Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Hvordan fikse mangelen på app

Startet av kringon, søndag 05. oktober 2014, klokken 07:47

« forrige - neste »

ludo

Jeg er ikke noe Androide utvikler, men fikk kompilert og installert SoulEVSpy på telefonen min.
Fikk også koblet til bilen min med ODBLink LX enhet, men fikk ikke opp noen data. Så kanskje jeg må ha denne ELM adapteret i stede..

goev

Sitat fra: ludo på torsdag 03. desember 2015, klokken 20:57
Jeg er ikke noe Androide utvikler, men fikk kompilert og installert SoulEVSpy på telefonen min.
Fikk også koblet til bilen min med ODBLink LX enhet, men fikk ikke opp noen data. Så kanskje jeg må ha denne ELM adapteret i stede..
Ja, det må du nok. ELM har kommandoer som jeg tipper OBDLink LX ikke forstår og da er det ikke enkelt å hente ut noe :-)
Kanskje du kunne laget støtte for OBDLink til SoulEVSpy? Særlig hvis den er så mye bedre som de påstår.
Tesla Model Y LR Blå HF 07/3-2022
Kia Soul EV Classic - Blå/hvit 20/12-2014 - Venter på batteribytte
Tesla Model 3 SR+ Sort HF 27/8-2019 - Solgt 9/2-2022
Kia e-Niro - Svart 7/2-2019 - Solgt Mai-2019
Hyundai Kona 64kWh Jan -2019 - Solgt Feb-2019
Utviklet støtte for Kia Soul EV og e-Niro/Kona på OVMS.

goev

En liten statusoppdatering:

I dag klarte jeg å åpne og låse dørene fra OVMS. Dette betyr at vi nå har en basis for å gjøre andre kommandoer så snart vi finner de :-)
Jeg har ingen ny versjon av OVMS klar ennå, men den er på vei!
Tesla Model Y LR Blå HF 07/3-2022
Kia Soul EV Classic - Blå/hvit 20/12-2014 - Venter på batteribytte
Tesla Model 3 SR+ Sort HF 27/8-2019 - Solgt 9/2-2022
Kia e-Niro - Svart 7/2-2019 - Solgt Mai-2019
Hyundai Kona 64kWh Jan -2019 - Solgt Feb-2019
Utviklet støtte for Kia Soul EV og e-Niro/Kona på OVMS.

ludo


mgrefsrud

Det høres jo fantastisk ut. Men hva mener du med ny versjon av OVMS? Skal det komme ny HW, eller er det app eller SW?
Jeg står på trappene til å bestille til min bil, men hvis det er ny HW på vei så venter jeg.

Synes det er flott at noen bruker masse fritid på dette her som kommer alle oss andre til gode!
Bra jobba!
Kia Soul EV 2016 levert 11.12.15
Nissan Leaf 2012 US Solgt 12.2015
MB Vito 2010 2.1 115 CDI A3 Ekstra lang (konebilen)

goev

Jeg snakker alltid om ny firmware når jeg snakker om ny OVMS.

Det har vært snakket om ny hardware i et par år nå,  men det ser ut til å gå tregt framover på den fronten. Jeg tror kanskje du får ny bil før det kommer ny OVMS-hardware ;-)
Tesla Model Y LR Blå HF 07/3-2022
Kia Soul EV Classic - Blå/hvit 20/12-2014 - Venter på batteribytte
Tesla Model 3 SR+ Sort HF 27/8-2019 - Solgt 9/2-2022
Kia e-Niro - Svart 7/2-2019 - Solgt Mai-2019
Hyundai Kona 64kWh Jan -2019 - Solgt Feb-2019
Utviklet støtte for Kia Soul EV og e-Niro/Kona på OVMS.

torle

Ser på side 4 at der henvises til https://github.com/pemessier/SoulEVSpy

Finner der en link til en zippet folder "SoulEVSpy-master", lastet denne ned, un zippet men ser ikke hvordan en skal kjøre disse filene på en android telefon :-[... er der noen som kan forklare meg? :)
Tor
Ask - Askøy
Kia Soul EV, grå 2016
Peugote  Partner 1999 Electric solgt

Sikke

Hei torle,
Du har vel kanskje fått innstallert Android OVMS appen, hvis ikke så kan du prøve dette:
Via denne linken http://dexters-web.de/f/tw/OpenVehicleApp-release-3.11.3.apk laster du ned siste versjon av Android Soul Spy Appen. Jeg kobler telefonen min til pc, så kopierer jeg filen over til telefonen. Når dette er gjort er det bare å gå inn i filmenyen på telefonen, finne filen som du kopierte og åpne denne. Nå skal OVMS appen innstalleres, når dette er ok er det bare å følge denne beskrivelsen https://github.com/Nukem36/Open-Vehicle-Monitoring-System/blob/master/docs/OVMS-UserGuide-KiaSoulEV.pdf
Lykke til :-)


Sikke

Sitat fra: goev på torsdag 14. januar 2016, klokken 09:07
Jeg snakker alltid om ny firmware når jeg snakker om ny OVMS.

Det har vært snakket om ny hardware i et par år nå,  men det ser ut til å gå tregt framover på den fronten. Jeg tror kanskje du får ny bil før det kommer ny OVMS-hardware ;-)

Hei goev,

Vet du har gjort en formidabel jobb vedr. å tilpasse ovms til Soulen, kjører din versjon .44 på min OVMS og tester på Android nå, men kunne ha vært artig å få testet .45 hvis denne er klar for testing?

mvh

mvh

goev

Hei Sikke,

Jeg har ikke fått tid til å gjøre så mye med OVMS i det siste, så 0.45 er langt fra klar. Det eneste nye er låsing av dører, og det er relativt ustabilt, så det er ikke veldig spennende endringer det er snakk om uansett.
Jeg manglet en CAN-leser, men det fikk jeg ordnet meg for noen uker siden, så nå er det bare tid som mangler :-)

Geir
Tesla Model Y LR Blå HF 07/3-2022
Kia Soul EV Classic - Blå/hvit 20/12-2014 - Venter på batteribytte
Tesla Model 3 SR+ Sort HF 27/8-2019 - Solgt 9/2-2022
Kia e-Niro - Svart 7/2-2019 - Solgt Mai-2019
Hyundai Kona 64kWh Jan -2019 - Solgt Feb-2019
Utviklet støtte for Kia Soul EV og e-Niro/Kona på OVMS.

torle

#70
Var i dag innom denne siden http://www.mykiasoulev.com/forum/viewtopic.php?f=6&t=471
rimelig ok beskrivelse hvordan en kunne hente ut data fra Soul EV ved ELM327 og Torque (pro).

Litt knotting så fikk jeg opp spenning på hvert enkelt batteri, ladestatus, temperaturer etc
Tor
Ask - Askøy
Kia Soul EV, grå 2016
Peugote  Partner 1999 Electric solgt

langemand

Denne post er kun relevant for android udviklere.

Hvis du er Android-udvikler og har lyst til at arbejde med UI, så er min klon af SoulEvSpy nu i stand til at læse data fra gps og bil (de samme bil data som kan læses med Torque Pro), og skrive data på SD-kortet.
Koden er her: https://github.com/langemand/SoulEVSpy
Dette er ikke en færdig App! Det nuværende UI sucks!
soulspy@evranger.com
Udvikler Android app til Hyundai og Kia elbiler: https://play.google.com/store/apps/details?id=com.evranger.soulevspy
Nær København (DK)
+ 15.000 km i Kia eSoul 2020
+ 60.000 km i Kia Soul EV 2015
+ 5.000 km i Nissan Evalia 2015
+ 24.000 km i Peugeot 106 Electric 1999

goev

Tenker jeg skulle informere om at jeg ble kontaktet av OVMS-gutta nylig og de kommer til å sende meg en utviklerversjon av kommende OVMS V3 så jeg kan implementere Kia Soul-modulene.
Den vil bli adskillig enklere å bruke og sette opp enn den gamle OVMS. Så vidt jeg skjønner, vil alt av oppsett og oppdatering skje enten via WIFI, USB eller SD-kort.
OVMS V3 vil ha støtte for mye spennende som bl.a. to CAN-buser, WIFI, Bluetooth, Geofencing, SD-kort, lavere strømforbruk, MQTT for integrering med smarthus m.m. og den har en ekspansjonsport som kan brukes til head-up display og andre ting.
Den vil være kompatibel med den gamle APP-en.
Jeg kjenner ikke til pris og slikt ennå, ei heller når den vil være i normalt salg, men nå skjer det noe i det minste :)
Tesla Model Y LR Blå HF 07/3-2022
Kia Soul EV Classic - Blå/hvit 20/12-2014 - Venter på batteribytte
Tesla Model 3 SR+ Sort HF 27/8-2019 - Solgt 9/2-2022
Kia e-Niro - Svart 7/2-2019 - Solgt Mai-2019
Hyundai Kona 64kWh Jan -2019 - Solgt Feb-2019
Utviklet støtte for Kia Soul EV og e-Niro/Kona på OVMS.

Ramnes

Sitat fra: goev på torsdag 21. september 2017, klokken 17:23
Tenker jeg skulle informere om at jeg ble kontaktet av OVMS-gutta nylig og de kommer til å sende meg en utviklerversjon av kommende OVMS V3 så jeg kan implementere Kia Soul-modulene.
Den vil bli adskillig enklere å bruke og sette opp enn den gamle OVMS. Så vidt jeg skjønner, vil alt av oppsett og oppdatering skje enten via WIFI, USB eller SD-kort.
OVMS V3 vil ha støtte for mye spennende som bl.a. to CAN-buser, WIFI, Bluetooth, Geofencing, SD-kort, lavere strømforbruk, MQTT for integrering med smarthus m.m. og den har en ekspansjonsport som kan brukes til head-up display og andre ting.
Den vil være kompatibel med den gamle APP-en.
Jeg kjenner ikke til pris og slikt ennå, ei heller når den vil være i normalt salg, men nå skjer det noe i det minste :)

Dette er det verdt å følge med på da jeg har veldig god greie på LI-Ion og LiPo batterier.

Jørn
Jørn

goev

Siste oppdatering:

OVMS V3 for Kia Soul er straks på linje med V2 i funksjonalitet. I tillegg har den noe mer data. Bl.a beregner den batterihelsen (SOH) etter samme metode som SoulSpy/TorquePro.
Jeg har fått den nye hardwaren til å sende data via V2-server og til den gamle APP-en slik at den i bunn og grunn straks kan erstatte min gamle OVMS
Tesla Model Y LR Blå HF 07/3-2022
Kia Soul EV Classic - Blå/hvit 20/12-2014 - Venter på batteribytte
Tesla Model 3 SR+ Sort HF 27/8-2019 - Solgt 9/2-2022
Kia e-Niro - Svart 7/2-2019 - Solgt Mai-2019
Hyundai Kona 64kWh Jan -2019 - Solgt Feb-2019
Utviklet støtte for Kia Soul EV og e-Niro/Kona på OVMS.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA