Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Drive unit failure

Startet av alex313, fredag 03. oktober 2014, klokken 09:55

« forrige - neste »

Tuxedo

Sitat fra: SR på onsdag 19. november 2014, klokken 19:03
Jeg fikk opplyst hos SC at v 6.0 har redusert akselerasjonen fra 0-10 km/t. Dette er gjort for å redusere den bråe påkjenningen på DU som "full guffe" fra stillestående er.  Det betyr vel også at man har innsett at DU er underdimensjonert ift de kreftene som er disponible....
Hvis det stemmer, så synes jeg ikke det spiller noen rolle for meg, i hvert fall.  Har alltid gitt litt halvlangsom rulle før jeg flater pedalen, bl.a. for å skåne dekk.  Jeg har ikke noen slakk ennå, men litt klakkelyd ved veldig lave hastigheter (5-10 km/t).

RunarBT

Sitat fra: Tuxedo på onsdag 19. november 2014, klokken 21:19
Sitat fra: SR på onsdag 19. november 2014, klokken 19:03
Jeg fikk opplyst hos SC at v 6.0 har redusert akselerasjonen fra 0-10 km/t. Dette er gjort for å redusere den bråe påkjenningen på DU som "full guffe" fra stillestående er.  Det betyr vel også at man har innsett at DU er underdimensjonert ift de kreftene som er disponible....
Hvis det stemmer, så synes jeg ikke det spiller noen rolle for meg, i hvert fall.  Har alltid gitt litt halvlangsom rulle før jeg flater pedalen, bl.a. for å skåne dekk.  Jeg har ikke noen slakk ennå, men litt klakkelyd ved veldig lave hastigheter (5-10 km/t).

+1

Veldig sjelden eg har gitt full pinne fra stillestående.
Får det samme gliset  ut av det sjølv med lett rull, og da er nedjustert 0-10km/t heilt ok. Om dette har redusert problemet, så supert.

VigdisA

Har med grunnlag i DU-undersøkelsen kontaktet Tesla for å få svar på hva som skjer, om de gjør noe, om vi kan bidra med noe, og begrunnet hvorfor det er mange som begynner å bli bekymret for kvaliteten på DU og synes det er lenge å vente til januar/februar på service.
Model S P85+ (2013 Signature)
Model X Plaid (2022)
Styreleder/President i Tesla Owners Club Norway
Styremedlem i Oslo og Akershus, Elbilforeningen

Teslanewbie

Sitat fra: jkirkebo på onsdag 19. november 2014, klokken 20:06
Sitat fra: Teslanewbie på onsdag 19. november 2014, klokken 19:16
Sitat fra: SR på onsdag 19. november 2014, klokken 19:03
Jeg fikk opplyst hos SC at v 6.0 har redusert akselerasjonen fra 0-10 km/t. Dette er gjort for å redusere den bråe påkjenningen på DU som "full guffe" fra stillestående er.  Det betyr vel også at man har innsett at DU er underdimensjonert ift de kreftene som er disponible....

Ergo har også 0-100 tiden økt..

Ikke nødvendigvis, om de har funnet det mulig å programmere inn økt akselerasjon fra 10 til 90.


Føler bilen er tregere over hele registeret .. Så det er nok ikke bare mellom 0-10km/h de har redusert, føler også mindre respons ved omkjøringer etc enn det var tidligere.. Tror nok de pynter litt på realiteten ..
P85 2014 solgt
P85D 2015 solgt
90D 2016 Solgt
TMX60D AP1 2016 avbestilt
TMX75D AP2 2017
M3 reservert 31/3-16

TS

Sitat fra: Jimpec på onsdag 19. november 2014, klokken 20:00

Sitat fra: TS på onsdag 19. november 2014, klokken 19:37
Sitat fra: Kallagtunet på onsdag 19. november 2014, klokken 18:53
Sitat fra: Sjøhyene på onsdag 19. november 2014, klokken 11:04
Sitat fra: Jimpec på onsdag 19. november 2014, klokken 10:57

Forøvrig synes jeg det er litt merkverdig at nøkkelpersoner i TOC er frempå med å "roe gemyttene" her igjen. For mange av oss har vært for positive for lenge. Tydelig at TOC tenker at man kan vente å se en periode til. Ikke snakk om å sette fyr på biler og lage opprør her heller da - bare kreve informasjon. Ikke skummelt i det hele tatt.
Helt enig. Den taktikken blir som å pisse på seg for å holde seg varm. Det vil slå tilbake og med større kraft enn hvis man er åpen om og tar tak i problemet tidlig(ere).

TOCN befester mitt inntrykk fra dag en at det er en Tesla fanklubb. Jeg tror faktisk at hvis en skal få vei i denne vellinga så er det enten elbilforeningen som har jobbet både i kulisser og andre arenaer med de andre bilimportørene for eksempel på restgaranti på batterier alternativt NAF eller å kjøre en full sak i pressen (forbrukerinspektørene eller TV2 hjelper deg gode kanaler...)
Hva vet dere om dialogen mellom Tesla og Klubben? Som
dere vet, går det ikke så raskt på andre siden av dammen når det gjelder innrømmelser.

BTW, RunarBT er ikke lenger i styret, det bare henger igjen da han var en av grunnleggerene

Kan snakke for min egen del.
Vet absolutt ingenting annet enn at jeg opplever en defensiv holdning hos de som har uttalt seg.
Om dette er noe som klubben har tak i nå så et det veldig positivt. Men igjen; informasjon er alfa og omega. Så derfor.. fortell nå hva som er sagt og gjort slik at det blir noe konkret ut av spørsmålet.

Det var Odd Bakken i styret som nylig la ut D.U. undersøkelsen i sosiale medier som alle kunne delta i og lese resultatet av.
Den tar for seg hvor mange som har røket, har ulyd, er byttet, venter time og med referanse til Pnr serie
Dette er på ingen måte noe som kan brukes for statistikk, da hvem som helst kunne svare, inkludert elbilhatere, men var nok ment som et verktøy for videre arbeid.


rEVolusjonen startet 15. oktober 2013
Des 14 SOLGT med sorg:
Model S85 - Dolphin Grey (foliert) , sort skinn, 3.rad barneseter og Morbær tre (love it...)
Sikkerhetspakke, lyspakke, Techpakke, luft , p-sens, ..
VIN 186XX

Des 14: Bestilt 2015 model S85D - Juni 15: Solgt

Des 14: Kjører Leaf 2012 med moderat rekkeviddeangst
Konebil
Juli 2015:
Kjøpt ny 15`Outlander PHIEV Instyle+ som midlertidig bil til ny 2016 Tesla ankommer... 
(I en eller annen versjon..)

Oktober 2016: venter S90D med alt, håper på FaceLift ..

Sitering av TS sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykk

t0ffluss

Sitat fra: fonberg på onsdag 19. november 2014, klokken 20:57
Sitat fra: Jimpec på onsdag 19. november 2014, klokken 20:32
Ikke for å lage noe styr altså.. Men det var det mekanikeren sa til meg... « Du vil ikke være den første..»
Del gjerne hvordan det går da.

Ha ha. Når man kjøper en "prototype" til over en halv million bør man ikke være spesielt mørkredd - skulle gjerne vært førstemann med ny DU-fiks jeg :)

Min skal også inn å få service utført på DU med det nye repsettet. Men dette er ikke før 17.desember. Har kjørt siden juni med klakking og dunking.
P85, grå, panorama, spoiler, 21", grå performance interiør, karbon, tech, park.assist, lydstudio, lyspakke, dobbeltlader, 3. seterad. VIN: 184xx Ferdig produsert 15/01/2014. - SOLGT oktober 2017.
X75D, grå, 7 seter, AP2 (APH3(?)). Bestilt 29. sep. Ferdig produsert 4-5. november 2017.

jkm

Sitat fra: BalleKlorin på onsdag 19. november 2014, klokken 09:21
Jeg har for min del blitt litt mer ambivalent til Teslas behandling av kunder. Ringer aldri tilbake og generelt er det ikke holdbart å vente månedsvis på å få fikset feil på bilen eller service. Har ikke hatt så slett kunderservice hos noen andre billeverandører jeg har hatt befatning med.

Bilen var helt topp i starten, men fikk fort knirk i interiør som de ikke klarte å fikse, så har DU kommet med slark og ulyd som ikke ble tatt på alvor når jeg ringte. Virker som holdningen er å la det skure å gå til det havarerer. Så nå er det meget tvilsomt at det er Tesla som blir leverandør av min neste bil.
Jeg opplever det stikk motsatte. Jeg har fått topp service hos Tesla. Kjøp en Audi og prøv ut Møller Skøyen og Auto E-18. Da får du et sammenligningsgrunnlag.

ellholt

Vi er også svært fornøyde med Teslamotors Sandnes. De har bare vært helt outstanding :-). Det eneste jeg etterlyser er litt mere info angående DU problematikken og den eventuelle software begrensingen som har gjort at bilen føles tregere.
Grønn S85 med alt untatt luftfjæring og Alarm.
Finalized 15/9-2013, in production 9/1-2014, in transit 15/1-2014. Utlevert 27/2-2014 MED elektriske foldbare. speil :-). gamle S`en er solgt, ny S75D perlemorshvit med det meste av utstyr. utlevert 14 juni 2017. Tesla solgt mai 2022. Kia EV6 AWD Exclusive, Forrest Green , bestilt

VigdisA


Sitat fra: TS på onsdag 19. november 2014, klokken 22:49
Sitat fra: Jimpec på onsdag 19. november 2014, klokken 20:00

Sitat fra: TS på onsdag 19. november 2014, klokken 19:37
Sitat fra: Kallagtunet på onsdag 19. november 2014, klokken 18:53
Sitat fra: Sjøhyene på onsdag 19. november 2014, klokken 11:04
Sitat fra: Jimpec på onsdag 19. november 2014, klokken 10:57

Forøvrig synes jeg det er litt merkverdig at nøkkelpersoner i TOC er frempå med å "roe gemyttene" her igjen. For mange av oss har vært for positive for lenge. Tydelig at TOC tenker at man kan vente å se en periode til. Ikke snakk om å sette fyr på biler og lage opprør her heller da - bare kreve informasjon. Ikke skummelt i det hele tatt.
Helt enig. Den taktikken blir som å pisse på seg for å holde seg varm. Det vil slå tilbake og med større kraft enn hvis man er åpen om og tar tak i problemet tidlig(ere).

TOCN befester mitt inntrykk fra dag en at det er en Tesla fanklubb. Jeg tror faktisk at hvis en skal få vei i denne vellinga så er det enten elbilforeningen som har jobbet både i kulisser og andre arenaer med de andre bilimportørene for eksempel på restgaranti på batterier alternativt NAF eller å kjøre en full sak i pressen (forbrukerinspektørene eller TV2 hjelper deg gode kanaler...)
Hva vet dere om dialogen mellom Tesla og Klubben? Som
dere vet, går det ikke så raskt på andre siden av dammen når det gjelder innrømmelser.

BTW, RunarBT er ikke lenger i styret, det bare henger igjen da han var en av grunnleggerene

Kan snakke for min egen del.
Vet absolutt ingenting annet enn at jeg opplever en defensiv holdning hos de som har uttalt seg.
Om dette er noe som klubben har tak i nå så et det veldig positivt. Men igjen; informasjon er alfa og omega. Så derfor.. fortell nå hva som er sagt og gjort slik at det blir noe konkret ut av spørsmålet.

Det var Odd Bakken i styret som nylig la ut D.U. undersøkelsen i sosiale medier som alle kunne delta i og lese resultatet av.
Den tar for seg hvor mange som har røket, har ulyd, er byttet, venter time og med referanse til Pnr serie
Dette er på ingen måte noe som kan brukes for statistikk, da hvem som helst kunne svare, inkludert elbilhatere, men var nok ment som et verktøy for videre arbeid.
Det ble meg bekjent bare lagt ut på den lukkede Facebook-gruppen nettopp med tanke på å begrense antall feilregistreringer og opphausing fra elbilhaterene. Det er et utgangspunkt i alle fall :)
Model S P85+ (2013 Signature)
Model X Plaid (2022)
Styreleder/President i Tesla Owners Club Norway
Styremedlem i Oslo og Akershus, Elbilforeningen

OddB

Sitat fra: TS på onsdag 19. november 2014, klokken 22:49
Sitat fra: Jimpec på onsdag 19. november 2014, klokken 20:00

Sitat fra: TS på onsdag 19. november 2014, klokken 19:37
Sitat fra: Kallagtunet på onsdag 19. november 2014, klokken 18:53
Sitat fra: Sjøhyene på onsdag 19. november 2014, klokken 11:04
Sitat fra: Jimpec på onsdag 19. november 2014, klokken 10:57

Forøvrig synes jeg det er litt merkverdig at nøkkelpersoner i TOC er frempå med å "roe gemyttene" her igjen. For mange av oss har vært for positive for lenge. Tydelig at TOC tenker at man kan vente å se en periode til. Ikke snakk om å sette fyr på biler og lage opprør her heller da - bare kreve informasjon. Ikke skummelt i det hele tatt.
Helt enig. Den taktikken blir som å pisse på seg for å holde seg varm. Det vil slå tilbake og med større kraft enn hvis man er åpen om og tar tak i problemet tidlig(ere).

TOCN befester mitt inntrykk fra dag en at det er en Tesla fanklubb. Jeg tror faktisk at hvis en skal få vei i denne vellinga så er det enten elbilforeningen som har jobbet både i kulisser og andre arenaer med de andre bilimportørene for eksempel på restgaranti på batterier alternativt NAF eller å kjøre en full sak i pressen (forbrukerinspektørene eller TV2 hjelper deg gode kanaler...)
Hva vet dere om dialogen mellom Tesla og Klubben? Som
dere vet, går det ikke så raskt på andre siden av dammen når det gjelder innrømmelser.

BTW, RunarBT er ikke lenger i styret, det bare henger igjen da han var en av grunnleggerene

Kan snakke for min egen del.
Vet absolutt ingenting annet enn at jeg opplever en defensiv holdning hos de som har uttalt seg.
Om dette er noe som klubben har tak i nå så et det veldig positivt. Men igjen; informasjon er alfa og omega. Så derfor.. fortell nå hva som er sagt og gjort slik at det blir noe konkret ut av spørsmålet.

Det var Odd Bakken i styret som nylig la ut D.U. undersøkelsen i sosiale medier som alle kunne delta i og lese resultatet av.
Den tar for seg hvor mange som har røket, har ulyd, er byttet, venter time og med referanse til Pnr serie
Dette er på ingen måte noe som kan brukes for statistikk, da hvem som helst kunne svare, inkludert elbilhatere, men var nok ment som et verktøy for videre arbeid.
Nei den var aldri ment å være en statistisk holdbar undersøkelse. Den ble lagt ut på den lukkede Facebookgruppen for å undersøke om det var noe mønster i hvem som fikk feilene. Det som noen tydeligvis har oppfattet som forsøk på å roe gemyttene har vært forsøk på å presisere at prosentsatsene i denne undersøkelsen ikke kan brukes ukritisk all den tid utvalget ikke er tilfeldig.  Alle forstår at de som har problemer er mer tilbøyelig å svare på en slik undersøkelse enn de som ikke har problemer.
Uansett så har vi konfrontert ledelsen i Tesla internasjonalt om den uroen og bekymringen vi føler rundt dette problemet. Vi har fått bekreftet at de har vært klar over problemet og vil komme med en respons på det.

Som med ladeproblemet forrige vinter gikk det lang tid før de kom på banen, men problemet løste seg til slutt.
Denne gangen holder det ikke med (bare) en SW oppdatering, så logistikken rundt det hele blir nødvendigvis større.
Som det det nevnes lenger opp i tråden kan det se ut som at  de er iferd med å rulle ut fixen nå.

Jeg tillater meg å sitere klubbens formål , (finnes på http://tocn.no )

Vi skal arbeide for å samle eiere og entusiaster av Tesla Motors sine kjøretøy, fremme er godt miljø for medlemmer, arbeide for øke interesse og kunnskap om elektriske kjøretøy, arbeide for god trafikkultur og etikette, organisere sosiale arrangement og enklere lading for medlemmer. Vi skal ivareta eiernes interesser, både i forhold til bilhold og annenhåndsverdi på kjøretøyene, ved å påvirke Tesla Motors i riktig retning hva angår særnorske behov og ønsker fra eiere samt juridisk vurdering rundt reklamasjoner for den enkelte, dersom dette er av allmenn interesse for andre eiere og vil kunne skape presedens. Styret vil vurdere hvert enkelt tilfelle før klubbens jurist kontaktes.

TOCN er uavhengig av Norsk Elbilforening, Tesla Motors og andre samarbeidspartnere samt har ingen politisk forankring.

Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

TS

Sitat fra: VigdisA på onsdag 19. november 2014, klokken 23:28

Sitat fra: TS på onsdag 19. november 2014, klokken 22:49
Sitat fra: Jimpec på onsdag 19. november 2014, klokken 20:00

Sitat fra: TS på onsdag 19. november 2014, klokken 19:37
Sitat fra: Kallagtunet på onsdag 19. november 2014, klokken 18:53
Sitat fra: Sjøhyene på onsdag 19. november 2014, klokken 11:04
Sitat fra: Jimpec på onsdag 19. november 2014, klokken 10:57

Forøvrig synes jeg det er litt merkverdig at nøkkelpersoner i TOC er frempå med å "roe gemyttene" her igjen. For mange av oss har vært for positive for lenge. Tydelig at TOC tenker at man kan vente å se en periode til. Ikke snakk om å sette fyr på biler og lage opprør her heller da - bare kreve informasjon. Ikke skummelt i det hele tatt.
Helt enig. Den taktikken blir som å pisse på seg for å holde seg varm. Det vil slå tilbake og med større kraft enn hvis man er åpen om og tar tak i problemet tidlig(ere).

TOCN befester mitt inntrykk fra dag en at det er en Tesla fanklubb. Jeg tror faktisk at hvis en skal få vei i denne vellinga så er det enten elbilforeningen som har jobbet både i kulisser og andre arenaer med de andre bilimportørene for eksempel på restgaranti på batterier alternativt NAF eller å kjøre en full sak i pressen (forbrukerinspektørene eller TV2 hjelper deg gode kanaler...)
Hva vet dere om dialogen mellom Tesla og Klubben? Som
dere vet, går det ikke så raskt på andre siden av dammen når det gjelder innrømmelser.

BTW, RunarBT er ikke lenger i styret, det bare henger igjen da han var en av grunnleggerene

Kan snakke for min egen del.
Vet absolutt ingenting annet enn at jeg opplever en defensiv holdning hos de som har uttalt seg.
Om dette er noe som klubben har tak i nå så et det veldig positivt. Men igjen; informasjon er alfa og omega. Så derfor.. fortell nå hva som er sagt og gjort slik at det blir noe konkret ut av spørsmålet.

Det var Odd Bakken i styret som nylig la ut D.U. undersøkelsen i sosiale medier som alle kunne delta i og lese resultatet av.
Den tar for seg hvor mange som har røket, har ulyd, er byttet, venter time og med referanse til Pnr serie
Dette er på ingen måte noe som kan brukes for statistikk, da hvem som helst kunne svare, inkludert elbilhatere, men var nok ment som et verktøy for videre arbeid.
Det ble meg bekjent bare lagt ut på den lukkede Facebook-gruppen nettopp med tanke på å begrense antall feilregistreringer og opphausing fra elbilhaterene. Det er et utgangspunkt i alle fall :)

Ja, men alle kan bli medlem der. Også de som ønsker elbilen dit pepperen gror   8)
Poenget er at det ikke er akkrediterte deltagere i undersøkelsen, så den må tas med en stor klype salt da vi ingen vet om vedkommende har Tesla engang..
rEVolusjonen startet 15. oktober 2013
Des 14 SOLGT med sorg:
Model S85 - Dolphin Grey (foliert) , sort skinn, 3.rad barneseter og Morbær tre (love it...)
Sikkerhetspakke, lyspakke, Techpakke, luft , p-sens, ..
VIN 186XX

Des 14: Bestilt 2015 model S85D - Juni 15: Solgt

Des 14: Kjører Leaf 2012 med moderat rekkeviddeangst
Konebil
Juli 2015:
Kjøpt ny 15`Outlander PHIEV Instyle+ som midlertidig bil til ny 2016 Tesla ankommer... 
(I en eller annen versjon..)

Oktober 2016: venter S90D med alt, håper på FaceLift ..

Sitering av TS sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykk

Teslanewbie

P85 2014 solgt
P85D 2015 solgt
90D 2016 Solgt
TMX60D AP1 2016 avbestilt
TMX75D AP2 2017
M3 reservert 31/3-16

OddB

Ja, kommer utfyllende  info snart.  Ny undersøkelse kun blant  medlemmene  i TOCN startes også.
Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

laumb

Mer informasjon om denne saken i denne tråden: http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,17944.0.html
og på tocn.no

Jeg siterer Elon direkte:
"... the spline that connects the motor to the gearbox is subject to being stripped if insufficient grease was applied during manufacturing."

MrGekko

Jeg har i det siste hatt en god og fin dialog med Tesla angående min nybestilling (P85D). Da jeg spurte om problematikken med DU, og om dette ville bli løst innen leveransene av P85D, ble det plutselig stille gitt.
Håper de har/får løst problemet på de nye bilene.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA