Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Har kjøpt en 2012 Leaf og lurer på litt forskjellig

Startet av sylwester, lørdag 28. mai 2016, klokken 16:42

« forrige - neste »

sylwester

Jeg har snust på elbil i flere år og hoppet på en 2012 norsk Leaf i April som jeg har kjørt i en måned. Jeg har noen spørsmål jeg håper andre leafere kan svare på.

Batteriprosent

Siden bilen er fra 2012 vises ikke hvor mange prosent ladet batteriet er, men man har skalen med 12 streker hvor to i bunn er røde. Ser det snakkes mye om å bruke long life dvs. kun lade til 80% og at det er lurt å lade til 100% heller enn å gå under 20%, men hva er 20%? Regner med at displayet er linjert og den første streken forsvinner når den er lik eller mindre enn 92% av brukbar kapasitet og at hver strek er et spenn på 8%. Da er vel 20% et sted i slutten av den 3. streken?

De aller fleste strekningene jeg drar og tilbake er 16km og slik jeg ser så er det 2 streker. Jeg vet som regel hvis jeg trenger bedre rekkevidde så er det ett fett om jeg lader hver dag 2 streker eller vil det være best for bilen å gå ned til 4 streker før jeg lader?

Er det noe vits å ha en periodisk syklus som går ned til en visst nivå og så opp til 100% for å balanseres? Hvor ofte og hvor lavt ned? Jeg tenker Nissan heller vil selge folk en ny bil enn å gi anbefalinger som gir bedre batterikapasitet utover bilens estimerte levetid (10 år?) så jeg tenker vi burde være litt mer forsiktig med batteriene enn det Nissan gir utrykk for at man trenger.

NissanConnect EV-appen

Må være det værste appen jeg har installert og det virker som om den ikke tåler at Android lar appen være aktiv enn at den avsluttes og startes på nytt når en går inn igjen. Hver gang må jeg drepe den for så å se på ventehjul 30s + 30s for hver knapp som klikkes.

Jeg har fått registrert bruker i bilen slik at bilen sender data til Nissan og jeg skal kunne få vite om energieffektivitet og hvor langt jeg kjører, men jeg ser til stadig at verdiene er gale. F.eks. så er det nesten en uke siden siste dag med data og 3 dager uten data hvor jeg vet jeg har kjørt før den siste dagen jeg har og mange av dagene har kun halvparten (en tur av 2). Jeg vet det er god dekning der bilen er og den sender jo noe data. Er det noe jeg kan gjøre med dette eller er det Nissan sitt system som ikke virker? (lagt ved bilde, det gule er dager jeg har kjørt og det grønne og, men det kan hende jeg får noe neste uke på)

Ser ut at med tålmodighet kan jeg starte klima og lading fra appen, men det ser ikke ut til at jeg kan stoppe noe av det hvis jeg ville. Flere som ikke kan det?

LeafSpy-appen

Jeg har kjøpt ODBII-dongle på DX og installert den frie utgaven av LeafSpy på Android, men veldig mye av teksten er borte og grafene har søyler som går feil vei og over teksten som jeg ser på bilder her på forumet (se bilder under). Jeg har testet dette på både Samsung S5 og OnePlus One og en LG-telefon med samme resultat. Er det noe jeg gjør feil?
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

kodalse

Batteriprosent:
Her er det ikke så vanskelig som det høres ut for. Selv lader jeg når jeg kan, siden jeg uansett kjører bilen hver dag vil den ikke ligge lenge på 100% lading (som ikke er 100% reelt, men på topp før innebygd buffer stanser lading)
Det er vel ingen som har en norsk Leaf som har opplevd tap i kapasitet før man runder ca 100.000 km. Selv da har du nok til å kjøre 100km på sommerføre.
Lad når du kan er det mange som sier.

Nissan Connect EV:
Her er det kilometervis med tekst på problemer med denne. I beste fall kan den vel kalles ustabil.
Du observerer riktig når du sier at alle turene ikke registreres. Så historikken er heller uinteressant.
Du kan eventuelt laste ned Leaf Manager. Den har vist seg å være langt mer pålitelig til å slå av og på klima og lading.

Leafspy:
Her kan det være versjonen av OBDII som er problemet. Versjon 2.0 fungerer ikke, versjon 1.5 skal fungere knirkefritt.
På min 2012 modell har sjelden opplevd problemer med dette. Kun et par ganger da dongle og telefon ikke vil koble sammen.

Et tips på slutten. Skaff deg bryter som slår av og på varmekolben. Gir deg fort like mye effekt som Nissan sine 100 forbedringer.
Det er en av brukerne på forumet som har laget denne til gibortpris.
http://betterev.tabetalt.no/Produkt/nissan-leaf-heater-controller-kit-v2#product

Også kan du kose deg vel vitende om at motoren din gir 290Nm dreiemoment, mot 250Nm på nyere modeller :)


Trondheim
HAIBIKE Sduro HardNine 4.0 - 2017, Model 3 RN107XXXXXX, Nissan Leaf 2012 - Webasto bensinvarmer 2015, Saxo 97 Li batteri  - 2013, Ecoride elsykkel    - 2012

leafnor

Sitat fra: kodalse på lørdag 28. mai 2016, klokken 17:13
Batteriprosent:
Her er det ikke så vanskelig som det høres ut for. Selv lader jeg når jeg kan, siden jeg uansett kjører bilen hver dag vil den ikke ligge lenge på 100% lading (som ikke er 100% reelt, men på topp før innebygd buffer stanser lading)
Det er vel ingen som har en norsk Leaf som har opplevd tap i kapasitet før man runder ca 100.000 km. Selv da har du nok til å kjøre 100km på sommerføre.
Lad når du kan er det mange som sier.

Nissan Connect EV:
Her er det kilometervis med tekst på problemer med denne. I beste fall kan den vel kalles ustabil.
Du observerer riktig når du sier at alle turene ikke registreres. Så historikken er heller uinteressant.
Du kan eventuelt laste ned Leaf Manager. Den har vist seg å være langt mer pålitelig til å slå av og på klima og lading.

Leafspy:
Her kan det være versjonen av OBDII som er problemet. Versjon 2.0 fungerer ikke, versjon 1.5 skal fungere knirkefritt.
På min 2012 modell har sjelden opplevd problemer med dette. Kun et par ganger da dongle og telefon ikke vil koble sammen.

Et tips på slutten. Skaff deg bryter som slår av og på varmekolben. Gir deg fort like mye effekt som Nissan sine 100 forbedringer.
Det er en av brukerne på forumet som har laget denne til gibortpris.
http://betterev.tabetalt.no/Produkt/nissan-leaf-heater-controller-kit-v2#product

Også kan du kose deg vel vitende om at motoren din gir 290Nm dreiemoment, mot 250Nm på nyere modeller :)
Slenger meg på:
Lad til 100% når du først lader, i og med du så sjelden kommer til å lade (16 km om dagen). Sett på min at når den kommer ned på de to siste streker slutter batteri  balansere celler, så kanskje da greiest å lade innen en når det stiste strekene.
NIssanEV kan du ikke slå av varme eller lading med.
Leafspy på android har jeg på tablet i bilen, og fungerer utmerket. Men hvilken versjon det er jeg ha husker jeg ikke. Forøvrig så virker data på ditt batterri misunellesverdig gode ut, SOH på 94 er sjelden var på 2012.
Og ja, skaff deg den varmeinovasjonen linket til. 
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

lifern

På min er %/bar omtrent slik:
På 91%forsvinner første bar.
Nr 2 på 83%.
Nr 3 på 75 %.
Nr 4 på 67 %.
Når det er 3 barer igjen er % på 27.
SVART EUROLEAF 2013

tomrh

Sitat fra: kodalse på lørdag 28. mai 2016, klokken 17:13
Også kan du kose deg vel vitende om at motoren din gir 290Nm dreiemoment, mot 250Nm på nyere modeller :)
Og videre kose deg med at du har aluminiumsdører som ikke ruster. Og ikke minst at du har standard 16" sommerfelger med sikkert litt slitte Ecopia EP150 dekk som gir deg 7-8% lavere forbruk enn nyere Tekna-modellene med 17"-hjul.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

Balrog

hvorfor japansk språk på leafspy? Er det ikke enklere å velge engelsk?
Tesla S P85 2013, Tesla Model S 75D 2017, VW E-Up 2020, Renault Zoe 2017, Hyundai Kona 2021
Energica Experia elektrisk MC 2023, Zero SR elektrisk MC 2017

sylwester

Takk for fine innspill. Jeg har ikke tenkt på at de eldre modellene faktisk har bedre specs på enkelte områder så det er jo hyggelig.

91, 83, 75 ... ser ganske linjert ut. ca. 8%/strek :-)

Aha.. Japansk! Muligens leafspy virker alikevel. Men det er vanskelig når en ikke ser noe tekst. Eneste problemet nå er dermed grafikken på grafene. Litt rart at det er på grunn av protokollversjon.

Den varmekolbebryteren, er den vanskelig å installere? Hittil har jeg trodd at jeg kan styre den ved å ha AC av og ønsket temperatur lavere enn det jeg allerede har, men det er kanskje for enkelt?
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

tomrh

#7
Bryteren er ganske enkel å installere, er bare en ledning med kontakt som plugges i bak skjerm-konsollet, og så føres den til et egnet sted å plassere bryteren. Alle detaljer finnes i denne tråden: http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,23401.0.html

Selv prøvde jeg en litt mer avansert gjør-det-selv løsning med potmeter for å styre temperatur i sirkulasjonskrets, se http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,21914.0.html

Virkemåte:
Leafen varmer alltid opp kjølevannet til nærmere 80 grader og holder det der så snart klima slås på, uansett om man bruker varme eller ikke. Det er et betydelig varmetap fra så varmt vann, selv om sommeren. Da er det greit å kunne slå av vannkokeren når man bare vil ha kald luft (knapp pos 1). Om høsten, ja selv ikke om vinteren trenger man 80 grader varmt vann for å holde varmen, og det er betydelig lavere varmetap fra 40-50 grader varmt vann (knapp pos 2).

(DIY løsningen jeg valgte gir en skruknott der man trinnløst kan styre kolbetemperatur fra ingen varme til 80 grader, men krever litt mer montering, bl.a. lodding.)
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

sylwester

Idag var jeg på 2 streker siste strek og leafspy viste 27% SOC da jeg ankom jobben, dvs. under 30%, men bilen ventet helt til klokka 2 med å starte ladingen. Har ikke Leaf en funksjon som starter lading når den har lavt batteri slik som f.eks. E-golf eller var jeg ikke lavt nok?
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

tomrh

Nei. Min står ofte i timevis på kvelden og natta med 1 strek før timeren starter. Ikke noe problem å la den stå med SOC > 20%. Med 0 streker starter jeg lading manuelt.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA