Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Er norske motorjournalister kjøpt og betalt?

Startet av GeirHM, tirsdag 16. desember 2014, klokken 08:39

« forrige - neste »

sn0le

#75
Kjørte hjem til Narvik i jula og fikk en del kommentarer i forkant fra folk som hadde fått med seg denne artikkelen.
Det kommer dårlig frem at han kjører en 60kWh Model S og sannsynligvis kun enkeltlader.

Han starter 0700.
2 timer senere ankommer han Setermoen hvor han lader en time.
Han sitter 1,5 time i fergekø i Kjøpsvik.
Ved midnatt kommer han til Mosjøen, etter 17 timer på veien.
0630 starter han neste etappe.
Han lader et par timer i Trondheim (tyder på enkeltlader, jeg trengte bare 1 time).
0100 ankommer han Oslo etter 42 timer på veien.

Her er min analyse:
17 timer fra Tromsø til Mosjøen?
Det er rundt 75 mil og bør gå på 10-11 timer kjøring.
Ferga han tok går annenhver time, så han bommet på den med 30 minutter og endte opp med å vente 1,5 time på neste.
Ferga bruker 45 minutter på overfarten.
Han ladet på 3 Superchargere underveis, og ladet nok ca 1 time på de alle.
Dvs at han brukte 11 timer og 45 minutter på å kjøre 75 mil.

Neste dag bruker han 18,5 timer på Mosjøen-Oslo.
Det er 88 mil om man kjører via Østerdalen slik han gjorde.
Ladet han 6 timer på denne strekningen så har han brukt 12,5 timer på kjøring.

Så av de 42 timene så ble 1,5 time brukt i fergekø.
6,5 timer på overnatting i Mosjøen.
9 timer til lading.
45 minutter på ferge.
Det gir oss litt over 24 timer effektiv kjøring på 163 mil.
En snitthastighet på 67km/t.

Selv kjørte jeg fra Mosjøen til Kløfta på 19 timer og 40 minutter.
Det inkluderte 5 timers stopp i Grong for å sove i bilen.
Å kjøre helt inn til Oslo ville tatt 20-30 minutter til, så jeg ville endt på 20 timer.
Trekker vi fra sovepausen min og legger til 1 times lading i Grong for å nå Trondheim og minimere ladetiden der så ville jeg brukt 16 timer.

Så det er meget tydelig at valg av 60kWh med enkeltlader har hatt mye å si for ladetiden hans.

Jeg vil påstå at det bør være mulig å klare turen på 23 timer kjøring (1.630 km med snitthastighet på 70km/t) og 5 timer lading (grunnet 22kW lading i Trondheim).
Legger man på 7 timer overnatting underveis så er man på totalt 35 timer.

Grå S85 med mye stæsj.
Finalized: 25/2-2014. VIN tildelt: 21/3-2014.
I produksjon 28/4-2014. In transit 1/5-2014.
Levert 23/6-2014.
P39066

Elbil fundamentalist

Sitat fra: sn0le på tirsdag 06. januar 2015, klokken 03:25
Kjørte hjem til Narvik i jula og fikk en del kommentarer i forkant fra folk som hadde fått med seg denne artikkelen.
Det kommer dårlig frem at han kjører en 60kWh Model S og sannsynligvis kun enkeltlader.

Han starter 0700.
2 timer senere ankommer han Setermoen hvor han lader en time.
Han sitter 1,5 time i fergekø i Kjøpsvik.
Ved midnatt kommer han til Mosjøen, etter 17 timer på veien.
0630 starter han neste etappe.
Han lader et par timer i Trondheim (tyder på enkeltlader, jeg trengte bare 1 time).
0100 ankommer han Oslo etter 42 timer på veien.

Selv kjørte jeg fra Mosjøen til Kløfta på 19 timer og 40 minutter.
Det inkluderte 5 timers stopp i Grong for å sove i bilen.
Å kjøre helt inn til Oslo ville tatt 20-30 minutter til, så jeg ville endt på 20 timer.
Trekker vi fra sovepausen min og legger til 1 times lading i Grong for å nå Trondheim og minimere ladetiden der så ville jeg brukt 16 timer.

Så det er meget tydelig at valg av 60kWh med enkeltlader har hatt mye å si for ladetiden hans.

Jeg vil påstå at det bør være mulig å klare turen på 23 timer kjøring (1.630 km med snitthastighet på 70km/t) og 5 timer lading (grunnet 22kW lading i Trondheim).
Legger man på 7 timer overnatting underveis så er man på totalt 35 timer.
Han kjørte med 25 grader i bilen og setevarmen på. http://bil.aftenposten.no/prodtest/article78301.ece/ALTERNATES/w180c34/riks000808239-JqQUyYpYgk.jpg Slik lager journalisten en artikkel mot elbiler. Skulle tro at man kunne komme samme strekning på helt grei tid selv md en Tesla 60kWt, om man brukte blå kontakt der det er tilgjengelig, superlader og tenkt alminnelig elbilvarsom på kjørestil, varmeapparat og setevarme.
2005 Kewet bastard (m Buddy utseende)
kjørt 12700km (solgt '09), Peugeot Partner PSA 54.000km til 73.500km (kjøpt '09, solgt nov`13), Kjøpt Leaf 2012 (solgt), Tesla Model S85D levert 27 mars '15, Leaf Acenta 2014 kjøpt nov. '15 Bestilt 31mars '16 Tesla Model ≡ kansellert venter på Model Y Bestilt Model S75D 6 okt '17 levert 22 des '17 Bosted Oslo
Signaturmedlem TOCN

sn0le

For å være litt rettferdig, vi vet jo ikke at han hadde 25,5 grader på hele tida og setevarmere.
For alt vi vet så har han kjørt med varmen av de siste milene før lading i rekkeviddeangst og ankom SC blåfrossen. Men sannsynligvis ikke.

Siden en 60kWh Model S bruker vesentlig lengre tid på å lade på SC så er nok ladetidene reelle.
Der jeg klarte meg med 30 minutter lading for å få påfyll på 21-22 mil, så vil en 60kWh trenge omtrent en time.
Og jeg trengte kun 1 time lading i Trondheim på 22kW siden jeg hadde ladet fullt i Grong og det gir meg 380km rekkevidde mot hans 280km.

Så selv med forsiktig kjøring, bruk av varme og fornuftig lading så vil ikke en 60kWh Model S klare seg med 5 timer lading på den turen.

Og akkurat valg av bilen er det jeg reagerer mest på.
Blir som å teste en Golf og så lage en artikkel om at man ikke fikk plass til kjerring, 3 unger, bikkja og bagasjen.
Grå S85 med mye stæsj.
Finalized: 25/2-2014. VIN tildelt: 21/3-2014.
I produksjon 28/4-2014. In transit 1/5-2014.
Levert 23/6-2014.
P39066

GeirHM

Svendsen har nå svart på kritikken. Hans svar fortjener å bli lest. Du finner det her: http://elbil.no/nyheter/debatt/3456-jeg-er-ingen-tesla-hater

Dette er min kommentar til det som fremkommer i intervjuet:

Flott intervju! En viktig oppklaring å lese at Svendsen hadde med en faktaboks om bilen. Det er beklagelig at ikke en eneste av de avisene som trykket saken hans valgte å trykke den. Jeg synes også det var en viktig informasjon at det var Tesla og ikke ham som valgte hvilken bil han skulle bruke på turen. Jeg skjønner ikke mye av hva han mener når han sier " Å kjøre samme turen med en 85 gir ingen mening – det blir som å motbevise at en BMW 316d er treg ved å vise til M3." For kritikken handler ikke om hans valg av bil, men at dette valget ikke fremkommer av artikkelen. Hadde dette framkommet hadde det gitt innslaget mye større informasjonsverdi. Altså at i stedet for å diskutere lang ladetid på langtur for elbiler generelt, ville dette handlet om batterikapasitet og rekkevidde mellom de ulike elbilene på markedet i dag. Og det er en interessant diskusjon! Det er sikkert bare svært oppdaterte Teslabrukere som vet at ladetiden på et 60-batteri er vesentlig lengre enn på et 85-batteri. Og hvordan er dette på de andre kortrekkevidde-bilene? Denne artikkelen kunne ha reist dette spørsmålet. Det gjorde den ikke.

Amoss

Er enig med deg i det meste du skriver over her. Men reagerer en del på at samtlige aviser unisont har valgt å kutte ut både faktaboksen og "undersaken hvor jeg faktisk roser Teslaen for komfort og for kjøreegenskaper" lukter "fishy" for å si det mildt. Tror heller skylden her må legges på desken til NTB (om Svendsens påstand altså virkelig er korrekt), at de har valgt å ikke ta med dette når de sendte saken videre til avisene.

... men som du sa, dette at det var en 60kWh versjon er en så viktig del av historien at det virker påfallende å ikke ha med dette i "brødteksten" også.

Siden saken lukter så fishy fra før, bør kanskje noen høre med Tesla om hvorfor de valgte å utstyre ham med en 60 for denne testen? Virker rart at de har valt ut den dersom de viste at det var en slik langturtest som var temaet, og det ikke spesifikt hadde blitt bedt om en slik utgave.
Model S 85D

GeirHM

Når Svendsen sier at det sto i faktaboksen og denne ikke kom med når saken hans sto på trykk så tar jeg det til etterretning. Her var "mannen" desken (i bildet ta ballen og ikke mannen). Jeg mistenker ikke desken (i ørten aviser) for å ha en agenda når det gjelder elbilpolitikk.

ofn

#81
Her må Tesla komme på banen og gi et svar på hva som er riktig:

1) Svendsen har spurt om å få prøvekjøre en TMS og har fått en S60.

eller

2) Svendsen har spurt om få prøvekjøre en TMS fra Tromsø til Oslo og har fått en S60.

Forøvrig er Svendsens sammenligning av BMW 316d vs M3 helt irrelevant i denne sammenhengen, og bare en måte å prøve å bortforklare seg for uinnvidde lesere. Her er det to ting som er relevante:

- Man slipper å lade til veldig høy SOC for å komme til neste SC med S85 versjonen noe som er gunstig siden ladeeffekten går ned etterhvert som batteriet blir oppladet.
- Man har høyere max ladeeffekt med S85 versjonen.
2013 TMS P85, solgt.
2016 TMS 90D

Thomas Parsli

Av en eller annen grunn har ikke Svendsen lånt en BMW 316d av BMW Norge, for så å skrive om hvordan den er på langtur med 5 mennesker, 2 store hunder og mye  bagasje.
Svendsen skjønner at det er uprofesjonelt å utføre en "test" på den måten, og at han vil bli ledd av hvis han gjør det.

Men det er altså helt greit å bruke den Model S versjonen som er minst egnet til å kjøre Tromsø-Oslo -for det var ikke han som valgte bilen?

Thomas
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

Råde

Se det på den positive siden, da. Det gikk greit i en TMS60 også...

Jeg kan vel svakt demontere at han ikke er noen elbilhater. Jeg har lest alle lederne hans i en årrekke, akkurat som jeg har lest Stein Pettersen (Ex BIL) og Øyvind Skar (nåværende BIL) og de er godt og grundig skeptikere - men ikke hatere... Som sagt tidligere så er norsk motorjournalistikks "Grand Old Man" Jon Winding Sørensen den mannen som har det mest visjonære blikket til bilisme.  Røkla som skriver på nett er nikkedukker.
e-Golf | X75D

timingbeltkiller

Sitat fra: Råde på onsdag 14. januar 2015, klokken 23:46
Se det på den positive siden, da. Det gikk greit i en TMS60 også...
Det går greitt i en Leaf eller eGolf også forutsatt du har noen evigheter tid å ta av.
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA