Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Hvordan fikse mangelen på app

Startet av kringon, søndag 05. oktober 2014, klokken 07:47

« forrige - neste »

AmocoCadiz

Spennende oppdatering,
kult at du jobber videre med dette prosjektet.
:+1:
Et enklere oppsett fra SD kort vil nok også øke populæriteten blant flere.

goggo

Sitat fra: goev på fredag 15. desember 2017, klokken 20:46
Siste oppdatering:

OVMS V3 for Kia Soul er straks på linje med V2 i funksjonalitet. I tillegg har den noe mer data. Bl.a beregner den batterihelsen (SOH) etter samme metode som SoulSpy/TorquePro.


Høres spennende ut.
Er det slik at OVMS kan hente batteristatus etc mens bilen er avslått og evt. mens den lader, eller er det bare mens bilen er skrudd på?

mvh
Hugo

Pensjonert ingeniør med sterke meninger og umettelig teknologi-nysgjerrighet.
El kjøretøy: Tesla M3 og Renault Twizy

goev

Sitat fra: goggo på lørdag 16. desember 2017, klokken 11:07
Er det slik at OVMS kan hente batteristatus etc mens bilen er avslått og evt. mens den lader, eller er det bare mens bilen er skrudd på?
Den henter ut info stort sett hele tiden, men er bilen helt av, d.v.s. halvminutt eller noe etter at du har slått den av, kommer det ikke så veldig mye info på can-bussen. Når den lader er den er veldig aktiv.
Vi bruker den til å holde oversikt når vi hurtiglader. Da slipper vi å sitte i bilen
Tesla Model Y LR Blå HF 07/3-2022
Kia Soul EV Classic - Blå/hvit 20/12-2014 - Venter på batteribytte
Tesla Model 3 SR+ Sort HF 27/8-2019 - Solgt 9/2-2022
Kia e-Niro - Svart 7/2-2019 - Solgt Mai-2019
Hyundai Kona 64kWh Jan -2019 - Solgt Feb-2019
Utviklet støtte for Kia Soul EV og e-Niro/Kona på OVMS.

Ramnes

Sitat fra: goev på lørdag 16. desember 2017, klokken 11:37
Sitat fra: goggo på lørdag 16. desember 2017, klokken 11:07
Er det slik at OVMS kan hente batteristatus etc mens bilen er avslått og evt. mens den lader, eller er det bare mens bilen er skrudd på?
Den henter ut info stort sett hele tiden, men er bilen helt av, d.v.s. halvminutt eller noe etter at du har slått den av, kommer det ikke så veldig mye info på can-bussen. Når den lader er den er veldig aktiv.
Vi bruker den til å holde oversikt når vi hurtiglader. Da slipper vi å sitte i bilen
Jørn

goev

Sitat fra: Ramnes på lørdag 16. desember 2017, klokken 12:02
Hva skal til av utstyr for å få dette til?
Jeg kan sikkert bidra om det ikke tar for mye tid og det er innkjøp av utstyr hele tiden. Kan du legge ute en liste over utstyr og noen bilder av ditt utstyr i bilen, på telefon etc. så vi kan få en oversikt over hvor kompleks dette er?

OVMS V3 er ikke klar til salgs ennå, men det som trengs er følgende (foreløpig liste):
1) OVMS V3 - Hovedenheten, som er litt større enn et kredittkort i størrelse, med en tykkelse på kanskje 4 cm. Har ikke fått kabinettet ennå, bare selve kortet, så jeg har ikke ferdige mål.
2) ODB2-kabel. Denne blir mest sannsynlig spesiallaget til Kia Soul og muligens Fiat 500e.
3) GSM-antenne
4) GPS-antenne (om vi ikke klarer å hente ut all GPS-data direkte fra bilen)
5) SIM-kort for data og SMS
6) SD-kort (valgfritt)

Prisen på dette er heller ikke klart, men jeg tipper ca. 1000kr for enheten, 100 for kabel og ca. 50kr pr. antenne.
Jeg regner med at det er Fasttech.com som blir det enkleste stedet å få tak i dette på: https://www.fasttech.com/search?ovms

I tillegg trenger man OVMS-appen på telefonen. Denne er gratis og finnes til Android og iOS.

Geir
Tesla Model Y LR Blå HF 07/3-2022
Kia Soul EV Classic - Blå/hvit 20/12-2014 - Venter på batteribytte
Tesla Model 3 SR+ Sort HF 27/8-2019 - Solgt 9/2-2022
Kia e-Niro - Svart 7/2-2019 - Solgt Mai-2019
Hyundai Kona 64kWh Jan -2019 - Solgt Feb-2019
Utviklet støtte for Kia Soul EV og e-Niro/Kona på OVMS.

Ramnes

Sitat fra: goev på lørdag 16. desember 2017, klokken 12:13
Sitat fra: Ramnes på lørdag 16. desember 2017, klokken 12:02
Hva skal til av utstyr for å få dette til?
Jeg kan sikkert bidra om det ikke tar for mye tid og det er innkjøp av utstyr hele tiden. Kan du legge ute en liste over utstyr og noen bilder av ditt utstyr i bilen, på telefon etc. så vi kan få en oversikt over hvor kompleks dette er?

OVMS V3 er ikke klar til salgs ennå, men det som trengs er følgende (foreløpig liste):
1) OVMS V3 - Hovedenheten, som er litt større enn et kredittkort i størrelse, med en tykkelse på kanskje 4 cm. Har ikke fått kabinettet ennå, bare selve kortet, så jeg har ikke ferdige mål.
2) ODB2-kabel. Denne blir mest sannsynlig spesiallaget til Kia Soul og muligens Fiat 500e.
3) GSM-antenne
4) GPS-antenne (om vi ikke klarer å hente ut all GPS-data direkte fra bilen)
5) SIM-kort for data og SMS
6) SD-kort (valgfritt)

Prisen på dette er heller ikke klart, men jeg tipper ca. 1000kr for enheten, 100 for kabel og ca. 50kr pr. antenne.
Jeg regner med at det er Fasttech.com som blir det enkleste stedet å få tak i dette på: https://www.fasttech.com/search?ovms

I tillegg trenger man OVMS-appen på telefonen. Denne er gratis og finnes til Android og iOS.

Geir
Dette var ikke så ille så lenge det går å skjule alt under dashboardet og det ikke forstyrrer bilens egne systemer.
Skal lese litt og se hva jeg gjør.

Takk for info.
Jørn

goev

Siste status om OVMS V3 for de som er interesserte:

Jeg har nå fått til å bruke den nederste "bakluke"-knappen på fjernkontrollen til å åpne ladeporten. Da slipper man å måtte åpne døren og bøye seg inn for å trykke på knappen. Så det kommer i alle fall noe nytt og nyttig i OVMS  :)

I tillegg holder jeg på med å se om jeg kan fikse 12V-problemet med å alltid sette bilen i en modus som gjør at batteriet lader skikkelig når man kjører, eller står i ro med bilen på. For de som ikke vet det, så er det en feil/svakhet som gjør at batteriet ikke lades p.g.a altfor lav spenning (13,2V) i enkelte tilfeller.

Jeg har også prøvd å finne ut hvordan jeg kan kjøre med lysene på auto og likevel ha baklysene på. Har ikke lykkes ennå, men det burde være mulig.

Jakten etter fjernstyring av varme fortsetter også, men myyyye gjenstår der og jeg er ikke sikker det er mulig.

Og en siste ting:, Jeg har funnet kommandoene for å sette bakbremsene i service-mode slik at det er mulig å bytte bremseklosser selv. Jeg har ennå ikke fått skrevet det inn i OVMS da, men det kommer.
Tesla Model Y LR Blå HF 07/3-2022
Kia Soul EV Classic - Blå/hvit 20/12-2014 - Venter på batteribytte
Tesla Model 3 SR+ Sort HF 27/8-2019 - Solgt 9/2-2022
Kia e-Niro - Svart 7/2-2019 - Solgt Mai-2019
Hyundai Kona 64kWh Jan -2019 - Solgt Feb-2019
Utviklet støtte for Kia Soul EV og e-Niro/Kona på OVMS.

Usikker

Sitat fra: goev på fredag 22. desember 2017, klokken 21:44
I tillegg holder jeg på med å se om jeg kan fikse 12V-problemet med å alltid sette bilen i en modus som gjør at batteriet lader skikkelig når man kjører, eller står i ro med bilen på. For de som ikke vet det, så er det en feil/svakhet som gjør at batteriet ikke lades p.g.a altfor lav spenning (13,2V) i enkelte tilfeller.
Har vært i en lenger dialog med Kia på dette og de hevder det ikke er en feil...  :-1:  Det er slik alle nye biler er i dag er svaret...
Har forresten ennå ikke klart å finne nye biler som er sånn.. det gjenstår en liten tur til en Kia forhandler for å sjekke volt på Kia sine fossil biler for å se om de også er sånn


Sitat fra: goev på fredag 22. desember 2017, klokken 21:44
Og en siste ting:, Jeg har funnet kommandoene for å sette bakbremsene i service-mode slik at det er mulig å bytte bremseklosser selv. Jeg har ennå ikke fått skrevet det inn i OVMS da, men det kommer.
Er dette en kommando man kan sende via OBD pluggen ?

Har bestilt et par ekstra OBD plugger og noen kabler sånn at jeg kan prøve å komme inn på m-can bussen (ref. http://www.mykiasoulev.com)
--
:
Kia Soul 30kWh Juli-2017 -> Mai 2021 (64000km, 100% batteri ved salg)
Kia eSoul 64kWh (11kW obc) Juni2021 ->

goggo

Sitat fra: goev på fredag 22. desember 2017, klokken 21:44
Siste status om OVMS V3 for de som er interesserte:

Jeg har nå fått til å bruke den nederste "bakluke"-knappen på fjernkontrollen til å åpne ladeporten. Da slipper man å måtte åpne døren og bøye seg inn for å trykke på knappen. Så det kommer i alle fall noe nytt og nyttig i OVMS  :)

I tillegg holder jeg på med å se om jeg kan fikse 12V-problemet med å alltid sette bilen i en modus som gjør at batteriet lader skikkelig når man kjører, eller står i ro med bilen på. For de som ikke vet det, så er det en feil/svakhet som gjør at batteriet ikke lades p.g.a altfor lav spenning (13,2V) i enkelte tilfeller.

Jeg har også prøvd å finne ut hvordan jeg kan kjøre med lysene på auto og likevel ha baklysene på. Har ikke lykkes ennå, men det burde være mulig.

Jakten etter fjernstyring av varme fortsetter også, men myyyye gjenstår der og jeg er ikke sikker det er mulig.

Og en siste ting:, Jeg har funnet kommandoene for å sette bakbremsene i service-mode slik at det er mulig å bytte bremseklosser selv. Jeg har ennå ikke fått skrevet det inn i OVMS da, men det kommer.

Kjempespennende. Du klarer ikke å disable ryggealarm og støygenerator også? :)   

Når ny OVMS V3 hardware blir tilgjengelig så blir jeg gjerne med på et fellesinnkjøp for dette har jeg lyst på. Det er vel antagelig en del å spare på frakt og fortollingsgebyrer hvis vi kjøper inn dette samlet for flere brukere.

mvh
Hugo
Pensjonert ingeniør med sterke meninger og umettelig teknologi-nysgjerrighet.
El kjøretøy: Tesla M3 og Renault Twizy

goev

Sitat fra: Usikker på lørdag 23. desember 2017, klokken 09:45
Har vært i en lenger dialog med Kia på dette og de hevder det ikke er en feil...  :-1:  Det er slik alle nye biler er i dag er svaret...
Har forresten ennå ikke klart å finne nye biler som er sånn.. det gjenstår en liten tur til en Kia forhandler for å sjekke volt på Kia sine fossil biler for å se om de også er sånn
Det hadde vært interessant å visst! Hold oss oppdatert :)


Sitat fra: Usikker på lørdag 23. desember 2017, klokken 09:45
Sitat fra: goev på fredag 22. desember 2017, klokken 21:44
Og en siste ting:, Jeg har funnet kommandoene for å sette bakbremsene i service-mode slik at det er mulig å bytte bremseklosser selv. Jeg har ennå ikke fått skrevet det inn i OVMS da, men det kommer.
Er dette en kommando man kan sende via OBD pluggen ?

Har bestilt et par ekstra OBD plugger og noen kabler sånn at jeg kan prøve å komme inn på m-can bussen (ref. http://www.mykiasoulev.com)
Kult :)
Ja, det skal være mulig å sende via OBD-pluggen, men det virket ikke i morges når jeg forsøkte fra OVMS, så jeg mangler noe. Forhåpentligvis er det ikke noe som går via K-linja men er rent CAN-basert. Jeg holdere dere oppdatert når jeg vet mer.
Tesla Model Y LR Blå HF 07/3-2022
Kia Soul EV Classic - Blå/hvit 20/12-2014 - Venter på batteribytte
Tesla Model 3 SR+ Sort HF 27/8-2019 - Solgt 9/2-2022
Kia e-Niro - Svart 7/2-2019 - Solgt Mai-2019
Hyundai Kona 64kWh Jan -2019 - Solgt Feb-2019
Utviklet støtte for Kia Soul EV og e-Niro/Kona på OVMS.

goev

Sitat fra: goggo på lørdag 23. desember 2017, klokken 09:51
Kjempespennende. Du klarer ikke å disable ryggealarm og støygenerator også? :)   
Det kan jeg undersøke. Støygeneratoren er forøvrig enkel å koble fra manuelt. Den ligger nede foran venstre forhjul.

Sitat fra: goggo på lørdag 23. desember 2017, klokken 09:51
Når ny OVMS V3 hardware blir tilgjengelig så blir jeg gjerne med på et fellesinnkjøp for dette har jeg lyst på. Det er vel antagelig en del å spare på frakt og fortollingsgebyrer hvis vi kjøper inn dette samlet for flere brukere.
Ja, så lenge man enkelt kan møtes vil man kunne spare noen kroner. Hvis ikke, koster det jo litt å pakke om og sende med posten.
Tesla Model Y LR Blå HF 07/3-2022
Kia Soul EV Classic - Blå/hvit 20/12-2014 - Venter på batteribytte
Tesla Model 3 SR+ Sort HF 27/8-2019 - Solgt 9/2-2022
Kia e-Niro - Svart 7/2-2019 - Solgt Mai-2019
Hyundai Kona 64kWh Jan -2019 - Solgt Feb-2019
Utviklet støtte for Kia Soul EV og e-Niro/Kona på OVMS.

goev

Sitat fra: goggo på lørdag 23. desember 2017, klokken 09:51
Kjempespennende. Du klarer ikke å disable ryggealarm og støygenerator også? :)   
Hugo, jeg har ikke klart å finne noen måte å koble fra støygenerator og ryggelyd. Det betyr ikke at det er umulig, men jeg har ikke funnet noen måte å gjøre det på via CAN-bussen.

Sitat fra: Usikker på lørdag 23. desember 2017, klokken 09:45
Har bestilt et par ekstra OBD plugger og noen kabler sånn at jeg kan prøve å komme inn på m-can bussen (ref. http://www.mykiasoulev.com)
Har du fått kablene?
Jeg har fått min og funnet ut en god del om M-bussen allerede. Jeg har oppdatert google-dokumentet med mine funn: https://docs.google.com/spreadsheets/d/1YYlZ-IcTQlz-LzaYkHO-7a4SFM8QYs2BGNXiSU5_EwI/edit?pli=1#gid=1006406790

Jeg logget M-bussen i det den slo på forhåndsvarming, men alt jeg fanget opp var bare info om innstillingene. Når jeg forsøkte å spille tilbake de samme meldingene, skjedde ingenting. Det sier meg at styringen kanskje ikke skjer via M-bussen :-/
Jeg må gjøre en logging på C-bussen også. Det kan jo hende det skjer noe der.

Usikker, hvis du får mulighet å se på M-bussen, så er 115h interessant å finne ut av. Der er det forskjellig data, men jeg vet ikke hva ennå.
Tesla Model Y LR Blå HF 07/3-2022
Kia Soul EV Classic - Blå/hvit 20/12-2014 - Venter på batteribytte
Tesla Model 3 SR+ Sort HF 27/8-2019 - Solgt 9/2-2022
Kia e-Niro - Svart 7/2-2019 - Solgt Mai-2019
Hyundai Kona 64kWh Jan -2019 - Solgt Feb-2019
Utviklet støtte for Kia Soul EV og e-Niro/Kona på OVMS.

Usikker

Bestilte kabler på ebay men de er ikke dukka opp ennå
--
:
Kia Soul 30kWh Juli-2017 -> Mai 2021 (64000km, 100% batteri ved salg)
Kia eSoul 64kWh (11kW obc) Juni2021 ->

goev

Siste nytt om OVMS: Jeg har nå fått kontakt med en amerikaner som kanskje kan hjelpe til med å logge meldingene som kommer fra UVO-enheten! Han har meldt seg på OVMS-mailinglista fordi han selv var på jakt etter å finne ut hva som skjer på CAN-bussen.
Kanskje vi kan klare å få til alt som er mulig i UVO i OVMS?

Tesla Model Y LR Blå HF 07/3-2022
Kia Soul EV Classic - Blå/hvit 20/12-2014 - Venter på batteribytte
Tesla Model 3 SR+ Sort HF 27/8-2019 - Solgt 9/2-2022
Kia e-Niro - Svart 7/2-2019 - Solgt Mai-2019
Hyundai Kona 64kWh Jan -2019 - Solgt Feb-2019
Utviklet støtte for Kia Soul EV og e-Niro/Kona på OVMS.

goev

Hardwaren til OVMS nærmer seg ferdigstillelse nå. De har luket ut feilene og byttet ut noen komponenter. Målet er at den sendes til produksjon i Kina slik at det kan leveres til FastTech.com som tar seg av salg og distribusjon i god tid før kinesisk nyttår.

D.v.s at OVMS V3 (egentlig V.3.1) mest sannsynlig kan bestilles om et par-tre uker. 

De som bestiller veldig tidlig, må være opmerksomme på at firmware er under utvikling. Det vil bli behov for å flashe enheten selv. Heldigvis kan dette gjøres via WiFi eller SD-kort.
Tesla Model Y LR Blå HF 07/3-2022
Kia Soul EV Classic - Blå/hvit 20/12-2014 - Venter på batteribytte
Tesla Model 3 SR+ Sort HF 27/8-2019 - Solgt 9/2-2022
Kia e-Niro - Svart 7/2-2019 - Solgt Mai-2019
Hyundai Kona 64kWh Jan -2019 - Solgt Feb-2019
Utviklet støtte for Kia Soul EV og e-Niro/Kona på OVMS.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA