Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Hvordan fikse mangelen på app

Startet av kringon, søndag 05. oktober 2014, klokken 07:47

« forrige - neste »

goev

Ja, det ligger foreløpig kun på mitt private repo: https://github.com/goev/Open-Vehicle-Monitoring-System
Tenker å sende en pull-request til master repository når alle ting fungerer som tenkt.

Det stemmer at dette trekker strøm fra 12V-batteriet. Hvor mye har jeg ikke fått målt ennå. Jeg venter inn litt sokler og til kabel, så da skal jeg etterhvert få målt hva den trekker.

Den gir advarsel når batteriet går under 12.2V. Det er kanskje litt høyt? Hva burde en slik verdi være? Noen forslag?

Ellers kan dere følge med og diskutere på disse to stedene:
http://www.mykiasoulev.com/forum/viewtopic.php?f=8&t=429&p=2802#p2802
og
http://www.goingelectric.de/forum/kia-soul-ev/ovms-fuer-den-soul-t9741-130.html#p279143

I tillegg skjer mye annet spennende på denne tråden i.f.m. CAN-bus og Soul Spy:
http://www.mykiasoulev.com/forum/viewtopic.php?f=6&t=135&p=2803#p2803
Tesla Model Y LR Blå HF 07/3-2022
Kia Soul EV Classic - Blå/hvit 20/12-2014 - Venter på batteribytte
Tesla Model 3 SR+ Sort HF 27/8-2019 - Solgt 9/2-2022
Kia e-Niro - Svart 7/2-2019 - Solgt Mai-2019
Hyundai Kona 64kWh Jan -2019 - Solgt Feb-2019
Utviklet støtte for Kia Soul EV og e-Niro/Kona på OVMS.

ludo

Hva er grunnen til at det blir jobbet med OVMS og ikke en Soul Spy (alla Leaf Spy) som bruker et standard ELM327 OBDII Interface? Tenke på at ELM327 er billigere hardware.

Ser jo fordelene med fjernstyring over mobil, men er det noen andre årsaker?

ludo

Ser at det blir jobbet med Soul Spy, men finner ikke noe kode... Muligens jeg bare må lete litt mer :-)

ludo

Okey, fant Soul EV Spy. Er dette den eneste, eller finnes det flere varianter?

https://github.com/pemessier/SoulEVSpy

goev

Du har funnet den riktige.

Og som du ser er det noen som jobber med Soul Spy, bare ikke meg. Grunnen er at Soul Spy krever at man er i nærheten av bilen, noe som jeg ikke ønsker å være når jeg er på tur og hurtiglader. Jeg ønsker å kunne handle eller spise i mens uten å måtte bort til bilen for å sjekke ladestatus :-)

I tillegg er Soul Spy en Android-app mens OVMS er både Android og iPhone.

Dessuten utfyller de to hverandre, så jeg skulle ønske de lagde en iOS-utgave også.
Tesla Model Y LR Blå HF 07/3-2022
Kia Soul EV Classic - Blå/hvit 20/12-2014 - Venter på batteribytte
Tesla Model 3 SR+ Sort HF 27/8-2019 - Solgt 9/2-2022
Kia e-Niro - Svart 7/2-2019 - Solgt Mai-2019
Hyundai Kona 64kWh Jan -2019 - Solgt Feb-2019
Utviklet støtte for Kia Soul EV og e-Niro/Kona på OVMS.

joarhagen

Hvordan får man denne appen. Er det noen som kan gi en kort beskrivelse?

shuatorp

Sitat fra: goev på mandag 30. november 2015, klokken 19:23
Ja, det ligger foreløpig kun på mitt private repo: https://github.com/goev/Open-Vehicle-Monitoring-System
Tenker å sende en pull-request til master repository når alle ting fungerer som tenkt.

Det stemmer at dette trekker strøm fra 12V-batteriet. Hvor mye har jeg ikke fått målt ennå. Jeg venter inn litt sokler og til kabel, så da skal jeg etterhvert få målt hva den trekker.

Den gir advarsel når batteriet går under 12.2V. Det er kanskje litt høyt? Hva burde en slik verdi være? Noen forslag?

Ellers kan dere følge med og diskutere på disse to stedene:
http://www.mykiasoulev.com/forum/viewtopic.php?f=8&t=429&p=2802#p2802
og
http://www.goingelectric.de/forum/kia-soul-ev/ovms-fuer-den-soul-t9741-130.html#p279143

I tillegg skjer mye annet spennende på denne tråden i.f.m. CAN-bus og Soul Spy:
http://www.mykiasoulev.com/forum/viewtopic.php?f=6&t=135&p=2803#p2803

Tror 12.2V er bra nivå med varsel.
12.3V er halv kapasitet
12.0V er kritisk
11.6V er flatt

Min Soul ville ikke starte på 11.9V
Ståle
2016 Kia Soul Ev Exclusive Kjøpt 09.11.15
2015 Mitsubishi i-Miev *Solgt*

goev

Sitat fra: joarhagen på tirsdag 01. desember 2015, klokken 22:43
Hvordan får man denne appen. Er det noen som kan gi en kort beskrivelse?
Soul Spy eller OVMS?

En beskrivelse for OVMS ligger tidligere i denne tråden, og siste firmware blir lagt ut på mykiasoulev-forumet.
Soul Spy lurer jeg på om man må kompilere og installere selv. Den ligger neppe ute på Google Play.
Tesla Model Y LR Blå HF 07/3-2022
Kia Soul EV Classic - Blå/hvit 20/12-2014 - Venter på batteribytte
Tesla Model 3 SR+ Sort HF 27/8-2019 - Solgt 9/2-2022
Kia e-Niro - Svart 7/2-2019 - Solgt Mai-2019
Hyundai Kona 64kWh Jan -2019 - Solgt Feb-2019
Utviklet støtte for Kia Soul EV og e-Niro/Kona på OVMS.

ludo

#53
Ser ut til at det er bra aktivitet på koden til SoulEVSpy :)
Tenkte jeg skulle prøve meg på å kompilere det opp!

ludo

Er det slik å forstå at ingen har klart å finne ut av hvordan varmen slåes på goev?
Har forstått det slik at det er flere CAN busser i bilen, vet man om det hele tatt er mulig å slå på varmen igjennom OBD.

ludo

Syns denne er litt kul:
http://www.obdlink.com/mxwf/

Da kan man koble seg på bilen hvis bilen står parkert nærme huset hjemme, hvis SoulEVSpy fungerer på WiFi i framtiden da.....
Alternativt er OVMS.

ludo

Eller smelle sammen en µC og denne:
http://www.telit.com/products/product-service-selector/product-service-selector/show/product/ue866/

Blir en konkurrent til OVMS, men syns OVMS blir litt stor klump... Burde ha vært mulig å laget den like stor som obdlink sine produkter...

goev

Sitat fra: ludo på onsdag 02. desember 2015, klokken 21:45
Ser ut til at det er bra aktivitet på koden til SoulEVSpy :)
Tenkte jeg skulle prøve meg på å kompilere det opp!
Kult! Gi oss gjerne en tilbakemelding om hvordan den er! Jeg har ingen Android enhet som kan kjøre den, så jeg får ikke testet.
Tesla Model Y LR Blå HF 07/3-2022
Kia Soul EV Classic - Blå/hvit 20/12-2014 - Venter på batteribytte
Tesla Model 3 SR+ Sort HF 27/8-2019 - Solgt 9/2-2022
Kia e-Niro - Svart 7/2-2019 - Solgt Mai-2019
Hyundai Kona 64kWh Jan -2019 - Solgt Feb-2019
Utviklet støtte for Kia Soul EV og e-Niro/Kona på OVMS.

goev

#58
Sitat fra: ludo på onsdag 02. desember 2015, klokken 21:49
Er det slik å forstå at ingen har klart å finne ut av hvordan varmen slåes på goev?
Har forstått det slik at det er flere CAN busser i bilen, vet man om det hele tatt er mulig å slå på varmen igjennom OBD.
Det stemmer at det er flere CAN-busser i bilen. Det er C-can og M-can som er tilgjengelig via OBD-porten. C-can er nok "diagnose-bussen", mens M-can er media-can som navigasjonsenheten er på. OVMS kan ikke lese annet enn C-can. Er også usikker på om M-can er tilgjengelig med ELM-enhetene eller om man er nødt til å lage et adapter for å kunne lese den. Uansett er nok kanskje M-can ikke så interessant.

Når det gjelder varme, og i grunnen all form for styring, så virker det som at dette ikke er rett fram å få til. På C-can-bussen kan man lese av de viktigste dataene, men skal man styre noe, må man sette enhetene i riktig sesjonsmodus. Dette er udokumenterte greier, men vi kjenner til en slik og det er 10 03. Sender man denne ut på C-can og så raskt etterpå sender f.eks. 2F BC 15 03 til 771(SJB/Smart Junction Box) , vil venstre blinklys blinke. 
For de som har lyst å prøve så er dette gangen med en ELM-enhet:
at sh 771
10 03
2F BC 15 03

Noe veldig mer spennende enn det, har jeg ikke klart å få til  :-\

Vi "vet" at Body Control Module(BCM på 7a0) skal styre låsing av dører, men der har ikke jeg fått noe respons på min bil.
For de som er litt eventyrlystne, kan prøve dette:
at sh 7a0
10 03
og så en av disse:
2F B0 00 02
2F B0 20 02
2F B0 40 02
2F B0 60 02
22 B0 01
22 B0 02
22 B0 03
22 B0 04
22 B0 05
22 B0 06
22 B0 07
22 B0 08
22 B0 09
22 B0 0A
22 B0 0B
22 B0 0C
22 B0 0D

Hvis dere prøver, så gi beskjed hvordan det går!
Merk at 1003-sesjonen går fort ut. Får du dette som svar, 03 7F 2F 7F, betyr det at du er i feil sesjon og du må sende 1003 på nytt.
Tesla Model Y LR Blå HF 07/3-2022
Kia Soul EV Classic - Blå/hvit 20/12-2014 - Venter på batteribytte
Tesla Model 3 SR+ Sort HF 27/8-2019 - Solgt 9/2-2022
Kia e-Niro - Svart 7/2-2019 - Solgt Mai-2019
Hyundai Kona 64kWh Jan -2019 - Solgt Feb-2019
Utviklet støtte for Kia Soul EV og e-Niro/Kona på OVMS.

goev

Sitat fra: ludo på onsdag 02. desember 2015, klokken 22:00
Eller smelle sammen en µC og denne:
http://www.telit.com/products/product-service-selector/product-service-selector/show/product/ue866/

Blir en konkurrent til OVMS, men syns OVMS blir litt stor klump... Burde ha vært mulig å laget den like stor som obdlink sine produkter...
OVMS er i grunnen ganske liten. Det er kontaktene og sim-kortholderen som tar stor plass. Man kunne spart inn en del plass ved å f.eks. satt simkortholderen på undersiden og gått ned i størrelse på kontaktene, men når alt kommer til alt, så tar den ikke noe plass i min bil. Den ligger under førersetet, og antennene vises knapt i frontruten.

Jeg synes hovedproblemet med OVMS er den begrensede µC som er i den. 3328byte ram er ikke altfor mye :-)
Tesla Model Y LR Blå HF 07/3-2022
Kia Soul EV Classic - Blå/hvit 20/12-2014 - Venter på batteribytte
Tesla Model 3 SR+ Sort HF 27/8-2019 - Solgt 9/2-2022
Kia e-Niro - Svart 7/2-2019 - Solgt Mai-2019
Hyundai Kona 64kWh Jan -2019 - Solgt Feb-2019
Utviklet støtte for Kia Soul EV og e-Niro/Kona på OVMS.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA