Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

DAB i Nissan Leaf

Startet av falkum77, søndag 26. oktober 2014, klokken 09:30

« forrige - neste »

PionerThink

Sjekket dekning i Kristiansand inne på Radio.no, men her viser kartet at det ikke er noen "hull" i dekningskartet. Dog står det på forsiden inne på nettstedet:

Om tuneller
DAB-nettene bygges ut på initiativ fra radiokringkasterne. Landets veituneller er det imidlertid Statens Vegvesen som drifter, og utbyggingstakten kan derfor avvike noe fra utbyggingen i terrenget ellers. Imidlertid gjelder de samme regler for DAB som for FM hva gjelder tuneller. Det betyr at tuneller som har FM-dekning også vil få DAB-dekning, om de ikke allerede har det. Tuneller som bygges i dag, bygges med DAB-dekning dersom radiodekning er påkrevet.


De tunellene jeg kjører gjennom er noen år gamle, så det er jo mulig at Statens Vegvesen ikke er helt ferdige med disse?
Er jo kanskje lurt som Dørvakta foreslår, enten prøve å høre med en annen som har original DAB radio eller alternativt prøvekjøre en bil hos forhandler som har DAB og sjekke! (er jo også en mulighet at adapteret ikke har så god antenne, men ellers er den faktisk veldig god!)

Takk for alle gode tips!
Model Y LR Midn. Silver Met/Hvitt Interiør
Grå BMW i3 I01 2014-modell passert 100'km i daglig bruk i Kristiansand
Hvit i-Miev 2012, solgt
Grå Think 2001, USA-utgave, solgt.
BMW 120i Cab solskinnsbil
BMW X3 henger- og langtursbil, solgt.

Gordon Retriever

Som antydet har jeg inntrykk av at dekningskartet viser full dekning i et område uavhengig av om tunneler i området er ferdig utbygget. Det er mulig dette har noe med forskjellige ansvarshavende, siden DAB i tunnel utbygges i forbindelse med montering av nytt nødnett. :)

skysurfer

Interessant... Alle tunneler som er lengre enn 500m vil få montert nødnett basestasjon. Betyr det at disse også vil få DAB-dekning?
2019 Tesla Model 3 LR AWD med HW3, Homelink og Voldermort ;)
2016 Leaf Tekna 6,6Kw med OVMS
2015 Leaf Tekna 6,6 Solgt
2014 Leaf Tekna 6,6 Solgt

Gordon Retriever

Det kan virke slik, selv om det avhenger litt av hvordan du tolker begrepet "nye vegtunneler" i en artikkel i Teknisk Ukeblad:

SitatRiksvegtunneler som i dag har FM-dekning får DAB. Kriterier for nye vegtunneler er at tunnelen er lengre enn 500 meter.

Ny - i betydningen tunneler som bygges heretter, eller nye på listen over tunneler med radiodekning. Jeg heller litt mot det siste alternativet.

Griffel

#19
Sitat fra: Gordon Retriever på fredag 16. januar 2015, klokken 18:27
Det kan virke slik, selv om det avhenger litt av hvordan du tolker begrepet "nye vegtunneler" i en artikkel i Teknisk Ukeblad5b:

SitatRiksvegtunneler som i dag har FM-dekning får DAB. Kriterier for nye vegtunneler er at tunnelen er lengre enn 500 meter.

Ny - i betydningen tunneler som bygges heretter, eller nye på listen over tunneler med radiodekning. Jeg heller litt mot det siste alternativet.
Slik jeg leser det: at alle nye riksveitunneler over 500m vil bli bygget med ut DAB (ikke FM). Alle eksisterende riksveitunneler som idag har FM vil få DAB.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Gordon Retriever

Jeg er enig i at det er en logisk tolkning av formuleringen i artikkelen. Det jeg er usikker på, er hvor presis formuleringen er.

Tar jeg ikke helt feil, finnes det et EU-direktiv for vegsikkerhet som regulerer at tunneler med en viss trafikk pr. døgn og lengde over 500 meter skal ha radiodekning.


Thomas Parsli

Litt forvirrende når man snakker om "nye tunneller" som "er over 500 meter"....
Jeg tolker bruken av nye som futurum.

Men det bakenforliggende er vel at man skal bygge nødnett i alle tunneller som er over 500 meter lange og som har årsdøgntrafikk over 5000? Det er altså en god del tunneller som ikke kommer til å få nødnett -svært overraskende hvis disse får DAB!

Eller som Nationen uttrykket det: "Nesten halvparten av riksveitunnelene har for få bilister i døgnet til å ha krav på nødnett. Kravene rammer i hovedsak tunneler på Vestlandet og i Nord-Norge." (http://www.nationen.no/reportasje/214-norske-tunneler-far-ikke-nodnett-2/)

Thomas
(«Stadig like forvirra? Ikkje etter denne episoden av 'Forviklingar'!»)
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

Gordon Retriever

SitatBy 2020, all the 500 tunnels of more than 500 meters in length will be covered by DAB/DAB+


Sitat214 av til sammen 498 riksveitunneler har ikke stort nok trafikkgrunnlag eller er for korte

Hmm, enkelte av tunnelene over 500 meter er altså ikke lange nok til å være 500 meter.  :o

Ja, jeg er fortsatt forvirret.


Folgefonntunnelen 11.150 meter - årsdøgntrafikk 948 biler.
Jondalstunnelen 10.050 meter - årsdøgntrafikk 369 biler.


Hvis lengde 500+ meter og årsdøgntrafikk 5000 (snart 4000) biler er de eneste kriteriene for nødnett, er altså nødnett ikke påkrevet i disse tunnelene. ???

fredsjo

Er det noen som har funnet en helintegrert løsning enda?
2021 Tesla Model Y
2018 Tesla Model X
(S) 2014 Nissan Leaf Tekna
Innehaver av https://skadedyr.net og https://sprengkiler.no

trondi

Jeg har importert Leaf, og er også meget spent på hvordan det gikk med AUTOdab løsningen. Synes ikke TINY adapteren jeg har gir noe særlig godt lydbilde. Klarer du å legge ut noe bilder av hvordan du la antennen?

bjorn_2390

Sitat fra: falkum77 på søndag 26. oktober 2014, klokken 20:21
Nå har jeg bestilt Autodab, skal gi tilbakemelding om hvordan dette fungerer så fort jeg har installert det. Vet at det er mange med USA-importert bil der ute som irriterer seg over radioen...
Hei.
Hva er status her? Ordna du det? (Blir det noen guide på oss?)  :) :)
Blå Euro-Leaf (2012)

MortenRA

#27
Hvordan gikk det med DAB-løsningen? :)

I.f.m. at jeg skal inn med bilen på torsdag, hørte jeg hvor mye dem skulle ha for DAB-integrasjon, og fikk da oppgitt kr.2995,- for installering (Solum Bil i Larvik). Noen som vet om noen billigere?

EDIT: Kontaktet BNH, som sa følgende "Vi har nå kampanje på DAB+ adapter gjennom Nissan Norge. Dette koster kr. 2 990,- ferdig montert." Vil da tro at dette er prisen hos samtlige autoriserte Nissan-forhandlere?
Tesla Model S 75D - Soon to come

falkum77

Hei igjen.
Beklager, jeg glemte jo å komme tilbake med svar.
Det var for så vidt greit å installere dette settet selv, men resultatet har ikke blitt så bra som jeg håpet på.
Det vil si, det fungerer egentlig greit, men opplever ofte at DAB faller ut. Mulig det er et eller annet jeg ikke har gjort bra nok under installasjonen.
Tenkte litt på om jeg kanskje ikke fant et bra nok jordingspunkt. I tillegg går det jo en power-kabel til antennen, denne har jeg forsøkt å koble til sigarett tenner,men vet ikke om jeg har gjort det riktig.

For de som har USA importert Leaf som meg, så må man kappe av litt på den ene pluggen for at den skal passe i spilleren. Ellers var monteringen ganske rett fram. Tok noen bilder mens jeg holdt på, kan jo prøve å finne dem igjen og legge ut her.

Når det gjelder integrasjonen, må man da ha radioen på en bestemt fm frekvens hele tiden. Da kommer det opp i displayet hvilken DAB kanal man hører på, men ikke noe mer info enn det. Man må bruke medfølgende fjernkontroll for å søke/skifte DAB kanal.

signal

Helt vanlig at DAB faller ut i tunneler. Det er få tunneler der DAB signal sendes per i dag. Jeg har nytt Diesel Dyr og med original DAB og DAB+. Den faller ut i tunneler. Kun noen steder, på østlandet, har jeg opplevd at signalet er ok.
2012 Leaf SL USA modell, Sølv Metallic. Solgt 03.22
2020 Leaf N-Connecta blå/sort

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA