskytte batteriet og vil være pessimistisk så hvis du til vanlig bruker 40% av batteriet så vil den aldri ha bra nok data og vil dermed estimere en dårligere SOH for å være på den sikre siden. Det aller værste er å overlade så den andre veien er mye mye sikrere.

Jeg vil heller påstå at SOH er kalkulert riktigere etter en langtur. Jeg tviler på at hurtiglading generelt er positivt, men hvis temperaturen på batteriet er over 40 grader er det garantert negativt hvis SOC er under 20% eller over 80%. Biler som min 2012 lader jo raskere des lavere SOC den har så å lade fra 5%-60% enn 20%-75% og jeg vet 30kWh-bilene hadde rask lading opptil 80% og derfor mange ofte lada over 80% med en bil som også kunne bli ganske varm. De som unngår dette må lade oftere, men vil da ha en friskere bil.
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

sylwester

Da er det 3 år siden jeg kjøpte min førstegenerasjons 2012-modell. Jeg mista den første streken på høsten og er litt forvirra over at jeg klarte å miste 6,5 prosentpoeng SOH i løpet av ett år, men bilen har ikke blitt kjørt så mye på langtur etter jeg fikk 2018.

2019-04-02:
SOC: 93,9% (Fullada)
SOH: 82,95%
Hx: 76,78%
Ahr: 54,42
ODO: 86819 (kjørt 4849km)
QC: 65
L2: 4783
Min/max diff: 18mV

2018-03-05
SOC: 79,80%
SOH: 89,49%
Hx:  84,94%
AHr: 58,71
ODO: 81970 (kjørt 7457km)
QC: 58
L2: 4565
Min/max diff: 23mV

2017-03-10
SOC: 24%
SOH: 93%
Hx:  91,01%
AHr: 61,38
ODO: 74513 (kjørt 4961km)
QC: 38
L2: 4234
Min/max diff: 23mV

2016-05-28
SOC: 92%
SOH: 94%
Hx: 93,5%
AHr: 62,12
ODO: 69552
QC: 29
L2: 3997
Min/max diff: 21mV
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

Biltesteren.no

Sitat fra: sylwester på fredag 19. april 2019, klokken 03:24
Da er det 3 år siden jeg kjøpte min førstegenerasjons 2012-modell. Jeg mista den første streken på høsten og er litt forvirra over at jeg klarte å miste 6,5 prosentpoeng SOH i løpet av ett år, men bilen har ikke blitt kjørt så mye på langtur etter jeg fikk 2018.

2019-04-02:
SOC: 93,9% (Fullada)
SOH: 82,95%
Hx: 76,78%
Ahr: 54,42
ODO: 86819 (kjørt 4849km)
QC: 65
L2: 4783
Min/max diff: 18mV

2018-03-05
SOC: 79,80%
SOH: 89,49%
Hx:  84,94%
AHr: 58,71
ODO: 81970 (kjørt 7457km)
QC: 58
L2: 4565
Min/max diff: 23mV

2017-03-10
SOC: 24%
SOH: 93%
Hx:  91,01%
AHr: 61,38
ODO: 74513 (kjørt 4961km)
QC: 38
L2: 4234
Min/max diff: 23mV

2016-05-28
SOC: 92%
SOH: 94%
Hx: 93,5%
AHr: 62,12
ODO: 69552
QC: 29
L2: 3997
Min/max diff: 21mV

Altså bilen viser 100% Leafspy viser 93,9% SoC og GIDs: 81,1%?
Ved friskt batteri så skal du ha 21,6 kWh som tilgjengelig kjørestrøm og nær 100% GIDs.
Men jeg ser du har hurtigladet alt for lite. Noe som gjør at du får dårligere kWh ved full lading. Om du begynner å bruke hurtigladere mer så vil helsa også på batteriet stige også. Siden batteriet er lagd for høy effekt ut og høy effekt inn.
Elbilblogger og fulltime YouTuber

Trekkoppbil

Det var heteperiode på forsommeren 2018, så hvis man ikke var nøye med å parkere svalt og med låg SOC, så tapte man noen prosenter da.
Jeg har hatt en 2012 i 5 år, og over halvparten av kapasitetstapet i løpet disse 5 åra, kom på forsommeren 2018. Jeg hadde lånt bort bilen på Nabobil på våren, og ved en feiltakelse hadde jeg ikke begrensa ladinga til 80% som jeg pleier, så den kan ha vært stadig lada til 100%


leafnor

Da er varmen her, og med det ogå batteriet ut av vinterdvalen.
SOH falt med 1% i dag, til 77%. Ahr vært fallende siste dagene, og nå på 50,54
"Frykter" den ender på 74% før neste vinter.

Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

leafnor

Sitat fra: leafnor på lørdag 04. november 2017, klokken 19:31
Byttet til vinterhjul på Jobb-Leaf i ettermiddag, ACENTA 2014, og koblet opp min private LeafSpy.

Ble følgende data:

Spenning:392,79V
GIDS: 261
SOC: 93,9%
SOH: 95
Hx 95,95
Ahr 62.33
QC 34, 409 L1/L2
11.867 km

Den kjøres ikke stort, står mye fulladet.
Så skivene ruster fra inn over bremseflaten. Har ikke vært "utsatt" for mitt sinksprayregime. Skal på EU-kontroll til våren med den, og håper ikke saltvinteren tar siste % av skivene så vi må bytte. For slitt er de ikke!
Godt over ett år siden jeg leste av status for Leaf på jobb. Den er som nevnt en 2014, og nå snart 5 år gammel.
Står så og si fulladet konstant. Her er kveldens resultat:
Spenning:395,79V
GIDS: 265
SOC: 97,2%
SOH: 93
Hx 93,65
Ahr 60.92
QC 34, 537 L1/L2
14.903 km

I gjennomsnitt gått 26 km for hver lading.
Tapt seg 7% på 5 år. Min private 2 år eldre har gått 10 ganger mer har 23% tap i SOH. Levd i samme klima.
Tror vi kan ha denne firmabilen i minst 10 år til uten annet enn å bruke noen kroner på nye dekk (Mye mønster igjen ennå), spylervæske og mest sannsynlig bremskiver. De ruster mer enn de slites.
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

tomrh

Så dette ene eksemplet tyder på at det er gjentatt opp- og utlading som i hovedsak sliter ut batteriet, og i mindre grad aldring og det å stå fulladet.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

leafnor

Sitat fra: tomrh på lørdag 04. mai 2019, klokken 08:37
Så dette ene eksemplet tyder på at det er gjentatt opp- og utlading som i hovedsak sliter ut batteriet, og i mindre grad aldring og det å stå fulladet.
Ja. Antall ladesykler er nok mer avgjørende enn kun ladestatus. Så bruk fremfor lagring sliter.
Trondheim er jo heller ikke "sahara" så kjølig klima. Varmeste batteriet har vært er nok på en langtur bilen hadde til Oslo for noen år siden. Tror den kom opp i 38 grader. Ellers har batteriet holdt utetemperaturen. Står parkert i skygge så blir heller ikke varmet ektremt av evt sol.
De alminnelige rådene gjelder, men å ha den lagret på høy SOC ser ikke ut å være særlig stor krise.
Men fortsatt viktigst å holde temp lav, og på langturer kjøre lading mellom 20-70%. Best for batteriet og gir kortest ladetid også.
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

tomrh

Det med 20%-70% støttes av en helt ny figur i den velkjente artikkelen fra battery university. Det å kjøre korte turer mellom 65% og 75% SoC gir aller best levetid, men er upraktisk. Vår '12 Leaf har blitt ladet fullt og deretter kjørt ned til LBW-VLBW stort sett alle hverdager, ikke akkurat optimalt. Tilsvarer vel 10%-90% i figuren (da 100% eller 4,2V/celle er uoppnåelig).

Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

tomrh

#734
Mye «nytt» på battery university, faktisk har kjørestil og topografi noe å si skal vi tro denne artikkelen der levetid minsker ved økt utladningsstrøm. Så rådet må være å aksellerere forsiktig, og retartere opp mot bakketopper for å minske strømuttak.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA