Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Er norske motorjournalister kjøpt og betalt?

Startet av GeirHM, tirsdag 16. desember 2014, klokken 08:39

« forrige - neste »

tomrh

Sitat fra: Thomas Parsli på tirsdag 16. desember 2014, klokken 17:33
Jeg svarte på det du spurte om.
Virkelig....
Så når du sier USA fleiper du altså ikke, men du mener kanskje at journalistene egentlig er begeistret for Tesla innerst inne? Folk flest er jo innerst inne begeistret for Tesla, og eierne er utrolig fornøyde. Finnes ikke bedre elbil p.t. Så akkurat som Amoss er inne på så kan det godt være sant men at "noe" har skjedd etterpå. Se f.eks. denne artikkelen fra 2012:
http://www.tv2.no/a/3910171
Den oser jo av begeistring, "dette er en julegave", og journalisten ble så imponert at han kjøpte en Tesla.

Sitat fra: Thomas Parsli på tirsdag 16. desember 2014, klokken 17:33
Sitat fra: tomrh på tirsdag 16. desember 2014, klokken 14:38
For å illustrere:
Tesla Model S: Neida, den er ikke perfekt.
BMW i3: Denne er dømt til å bli en suksess
Jeg synes begge sakene er helt greie, du mener vel ikke at Tesla er perfekt?
Vinklingen har snudd fra begeistring (ref "julegave"-artikkelen), til å fokusere på irriterende feil. Mens artikler om VW og BMW er bare fryd og gammen. "Noe" skjedde, og tyske elbiler har en bias..ja egentlig, mitt inntrykk er tyske biler generelt. Det er poenget mitt. Og jeg er ikke sur, skjønte bare ikke helt hva du mente med å skrive USA. Akkurat som trådstarter lurer jeg fælt på hva som egentlig foregår i kulissene, for all negativiteten som har blitt spredd i media omkring elbiler generelt og Tesla spesielt kan ikke være tilfeldig.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

timingbeltkiller

Med tilnærmet null reklamekroner fra TM behandler mediene Tesla bedre enn det er naturlig å vente/frykte.
Med DU failure + et hav med barnesykdommer sågar vesentlig bedre.
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

kos

Hav av barnesykdommer hvor har du det fra. Det vil alltid være feil på biler, men det er et hav i mellom de feil som er og det du påstår..

Amoss

Sitat fra: timingbeltkiller på tirsdag 16. desember 2014, klokken 21:02
Med tilnærmet null reklamekroner fra TM behandler mediene Tesla bedre enn det er naturlig å vente/frykte.
Med DU failure + et hav med barnesykdommer sågar vesentlig bedre.

Dersom du mener at man bør forvente at journalister skal ta hensyn til hvor de får reklamekronene i fra når de skriver på redaksjonelt stoff, så har du svart ett klart "JA" på spørsmålet i tittelen.
Model S 85D

kos

Hei - er det slik at god journalistikk har måttet vike pga dårlige tider og konkurranse fra internett. Dette har medført at journalister lar seg kjøpe for å opprettholde arbeidsplassene og en økonomi som sikrer avisene ?? ::)

hgs

Sitat fra: kos på tirsdag 16. desember 2014, klokken 21:53
Hei - er det slik at god journalistikk har måttet vike pga dårlige tider og konkurranse fra internett.
Det tror jeg ikke det er særlig tvil om.

Sitat fra: kos på tirsdag 16. desember 2014, klokken 21:53
Dette har medført at journalister lar seg kjøpe for å opprettholde arbeidsplassene og en økonomi som sikrer avisene ?? ::)
Den er vel litt drøy, men det er klart det er lettere for en redaktør å selge spalteplass til noen som er villig til å betale for det enn å bruke masse ressurser på gravende og grundig journalistikk. Uten at jeg på noen måte skal påstå at noen har en skjult agenda bak denne artikkelen annet et at journalisten kanskje ikke liker elbiler? 
Det kjipeste i avisene nå for tiden mener jeg uansett er artikler som framstår som redaksjonelle i form og innhold, men som er betalt av annonsører, f.eks denne: http://reisetips.nettavisen.no/mini-guide-til-oslo-sentrum/.  Slike kan jo lett lages om biler og.
Brun S85 19", tech,luft,park,dobbeltlader,hattehylle -Solgt
TM3 LR AWD, 18", AP,  midnight silver metallic
TMY reservasjon

kos

Hei Aviser ble sett på som den 5 statsmakt. Om avisenes rolle og journalistenes kvalitet er redusert på noe så enkelt som en bil. Er da den 5 statsmakt blitt en trussel, eller er den på vei til å forsvinne ? (Om noen lurer, så har jeg ikke greie på dette)

sigurdi

Avisene mister mer og mer tiltro, er vel ikke lenge før ViMenn får høyere status på fakta artikler en VG og Dagbladet, som er blitt hverdagens Se og Hør.
Horten
Model X90D (18.03.17)

hgs

Sitat fra: kos på tirsdag 16. desember 2014, klokken 23:03
Hei Aviser ble sett på som den 5 statsmakt. Om avisenes rolle og journalistenes kvalitet er redusert på noe så enkelt som en bil. Er da den 5 statsmakt blitt en trussel, eller er den på vei til å forsvinne ? (Om noen lurer, så har jeg ikke greie på dette)

Iallfall den 4.statsmakt :-)

Jeg vil heller si et de er i endring fra gammel papirbasert nyhetsdistribusjon, og er nødt til snu seg etter annonsekronene i større grad enn tidligere for å tekkes de store massene som ikke 'orker' å gå litt mer i dybden. Noen medier klarer denne balansegangen
brukbart, andre sklir helt ut og har knapt redaksjonelt innhold igjen. I tillegg er mediene i større grad enn før blitt talerør for enkeltpersoner, organisasjoner og selskaper som kan ha en agenda med det de sier,
muligens også backet opp av et Pr-byrå? I forhold til elbiler har det vært en rekke slike useriøse og skitne utspill det siste året, særlig mot Tesla. Forøvrig heftig debatert i mange gode tråder på dette forumet. Problemet oppstår når det blir en gråsone mellom normal journalistikk, reklame og lobbyisme i det som presenteres.
Brun S85 19", tech,luft,park,dobbeltlader,hattehylle -Solgt
TM3 LR AWD, 18", AP,  midnight silver metallic
TMY reservasjon

kos

Hei og så har vi oss med våre tråder  - vi er vell ikke akkurat nøytrale. Og om resten av det objektive diskusjonene er like blandet så er det til tider vanskelig.    Opplysninger er ikke blitt lett.

Ketill Jacobsn

Jeg synes det er svært uheldig å mistenkeliggjøre journalister og pressen generelt. Dersom det hele er ubegrunnet, så har en bare oppnådd å skitne til samfunnet rundt seg. Det man kan gjøre, er å gå på konkrete saker (som TMS 60 her), men la være å fremsette teorier uten dokumentasjon ( = konspirasjonsteorier).

Jeg er svært interessert i biler generelt og følger godt med på det som skrives. Det er morsomt å se hvordan enkelte journalister har snudd fra stor skeptisisme til entusiasme mht elbiler (som JWS). Top Gear har sablet ned elbiler ved flere anledninger, men nå leser jeg at James May er eier av en BMW i3! Nå er det imidlertid slik med Top Gear at de sier hva som helst, så lenge det er god underholdning. Men innerst inne (og det er langt dit), så har de greie på biler!

VigdisA

Har mistet mye av troen på mediene som den 4.statsmakt det siste drøye året - vet de har skrevet mye tull i forhold til både elbiler generelt og Tesla spesielt, om E18 fra Asker til Oslo også, men nok om det..
Det som skremmer meg litt da, er hvor mye makt for eksempel en enkeltperson fra NTB har som har spredt denne til alle Schibsted-avisene uten at de har kunnet gjøre annet enn å ta den inn som en del av sitt bilstoff.
Forøvrig lurer jeg på hvilke andre emner de har rasjonalisere bort fra egen redaksjon, og som på samme måte kan få en populistisk vinkling =selge aviser eller = skjult agenda fremfor å være gravende og sannferdig. Da er ikke avisene stedet lenger om man skal lære mer om noe..
Model S P85+ (2013 Signature)
Model X Plaid (2022)
Styreleder/President i Tesla Owners Club Norway
Styremedlem i Oslo og Akershus, Elbilforeningen

kos

Hei - føler ikke at mistenker journalister for noe, det er vel heller samfunnet som utvikler seg ved hjelp av forumet som vi sitter på. Internett. Det som er, er at det er ikke samme økonomien for en journalist - ham må levere og det er ikke sikkert at det blir slik han vil heller. Ærlig dette har jeg ikke greie på, men jeg lurer.

VigdisA

For å se på tesla-saken som nevnt over:
* det opplyses det ikke egentlig at det er en s60 de har brukt, som beviselig lader tregere på SC enn en 85 som de fleste har.
* topplading  til 100% tar veldig lang tid, der lading til 80-90% er vesentlig kortere. Han hadde sannsynligvis ganske greit med strøm på batteriet ved innkjøring til neste superlader etter en 100% lading på laderen før - har selv stått "for lenge" på Dombås en gang, og ladet da bare en symbolsk "skvett" på Lillehammer før kjøring hjem.( kunne egentlig droppet å lade der)
* bildet viser at det er 25C i bilen - litt over de flestes komfort-temperatur i en bil..
Model S P85+ (2013 Signature)
Model X Plaid (2022)
Styreleder/President i Tesla Owners Club Norway
Styremedlem i Oslo og Akershus, Elbilforeningen

Amoss

Sitat fra: VigdisA på onsdag 17. desember 2014, klokken 00:43
Har mistet mye av troen på mediene som den 4.statsmakt det siste drøye året - vet de har skrevet mye tull i forhold til både elbiler generelt og Tesla spesielt, om E18 fra Asker til Oslo også, men nok om det..

På generell basis er min erfaring at jo mer du vet om en sak som blir omtalt i media, jo mer oppgitt blir du. Så å si uansett sak. Nei, ingen påstander om korrupsjon eller konspirasjon, kun tidspress, dårlig kunnskap om emnet som omtales og liten interesse i å fremstille ting korrekt.

Sitat fra: Ketill Jacobsn på onsdag 17. desember 2014, klokken 00:36
Jeg synes det er svært uheldig å mistenkeliggjøre journalister og pressen generelt. Dersom det hele er ubegrunnet, så har en bare oppnådd å skitne til samfunnet rundt seg. Det man kan gjøre, er å gå på konkrete saker (som TMS 60 her), men la være å fremsette teorier uten dokumentasjon ( = konspirasjonsteorier).

Nå har jeg ikke fremsatt verken noen korrupsjonsmistanker eller konspirasjonsteorier, men når man ser at ett så å si samlet pressekorps foretar en kuvending i takt uten noen påviselig god grunn, da har man grunn til å lure på hvorfor, og må kunne fremsette denne undringen.


Model S 85D

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA