Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Drive unit failure

Startet av alex313, fredag 03. oktober 2014, klokken 09:55

« forrige - neste »

VigdisA

@mrgekko De vet vel kanskje ikke her i Norge enda..
Model S P85+ (2013 Signature)
Model X Plaid (2022)
Styreleder/President i Tesla Owners Club Norway
Styremedlem i Oslo og Akershus, Elbilforeningen

MrGekko

Ja, mest sannsynlig så vet de lite/ingen ting

Jimpec

Veldig bra jobbet av TOCN ifht å holde tak i denne saken på en skikkelig og ryddig måte. All ære til dere for det. Liten tvil om at ryddighet og dialog er viktige elementer. At Elon personlig er på saken er vel positivt i seg selv.

Nå har de i alle tilfelle sagt noe, så får vi kanskje respektere at noen med utdanning i PR har fortalt de på hvilken måte de skal si det.

Når det er sagt så er det ingen grunn til å legge saken helt død.
1. Elon kommer med nye opplysninger. Basert på hva han sier om DUer som shippes til Norge ligger det implisitt at hele DU skal byttes på biler med problemer. Det strider mot tidligere informasjon svært mange har fått formidlet med "repsett", shimsing, osv. og at "deler er på vei".

2. Forklaringen om årsak er merkelig. At årsaken er at det har blitt puttet for lite (eller feil) grease på en aksling under montering høres merkelig ut. Argumentet styrkes av at feilen så langt ser ut til å omfatte et veldig bred serie av VIN nummer. "Uheldigvis viser det seg at produksjonsdatoene med størst utfordringer på dette området tilfeldigvis sammenfaller med stort antall eksporter til Norge." Feilen kan tilskrives biler som har kommet til Norge over en periode på over et år i tillegg til at flere som har fått ny DU har rapportert at denne har samme feil etter noen få tusen kilometer.

3. Hvis de skal sende 300 DUer pr uke til Norge så vil det i løpet av et par måneder være nok DUer til å bytte på alle biler som har kjørt over 5000 km (basert på enkel matematikk). Og det er positivt. Jeg er ikke interessert i det reppsettet i det hele tatt.

4. Tidligere forklaring har vært at DUer må gå pr båt.. Derfor tar det så lang tid. Tar Tesla seg råd til å fly inn 300 DUer pr uke?

Ingenting hadde vært bedre enn om dette ble løst en gang for alle med nye DUer. Men jeg tviler fremdeles på at dette er en case hvor en varig løsninge er funnet.

Jeg velger å være positiv.
2015 Model S P85D
X - 2013 Model S P85+

jazzwheel

Med flere måneders ventetid på verkstedstime så kan jeg ikke fatte hvordan de skal klare å bytte 300 stk i uka? Det kan også tyde på at de planlegger en større tilbakekalling om kort tid.

Eller er det slik at ventetiden på verkstedstime omtrent utelukkende er høy pga DU-problemer?

Jimpec

Fikk kansellert min time i morgen for å bytte 12v batteri klokken 1640 i dag. Noe hadde skjedd..
2015 Model S P85D
X - 2013 Model S P85+

Kjærra

Sitat fra: Kjærra på onsdag 19. november 2014, klokken 20:14
Har bilen inne hos Drammen SC nå, bla. for fiks av DU. Dette blir andre gang. Hørte allerede da jeg hentet bilen ut ny at det var noe galt med DU.

Har fått beskjed om at vår bil blir reparert med det nye repsettet. Kom med fly i dag, og skal visstnok monteres i morgen. Jeg spurte om de hadde gjort det før. "Nei, din bil blir den første". Dette blir spennende kjenner jeg..

Da er bilen ferdig. Det tok to ekstra dager. Først prøvde de repsett, men løste ikke problemene/fikk det ikke til. Deretter ble det ny DU, "av siste spesifikasjon" som det ble sagt. Fikk ikke klart svar på om dette var en av de mye omtalte 300.

Det som bekymrer meg mer er at de nye (300+) som blir fløyet inn visstnok heller ikke er en endelig løsning, men bare ment for å ta unna alle som "trenger det". I følge min kontakt jobbes det fremdeles med å lage en DU som tåler et aktivt kjøremønster og de kreftene som er i spill fra den største motoren..
TMS P85, april 2014
VW E-Up!, februar 2015

Jimpec

Det er jo 300 hver uke. I mange uker.

At de ikke fikk det til beviser jo bare det jeg har sagt tidligere. Var jo en her som var litt sleivete med bemerkning om mørkredd osv... Du kan jo melde deg for repsett nå..

Deler ellers bekymringen om at de ikke har funnet en endelig løsning. Som varer.
2015 Model S P85D
X - 2013 Model S P85+

Trøndertesla

Jeg har gitt beskjed til servicesentret at jeg ønsker å få ny DU av "300+ serien", men at det ikke haster da jeg kun har litt småkakling. Så "sett meg gjerne bakerst i køen".

Jeg ga samtidig beskjed om at dersom det er den minste lille sannsynlighet for at den nye "300+ serien" ikke løser problemene 100% - da står jeg over denne runden og venter til den endelige løsningen kommer. Så da får vi se om jeg blir kalt inn eller ikke. Om de kaller meg inn så vil det i så fall tyde på at de er selvsikre på at de nå har LØSNINGEN. Om jeg ikke blir kalt inn så indikerer det kanskje at de ikke er helt i mål enda...? Vi får se.

Uansett, til tross for dette relativt alvorlige problemet, så er "den totale Tesla-pakken" for meg totalt overlegent alt annet som finnes der ute. Så det blir nok Tesla i ganske mange år enda :-)
Trondheim. Har kjørt en svart P85 siden 9. september

Kjærra

Enig, fantastisk bil, men dette begynner å bli "kjedelig"..
TMS P85, april 2014
VW E-Up!, februar 2015

Valos

Fikk svake klunkelyder etter ca 5000km,  veldig pen kjøring, tror DUèn kommer til å bli en stor verkebyll for Tesla .

finn_roen

Er veldig godt fornøyd med bilen, eneste feil sålangt er denne klunke lyden fra DU som kom rundt 6000km, tok da turen inn til Tesla, en servicemann ble med på prøvetur og tok lydopptak av feilen, fikk i dag mail av Tesla at de i nær fremtid vil sette opp en time for å bytte til ny DU.
Alle tiders service spør du meg  :)

Trøndertesla

Sitat fra: finn_roen på fredag 21. november 2014, klokken 19:23
Er veldig godt fornøyd med bilen, eneste feil sålangt er denne klunke lyden fra DU som kom rundt 6000km, tok da turen inn til Tesla, en servicemann ble med på prøvetur og tok lydopptak av feilen, fikk i dag mail av Tesla at de i nær fremtid vil sette opp en time for å bytte til ny DU.
Alle tiders service spør du meg  :)
Enig med deg at servicen er/har vært veldig bra, så det står ikke på viljen til de lokale Tesla-ansatte. Det som jeg synes er bekymringsverdig er at det ser ut til å mangle på evnen sentralt. De har nå holdt på i et års tid med denne problemstillingen og basert på det som kommuniseres fra Tesla sentralt, og det som kommuniseres her blant kundene, så virker det rett og slett som om det skorter på evnen. "Verdens beste ingeniører i Silicon Valley" ser ikke ut til å evne å finne ut av dette, og det synes jeg er ganske utrolig. Den samme gjengen med ingeniører driver jo med "rocket science" og sender raketter ut i verdensrommet, og så klarer de ikke å finne ut problemet i en liten elektromotor?!?! Det kan da ikke være så vanskelig. Håper nå at DU problemet nå har fått "top management attention" og at de bestemmer seg for å fikse dette.
Trondheim. Har kjørt en svart P85 siden 9. september

timingbeltkiller

Sitat fra: Trøndertesla på fredag 21. november 2014, klokken 20:16
Håper nå at DU problemet nå har fått "top management attention" og at de bestemmer seg for å fikse dette.
Bare ikke hovedproblemet er toppstyrt management med for liten lytteevne nedover?
Og den positive ånden i veggene i den tidligere japsefabrikken jaget på flukt?
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

BMW850

Er jo åpenbart at problemet har fått "top management attention" nå. Tror det kommer til å bli full fokus på DU oppgraderinger fremover. Tror ikke de sender 300 uniter i uka uten at dette er den endelige løsningen.
P85 delfin-grå, sort performance-interiør, grå 21", dobbeltlader.

tklev

Finnes det noen oversikt over hvor mange som har fått havari pga. denne feilen i Norge? Det å bytte DU ved lyd er jo ille nok i seg selv - men er det rapportert om mange som faktisk har måttet få bilberging.?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA