Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hvor langt kan man faktisk kjøre? Fortell om dine erfaringer på langkjøring.

Startet av krisrst, søndag 21. september 2014, klokken 13:52

« forrige - neste »

Knotten

Sitat fra: krisrst på søndag 21. september 2014, klokken 20:15
Takk for god input. Jeg syntes dette er veldig interessant å se, og legger til noen ting i min første post basert på det dere sier.

Jeg forstår det slik at alle posterne over har 200km-varianten. Er det noen med 160km-leaf'en som har noen innspill?

Vet ikke hva en 160 Leaf er, jeg har 175 Leaf, 2013 modell.
Det lengstre jeg kan huske å ha kjørt er 2 personer og litt bagasje fra Klokkarvik på Costa del Sotra til Voss, det var 154 km. Da hadde vi 6 km igjen på GOM.
På vestlandet er det forøvrig (foreløpig) ikke så stort poeng å kjøre lengst mulig, da hurtiglading er gratis mange steder.
Nylig besøkte vi vår eldste datter, kjørte da fra Klokkarvik (ved Bergen) til Arendal tur/retur. Endel hurtigladinger underveis, noen gratis og noen Grønn Kontakt (som fungerte utmerket med kort, kr 50 pr lading).
Nissan Japan Leaf, blå, siden juli 2013, foreløpig 88000 km - dette er moro!!
UM-EVSE ladekabel uten kladd-forskjellen på 10A og 16A føles større enn ventet!

El gresstrimmer
El tannbørste..

HoeggenEL

Følgende kjøretur postet jeg opprinnelig under en annen tråd, mem greit å samle kjørestrekning-erfaringer ett sted.

Jeg hadde følgende kjøretur, som fersk elbilsjåfør, i begynnelsen av april
Første langkjøring på ny Nissan Leaf Acenta 2014;

Strekning: Trondheim - Rindal
Trafikk: 12-15 min køkjøring ut av byen, ellers fin flyt.
Distanse: 103,3km
Bar og tørr asfalt. +5 til +7 grader.
Blandet veikvalitet og hastighet. E6, E39, Rv65, Fv341
Kjøremodus: D med ECO-mode aktiv. Mye bruk av cruise-controll.

Startet med 100% batteri og forvarmet bil, ankom med 22% (estimert 32km) tilgode. Turen var på piggfrie vinterdekk, med en del stigning på slutten inn i Romundstadbygda i Rindal.
LEAF Acenta 2014 (26/3-14 - 15/3-19)
LEAF Acenta 2019 (15/3-19 ->)

Lillejei

Jeg kjører opp til 26 mil om dagen med bilen. 13 mil en vei ca. Og da har jeg sett at en dag kunne jeg ha kommet meg helt til mål uten 1 lading. Men siden jeg ikke hadde lade muligheter der jeg skulle ladet jeg bilen 3,1 mil før jeg var fremme. Jeg har ikke kjørt bilen enda på vinteren så jeg gruer meg litt. Får bare ta det med et smil og nyte turen.  ;D

jiggle

Er det noen som har kjørt Bergen - Geilo? Har nettopp kjøpt en 2014 Euroleaf, og har veldig lyst til å prøve den opp til Geilo. Regner med at det går greit å nå hurtigladeren i Eidfjord, men er veldig skeptisk til å gi meg i kast med Måbødalen. Den kan vel knekke det meste av batterikapasitet. Er det kansje et prosjekt som kun lar seg gjennomføre i 25 grader sommerstid??
Bergen
Leaf Tekna Euro 2014
Toyota Avensis,D4-D

Ebe

Ja, vinterstid er det litt på grensa. Men jeg vet om flere som har tatt middag på Garen camping og fått lov å saktelade der imens. Ville ringt til Garen og hørt :)
2014 Leaf Acenta, ny i Norge.
Eneste bil i en husholdning på 5.

begiljen

Har hatt et par Harry-turer med min 2014 Leaf. Lørenskog - Töckfors - Lørenskog (ca 220km) og Lørenskog - Strømstad (ca 150km). Alle turene er på sommerstid og med godvær.

Lørenskog - Töckfors - Lørenskog.
Startet med 100% på batteriet, kjørte i B og ECO hele veien via riksvei 22 (svingete vei, mellom 60 og 80km/t), var fremme med ca 25% igjen (100 km kjørt, 35km estimert gjenværende). Ladet på senteret med type 2 kabel til 80% på ca 2 timer. Kjørte hjem via E18 og hurtigladet på Vinterbro. Om jeg hadde kjørt via riksvei 22 tilbake og ladet til 100% med type2 pluggen kunne jeg klart meg uten hurtiglading på denne turen. Den svingete veien på riksvei 22 var dog ikke så populær hos fruen, derfor ble det E18 hjem (som både er lengre, og går i høyere hastighet).

Lørenskog - Strømstad (hyttetur/overnatting).
Starter med 100%, kjører i fartsgrense (100/110) hele veien. Ca 45% på batteriet igjen i Moss (omtrent akkurat halvveis til Strømstad), hurtig-ladet her til 80%. Fremme på hytta med ca 20% igjen på batteriet. Lader på 10a over natten. På denne turen trenger jeg i praksis ikke tenke på energiøkonomi, i og med at 150km på motorvei er for langt uten hurtiglading, men godt innenfor med en hurtigladestopp.
-Tesla Model 3 LR AWD 2019
-Nissan Leaf 2013 (solgt)

jiggle

Sitat fra: Ebe på fredag 03. oktober 2014, klokken 10:37
Ja, vinterstid er det litt på grensa. Men jeg vet om flere som har tatt middag på Garen camping og fått lov å saktelade der imens. Ville ringt til Garen og hørt :)

Men på sommerstid er det mulig uten stopp på Garen?
Bergen
Leaf Tekna Euro 2014
Toyota Avensis,D4-D

Ebe

Har aldri prøvd selv, men mener jeg har hørt at det går. Står vel flere tråder om denne strekningen under en annen tråd her
2014 Leaf Acenta, ny i Norge.
Eneste bil i en husholdning på 5.

erikf

Sitat fra: jiggle på fredag 03. oktober 2014, klokken 12:08
Sitat fra: Ebe på fredag 03. oktober 2014, klokken 10:37
Ja, vinterstid er det litt på grensa. Men jeg vet om flere som har tatt middag på Garen camping og fått lov å saktelade der imens. Ville ringt til Garen og hørt :)

Men på sommerstid er det mulig uten stopp på Garen?
Min erfaring fra i sommer:
Bergen - Eidfjord (150 km) - startet fulladet, ankom med 13 på gom.
Eidfjord - Geilo (90 km) - startet med 11 streker, ankom med 1 strek - 23 på gom (etter mye nedover fra vidden til geilo).
Tørre veier, 20 grader.
2012-leaf med 40 000 km.
I 2013 måtte vi stoppe litt på Garen, da var ikke hurtigladeren i eidfjord oppe. Synd ikke fylket sin søknad til transnova om hurtiglader på garen gikk gjennom i denne forrige søknadsrunden.
Tror vi har mistet 10% av batteriet etter 40 000 kjørte km. I 2013 var 18 mil innen praktisk rekkevidde. Nå er det mer 16 som er realistisk.
Bergen - Leaf 2012-2019 - model3 2019-

knutgrr

Hadde en fantastisk eco-tur fra Madlandsvatnet til Stavanger sentrum (45 km) i går, i 13 grader, sol og vindstille.
Uten klima, radio eller annet, i kupert terreng, i fartsgrensen, og siste stykke i 95 km/t på motorveien. Kun 4 streker på batteriet. Bilen var heller ikke forvarmet, og det hadde nok vært 3-4 grader om natten.

Brukte 23% strøm, og lå altså an til å klare ~200 km hvis jeg hadde fortsatt i samme stil (og i samme terreng).

Til sammenligning har jeg brukt 50% på samme strekka tidligere, i regnvær og motvind, med klima på.
Leaf levert desember 2013. Stavanger/Sola.

E_S

Har kjørt noen turer Oslo-Elverum for å besøke familie. Det er 135 km - og da er det to alternativer jeg har prøvd ut:

1. Begynne med 100%, kjøre "som en gammel prest" og ligge bak en lastebil i 100-sonen.
2. Begynne med 80%, kjøre normalt, hurtiglade på Statoil Minnesund.

Tidsmessig er alternativ 1 raskest, men min tålmodighet holder ikke til den løsningen annet enn som et eksperiment, så har stort sett valgt alternativ 2. Med ca. 15 minutter hurtiglading på Statoil er man godt innenfor mtp. strøm.

Jeg ser ihvertfall det at om man ikke skal sitte og tenke på strømsparing og kjørestil hele tiden bør man ikke budsjettere med særlig mer enn 120 km med fullt batteri og ikke mer enn 100 km om det inkludere noe særlig 100/110-sone.

:)

Øyvind.h

Det begynner å bli en stund siden jeg kjørte Leaf i 110sonen, men 10 mil rekkevidde om du følger trafikken i 110-sonen stemmer bra. Dvs ca 115-120 på speedometeret i 2012 mod Leaf. Det forutsetter pent vær (ikke varme, og helst ikke ac), 100% batteri ved avreise og ellers pen og jevn kjøring. Etter 10 mil er det rimelig tomt da.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

E_S

Ja, jeg ser at guess-o-meteret og prosentmåleren på batteriet ligger ganske likt når jeg kun kjører motorvei i 110-120 km/h. Svingte ut på E6 ved Gardermoen i dag med 66% batteri og parkerte hjemme i Oslo med 19%.
:)

flux

Sitat fra: jiggle på fredag 03. oktober 2014, klokken 09:15
Er det noen som har kjørt Bergen - Geilo? Har nettopp kjøpt en 2014 Euroleaf, og har veldig lyst til å prøve den opp til Geilo. Regner med at det går greit å nå hurtigladeren i Eidfjord, men er veldig skeptisk til å gi meg i kast med Måbødalen. Den kan vel knekke det meste av batterikapasitet. Er det kansje et prosjekt som kun lar seg gjennomføre i 25 grader sommerstid??
Jeg har kjørt i 2011 Leaf i ca. 10 grader, opphold og full bil. Kom frem til Geilo med ca. 1-2 streker igjen, maksladet i Eidfjord. Kjørte relativt raskt opp Måbødalen, holdt trafikken godt, men når jeg nådde Dyranaut så det litt svett ut, hadde brukt opp mye og estimert rekkevidde var langt kortere enn til Geilo, men med energieffektiv kjøring over vidden nådde jeg frem med god klaring. Hadde klima på 16,5 grader og vifte på trinn 1 vindu/ben.

Jeg mener det bør gå bra og i noe kaldere vær, men klimaannlegg bruk og kjørestil/fart oppe på vidden har mye å si.

Tor med Leifen

Sitat fra: Knotten på søndag 28. september 2014, klokken 09:07
Sitat fra: krisrst på søndag 21. september 2014, klokken 20:15
Takk for god input. Jeg syntes dette er veldig interessant å se, og legger til noen ting i min første post basert på det dere sier.

Jeg forstår det slik at alle posterne over har 200km-varianten. Er det noen med 160km-leaf'en som har noen innspill?

Vet ikke hva en 160 Leaf er, jeg har 175 Leaf, 2013 modell.
Det lengstre jeg kan huske å ha kjørt er 2 personer og litt bagasje fra Klokkarvik på Costa del Sotra til Voss, det var 154 km. Da hadde vi 6 km igjen på GOM.
På vestlandet er det forøvrig (foreløpig) ikke så stort poeng å kjøre lengst mulig, da hurtiglading er gratis mange steder.
Nylig besøkte vi vår eldste datter, kjørte da fra Klokkarvik (ved Bergen) til Arendal tur/retur. Endel hurtigladinger underveis, noen gratis og noen Grønn Kontakt (som fungerte utmerket med kort, kr 50 pr lading).
Kan jeg spørre hvilke ladestopp dere hadde på Klokkarvik/Arendal-turen? Vi har lurt på samme tur selv, Bergen/Grimstad, men tenker det blir mye hurtigladning med to voksne, to barn og bagasje...

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA