Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Hvordan fikse mangelen på app

Startet av kringon, søndag 05. oktober 2014, klokken 07:47

« forrige - neste »

goev

Jeg fikk pakken tollfritt igjennom, tror det skriver $25 i verdi på pakken.
Den kom på under to uker.
Tesla Model Y LR Blå HF 07/3-2022
Kia Soul EV Classic - Blå/hvit 20/12-2014 - Venter på batteribytte
Tesla Model 3 SR+ Sort HF 27/8-2019 - Solgt 9/2-2022
Kia e-Niro - Svart 7/2-2019 - Solgt Mai-2019
Hyundai Kona 64kWh Jan -2019 - Solgt Feb-2019
Utviklet støtte for Kia Soul EV og e-Niro/Kona på OVMS.

shuatorp

Sitat fra: goev på mandag 02. november 2015, klokken 14:14
Det var veldig enkelt å handle fra Fasttech, så den biten skulle ikke by på noen problemer.

Å installere flashe-programvaren er heller ikke veldig komplisert, hvis du har Window PC.

Det vil vel alltid være en viss fare for at feil oppstår underveis. For mitt vedkommende har det gått fint, men det er jo ingen garanti. Man må også være klar over at softwaren er under arbeid, så foreløpig er dette kanskje mest for personer som  gjør dette fordi det er morro og interessant. Likevel kan man ha stor nytte av den funksjonaliteten som allerde er klar.

Hva slags funksjonalitet ligger det i denne "appen" pr idag?
Ståle
2016 Kia Soul Ev Exclusive Kjøpt 09.11.15
2015 Mitsubishi i-Miev *Solgt*

goev

Den funksjonaliteten som finnes i dag er:
- Se ladestatus i App
- Varsel (SMS/Via app) når lading er ferdig
- Se Lokasjon i App
- Se batteritemperatur i App
- Se hvor lenge man ha stått parkert i App

Alt dette skjer via GPRS/GSM, så man trenger ikke være i nærheten av bilen.

I tillegg finnes det nå en god del data som kan hentes ut via SMS. Dette er i hovedsak data om batteriet, som celle-spenning m.m.

Se her for mer info om siste versjon av OVMS for KIA (Uoffisiell V.0.3):
http://www.mykiasoulev.com/forum/viewtopic.php?f=8&t=429&p=2559#p2559

Foreløpig er det ikke så veldig mye mer som kan gjøres, annet enn å legge til mer info i SMSene, men vi får håpe at noen finner ut mer om hvordan man kan styre bilen. Når dette blir funnet, kan det legges til i OVMS. 
Tesla Model Y LR Blå HF 07/3-2022
Kia Soul EV Classic - Blå/hvit 20/12-2014 - Venter på batteribytte
Tesla Model 3 SR+ Sort HF 27/8-2019 - Solgt 9/2-2022
Kia e-Niro - Svart 7/2-2019 - Solgt Mai-2019
Hyundai Kona 64kWh Jan -2019 - Solgt Feb-2019
Utviklet støtte for Kia Soul EV og e-Niro/Kona på OVMS.

goev

En liten oppdatering av status for OVMS:

Vi har nå motortemperatur og temperatur på motorkontroller.
Dekktrykk og temperatur er forhåpentligvis snart på plass. Data er verifisert, men undertegnende har hatt litt problemer med å fått lest av dette i koden. Håper det er på plass i kveld. Kommando for programmering av dekktrykksensor er også mest sannsynlig funnet, men ikke testet. Om vi får dette på plass vil det være mulig å kjøpe dekktrykksensorer selv og registrere de på bilen. Jeg har selv kjørt hele sommeren uten at bilen kjenner til sensorene i sommerdekkene, så forhåpentligvis kan jeg enkelt fikse det neste gang jeg skifter dekk.

Vi har også fått en liste med kommandoer for låsing av dører, heising av vinduer og div., men disse er heller ikke utprøvd ennå og hvilken kommando som er hva er heller ikke kjent. Dette håper jeg blir kartlagt i løpet av kort tid.

En av tingene jeg håper er mulig, i tillegg til å styre oppvarming, er å slå på baklysene selv om lys-velgeren står på auto og det er lyst ute. En annen ting er automatisk oppheising av vinduer når dørene låses :-)
Tesla Model Y LR Blå HF 07/3-2022
Kia Soul EV Classic - Blå/hvit 20/12-2014 - Venter på batteribytte
Tesla Model 3 SR+ Sort HF 27/8-2019 - Solgt 9/2-2022
Kia e-Niro - Svart 7/2-2019 - Solgt Mai-2019
Hyundai Kona 64kWh Jan -2019 - Solgt Feb-2019
Utviklet støtte for Kia Soul EV og e-Niro/Kona på OVMS.

AmocoCadiz

Fint med oppdatering av stadig voksende og nyttig funksjonalitet!

Tankeboks

Stilig, god fremgang her!

Blir nok OVMS på meg når jeg en gang får bilen levert...

EL-Erik

Dette ser jo lovende ut :)
Etter å last gjennom hele tråden sitter jeg igjen med ett spørsmål, må man ha iphone for å bruke dette eller fungerer det med Android?
I så tilfelle må jeg jo bestille noe greier her og komme inn i "klubben"

For øvrig en liten ting litt off topic, det er fult mulig å klone TPMS sensorer man kjøper i ettermarkedet slik at man slipper omprogrammeringen mellom sommer og vinter... :)
Kia Soul exclusive 2015
Think 2000 - Mer hobby enn kjøreglede :)

goev

Takk for tipset El-Erik!

Det finnes en Android app også. Den finnes i Google Play, eller hva Google sin "App Store" heter. Det er mer utvikling på den enn på iOS, så det er vel i grunnen en fordel med Android enn så lenge :-)
Jeg har ikke prøvd den versjonen, så jeg kan ikke si noe om forskjellene.

Fint med flere i "klubben" :-)

Tesla Model Y LR Blå HF 07/3-2022
Kia Soul EV Classic - Blå/hvit 20/12-2014 - Venter på batteribytte
Tesla Model 3 SR+ Sort HF 27/8-2019 - Solgt 9/2-2022
Kia e-Niro - Svart 7/2-2019 - Solgt Mai-2019
Hyundai Kona 64kWh Jan -2019 - Solgt Feb-2019
Utviklet støtte for Kia Soul EV og e-Niro/Kona på OVMS.

goev

Siste versjon av OVMS:
http://geir.validalo.net/OVMS.KIA-v0.33unofficial.zip

// 0.33  18 Nov 2015  (Geir Øyvind Vælidalo)
//  - TMPS-data in app
//  - TMPS-SMS
//  - Improved charge handling. Fetching proper voltages and amperes?
//  - Support for ChaDeMo-charging (untested)
Tesla Model Y LR Blå HF 07/3-2022
Kia Soul EV Classic - Blå/hvit 20/12-2014 - Venter på batteribytte
Tesla Model 3 SR+ Sort HF 27/8-2019 - Solgt 9/2-2022
Kia e-Niro - Svart 7/2-2019 - Solgt Mai-2019
Hyundai Kona 64kWh Jan -2019 - Solgt Feb-2019
Utviklet støtte for Kia Soul EV og e-Niro/Kona på OVMS.

shuatorp

#39
Sitat fra: goev på søndag 01. november 2015, klokken 00:59
I dag har jeg begynt å få oversikt over OVMS-koden, så jeg har lagt til en del mer eller mindre spennende data. Bl.a kan man nå legge inn sin egen rekkevidde, altså antall kilometer man selv vanligvis klarer å kjøre på fullt batteri. Dermed ser man både estimert rekkevidde(GOM) og "ideal range" i OVMS-appen, som hvor da sistnevnte er basert mer på egne erfaringer i motsetning til gjettometeret i bilen. Dette er tilsvarende funksjon som Twizy har. Tanken er å tilpasse denne etter temperatur straks vi har fått trukket ut disse verdiene også.

I tillegg viser systemet nå også spenningen på 12V batteriet, og jeg mener at man nå vil få varsel om spenningen på den blir for lav.

En annen ting jeg tenker å legge til, som finnes for Twizy, er muligheten til å sette en varsel på SOC og/eller rekkevidde. D.v.s at man gir beskjed om minimum rekkevidde eller SOC man trenger å lade til. Da får man SMS når batterikapasiteten er kommet over denne. Dette er fint om man bare ønsker å lade akkurat nok til å komme seg hjem, f.eks.

Det er ennå litt flikking som gjenstår, men jeg har begynt å få tatt ut data fra celle-infoen, så om noen dager har jeg kanskje en løsning som gir bortimot samme oversikten som verkstedene.

Er det noen her inne som vurderer å bestille OVMS? Hadde vært gøy å visst :)

Har vell i grunn bestemt meg for å bestille dette.
Bare noen spm: Hvor ligger/festes disse antennene (GPS/GSM) og hvor ligger de andre komponentene?
Hvordan er brukergrense snittet i appen?

OBD-II to DB9 Data Cable for OVMS: Trenger man høyre eller venstre eller begge?
Ståle
2016 Kia Soul Ev Exclusive Kjøpt 09.11.15
2015 Mitsubishi i-Miev *Solgt*

EL-Erik

Sitat fra: goev på søndag 01. november 2015, klokken 00:59

Er det noen her inne som vurderer å bestille OVMS? Hadde vært gøy å visst :)

Ja, jeg må først få bilen, men kjenner jeg meg  selv rett så må jo dette skaffes rett og slett fordi det er tilgjengelig... :)

Selv om jeg enda ikke er helt klok på hvilken nytteverdi dette får, det er en utvidelse av tekniske dubbedingser i bilen... :)
Kia Soul exclusive 2015
Think 2000 - Mer hobby enn kjøreglede :)

goev

Sitat fra: shuatorp på onsdag 18. november 2015, klokken 23:36
Har vell i grunn bestemt meg for å bestille dette.
Kult  :)

Sitat fra: shuatorp på onsdag 18. november 2015, klokken 23:36
Bare noen spm: Hvor ligger/festes disse antennene (GPS/GSM) og hvor ligger de andre komponentene?
Jeg har boksen liggende under førersetet med kablene skjult under gummilisten rundt døra. Antennene er ført fram rundt døra på oversiden og fram til frontruta. Der ligger de foreløpig. De vises knapt.
En har klart å føre kabelen bak navigasjonsenheten og inn i hanskerommet. Han tok ut luftfilteret inne i hanserommet og klarte da enkelt å få kabelen inn dit.

Sitat fra: shuatorp på onsdag 18. november 2015, klokken 23:36
Hvordan er brukergrense snittet i appen?
Det er bare å søke på OVMS på App Store/Google Play. Fullt mulig å teste appen da de har en testbil.

Ellers er det greit med info her: https://www.openvehicles.com og sjekk Firmware Easy install og brukermanual for Twizy.

Sitat fra: shuatorp på onsdag 18. november 2015, klokken 23:36
OBD-II to DB9 Data Cable for OVMS: Trenger man høyre eller venstre eller begge?
Det kommer an på hvor du vil plassere boksen. Kjøp begge så er du sikra  ;)
Tesla Model Y LR Blå HF 07/3-2022
Kia Soul EV Classic - Blå/hvit 20/12-2014 - Venter på batteribytte
Tesla Model 3 SR+ Sort HF 27/8-2019 - Solgt 9/2-2022
Kia e-Niro - Svart 7/2-2019 - Solgt Mai-2019
Hyundai Kona 64kWh Jan -2019 - Solgt Feb-2019
Utviklet støtte for Kia Soul EV og e-Niro/Kona på OVMS.

goev

Da er straks dekktrykksensordata på plass i OVMS. Har trøblet litt med at APPen er bygget for Tesla Roadster, så jeg har måttet først tolke data fra sensorene riktig, for så å korrigere de til å bli lik de verdiene som Roadsteren sender til APPen :)
Tesla Model Y LR Blå HF 07/3-2022
Kia Soul EV Classic - Blå/hvit 20/12-2014 - Venter på batteribytte
Tesla Model 3 SR+ Sort HF 27/8-2019 - Solgt 9/2-2022
Kia e-Niro - Svart 7/2-2019 - Solgt Mai-2019
Hyundai Kona 64kWh Jan -2019 - Solgt Feb-2019
Utviklet støtte for Kia Soul EV og e-Niro/Kona på OVMS.

ludo

Finnes det noe git repo for OVMS. F.eks kunne det vært noe å lagt ut på github.... Har ikke lett så mye.

shuatorp

Trekker dette strøm fra 12V batteriet da bilen ikke går?
Er det noen mulighet for å legge inn varsling på fallende spenning på 12V batteriet?
En del som har hatt problemer med 12Volt batteriet i det siste.
Ståle
2016 Kia Soul Ev Exclusive Kjøpt 09.11.15
2015 Mitsubishi i-Miev *Solgt*

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA