Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

DAB i Nissan Leaf

Startet av falkum77, søndag 26. oktober 2014, klokken 09:30

« forrige - neste »

falkum77

Hei
Jeg er en fersk eier av en Leaf 2012 - USA import. Jeg er veldig fornøyd med bilen, men er det en ting som virkelig irriterer meg, så er det radioen. Som dere vet, så er jo FM radioen i usa-importerte biler så og si ubrukelig. Denne søker kun på oddetall, eksempelvis 95.1, og finner dermed ikke 95.0. Jeg vet at man noen ganger kan få et brukbart signal, men det er ikke holdbart for min del.
Siden bilen bare brukes til korte turer, så synes jeg også det blir mye styr hvis man skal bruke mobilen med spotify til dette.

Derfor har jeg nå tenkt å skaffe meg en DAB adapter, men er veldig i tvil om hva som er den greieste løsningen. Tenkte å gå for Tiny, men så kom jeg over denne:
http://www.bilkomponenter.no/products/connects2-dabdab-mottaker-nissan-2007

Her får man jo et integrert system som viser informasjonen på den vanlige skjermen, og man kan bruke rattkontrollene til styring av denne. Men for å installere dette må man jo ut med den originale enheten, så koble denne på bak. Er det noen som har prøvd seg på dette? Vet ikke hvor vanskelig det er å demontere midtkonsollen på Leafen.

hilsen
fersking

Mippen

Fremtiden er elektrisk.

emil

Hva med denne løsningen:

http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,15575.msg258267.html#msg258267

Enkleste og billigste, men kanskje ikke mest elegante...

14 måneder i USA bil nå og jeg har egentlig ikke savnet radio, og jeg som hørte på radio hele tiden før med 2t i bilen daglig. Bruker USB stick til en passe mengde album i mp3-format, fortsatt hører jeg på en del CD-plater og de gangene jeg må få med meg Radioresepsjonen direkte bruker jeg mobilen med streaming over 3G + blåtann til bilen.

falkum77

Takker for svar. Mulig jeg klarer å venne meg av med hele radioen, men kan ikke helt se det for meg akkurat nå.
Jeg har sett på den Dension saken, men har også lest et sted på forumet her at noen mener denne er veldig treig når man skrur på og ved bytte av kanal mm.
Jeg føler også at denne Autodab saken som jeg fant blir mer integrert i det systemet som finnes allerede, men er ikke sikker. Tror ikke det er så vanskelig å fjerne det dekselet rundt radioen og dra den ut egentlig....

falkum77

Nå har jeg bestilt Autodab, skal gi tilbakemelding om hvordan dette fungerer så fort jeg har installert det. Vet at det er mange med USA-importert bil der ute som irriterer seg over radioen...

mandresen

Det høres flott ut falkum77. Lag gjerne en liten guide med bilder hvis du har anledning, sikkert mange som er interessert.
Jeg har ikke USA Leaf, men FM nettet vil jo dø engang og da er det kjekt med DAB. Jeg ser også etter en skjult hel integrert løsning

Mvh
Martin
Melhus (Trondheim)
Tesla Model S85D, MC Red, RN336744, levert 26.05.15
Nissan Leaf 2012 modell, White Pearl
Mitsubishi i-Miev 2011 modell, Titanium Grey m/eberspacher (SOLGT)

MrMastodon

Henger meg på den, ta bilder og skriv litt om hva du gjør, for den der kunne jeg og tenkte meg :-)

bjorn_2390

Sitat fra: falkum77 på søndag 26. oktober 2014, klokken 20:21
Nå har jeg bestilt Autodab, skal gi tilbakemelding om hvordan dette fungerer så fort jeg har installert det. Vet at det er mange med USA-importert bil der ute som irriterer seg over radioen...
Regner med dette ikke er i boks enda, siden du ikke har rapportert  ;)

Men jeg henger meg på i gjengen av dem som er meget interessert, og en How2 hadde vært helt konge.
Takk så lenge  :D :D
Blå Euro-Leaf (2012)

olaover1

#8
Da ble det Dab i Leafen. Tiny Audio C2+. Plug and play. Gjort på et kvarter. Den medfølgende antenneledninga la jeg bare under/bak passasjermatte og opp i listene til høyre dør (på innsiden). Den synes da ikke i det hele tatt. Lyden er best ved å bruke bilens aux inngang men funker også greit på FM mottak. Billig var det også. 795.-
+ for at det følger med alt av overganger og alle ledninger man trenger i pakka.
Sort met 2013 Euro Leaf Tekna. Levert november 2013.
Tesla model III i bestilling.

Daeedor

Bra den fungerer fint for deg. Men likevel : jeg vil ikke ha noen "duppeditter" hengt opp og plugget inn diverse steder i bilen , men vil ha alt integrert. Jeg vil heller ikke at USB porten skal bli opptatt av en "dings".

Så jeg ser fortsatt etter en løsning på det.... skal poste det når jeg har funnet ut noe som kan kobles sammen med eksisterende radio , inni dashbordet i anleggets originalkontakt , og som betjenes utelukkende fra originalmeny . :)

Trådstarters link er den samme som jeg la inn i en annen tråd , synes den ser interessant ut - men har ikke prøvd den. (ennå)

PionerThink

#10
Sitat fra: olaover1 på tirsdag 02. desember 2014, klokken 13:15
Da ble det Dab i Leafen. Tiny Audio C2+. Plug and play. Gjort på et kvarter. Den medfølgende antenneledninga la jeg bare under/bak passasjermatte og opp i listene til høyre dør (på innsiden). Den synes da ikke i det hele tatt. Lyden er best ved å bruke bilens aux inngang men funker også greit på FM mottak. Billig var det også. 795.-
+ for at det følger med alt av overganger og alle ledninger man trenger i pakka.

Jeg kjøpte samme sak og gjorde det samme med antennen som du gjorde. Jeg hadde ikke vanlig Aux inngang, men USB, og selger mente at det skulle kunne gå greit siden det lå ledninger med USB stikk oppi pakken. Der tok han feil, så jeg måtte ta det via FM mottaker.
Det virker uansett greit og jeg får inn alle kanalene, men det er et stort men. I tunnellene faller radioen hele tiden ut, så jeg må faktisk søke opp via vanlig FM bånd for å høre videre. Mister jo litt av poenget da :(
Noen andre som har erfaringer med Tiny Audio C2 og om dette er et generelt problem?

Hilsen litt misfornøyd radiolytter!

PS. Beklager hvis noen føler seg støtt for at jeg kupper Leaf-sidene, men det var nå her jeg fant noen som hadde samme DAB-adapter og dermed kanskje har litt erfaring :)
Model Y LR Midn. Silver Met/Hvitt Interiør
Grå BMW i3 I01 2014-modell passert 100'km i daglig bruk i Kristiansand
Hvit i-Miev 2012, solgt
Grå Think 2001, USA-utgave, solgt.
BMW 120i Cab solskinnsbil
BMW X3 henger- og langtursbil, solgt.

Gordon Retriever

Sitat fra: PionerThink på søndag 11. januar 2015, klokken 21:05I tunnellene faller radioen hele tiden ut, så jeg må faktisk søke opp via vanlig FM bånd for å høre videre. Mister jo litt av poenget da :(

Er dette tunneler der du vet at det er utbygd DAB-mottak?

PionerThink

Godt poeng, men det vet jeg faktisk ikke!?
Trodde nesten det var lagt opp til dette siden det oppfordres til å bruke DAB?
Hvordan finner man ut om tunnellene har slike sendere da?
Model Y LR Midn. Silver Met/Hvitt Interiør
Grå BMW i3 I01 2014-modell passert 100'km i daglig bruk i Kristiansand
Hvit i-Miev 2012, solgt
Grå Think 2001, USA-utgave, solgt.
BMW 120i Cab solskinnsbil
BMW X3 henger- og langtursbil, solgt.

dørvakta


Sitat fra: PionerThink på søndag 11. januar 2015, klokken 23:52
Godt poeng, men det vet jeg faktisk ikke!?
Trodde nesten det var lagt opp til dette siden det oppfordres til å bruke DAB?
Hvordan finner man ut om tunnellene har slike sendere da?

Det enkleste er å prøve med en bil som har DAB originalt og se om du får dekning inne i tunnelen da. Min erfaring er st ettermonterte DAB radioer har litt dårligere mottakerforhold enn originale.

Gordon Retriever

Det er meningen at DAB i tunneler som i dag har FM i stor grad skal være utbygget i løpet av 2015, men enkelte regioner kan være ferdig tidligere. 
Har man ok mottak til vanlig, kan bortfall av signal i tunnel tyde på at DAB ikke er ferdig utbygget i denne tunnelen.

Det ser heller ikke ut til at dekningskart for DAB viser ferdigstillelse i tunneler.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA