Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

LEAFSPY - her kan du dele dine resultater

Startet av ThomasEL, tirsdag 15. september 2015, klokken 09:25

« forrige - neste »

leafnor

Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

Powerflux

Sitat fra: adam.berg.1337 på lørdag 04. november 2017, klokken 09:54

Mister «alle» en bar ved 85%?


De fleste ja, men ikke alle! Lifern her med 160000 km på klokken mistet vel sin første på 82% hvis jeg ikke husker feil!
Japan Leaf, levert 2013.
190000 km. 2. bar forsvunnet.(Solgt)
Tesla S70D Facelift, levert juli 2016.
90000 km.
Hyundai Kona Electric, levert mars 2019
52000 km.

lifern

Sitat fra: Powerflux på lørdag 04. november 2017, klokken 10:25
Sitat fra: adam.berg.1337 på lørdag 04. november 2017, klokken 09:54

Mister «alle» en bar ved 85%?


De fleste ja, men ikke alle! Lifern her med 160000 km på klokken mistet vel sin første på 82% hvis jeg ikke husker feil!

Det stemmer det ja.
Har nå kjørt 167000 km og soh på 81.hx på 76.
11 barer.
SVART EUROLEAF 2013

leafnor

#588
Byttet til vinterhjul på Jobb-Leaf i ettermiddag, ACENTA 2014, og koblet opp min private LeafSpy.

Ble følgende data:

Spenning:392,79V
GIDS: 261
SOC: 93,9%
SOH: 95
Hx 95,95
Ahr 62.33
QC 34, 409 L1/L2
11.867 km

Den kjøres ikke stort, står mye fulladet.
Så skivene ruster fra inn over bremseflaten. Har ikke vært "utsatt" for mitt sinksprayregime. Skal på EU-kontroll til våren med den, og håper ikke saltvinteren tar siste % av skivene så vi må bytte. For slitt er de ikke!
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

N-L

Sitat fra: leafnor på lørdag 04. november 2017, klokken 19:31
Byttet til vinterhjul på Jobb-Leaf i ettermiddag, ACENTA 2014, og koblet opp min private LeafSpy.

Ble følgende data:

Spenning:392,79V
GIDS: 261
SOC: 93,9%
SOH: 95
Hx 95,95
Ahr 62.33
QC 34, 409 L1/L2
11.867 km

Den kjøres ikke stort, står mye fulladet.
Så skivene ruster fra inn over bremseflaten. Har ikke vært "utsatt" for mitt sinksprayregime. Skal på EU-kontroll til våren med den, og kåpen ikke saltvinteren tar siste % av skivene så vi må bytte. For slitt er de ikke!
Tror det finnes mange Leaf som ca er like gamle og har gått 20 - 30 000 I denne tråden, som har betydelig lavere SOH. Du skriver at denne står mye fulladet. Kan de da være at det å lade til 80% og ikke ha bilen stående når den er fulladet bare er en myte?? :o

Sent fra min SM-G955F via Tapatalk

Tesla Model S 85D 2015
BMW i3 2015

havardr

2014-modell norskkjøpt Tekna, gått litt i overkant av 64.000km
Gjør vel som de fleste andre, plugger i når jeg kommer hjem for dagen og lar den stå over natta

AHr: 62.01
SOH: 94%
SOC: 46,2%
V: 375,24
Hx: 95,54%


N-L

Sitat fra: havardr på søndag 05. november 2017, klokken 19:57
2014-modell norskkjøpt Tekna, gått litt i overkant av 64.000km
Gjør vel som de fleste andre, plugger i når jeg kommer hjem for dagen og lar den stå over natta

AHr: 62.01
SOH: 94%
SOC: 46,2%
V: 375,24
Hx: 95,54%
Lader til 100%?

Sent fra min SM-G955F via Tapatalk

Tesla Model S 85D 2015
BMW i3 2015

tomrh

Sitat fra: N-L på lørdag 04. november 2017, klokken 20:55
Tror det finnes mange Leaf som ca er like gamle og har gått 20 - 30 000 I denne tråden, som har betydelig lavere SOH. Du skriver at denne står mye fulladet. Kan de da være at det å lade til 80% og ikke ha bilen stående når den er fulladet bare er en myte?? :o
Artikler fra batteryuniversity.com viser tydelig at det er bedre jo lavere SOC batteriet står lagret med, så lenge det ikke er *for* lavt da. Likevel går SOH raskere ned hvis man bare lader til 80%, og man kan begynne å lure. Men dette må ha med BMS og balansering å gjøre, for manglende balansering gjør at avstanden i cellespenning ned til den svakeste cellen bare blir større og større, og BMS tror at batteriet har lavere kapasitet (fordi den svakeste cellen er avgjørende). En serie med 100% ladinger balanserer ut cellene igjen, og kapasiteten kommer «tilbake». Min har gått opp fra SOH=81 i sommer til 82 nå fordi jeg 100%-lader.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

sylwester

#593
Sitat fra: tomrh på søndag 05. november 2017, klokken 22:03
...
Men dette må ha med BMS og balansering å gjøre, for manglende balansering gjør at avstanden i cellespenning ned til den svakeste cellen bare blir større og større, og BMS tror at batteriet har lavere kapasitet (fordi den svakeste cellen er avgjørende). En serie med 100% ladinger balanserer ut cellene igjen, og kapasiteten kommer «tilbake». Min har gått opp fra SOH=81 i sommer til 82 nå fordi jeg 100%-lader.

SOH er vel ikke eksakt vitenskap og uansett om du lade ritl 80% eller 100% så opplever jeg at BMS gir bedre SOH etter en tur der bilen får jevn last ned til VLBW og hurtiglada opp til 80% igjen.. Jeg tviler sterkt på at det egentlig har gjort noe annet enn å gi BMS mer data å estimere SOH mer nøyaktig på. Dvs. SOH ble ikke bedre, bare mer nøyaktig.

Utifra hvordan jeg ser på LeafSpy så "shunter" alltid noen celler hele tiden. Både når bilen lader og når bilen kjøres. Det skjer helt sikkert når den er kommet til 100% og, men det er nok ikke eneste gangen.  Antall mV mellom høyeste og laveste går opp og ned hele tiden. Hvis det kun var ballansering ved 100% ville avviket kun gått opp.
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

havardr

#594
Sitat fra: N-L på søndag 05. november 2017, klokken 20:02
Sitat fra: havardr på søndag 05. november 2017, klokken 19:57
2014-modell norskkjøpt Tekna, gått litt i overkant av 64.000km
Gjør vel som de fleste andre, plugger i når jeg kommer hjem for dagen og lar den stå over natta

AHr: 62.01
SOH: 94%
SOC: 46,2%
V: 375,24
Hx: 95,54%
Lader til 100%?

Sent fra min SM-G955F via Tapatalk

Jepp. Må nesten det for å komme meg til/fra jobb.

Har blitt flinkere til å la den stå uten full «tank» i helgen

sylwester

Sitat fra: havardr på tirsdag 07. november 2017, klokken 09:43
Jepp. Må nesten det for å komme meg til/fra jobb.

Men hvis du ikke kommer deg til/fra jobb på 80% på sommeren er det slik at du må hurtiglade på vinteren?
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

havardr

#596
I fjor høst fikk jeg jobb litt lenger unna (Asker og ikke Drammen), så da måtte jeg bruke bensin-bilen i månedene oktober-mars.
Kjører Holmestrand-Asker. På sommerstid har jeg vel 20-30% igjen hvis jeg begynner på 100%. I dag feks hadde jeg 10% når jeg parkerte hjemme. Har da kjørt pent med maks tre prikker og ikke noe særlig over 100.

Har spurt kona pent om å få oppgradere til ny leaf men hun var ikke helt med på den enda gitt.
Lading på jobb er ikke et alternativ da parkering alene koster 2500,- + mva og installasjonskostnaden av en ladestasjon (jobber u et bygg med kontorer hvor det er leid ut til 6-7 forskjellige firma).

tomrh

...mens jeg har forbedret rekkevidden med flere små tiltak slik at jeg fremdeles kan bruke bilen t/r jobb uten lading.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

Powerflux

Sitat fra: tomrh på tirsdag 07. november 2017, klokken 18:38
...mens jeg har forbedret rekkevidden med flere små tiltak slik at jeg fremdeles kan bruke bilen t/r jobb uten lading.
Hvilket tiltak mener du selv har gitt størst effekt?
Japan Leaf, levert 2013.
190000 km. 2. bar forsvunnet.(Solgt)
Tesla S70D Facelift, levert juli 2016.
90000 km.
Hyundai Kona Electric, levert mars 2019
52000 km.

tomrh

#599
Jeg vet ikke helt. Når jeg forteller hva jeg har gjort så er tilbakemeldingene fra andre som har prøvd lignende at besparelsene er svært marginale. Så det er summen av dem som gjør utslaget. Jeg tror kanskje modifikasjon av klima som utgjør mest - i kombinasjon med at jeg har en teknikk for å kunne kjøre med resirk uten å dugge ned. Bruker maks 1,5 kW selv på kalde dager, mens jeg før lett kunne bruke 3 kW. Men dette er jo 1. gen. Nest viktigst er faktisk noe så enkelt som å isolere  grillen og teipe med gaffa, senker forbruk med 0,01 kWh/km.

Vinteren 2014/2015 kunne vi bruke 0,21-0,23 kWh/km (da vi nettopp hadde kjøpt den brukt). Nå bruker jeg typisk 0,18 kWh/km i desember-februar. Og med 2x42 km blir det brukt 84x0,18 = 15,1 kWh, som gjør at bilen holder enda et par sesonger når bilen lader 220 gids = 16,5 kWh fullt nå.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA