Jeg husker at både i-MiEV og Leaf ble slaktet av norske motorjournalister for et par år siden, inntil BMW og VW kom med elbilmodeller - da ble elbil plutselig stuerent og jeg leste med forbauselse den første positive omtalen av en elbil i Broom, av e-Up. Er bransjen konservativ? Hadde dette vært forklaringen skulle de slaktet elbiler over hele fjøla. Hvorfor tyner de ikke en e-Golf på slapsføre i motbakke med varmen skrudd på fullt og klampen i bånn, og konkluderer med at bilen er fullstendig håpløs? Fordi VW er tysk? 
Fordi de fleste bruker lang tid på å innse at en gode idé faktisk er god: Diffusjon
http://en.wikipedia.org/wiki/Diffusion_of_innovationsJournalister er som gruppe overraskende lite informert og jobber i en konservativ bransje.
Som gruppe tror jeg de ligger de midt på bell-kurven (rundt early majority/late majority) selv om det finnes visse unntak (de som selv er early adopters).
I tillegg skriver de for sine lesere, som nok også befinner seg i området "late majority" eller senere...
Så jeg tror svaret er enkelt: når e-Up ble lansert hadde journalistene modnet og forstått at elbil er en god ide. De hadde tom. forstått hva e-Up var konstruert for og vi slapp saker som "Vi har kjørt e-Up fra Tromsø til Oslo"...
Når selv eksoshuene i Top Gear snakker pent om elbiler er det betimelig å sitere Gandhi:
"First they ignore you, then they laugh at you, then they fight you, then you win."
Thomas