Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hvor langt kan man faktisk kjøre? Fortell om dine erfaringer på langkjøring.

Startet av krisrst, søndag 21. september 2014, klokken 13:52

« forrige - neste »

krisrst

Hei,

Jeg kjøpte en 2012' leaf brukt for et par måneder siden (byttet ut en pug 307 og kjører nå helelektrisk). Jeg er veldig fornøyd med bilen, men jeg merker jo også at det er to baksider: du får rekkeviddeangst og ladestress med på kjøpet. Derfor vil jeg gjerne høre dere andres erfaringer om kjørelengde (uansett om dere har 2011/12 eller 2013/14 versjon, men spesifiser dette). Jeg tror dette er veldig verdifullt for oss som er litt våte bak ørene med disse bilene. Her tenker jeg spesielt på:


  • Hvor langt kommer du?
  • Hva er det som drar effekt ut av batteriet?
  • Energimåler, reservestrøm, skilpadde - erfaringer?
  • Vinterkjøring.

Selv har jeg ikke mye behov for å kjøre langt, men har lyst til å få bilen til Valdres siden jeg har familie der (220 km fra der jeg bor). Med nissans reklame for 160 km rekkevidde skulle jo ikke dette være noe problem, siden det er en hurtiglader på Nes. Så første dag med leaf reiste jeg fra Alnabru i Oslo til hønefoss og prøvde ut rekkevidden (jeg hadde gjort litt research på forkant av bilkjøpet og vet jo at 160 km er "litt" optimistisk). Jeg kom meg ca. 80 km på vei. Da var jeg nesten i et sted som heter Hallingby med ca. 40-50km "igjen" på GoM. Men jeg turte ikke å kjøre lenger, for GoM så ut til å fluktuerere veldig avhengig av kjørestil og om man kjører oppover/nedover, og det er langt opp til min destinasjon (1000 moh). Det er ikke akkurat mange steder jeg kunne lade midt inne i skauen heller. Så det bar tilbake igjen, og dette er det lengste jeg har turt å kjøre hittil.

For å oppsummere følger en oppsummering av generelle observasjoner som er gjort av posterne i denne tråden. Jeg tror dette kan være veldig nyttig for de som vurderer å kjøpe leaf eller bare vil høre hva man bør ta i betraktning om man kjører langt.


  • Oppoverbakke spiser batteri, uansett. Forbruk ligger langt over skalaen på dashbordet og GoM daler veldig raskt. Skal du oppover må du regne med betydelig kapasitetstap og sørge for å ha nødløsninger for lading.
  • Du får igjen veldig mye energi og rekkevidde på å kjøre nedover takket være regenerative bremser.
  • Vinterføre krever mer strøm enn sommerføre:
    Sitat fra: Ebe på søndag 21. september 2014, klokken 20:46
    Jeg tror det kan sies at 12-14 mil er innenfor normalen pp sommeren og 7-9 mil er normalen på vinterstid.

    Så kan man legge til eller trekke fra ut ifra  faktorer som nevnt tidligere i tråden.
  • Utstyr på taket og vått føre degraderer rekkevidden.
  • Dersom du ender på samme høyde over havet som der du startet, er GoM mer nøyaktig.
  • GoM er alltid veldig optimistisk ved 100 % ladning. Etter mitt skjønn kan du ikke regne med å nå 160 (200?) km med "normal" kjøring og jeg vil gjerne høre det om noen har klart det (ved høydeforskjell over havet lik på start som ved slutt av reisen).
  • Energimåleren er "ulineær". Her om dagen hurtigladet jeg og da viste ladestolpen 50 % ved 6 streker. GoM virker mer nøyaktig på lavt energinivå.
  • "Low battery charge" kommer på 25% SoC. Dette samsvarer med det andre har skrevet på forumet.
  • Leafspy kan være flott hvis du vil tyne ut / ha full kontroll på rekkevidden.
  • Ikke stol på hurtigladere. Dette var min første smertefulle erfaring med elbil. Du må ha et par ladere i backup når de ikke funker, og alltid sjekke om de er oppe på hurtigladekartet til elbilforeningen.

Har hørt om billig service på BnH i Fagernes og vil utvilsomt fullføre denne reisen til sommeren. Men er usikker på om det blir en tur i løpet av vinteren..

PS. Syntes dette forumet mangler en real "sticky" samletråd, for det er mye som går igjen i forumpostene her.

Midgard

Kort svar på lang oppsummering, men min erfaring er ca 130-140km med endel opp og ned. Er desverre ikke så mye flatt i Trøndelag og Nordmøre. Skriver kjørelogg på mobilen med % så da kan jeg sjekke om jeg når frem utifra tidligere turer på samme veg. Bruker cruisecontrol mye når jeg skal langt og slakker av litt oppover.

Merker ikke stor forskjell på 1 eller 4 i bilen, men kajakk på taket tok voldsomt med strøm, nesten 20%.
2014 Leaf tekna i farge kad (Elma?) hverdagsbil
2007 Qashqai tekna (Bjarne) hengertrekker og kajakkfrakter

emil

Jeg kan nok klare opp mot 200km i min Leaf, men da er det snakk om flat mark, 50-60km/t og fjærlett fartspedal. Og etter å ha kjørt 200km på den måten tror jeg ikke at jeg vil sette meg inn i bilen på mange dager.

Kjører jeg bilen som jeg kjører fossilbilen har jeg ca 12-14 mil rekkevidde fra full til helt tom på landevei i 80-100 og lettere kuppert terreng.

Kjører jeg om vinteren i en del minus og snøvær og dårlig brøytet vei kan jeg være nede i 6-7 mil.

Variasjonene er så store at det ikke er mulig å lage noen sticky fasit og du må rett og slett skape deg dine egne erfaringer og planlegge deretter.

For min egen del har LeafSpyPro med OBDII-blåtann adapter vært en stor hjelp for å tyne rekkevidden til maks da jeg gjerne kan kjøre 2+ mil etter varsel om lavt batteri (Lavt batterivarsel kommer alltid på overgangen fra 50 til 49 GID som er en litt merkelig måleenhet i LeafSpy).

E_S

Jeg pendler hver dag ca. 55 km med stort sett 100-sone motorvei hvor jeg pleier å ligge i 115-120 km/h. Her går det over 10% pr. mil slik at jeg starter med 80% og kommer frem med rundt 25%. Det er "vanlig" kjøring med klimaanlegg på auto.

Om jeg kjører landevei og holder meg under 90 km/h kan jeg klare å komme 180-190 km, men da er det fjærlett gasspedal og øko-kjøring i bakhodet konstant. Normal landeveiskjøring vil jeg si gir realistiske ca. 140 km rekkevidde.

Våt veibane gjør et betydelig utslag, høy fart gjør et enormt utslag. Jeg prøvde (hysj-hysj) å ligge i toppfart (155 km/h) noen kilometer for en stund siden, og da telte prosentmåleren ned ganske radig. Forøvrig var bilen stille, fin og stabil i den farten.

Bilen min er en 2013 facelift med 17" hjul og 215-dekk. Får "low battery" på 18% og "very low battery" på 8%, har ikke kjørt til skilpadde ennå. Har heller ikke hatt bilen på vinterstid ennå, så har liten erfaring med det.


:)

terjebc

Har kjørt 150km på vinterstid i en 2013 Euro leaf.  Fra Trysil hyttefelt til Minnesund.
KIA Soul EV  feb.2015 - sept 2018/  Nissan Leaf 40kWh Sept 2018 - Feb 19 /  KIA E-Niro 64kWh FE - Feb 2019 - nov 2021 / KIA EV6 2WD EX Nov 21 -


krisrst

Takk for god input. Jeg syntes dette er veldig interessant å se, og legger til noen ting i min første post basert på det dere sier.

Jeg forstår det slik at alle posterne over har 200km-varianten. Er det noen med 160km-leaf'en som har noen innspill?

terjebc

Sitat fra: terjebc på søndag 21. september 2014, klokken 18:48
Har kjørt 150km på vinterstid i en 2013 Euro leaf.  Fra Trysil hyttefelt til Minnesund.

Skal dog sies at noen i bilen syns ikke det var så morsomt at den gikk i skillepaddemodus ved Minnesunds brua og  kjefta på meg hele den lange bakken opp til Statoil. :)  Kald beregning fra min side selvfølgelig. :)
KIA Soul EV  feb.2015 - sept 2018/  Nissan Leaf 40kWh Sept 2018 - Feb 19 /  KIA E-Niro 64kWh FE - Feb 2019 - nov 2021 / KIA EV6 2WD EX Nov 21 -

Ebe

Jeg tror det kan sies at 12-14 mil er innenfor normalen pp sommeren og 7-9 mil er normalen på vinterstid.

Så kan man legge til eller trekke fra ut ifra  faktorer som nevnt tidligere i tråden.
2014 Leaf Acenta, ny i Norge.
Eneste bil i en husholdning på 5.

emil

Sitat fra: krisrst på søndag 21. september 2014, klokken 20:15
Takk for god input. Jeg syntes dette er veldig interessant å se, og legger til noen ting i min første post basert på det dere sier.

Jeg forstår det slik at alle posterne over har 200km-varianten. Er det noen med 160km-leaf'en som har noen innspill?

Som du ser fra signaturen min har jeg 1. generasjons Leaf med 10% tap i batterikapasitet, men hadde jeg orket hadde jeg klart 200km på en lading. Har en 2mils runde jeg fint kjører med forbruk på 1kWh/mil uten store anstrengelser.

krisrst

Sitat fra: muggost på søndag 21. september 2014, klokken 19:28
Min erfaring :-)
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,15646.msg242217.html#msg242217

Sitat fra: terjebc på søndag 21. september 2014, klokken 20:24
Sitat fra: terjebc på søndag 21. september 2014, klokken 18:48
Har kjørt 150km på vinterstid i en 2013 Euro leaf.  Fra Trysil hyttefelt til Minnesund.

Skal dog sies at noen i bilen syns ikke det var så morsomt at den gikk i skillepaddemodus ved Minnesunds brua og  kjefta på meg hele den lange bakken opp til Statoil. :)  Kald beregning fra min side selvfølgelig. :)

Syntes vi burde få på plass en sticky med legendariske kjøreturer også.

Lyse Tanker

SitatDu får igjen veldig mye energi og rekkevidde på å kjøre nedover takket være regenerative bremser.

Nedoverbakke er en lettere kjøring for batteriet derfor kan man lett tro at man lader batteriet mye, men det er bare GOM som justerer utregningen.

Daeedor

2013 Leaf Tekna med varmepumpe, går ca 13 -14 mil om sommeren på vanlig vei uten spesiell stigning , ca 9-10 mil om vinteren i minus 15. (NB ! Med forvarmet kupe - slik at jeg starter med fullt batteri og varm bil - 16A ladestasjon hjemme.)

Jeg kjører den som en vanlig bil , forsøker ikke å spare på noe.

Merket at kjøring i rundt 0 grader og slaps var utrolig tøft for rekkevidde , mistet ca 20 %. Rullemotstand/ luftmotstand  betyr mye ! ( dvs kjører du i 100 istedenfor 80 så vil du også merke det...) 8)

Vil gjerne få legge til at "tanken" ikke er tom ved disse distanser , har stort sett hyggelige 10% igjen - og det synes jeg er behagelig "reserve" - og lavere vil jeg ikke.

eivisa

Greier 150km med min 2011mod.
Eksempel Knarvik - Eidfjord ved +10-15 grader.
Men da holder jeg meg til maks 75km/t i D og jeg bruker mest mulig cruisecontrol. Kjører ellers daglig 110km på 80% lading.
Osterøy

Kjører nå Nissan Leaf rød levert 07.11.2011. Kjørelengde: 236000km 11.02.2021
Hundai Kona 2020mod. Levert 19.10 20  9000km 11.02.2021
Ford Focus Titanium 1,6TDCI 2011mod.
El-sykkel Emotion Neo Cross
Hymer 698B bobil m/fiat ducato 3,0 Automat 2013mod.
Solgt:Saxo 2001mod. Kjørt 166000km på originalbatterier. Totalt 175000km skiftet 1 batt.

Ebe


Sitat fra: eivisa på mandag 22. september 2014, klokken 10:08
Greier 150km med min 2011mod.
Eksempel Knarvik - Eidfjord ved +10-15 grader.
Men da holder jeg meg til maks 75km/t i D og jeg bruker mest mulig cruisecontrol. Kjører ellers daglig 110km på 80% lading.

Hvor mye har du igjen på batteriet da?
2014 Leaf Acenta, ny i Norge.
Eneste bil i en husholdning på 5.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA