Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Elon håndterer Drive Unit/Motorproblemene personlig!

Startet av laumb, torsdag 20. november 2014, klokken 11:11

« forrige - neste »

laumb

Tesla Owners Club Norway har kontaktet sentral ledelse hos Tesla for tilbakemeldinger på DU-problemene.


Vi har fått svar og har lagt ut en artikkel på tocn.no om dette.


Øyvind.h

#1
Det er altså for lite fett på en aksling som fører til slitasje på tenner og deretter havari.

For så vidt en grei forklaring det. Men det er et par ting i historien som skurrer:
1.   Jeg har sett ganske stor spredning i leveransetidspunkt for de som har problemer med DU. Alt fra august 2013 til nå vår/sommer 2014.
2.   Hvordan forklares de som har byttet 2-3-4-5 units? Har de fått fra samme serie hver gang ettersom dette spesielt skulle ramme en motor-serie?
3.   Vil ikke fettet flyttes/forringes over tid, og vil dette da være et nytt punkt på de ordinære servicene som medfører at man ikke lenger kan beholde garanti uten service? Eller er kassen hermetisk lukket og beholder perfekt distribusjon av fettet i hele bilens levetid?

I sum en grei forklaring fra Elon, men det virker også som problemet bagatelliseres. Spørreundersøkelsen på Teslamotorsclub (US eiere primært) har omtrent samme svarfordeling som i den undersøkelsen Odd la ut nylig. 50% feilrate, 8,7% havarier.

Hvor lang tid tar det før første VG/Dagbladet-oppslag som sier "Tesla motortrøbbel - må bytte alle motorene.... Kanskje allerede denne uken :) ?
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

orjan

Så de nye DU'ene de fikk inn i Trondheim hadde bare fått en ekstra dose fett, det var hele oppgraderingen?  :P
Molde
2014 Model S P85 - Solgt
2016 Model S 90D
2019 Model ≡ LR AWD

Teslanewbie

Og dette forklarer den software reduserte effekten? Så nå smører de motoren og øker effekten igjen ?
P85 2014 solgt
P85D 2015 solgt
90D 2016 Solgt
TMX60D AP1 2016 avbestilt
TMX75D AP2 2017
M3 reservert 31/3-16

laumb

Uten at det kom mer detaljer så vil jeg nesten tro at når fettmangelen medfører at tennene på drivakslingen slipes ned til den ikke lenger tar tak - så kan årsaken være fettet.
Men han sa ingenting om årsaken hadde flere enn èn konsekvens; f.eks. at de oppgraderer legeringen, herder tennene anderledes ++..

Muffinman

Årsaksforklaringen er omtrent like troverdig som "løs ledning" og en liten skive/shim dessverre. Jeg tror heller ikke noe på forklaringen om at dette gjelder kun en bestemt produksjonsserie - det er jo en rekke brukere inkludert undertegnede som har fått byttet driveuniten og allerede fått symptomer på den nye som skulle være forbedret - og som ihvertfall ikke kommer fra samme produksjonsserien som ble montert i biler levert for over et år siden...

Det mangler jo heller ikke på eksempler fra USA hvor biler levert lenge før leveransene til Norge startet har fått skiftet DU opptil flere ganger.

Forklaringen er bare blårøyk som vanlig fra den kanten, men at de går ut med informasjon i det hele tatt er i seg selv betryggende. Det kan man bare tolke som en forpliktelse til å ta dette på rammeste alvor.

Muffinman

Sitat fra: laumb på torsdag 20. november 2014, klokken 11:45
Uten at det kom mer detaljer så vil jeg nesten tro at når fettmangelen medfører at tennene på drivakslingen slipes ned til den ikke lenger tar tak - så kan årsaken være fettet.
Seriøst folkens; ingen tannhjul i en differensial smøres av fett. De går i oljebad, eller smøres av oljen i sumpen som blir pumpet rundt til riktige steder. Hvis fett skulle stå for smøringen ville det i seg selv være forklaringen på dårlig holdbarhet.

Trøndertesla

Dette var ikke betryggende. Jeg var overbevist om at de hadde diagnostisert feilen og utviklet en permanent løsning, men denne forklaringen tyder på at de forsatt ikke har funnet ut av dette. Mangel på fett og kun noen serier - jeg kjøper det ikke.

Tesla har hatt en del småproblemer i oppstarten, men det har stort ett vært ting som ikke har vært ultrakritiske. Men DU problemer er svært kritisk, og om de ikke tar dette alvorlig og setter på nok ressurser for å finne ut av dette så er det en potensiell Tesla-killer. Om jeg hadde vært Elon så hadde jeg ikke sovet godt om natten før dette har blitt løst. Jeg kjører for tiden med DU nr. 2 og den tar nok kvelden når som helst...
Trondheim. Har kjørt en svart P85 siden 9. september

Lokführer

Sitat fra: Muffinman på torsdag 20. november 2014, klokken 11:47
Sitat fra: laumb på torsdag 20. november 2014, klokken 11:45
Uten at det kom mer detaljer så vil jeg nesten tro at når fettmangelen medfører at tennene på drivakslingen slipes ned til den ikke lenger tar tak - så kan årsaken være fettet.
Seriøst folkens; ingen tannhjul i en differensial smøres av fett. De går i oljebad, eller smøres av oljen i sumpen som blir pumpet rundt til riktige steder. Hvis fett skulle stå for smøringen ville det i seg selv være forklaringen på dårlig holdbarhet.
Kanskje de har prøvd seg på tørr sump, knusk tørr sådan :-D
Elbilist som unnlater å bruke kollektivfelt.

Lokführer

Fett på drivakslingen. Tenner på drivakslingen.... Hadde vært artig å lese Elon sin versjon, for den forklaringen der bærer preg av inkompetanse evt en dårlig oversettelse.
Elbilist som unnlater å bruke kollektivfelt.

Øyvind.h



Er det en slik kobling som mangler fett? (Stjålet fra FB-post).
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Muffinman

Når jeg kjørte hjemover for litt over et år siden med splitter ny bil og oppdaget at mobilen slo inn på anlegget hvis den lå i de eneste oppbevaringsrommene i bilen tenkte jeg at når de klarte å overse noe så elementært, hvilke andre tabber har de gjort "under panseret"...svaret begynner dessverre å bli ganske tydelig.

Jeg håper at dette ikke blir så krevende for Tesla at pendelen svinger feil vei. Men det er vel ikke lenger noen tvil om at omfanget er stort nok til å begrense handlingsrommet i tiden framover i betydelig grad.

laumb

Ja. Skorter nok på akslingsteknisk-engelskkunnskaper i oversettelsen, men bildet over er korrekt.

Hyperstress

Føler meg heller ikke veldig overbevist.

Kanskje det rett og slett er en stor utfordring for dem å lage en utveksling som tåler så stort moment. De burde i allefall ha vært obs på problemstillingen før de startet utviklingen av DU på TMS, for det er ikke første gang de har slitt med lignende problemer. Her fra 2008 og Roadsteren:

The primary issue that has been preventing Tesla Motors from getting their electric Roadster into full production for the last several months has been the unfortunate tendency for the transmission to self-destruct in only a fraction of a car's normal lifespan.

http://green.autoblog.com/2008/01/23/breaking-tesla-has-a-solution-for-their-transmission-woes-get/
e-tron 50 2020
e-golf FL 2017
Tidligere VW e-Up! 2013, TMS85 2014, TMS85 2015

Muffinman

Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 20. november 2014, klokken 12:12


Er det en slik kobling som mangler fett? (Stjålet fra FB-post).
Dette er jo ikke tannhjul, men splines (notinger på godt norsk). De skal settes inn med fett ved montering i de (få) konstruksjonene jeg har sett. Men jeg vil anta at fettet skal stå for smøringen bare fram til oljen begynner å sirkulere?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA