Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Økende irritasjon over elbil-fordelene

Startet av Gordon Retriever, mandag 12. januar 2015, klokken 22:40

« forrige - neste »

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: timingbeltkiller på torsdag 15. januar 2015, klokken 19:33Tror dette er noe tidlig.

Elbiloptimistene har en tendens til å tenke framtid i Tesla-år.
Som praksis har vist, er et slikt år nærmere et skuddår enn et kalenderår.
Jeg tror ikke det er Tesla som kommer først med en virkelig billig langdistanse-elbil. Der blir nok Tesla (trolig) slått av Nissan eller VW.

Fokus for Tesla inn i fremtiden vil være på biler som koster fra 35.000 USD og oppover. De kommer neppe med en billigere bil enn Model 3 med det første. Eventuelle kostnadsreduksjoner i produksjonen vil tas ut i forbedret produkt, for å skvise de andre premium-merkene mest mulig. Markedet for biler som koster 35.000 USD og oppover er mer enn stort nok for Tesla å bite over i de neste tiårene.

Men innen 2030 kan vi ikke utelukke at Tesla har 1-2 datterselskaper, f.eks "Tesla Trucks" som fokuserer på helelektriske lastebiler og busser. Og kanskje de kjøper opp Fiat eller noen for å produsere billige elbiler.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

kos

Hei - tror du har rett der - tesla kommer neppe til å lage billigbiler med kort rekevidde. Det som blir gøy å se er hvem som kommer først med en bil i mellomklassen som går 25 -30 mil

sølv-pilen

Sitat fra: pwb på onsdag 14. januar 2015, klokken 16:14Skulle likt å hørt hva som gjør at man ikke skal betale bompenger.
Når man over tiår betaler ned ett veiprosjekt finsnsiert med bompenger bare for å få en ny bomstasjon på det nedbetalte vegstykket når vegen er nedbetalt, som skal finansiere eventuelle fremtidige vegstykker langt borte som du neppe kommer til å bruke, blir det vanskelig å svelge argumentet om "fellesskapets beste". Uansett er bompenger en svulst i vårt samfunn som vi klarer oss fint uten. Derfor skal man ikke betale bompenger.

Eller som Bergen bompengeselskap sier det
" Det er bred politisk enighet om å få flere til å kjøre elbil. For å få folk til å velge vekk diesel- og bensin, må man friste med goder. Da må man også godta at det man taper noen kroner på for eksempel bompengepasseringer og parkering,"
Kvit nordisk Nissan løvblad med 6,6 kW lader
Opel Ampera-e
2 stk. 15m skjøteledning

Gordon Retriever

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på torsdag 15. januar 2015, klokken 20:47
Og kanskje de kjøper opp Fiat eller noen for å produsere billige elbiler.

Det er bra å ha langsiktige mål - som f.eks. å kjøpe opp verdens sjuende største bilprodusent.
Men sjansen for at andre i mellomtiden kjøper seg opp i Tesla er sikkert like stor.

sigurdi

Er mye diskusjon på elbiler og avgifter, er det noen som har sjekket strømregningen i det siste?
Går noen kroner til staten hver måned her også.
Når det nå snart kommer kabler til England i drift, Utsira prosjektet osv blir det nok lagt på litt mer.
Men diskusjonen på at de som er rikest kjøper biler uten avgift, blir desverre feil.
De som er rikest har alltid kommet gunstig ut i den norske skattepolitikken og de har råd til både Tesla og den bilen de måtte ønske med eller uten avgifter.
De som tar seg råd og som ikke kjøper elbil pga miljøet er jo de intensivene er for.
Denne gruppen vil jeg påstå er svært høy blandt elbilkjøperene nå, ikke bare Tesla.
Denne gruppen kjøper bare en annen bil dersom elbilen ikke er økonomisk forsvarlig lengre.
Det svært mange elbilkjøpee merker er at de blir mer miljøbevisste etter kjøp av elbil, irriterer seg på tomgangskjøring av diselbilene i gata, prøver å kjøre økonomisk osv.
Så blir det innført avgifter på statsbudsjettet for 2016, blir det ikke stående lengre en til valget i 2017.
Nye EU kjøresyklussen innføres i 2016/2017 og vil gjøre at Norge sliter med å nå EU kravet for 2020 om det ikke er en betydelig andel elbiler blandt nybilsalget og da er det store biler som må byttes ut med elbiler, ikke de små som har lave utslipp i utgangspunktet.
Horten
Model X90D (18.03.17)

Amoss

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på torsdag 15. januar 2015, klokken 20:47
Jeg tror ikke det er Tesla som kommer først med en virkelig billig langdistanse-elbil. Der blir nok Tesla (trolig) slått av Nissan eller VW.

Personlig ser jeg ikke for meg at VW er med på "racet" overhode, basert på hva jeg har sett at de offentlig har gått ut med av strategi på området. Håper jeg tar feil :)

Er enig i at Model 3 nok kommer til å bli den billigste bilen fra Tesla i overskuelig fremtid, så om du med "virkelig billig" mener noe under 35k USD, så er ikke Tesla med på racet heller... Så da står det mellom Nissan og en eller annen overraskelse fra uventet hold. :p


Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på torsdag 15. januar 2015, klokken 20:47
Men innen 2030 kan vi ikke utelukke at Tesla har 1-2 datterselskaper, f.eks "Tesla Trucks" som fokuserer på helelektriske lastebiler og busser. Og kanskje de kjøper opp Fiat eller noen for å produsere billige elbiler.

De har alt sikret seg domenet teslaenergy.com, som enn så lenge bare redirigerer videre til teslamotors.com. Regner med at så fort GF er nogen lunde oppe å gå, så blir det opprettet ett eget underselskap som tar seg av (produksjon? og) salg av batterilagring til Solar City og andre som ønsker seg ett batterilager. Kan være fornuftig å også legge en eventuell satsning på lastebiler/busser inn i ett eget selskap. Er noen som driver med dette i det små i California, oppkjøpskandidater? Evnt. ett Kina-selskap? Skulle heller ikke være vanskelig å finne noen som kan og vill bygge virkelige billige (langtrekkende) elbiler der heller. som Tesla kan selge i resten av verden.

Men ingenting av dette før tiden er moden for det. Som nevnt Tesla Energy er klar strentgt talt når GF er oppe og går, om ikke før. Noe truckselskap, neppe før etter at hele Gen-IIIer slippet : Model 3, Mode Y og en ny roadster og/eller en ny "supersportsbil." En for å ta seg av billigsegmentet under 35k USD kan jo også være aktuelt ett par/tre pr etter Mode 3, Men legges til ett eget selskap for å ikke redusere "preimium" merket Tesla.
Model S 85D

arthur

Hvem som kommer først til Norge med en slik "billigbil" med god rekkevidde er i stor grad avhengig av vautasituasjonen, og der fortsetter dollar sin oppgang mens euro faller tilbake og yen har stupt i verdi.

Som alltid er det vanskelig å spå, spesielt om fremtiden! ;D
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

kos

Hei - det som blir av betydning er hvem som kommer med en bil som reelt går 25 mil på en lading, sommer som vinter under 350 000 kroner. Men det som samtidig betyr noe er om den bilen har lade struktur? En bil som kan kjøre 25 mil må ha det, ellers kan man bare kjøpe en bil som allerede er på markedet under 350 000 kroner. Samtidig må den lade strukturen være konkurranse messig bedre enn bensin.

Amoss

Sitat fra: kos på fredag 16. januar 2015, klokken 13:18
Men det som samtidig betyr noe er om den bilen har lade struktur? En bil som kan kjøre 25 mil må ha det, ellers kan man bare kjøpe en bil som allerede er på markedet under 350 000 kroner. Samtidig må den lade strukturen være konkurranse messig bedre enn bensin.

Nja og tja... En elbil med 10 mils reel rekkevidde (sommer som vinter) kan jeg bruke på sånn cirka 1 av de turene jeg tar i hverdagen. For å dekke resten av mitt daglige behov måtte jeg tatt i bruk en fossilbil. En bil med 25 mils reel rekkevidde (fortsatt sommer som vinter!) ville jeg - selv uten noen lade-infrastruktur - kunnet brukt til samtlige turer jeg har i hverdagen (forutsatt at jeg kunne lade den raskt nok hjemme). Ville bare måttet bruke lade-infrastrukturen - eller en fossilbil - på "unntaksturer" der jeg skal lengre enn jeg behøver i det daglige.

Så jo, det hjelper med rekkevidden selv uten spesiell lade-infrastruktur utenom hjemmet, men bilen blir enda mer funksjonell med, og kan da 100% erstatte fossilbiler (om infrastrukturen altså er god nok - både i ladehastighet og utbredelse).
Model S 85D

kos

En elbil med ladestruk  vil ikke bare kunne kjøre i lokal miljøet men alle andre steder men må ha min 25 mil sommer som vinter. Da kan du kjøre Oslo Tromsø som en fossil

Amoss

Sitat fra: kos på lørdag 17. januar 2015, klokken 00:02
En elbil med ladestruk  vil ikke bare kunne kjøre i lokal miljøet men alle andre steder men må ha min 25 mil sommer som vinter. Da kan du kjøre Oslo Tromsø som en fossil

Helt sant.

Men, så lenge "lokal miljøet" tillater en 10/12 mil + retur selv de verste dagene på vinteren, så kunne jeg levd med det. Så kunne jeg heller lånt/leiet en bil dersom jeg skulle hatt behov for å kjøre til Tromsø. Men helt klart, hadde satt mye mer pris på å hatt ladeinfrastrukturen der i tillegg. Om akkurat Tromsø ikke er så ofte på "kjørelisten" min, så kan det fort dukke opp andre steder det hadde vært kjekt å kunne kjørt som ligger utenfor "lokalmiljø" rekkevidden.

Ja, jeg venter og håper på Model 3. Men om den drøyer og/eller blir for dyr, så kunne jeg fort ende opp med en Leaf (eller kanskje en samarbeidende Renault) dersom den kommer med 200+ EPA miles (og ikke blir for dyr!). Noe annet alternativ ser jeg så langt ikke snurten av. Håpet sånn halvveis på at GM skulle komme med noe spennende, ikke bare varpoware, men den gang ei...
Model S 85D

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA