Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Drive unit failure

Startet av alex313, fredag 03. oktober 2014, klokken 09:55

« forrige - neste »

alex313

Jeg ville bare dele min erfaring etter en drive unit failure etter ~18000 km (P85+):

Det skjedde under forbikjøring og situasjonen kunne potensielt blitt farlig. Det hadde forut for hendelsen kun vært en ekstremt svak "klunkelyd" som jeg først ble klar over når jeg leste "slakk i transmisjonen" tråden her inne.

Dette skjedde en lørdag kveld. Jeg fikk svært god støtte fra Tesla veihjelp og 45 min etterpå kom falken med en Toyota Euris hybrid statsjonsvogn som jeg fikk beholde frem til reperasjonen var utført.

Den ødelagte drive uniten ble tatt ut av bilen og sendt til USA. Verkstedet hadde ikke drive unit og måtte bestille fra USA. Jeg fikk beskjed om at Tesla har et svært begrenset delelager i norge på tross av at vi er det nest største markedet.

Etter 6 dager kom delen til Norge. Min "sak" ble imidlertid ikke prioritert spesielt høyt og jeg fikk ikke bilen tilbake før etter 11 dager. Jeg ser at mange som har opplevd det samme i USA får bilen igjen i løpet av 1-3 dager.

Mitt tips til Tesla er følgende: Prioriter disse sakene. Når eiere av Tesla blir stående uten bil i 11 d med en 6 mnd gammel bil så blir det en snakkis både privat og på arbeidsplassen. Mange i min omgangskrets som tidligere ønsket å kjøpe Tesla er nå skeptisk. Ellers så er det ikke betryggende at man ikke får detaljer om hva som gikk galt. "Drive unit failure" er ikke akkurat presist.

Jeg spurte spesifikt Tesla om problemene med "drive unit" nå var løst og om jeg nå hadde fått en oppdatert utgave. Tilbakemelding var at den jeg hadde fått var identisk med den jeg hadde hatt. Kan dette bety at Tesla forsatt ikke har funnet årsaken til problemet?

Det positive er jo selvfølgelig at det var herlig å få tilbake bilen og igjen bli minnet på hvor fantastisk denne bilen er sammenlignet med en fossilbil.









snurrehue

Kan du utdype litt mer om hva som skjedde da Drive Unit havarerte? Hvordan merket du det? Hvordan oppførte bilen seg?

alex313

Fritt etter minnet:
Kraftig mekanisk "ulyd".
Gasspedal gir ingen respons.
Svinger av veien og mister gradvis hastighet ned mot 0.
Etter stans går bilen verken frem eller tilbake. "Mekanisk ulyd når jeg presser på gassen. Det var ikke noe forvarsel. Det eneste var (kanskje) en svak klunkelyd spesielt når man går fra regenerering til å bruke energi, men denne hadde vært konstant siden 10 000 km.

bb

Tesla burde ha vært bedre forberedt. De vet godt at det er mange biler i Norge som ruller rundt med klunkelyder. De burde derfor ha mange DU liggende klare på et sentralt lager i Norge i alle fall. Hvis min skulle ryke og jeg måtte vente nesten to uker på bilen så skal jeg love dere at det blir klagevideo fra meg.
#2700 P85 rød med alt på unntatt barn og alarm - bestilt 30.12.2012, levert 22.11.2013
Bjørns videoer

JO

Tror det er ganske hektisk hos Tesla om dagen, får ikke noe svar fra Tesla ang DU problem.
Men mine bange anelser om kvalitet har desverre slått til, mye tyder på at bilene ikke holder en byggkvalitet som holder. Det er greit at det er ett beta produkt, men frykter at det blir en dyr bil uten garanti.
Hyundai Ioniq 5 21
Kansellert Polestar 2 reservert
Seat Mii Electric 20
x Svart Model S 14

Muffinman

@bb: Kjører du fortsatt med original DU?

Min ble byttet etter gode 37K, og begynte å gi kraftig lyd fra seg på forskjellige måter. Har kjørt 42K nå og ny DU har økende slakk.

bb

Sitat fra: Muffinman på fredag 03. oktober 2014, klokken 10:29
@bb: Kjører du fortsatt med original DU?

Min ble byttet etter gode 37K, og begynte å gi kraftig lyd fra seg på forskjellige måter. Har kjørt 42K nå og ny DU har økende slakk.
Jeg har original DU, ja. Klunkelyden og rykkingen er irriterende, men jeg har lært å leve med den. Jeg sa til Tesla at så lenge bilen fungerer så vil jeg vente med å bytte til det kommer en permanent løsning. Men om jeg skulle stå fast på fjellet med fem avtaler (Nimber-oppdrag) jeg må overholde så blir jeg ganske stressa.
#2700 P85 rød med alt på unntatt barn og alarm - bestilt 30.12.2012, levert 22.11.2013
Bjørns videoer

Muffinman


bb

77,5k nå. Jeg bikker vel 80k over helga.
#2700 P85 rød med alt på unntatt barn og alarm - bestilt 30.12.2012, levert 22.11.2013
Bjørns videoer

Nuvolari

Tesla jobber garantert med å utvikle ny DU men det tar selvsagt tid når det i tillegg skal testes skikkelig. Inntil ny DU er utviklet får vi selvsagt gammel DU design.

Vi har 8 års garanti og jeg føler meg rimelig sikker på at alle barnesykdommer er løst og berørte komponenter er byttet når garantien utgår etter 8år.
Nordstrand, Oslo
Tesla X
Porsche Taycan

snappy

Er det noen som har sett statistikk på hvilken modell (60/85/p) som prosentmessig har flest DU bytter ?
Dersom årsaken er knyttet til belastning i forbindelse med akselerasjon burde jo p modellen være overrepresentert, men etter  ( for ) mange timers lesing av diverse forum har jeg ikke kommet over noe som tyder på det, men jeg kan jo ha misset et hjørne av Internett  ::)
2014 e-UP
2015 85D

sisc1337

Sitat fra: bb på fredag 03. oktober 2014, klokken 10:52
77,5k nå. Jeg bikker vel 80k over helga.

Imponerende kjørelengde, hvordan greier du det?! Kan ikke være mange teslaer som er gått så mange KM i norge, kanskje heller ikke i USA;)
Perlehvit P85, 21" grå turbine, vinterpakke, panoramatak, ultra Hi-Fi lydsystem, smart luftfæring, techpakke, sikkerhetspakke, dobbeltlader, parkeringsassistent, premium interiørbelysning, hattehylle og karbonfiber interiør.

Trøndertesla

Min P85 er inne til DU bytte i dag. De fortalte at årsaken til DU problemene var at det utvendige målene på ett spesifikt lager inne i DU var for små. Jeg tror han sa at det var 0,15mm for lite. Lageret produseres av en underleverandør, og det gjelder visstnok kun "noen biler"og ikke alle.

Om dette er tilfelle så har vel underleverandøren enten laget en eller flere batcher konsistent med feil lager, eller så har de produsert med for stor variasjon slik at "noen lager" har blitt for små. Uansett, dette burde vært oppdaget i kvalitetskontrollen hos produsenten eller hos Tesla.

Det er første gang jeg hører at dette er årsaken. Musk har vel tidligere sagt at det var en løs wire og en "shim" ("skive" - antar jeg) som var årsaken. Så, vi får se hva det blir til...
Trondheim. Har kjørt en svart P85 siden 9. september

TeslaK

Jeg har en svak klunkelyd som kom på ca. 13000km. Ifølge Tesla Drammen er dette normalt.. Noen biler utvikler visst en mer markant klunkelyd men ikke alle. Blir ikke veldig beroliget av å lese denne tråden..litt kjipt å måtte leve med dette men inntil videre så får jeg prøve å glemme det:-)
2019 Tesla Model S Performance
2022 Tesla Model 3 RWD

Roma

Sitat fra: TeslaK på fredag 03. oktober 2014, klokken 12:35
Jeg har en svak klunkelyd som kom på ca. 13000km. Ifølge Tesla Drammen er dette normalt.. Noen biler utvikler visst en mer markant klunkelyd men ikke alle. Blir ikke veldig beroliget av å lese denne tråden..litt kjipt å måtte leve med dette men inntil videre så får jeg prøve å glemme det:-)

Haha... ja.. det er jo "normalt" blitt. Men det skal ikke være sånn for det  :P

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA