Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

VCDS Tweaks e-Golf

Startet av poskare, fredag 10. april 2015, klokken 12:50

« forrige - neste »

RogerG

Sitat fra: HelectriC på tirsdag 14. april 2015, klokken 09:26
Sitat fra: RogerG på søndag 12. april 2015, klokken 17:55
Sitat fra: hottentott33 på søndag 12. april 2015, klokken 14:17
Sitat fra: RogerG på søndag 12. april 2015, klokken 13:26
Lurer på om det er mulig å aktivere stemme styring?

Prøv å forandre til engelsk språk :) Det virker visst ikke med norsk gitt...  :(

Jepp, men det må man nok gjøre via kabel også. Jeg finner iallefall ikke noen menyvalg for å forandre på språket.


trykk på "menu"-knappen ved siden av skjermen, så får du opp et valg der som heter noe lignende car setup. der kan du velge andre språk, VOICE fungerer på alle språk utenom norsk.


Se der ja. Har faktisk ikke vært inne på dem innstillingene via menu knappen. Tusen takk.

bno

Mye bra her.
Lurte på hvordan (off topic?) man slår på og av frontrute heating?
noen?

HelectriC

Sitat fra: bno på tirsdag 14. april 2015, klokken 17:58
Mye bra her.
Lurte på hvordan (off topic?) man slår på og av frontrute heating?
noen?

Menu knappen på klimatanlegget
ioniq 5

mihkku

Snodig. Etter siste oppdatering så låser ikke dørene seg automatisk når jeg går fra bilen ulåst. Må ha vært en bug som egentlig ikke skal ha vært der :( Får se om det er noe å fikse når jeg kobler til VCDS.

Tbg

Har fått kodet om blinklys nå:) syns denne funksjonen var litt "kulere" en standar blinking. Men jeg måtte holde tunga rett i munnen. plutselig hadde jeg 3 blinklys til høyre bak:P  Utrolig mange innstillinger i J519!

poskare

Hehe! Morsomt! Blir lett å se hvilke e-Golfer som det sitter "tweakere" i.... "Parklys i tillegg til DRL, og vekslende blinklys, der har du en!!!!"

Når du sier J519, så datt jeg av.. Er det kontrolleren som heter det?

Tbg

Sitat fra: poskare på tirsdag 14. april 2015, klokken 20:45
Hehe! Morsomt! Blir lett å se hvilke e-Golfer som det sitter "tweakere" i.... "Parklys i tillegg til DRL, og vekslende blinklys, der har du en!!!!"

Når du sier J519, så datt jeg av.. Er det kontrolleren som heter det?

Oi, ja det er sentralelektronikk styreenheten som heter det, også kalt kanal 09 på vagcom'en:)

klarte ikke finne frem parklys ved DRL kodingen desverre:\ hadde littknapt med tid, men får prøve mer i morgen:)


poskare

Ok, takk for info! Det er jo et "lass" av de "licht" som ikke er lett å finne frem i. Du får bare si i fra om jeg kan bidra med noe, men regner med at du finner ut av det!

Tbg

Sitat fra: poskare på tirsdag 14. april 2015, klokken 21:04
Ok, takk for info! Det er jo et "lass" av de "licht" som ikke er lett å finne frem i. Du får bare si i fra om jeg kan bidra med noe, men regner med at du finner ut av det!

poskare

Haha, det hadde vært en kul "feature"!

bno


HelectriC

ioniq 5

EL-John

Automatisk lukking av vinduer ved regn: (Denne virket ikke som den skulle i dag når det kom noen drypp, forsker videre på denne, da jeg leste om noen som hadde funnet ut noe, ett eller annet sted)
[/quote]
Fikk heller ikke dette til å virke etter å ha utført tweak.
Rotet litt rundt og fant denne. Sjekker ut om det virker i morgen og kommer tilbake med evt. Resultat.
Auto Rain Close -mk7 VCDS tweak
Background
It's fair to say that the Auto RainClose tweak has had a dubious infancy when applied to MQB platform vehicles like the mk7 Golf. My understanding from conversations on various forums is that problems were first encountered with this tweak because of the new sensor that was installed in these cars.

In previous models, VW used a "RLS" (i.e. Rain Light Sensor) to control Auto RainClose. However, in many of the mk7 models, the sensor that was introduced was the "RLFS" (Rain Light Humidity Sensor, or in German, Regen, Licht, Feuchte Sensor). Some VCDS auto-scan listings now report this new sensor as its Anglicized name, "RLHS" and of late, the RLS seems to have re-appeared in some mk7 scan reports (particularly in NAR cars).

As a result of early problems with the Auto RainClose tweak, the folk at Ross Tech (i.e. the inestimable Dana) modified the VCDS software so that it would communicate correctly with these new sensor units. The first SW version in which these changes appeared was Beta ver. 14.6.1. At the time of writing, Ross Tech has advised that their Beta software (i.e. currently Beta 14.8.1) is still the only version with the necessary smarts to talk to the sensors on mk7 vehicles. Doubtless, in the fullness of time (to quote Sir Humphrey Appleby), RT's non-beta software will be modified to accommodate these new sensors.

Edit - Nov 2014: Ross-Tech's full version software (SW version commencing with the number "14", or greater) is now able to fully communicate with the rain sensors in mk7 vehicles.

The material in these instructions have been sourced from numerous forums and a skeletal version of these procedures can be found on the Stemie.de site.

Particular acknowledgement is given to the findings of the folk on the VCDS thread on VWvortex. In addition, recognition must also be given to those talented and amazing VCDS gurus on the Ross Tech forum for unravelling the early problems with the RLFS. Thanks to you all for your valuable contributions.

A word of caution for those that wish to proceed. This is one of the more complex tweaks and as a result, particular care and precision in following these instructions is required. Feedback from others indicates that a few have not been able to make this tweak work albeit I have received lots of reports of its successful implementation. If you fall into the latter category-congratulations. For those in the former category, please revert all settings to their original values (and re-check the entries for "opening and closing" in the Discover media screen which may have altered because of the factory reset process-see part 3 of these instructions). And, if you have implemented this tweak and you want to revert back to the car's original settings, make sure that you use RT's Beta software for the roll-back process.

If others can add to the information in these tweak instructions, please do so. If you want to PM, I'll undertake to modify this post with any updates - or you can add your own separate post to this thread.
For ease of understanding, these instructions have been broken-up into three discrete parts as follows (it is recommended that the instructions should be followed in the sequence listed):
This Post
Part 1: Auto RainClose - Coding Changes
Post #230
Part 2: Auto RainClose - Adaptation Channel Changes
Part 3: Auto RainClose - In-Car, setup procedures
All parts must be completed

Ross-Tech software version commencing with a number "14", or greater must be used for this tweak

Part 1: Auto RainClose - Coding Changes
1. From the Installed tab on the Select Control Module screen, select 09-Cent. Elect.
2. On the Open Controller screen for address 09 - Cent. Elect., click the Coding - 07 tab
3. When the screen below opens, click on the pull-down down tab in the middle of the screen (as shown next to the red arrow). As indicated in the picture, the BCM (Body Control Module) has two "slave" modules, one of which is the RLFS
4, Select RLFS and click on the Long Coding Helper
http://i.imgur.com/oeLX4Np.png
Note 1: on some mk7 vehicles, the slave module will be RLS, or RLHS

5. Select Byte 0 and place a tick in Bit 1 and Bit 2 as shown in the picture below. Exit this screen
http://i.imgur.com/mmC3m1Y.png
6. When the screen below appears, ensure that the New coding box contains the Hexadecimal value 06A8DD Click the Do it! tab. Go back to the open controller screen
http://i.imgur.com/KEjMKpq.png
Note 2: some forums report "error 31" message at this point. If this error message appears, manually enter 06A8DD into the New coding box instead of using the Long Coding Helper. Then click the Do it! tab
Note 3: On some mk7 vehicles, the default coding string for the rain sensor is 01E8DD. If this is the case, the required hexadecimal value in the new coding box is 07E8DD.

Go to Part 2(next post)
VW e-Golf 2014 uten VP
-Med Eibach Pro-Kit senkesett
-Audi Proline 18" felger med 225/40-18 GY EfficientGrip Performance på sommerhjul
-VW Astana 16" felger med GY 205/55-16 UltraGrip 2 på vinterhjul.

Land Rover Discovery 3 HSE PP 2007 - Familiens turbil.

EL-John

Klarte ikke å vente!
Kodingen var nok trikset, nå funker automatisk lukking av vindu ved regn som bare det
VW e-Golf 2014 uten VP
-Med Eibach Pro-Kit senkesett
-Audi Proline 18" felger med 225/40-18 GY EfficientGrip Performance på sommerhjul
-VW Astana 16" felger med GY 205/55-16 UltraGrip 2 på vinterhjul.

Land Rover Discovery 3 HSE PP 2007 - Familiens turbil.

poskare

Fant den jeg også, og testet på mandag, men var ikke vellykket på første forsøk, og måtte levere fra meg kabelen jeg hadde lånt. Venter på ny om ikke så mange dager! Håper du får den til å virke! :)

Edit: så bra!! Må teste på nytt!

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA