Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

En nær døden opplevelse!

Startet av muggost, fredag 01. august 2014, klokken 11:41

« forrige - neste »

muggost

Dette er en reisebeskrivelse. Den ble litt lenger enn jeg hadde tenkt. God lesing til dere som gidder :-)

En nær døden opplevelse!
Jeg hadde bestemt meg for lenge siden. Neste gang vi skulle fly fra Gardermoen skulle vi ta Leaf'en. Det er 141km fra Revetal og jeg visste det ville strekke rekkevidden til bristepunktet, særlig siden det er en del høydemeter over Liertoppen og fra bunn av operatunnellen. Jeg hadde en teori om at det ville gå akkurat, men var ikke helt sikker. Derfor kom 1881's webside "ladestasjoner" til et veldig hendig tidspunkt. Nå kunne jeg jo sjekke om Chademo laderne var opptatt eller i ustand i realtime!

Det viste seg å være en grov feil....

Fruen gikk til slutt, noe motvillig, med på prosjektet så lenge vi beregnet god tid. Flyet skulle gå 1720, vi skulle dra 1400. Bags of space! Vi bruker ordinært 1t 40m med fossilbil. 3t 20m skulle vel holde med god margin, også hvis noe gikk galt underveis!

Det viste seg, nok en gang, å være en grov feil...

Jeg skal ikke stikke under teppet at jeg, elbilnerden i familien, hadde gledet meg mer til bilturen enn til selve ferieturen. Jeg har lest og lest på forumene om Leaf'ens rekkevidde og batterikapasitet. Jeg har prøvd å søke meg frem til hvilke langturer som er gjort, men alt jeg har funnet har basert seg på hurtiglading med mer eller mindre gode marginer.  Ønskedrømmen var jo å klare turen Revetal-Gardermoen i ett strekk, uten noen form for lading!

Etter lang tenketid finner jeg ut at vi bør føre et slags skjema underveis, for å overvåke strømforbruket og gjenværende rekkevidde på en bedre måte enn gjett-o-meteret klarer. Hvis vi sammenlikner faktisk tilbakelagt distanse med en kalkulert minimums distanse, bør mye være gjort. Forskjellen kan føres i et diagram, og vips så kan vi se umiddelbart om vi ligger an til å klare 141km eller ikke. Som sagt så gjort, og et egnet excel-skjema ble utarbeidet, som jeg mer eller mindre måtte tvinge fruen til å føre underveis. For hver 5te forbrukte prosentpoeng av batterikapasiteten, måtte vi klare 7 km. Vel, det skulle holde hardt...

Bilen kom til å være fullastet med 2 voksne, 2 barn og 3 kolli bagasje. Det var jeg klar over, men jeg hadde jo tenkt til å kjøre uten klimaanlegget på, men med 31 varmegrader på avreisedagen var ikke det så veldig realistisk! Etter den obligatoriske krangelen med minsta om dogåing (og en kjapp tur for å hente statoil-kaffe), forlot vi Revetal kl 1412.

Det viste seg relativt raskt at vi ikke ville klare turen uten ladestopp... Etter at de første 10 prosentene var brukt opp hadde vi bare kjørt 11,9 av de nødvendige 14,1 km. Jeg prøvde å holde hastigheten på batterisparende 85 km/t men ved Liertoppen hadde vi brukt 50% og hadde bare tilbrakt 62,8 av nødvendige 70,5 km. Men ungene sov som steiner i baksetet og jeg synes at vi egentlig hadde en svært så trivelig tur. Vi ble forbikjørt av små biler, store biler, lastebiler, busser og en drøss med Teslaer. Det å ha barn i barnehagealder er en artig opplevelse, men du så slitsomt når de har sommerferie! Derfor var det ganske deilig at de begge to sov samtidig i baksetet mens fruen og jeg kunne holde en samtale som faktisk bestod av setninger, ikke bare enkeltord.

På vei inn mot Oslo er det en del nedoverbakker og jeg begynte etter hvert å ane håp. Et eller annet sted i Ekebergtunnellen hadde vi faktisk tilbakelagt 3 km mer enn nødvendig! En dramatisk forbedring i mine øyne, men det turde jeg ikke si i frykt for hva fruen ville si. Jeg prøvde av hele mitt hjerte å styre unna alle samtaleemner som hadde noe med batterier, rekkevidde, ladestasjoner, mm, og jeg bestemte meg for at vi skulle stoppe på Fortums hurtiglader ved McDonalds på Berger. Den ligger jo rett ved E6 og der ville vi være i stand til å vurdere om vi klarer å komme helt frem uten å lade.

For tredje gang, en grov feilvurdering fra min side...

Rett etter at vi hadde kjørt forbi hurtigladerne ved Alnabru våkna minstejenta med et brak... Hun måtte på do, og det umiddelbart! I stresset som oppstod klarte jeg å kjøre forbi statoil stasjonen og måtte svinge av E6 et annet sted. Der brukte vi nok et kvarter med dogåing og forbruk av strøm (ventilasjonsanlegget) og jeg måtte omsider innrømme at nervene meldte seg litt. Ikke at jeg var redd for at vi ikke ville nå frem, vi skulle jo hurtiglade hos kjære Fortum, det var bare tidsforbruket det stod på nå....

*kremt*

Vi svingte omsider av på Berger og ser at en annen Leaf akkurat har kommet oss i forkjøpet. Han har ikke fått koblet til enda, så jeg er rask på labben og spør om vi kan snike i køen, vi skal rekke et fly og trenger bare stå noen minutter. Ikke noe problem (Tusen takk til deg, hvis du leser det her!), vi bytter plass på bilene og... Er det mulig! Den er i ustand... So much for 1881! Jeg kjenner at det nesten svartner for meg og jeg er i ferd med å falle ned i et bunnløst synkehull. Vi kommer ikke til å rekke flyet nå, ungene får ikke se bestefar, monstertruckene må knuse vanlige biler uten oss og kanskje det verste; jeg ville aldri få med fruen på noen ny tur med elbil! Vi prøver noen ganger å trykke på forskjellige knapper, vi ringer servicenummeret og venter i 5 minutter mens Fortum prøver å reboote maskinen, men enden på visa er at vi ikke får ladet.

Kl 1610 innser jeg nederlaget og lurer på om det er en taxi i nærheten. Det er nå 1t 10min til flyet går og jeg kommer plutselig på at bagasje må sjekkes inn senest 40 min før avgang på den helsikes flyplassen. De resterende 26 km tar fort 20 minutter... hvis bare ikke gjett-o-meteret hadde vist 24 km gjenværende rekkevidde da...

Akkurat her raknet det for fruen, så det var altså her jeg hadde den nær-døden opplevelsen. Jeg var rimelig sikker på at hun kom til å kaldkvæle meg akkurat der på parkeringsplassen utenfor McDonalds. Foran ungene og gjestene, mens service-damen på Fortum hørte på over telefonen... Jeg vet ikke hvor mye jeg bør skrive om det, for hvis hun leser dette innlegget er det mulig det ikke blir en nær-døden opplevelse denne gang. Men jeg nevner bare at hun gjorde meg oppmerksom på følgende

Sitat fra: Dragen
"Det var akkurat det æ visste! Det kom til å dukke opp noe uforutsett, og så kommer vi ikke frem! Æ skulle ALDRI gått med på å ta den hersens elbilen!"

Vi hadde ikke noe valg, vi måtte bare kjøre videre, og saken ble ikke bedre av at neste avstandsskilt til Gardermoen la til enda 2 km på gjenværende avstand. Det var en særdeles smertefull strekning vi begynte på. Hvor langt varer batteriet? Hvor fort kan vi kjøre? Jeg skrudde av ventilasjonsanlegget for sikkerhets skyld... En stund diskuterte vi om vi skulle stoppe på hurtigladeren på Jessheim, men dersom den også var ute av drift ville tusen og ett være ute, og jeg være historie. Jeg husker ikke lenger om vi ble «enige» om å hoppe over den eller ikke, men det ble hvertfall resultatet. Og det skjemaet hun førte underveis turde jeg ikke engang nevne!

Batterikapasiteten forsvant raskt nedover og da det enda var 16 km igjen blanket rekkeviddedisplayet og prosentmåleren ut. Det blinket bare to streker begge steder og fruen fikk et nytt anfall. Jeg forberedte meg på å dø, og lurte på jeg ville få lov til å ta farvel med barna først eller om hun bare kom til å sparke meg ut av bilen i fart...

Det var intense minutter, men vi kom faktisk frem. Jeg visste ikke når skilpadda ville komme, men jeg håpet den ikke kom i parkeringshuset eller rett før. Vi måtte kjøre litt rundt, men fant omsider L3 i P10, fikk koblet bilen til strøm og løp til innsjekkskranken.  Ingen kø heldigvis, og jeg sjekket inn bagasjen 37 minutter før flyet gikk.

Snakk om iskald beregning! Er det nå jeg skal si «jeg visste vi kom til å klare det!?»
:o


Strekning Revetal-Gardermoen: Totalt 142,5 km. Lufttemperatur 31-33C. 4 personer + bagasje om bord.


medic.66

Et fantastisk morsomt innlegg  :D. Samtidig gøy å lese at du klarte å komme frem uten å gå tom. Bra kjørt :)
2014 Nissan Leaf tekna 24 kWh solgt
2018 Nissan Leaf 40 kWt tekna solgt
2020 Tesla model 3P solgt
2021 Volvo XC 40 recharge p8
2022 BYD Tang solgt
2024 BMW iX2

knnygar

Med dagens ladenettverk er det desverre ekstremsport å legge ut på slike turar :-(
Ørsta, senter i Sunnmørsalpane.
Ny Euro Leaf sidan 1. juni 2013 :-)

daghb

Kjøring til Gardermoen med 1 kjerring + 2 unger i bilen er uansett risikosport i 31-33 graders varme, elbil eller ikke... Gratulerer med både forsøk og suksess!
Tesla Model S85
BMW i3
Twitter: daghb

Leif Leaf

#4
Fantastisk innlegg og vel blåst!

Jeg har for øvrig erfart at de resterende 10-20%ene er langt drøyere enn de andre %ene. Men at du skulle klare å kjøre 16 km etter de blinkende strekene - - (hvilket betyr mindre enn 5%) i displayet er intet annet enn imponerende.
Kjører Tekna i kaldt klima - Pasvik.

MorganKane

Fantastisk innlegg!
Du burde få minst to medaljer. En for å prøve, og en for å klare det uten lading!!

jkirkebo

Sitat fra: muggost på fredag 01. august 2014, klokken 11:41
Dette er en reisebeskrivelse. Den ble litt lenger enn jeg hadde tenkt. God lesing til dere som gidder :-)

God lesing ja :)

Et tips om man skal strekke rekkvidden litt og ta en kjapp hurtiglading er å ta den mye tidligere på turen. ABB på Økern ville nok vært mitt førstevalg. Og jeg tør personlig ikke ta så korte marginer til flyplassen selv med Tesla eller fossilbil, når vi skal utenlands planlegger jeg ankomst på flyplassen senest 2,5 og helst 3 timer før avgang ;) I fjor måtte vi stå 1t15min i sikkerhetskø, glad jeg jåhadde marginer da...
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

tomrh

Godt skrevet og godt at det gikk bra! :)
Tenker på at man snakker jo ofte med folk som spør hvor langt Leafen kjører på en ladning? Man drar kanskje litt på det og svarer: "Jooo, den skulle nå fint klare 14 mil sommerstid hvis man er lett på gassfoten." :) Denne historien illustrerer godt den store forskjellen på teori og praksis. ;D
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

Mippen

Kjenner meg igjen i beskrivelsen. Typisk når man skal rekke noe også. Bra skrevet :)
Fremtiden er elektrisk.

muggost

Hehe takk for tilbakemeldingene!

Jeg gjentar ikke den turen for å si det rett ut :-)

Knotten

Veldig, veldig bra skrevet og veldig underholdende. Om ikke en nær døden opplevelse, så kunne det lett blitt en skilsmisseoplevelse.. ::)

Men som jkirkebo skrev: du beregnet alt for lite tid, i alle fall på Flesland kan man risikere at køen i sikkerhetskontrollen er fortvilende lang.

Håper sjefen (fruen) kommer over det, så dere kan leve lykkelig med Leafen i framtiden.. ;D
Nissan Japan Leaf, blå, siden juli 2013, foreløpig 88000 km - dette er moro!!
UM-EVSE ladekabel uten kladd-forskjellen på 10A og 16A føles større enn ventet!

El gresstrimmer
El tannbørste..

muggost

Hehe takk for det :-)

Sitat fra: Knotten på fredag 01. august 2014, klokken 21:11
Men som jkirkebo skrev: du beregnet alt for lite tid

Ja, og det har hun latt meg få høre noen ganger nå...Tror nok jeg må belage meg på å bruke hennes forslag til avreisetidspunkt en del ganger fremover :-)

TB

Svært godt skrivet historie :-) Etter dette fortjener du "Elbilforeningens medalje for heltemot"

Hugs elbilregel nr 1: Lade når du kan, ikkje når du må :-)
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

hma

@muggost:
Fantastisk og underholdende beretning. Jeg kjenner meg svært godt igjen (og måtte lese noen utdrag høyt for kona). Du har den rette attituden - samtidig synes jeg fruen din er tøff :)
Ha en fin ferie!
- Toyota Rav4 EV 2000 NiMH (06/2010), Hyundai Ioniq 5 P45 (08-2021)
   (tidl.: Think 2000 NiCd (06/2009-05/2012) - Think City 2010 Zebra (03/2012-10/2012) - Think City 2009 Zebra (05/2012-05/2014)  - Tesla Model S85 2014 (06/2014-09/2017) - Nissan Leaf 2018 LE 40kWh (04/2018-12/2018) - Tesla Model S75D (12/2018-06/2021) )
- Trondheim (Trøndelag Elbilforening 02/2012-04/2014)
- Ariens AMP 24 to-trinns snøfreser 48V litium 52,5Ahr (10/2012)

satheesh.net


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA