Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

LEAFSPY - her kan du dele dine resultater

Startet av ThomasEL, tirsdag 15. september 2015, klokken 09:25

« forrige - neste »

eldriver

Min første elbil. Leaf Tekna 2014, kjørt den i 6 måneder nå.

Leaf Spy Pro viser:

Spenning:     383,72V 
GIDS:           179   
SOC:             70.5%   
SOH:             91,08%   
Hx:               88.84           
Ahr:              59,57           
QC:               32             
L1/L2:           2870      
ODO:            114.776 km      
Min/max diff: 11 mV   

Er dette greie verdier?

leafnor

 :+1:, helt greie verdier. Vil si med tanke kjørelengden, det er på plussiden om en kan snakke om at batteriet er over eller under forventet.
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

Trekkoppbil


eldriver

Takk for tilbakemeldinger. Bilen ble kjøpt hos forhandler i Oslo sist høst, 112.500km. Display på dashboard viste at den hadde vært innstilt til å lade til 100%. Ettersom den har mange km på telleverket, gir vel batteristatusen en pekepinn på at det ikke har vært skadelig å lade til 100% når den bare brukes.
Lurer mer på hvor viktig kjørestil har for levetid på batteriet. At man har en forsiktig kjørestil, unngår mest mulig akselerasjoner osv. er vel mer viktig? Altså prøve å holde batteritemperatur lavest mulig.

Biltesteren.no

Dette er ved litt over 50% SoC

Bilen er en Leaf 24 kWh med Lizzard batteripakke, 2015 Model.

Spenning:     377,03V
GIDS:           126   
SOC:             50,6%   
SOH:             93,04%   
Hx:               95.51%           
Ahr:              63.67           
QC:               463             
L1/L2:           1043     
ODO:            48.516 km     
Min/max diff: 23 mV   

Ingen meldinger om BAD cells. Men jeg kunne starte med 40% i Mjøndalen og ende opp med 19% i Lier. Tydeligvis at jeg må få batteripakka i balanse igjen ved å kjøre meg så og si strømtom og så lade. Dessverre har jeg ikke noe AC hjemmeladingsmuligheter, mens det å stå på AC til hurtigladeoperatørene tar for lang tid siden bilen bare har 3,6 kW om bord AC lader.

Noen andre her som vil gi noen anbefalinger?
Lader aldri på hurtiglader til mer enn nødvendig og kjører videre, det vil si at jeg gjerne risikerer egentlig å kjøre meg strømtom om lader er defekt eller er ladekø....
Elbilblogger og fulltime YouTuber

sylwester

Sitat fra: eldriver på tirsdag 07. mai 2019, klokken 09:09
Takk for tilbakemeldinger. Bilen ble kjøpt hos forhandler i Oslo sist høst, 112.500km. Display på dashboard viste at den hadde vært innstilt til å lade til 100%. Ettersom den har mange km på telleverket, gir vel batteristatusen en pekepinn på at det ikke har vært skadelig å lade til 100% når den bare brukes.
Lurer mer på hvor viktig kjørestil har for levetid på batteriet. At man har en forsiktig kjørestil, unngår mest mulig akselerasjoner osv. er vel mer viktig? Altså prøve å holde batteritemperatur lavest mulig.
Batterier er følsomme for varme 0-20% og 80%-100% så hvis du liker full gass, høy hastighet og lange turer med mange hurtigladinger så vil jo det bidra til at batteriet kan bli varmt nok til å ta skade om sommeren, men dette har mye mindre effekt 20-80%.
Å ha bilen på standby i 100% anser jeg som tullete så på min 2012 har jeg slik at den alltid lader til 80% når den kobles til. Jeg slutter da å tenke på om jeg skal koble den til eller ikke siden den stopper på 80%. Deretter starter jeg ytterligere lading fra app ved behov. De fleste gangene jeg skal over 7 mil vet jeg det før det er en time til avgang og det er så lang tid det tar ca. å lade den ferdig.

De som kjører mye. Dvs. bruker batteriet ned til 100%-20% og timerlader med forvarming til dagen etter har en bil som da er under 20% og over 80% veldig få timer hver dag. De pleier å ha over 90% SOH og høy km. Da jeg kjøpte min 2012 kjøpte jeg en bil som hadde gått 17.000km i året og da er det lite sannsynlig at bilen har stått mye over 80% selv om de har lada til 100% hver eneste dag. En bil med 5.000km per år derimot kan ha mye dårligere SOH.
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

eldriver

Ok. Så varme, samt at bilen blir stående lenge på lav eller høy ladeprosent er uheldig for batteriet.. Hva med klattlading? Jeg kjører vanligvis bare noen få km hver dag. Dette gjør at jeg ikke trenger å lade hver dag, men syns det er greit å ha bilen oppladet til enhver tid, i tilfelle lengre kjøring. Er stadig klattlading på bare noen få % uheldig for batteriet? 

Mateusz

Klatt-lading er greitt, bare at du ikkje har bilen på 100% hele tiden. Du kan godt klatt-lade rundt 60-80%.
Leaf 30 og Evalia 24, Ryobi batterigressklipper :)
Før:Partner Teppe El, I-miev, Kona ev, Leaf 24, Think, Saxo ev, Peugeot 407sw, Punto, Mazda 323f, 626sw, 6 sw, Sirion 4wd, Honda H-rv


leafnor

Bilen klattlader så og si kontinuerlig når man kjører gjennom regenereringen som skjer når en slipper "gassen", så en lading til etter kanskje 100 på en kjøretur har lite å si, om intet å si i det store bildet.
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

eldriver


sylwester

Bilen beskytter batteriet mot regen når den er fullada (kan ikke lade mye/mer) eller det er kaldt (batteriet tar ikke til seg lading på samme måte) og du merker det ved at den oppfører seg anderledes og bremser mindre når du slipper gassen og tråkker forsiktig på bremsen. Regen er gjerne høyere effekt enn 6kW-lading så du kan sammenlikne det med korte perioder hurtiglading. Jeg har en bakke ned til jobben hvor jeg har 10kW i over 2 minutter.
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

EV-FTW

Da har batteriet kommet ut av vinterdvalen, og SOH har til nå gått fra rett under 94 prosent i vinter, til rett under 92 prosent i dag. Blir spennende å følge med på hvordan det utvikler seg i løpet av sommeren.

Bilen er kjøpt april 2016 og nå kjørt snart 77 000 kilometer. En 30 kWt.
Huyndai Ioniq 2019
Hyundai Ioniq 2020

Biltesteren.no

Blir spennende å se hvordan SoH og tilgjengelig kWh er framover siden jeg ikke har muligheter å lade hjemme. Borettslaget skulle jo ha 35 000,- for ladestasjon, og 890,- i månedsgebyr og 15 kroner pr. kWh. Så her må jeg bruke hurtiglader som primærlader :-(
Elbilblogger og fulltime YouTuber

Carl Anton Stenling

Kan jeg spørre om hvilket borettslag det er som har denne ekstreme prisingen?
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA