Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hvor langt kan man faktisk kjøre? Fortell om dine erfaringer på langkjøring.

Startet av krisrst, søndag 21. september 2014, klokken 13:52

« forrige - neste »

fws

Min erfaring er også ca. 11-14 mil på sommern og 8-12 mil på vintern (motorveikjøring). Men i daglig kjøring til og fra jobb (oslo, ring 3) kan jeg fort ligge på opp til 30% batteri på de 2 milene jeg kjører hjem. Det er med kø og mye oppover. Men jeg kan også bruke 15% på samme distansen.
Nissan Leaf 2018

eivisa

Sitat fra: Ebe på mandag 22. september 2014, klokken 21:32

Sitat fra: eivisa på mandag 22. september 2014, klokken 10:08
Greier 150km med min 2011mod.
Eksempel Knarvik - Eidfjord ved +10-15 grader.
Men da holder jeg meg til maks 75km/t i D og jeg bruker mest mulig cruisecontrol. Kjører ellers daglig 110km på 80% lading.

Hvor mye har du igjen på batteriet da?

Det er ikke mye det, ca. 1kw.
Osterøy

Kjører nå Nissan Leaf rød levert 07.11.2011. Kjørelengde: 236000km 11.02.2021
Hundai Kona 2020mod. Levert 19.10 20  9000km 11.02.2021
Ford Focus Titanium 1,6TDCI 2011mod.
El-sykkel Emotion Neo Cross
Hymer 698B bobil m/fiat ducato 3,0 Automat 2013mod.
Solgt:Saxo 2001mod. Kjørt 166000km på originalbatterier. Totalt 175000km skiftet 1 batt.

Vikingo

Har 12 jap. Leaf.  skal en langt så er det å vere fjøyrlett på regulatoren og ligg i +/- 60kmt. Cruse der det er rimelig flatt tereng. Motbakkar må ein ta manulelt og med lita fart 50 til 60 kmt. Ps slepp alle frustrerte fosilar forbi til ei kvar tid.  Bruk aller nødigst varme kunn raske blås på ruta for å fjerne dugg etc. Bruk sete og rattvarme. Skadar ikkje å ha bra med kle på seg og gjerne eit par tepper ombord. En kan seie mellom 80 til 140km på laddinga. Har kjøyrt Bjorli til Ålesund + litt rundt = 190km på ei ladding.
Laurdag 29.9.12 vart Leifen min..... ;-)
No,  25.10.13 snart 3 Bjart eller ca. 22600km tilbakelagt med smil.. og meir vert det!

knutgrr

Har desember 2013-leaf.

Med perfekt sommerføre, i 70-80 km/t, på lett kuperte sørvestlandsveier får jeg ut 13-15 mil uten å bli svett.
Leaf levert desember 2013. Stavanger/Sola.

D9

Har bare en langtur i bilen uten mellomladinger, 12 mil i høyt tempo.
Startet med 100% endte på veldig lav batterivarsel som tilsvarer 6-7% (?)
Kjørte da rundt 3 mil i 110-115, rundt 8 mil i rundt 90 og resten var småveier mellom 50 og 70.
Klima på auto på 20 grader. Rundt 15 ute. 2 voksne, ett barn og en hund i bilen.
'14 Leaf
'15 Evalia

Daeedor

Bemerk : Det er litt forskjell på rekkevidde på Leaf med og uten varmepumpe. Skille ca juni 2013 , og modellen etter dette - produsert i england - har ca 2 mil lengre rekkevidde enn den gamle modellen - sommer som vinter - også pga diverse forbedringer.  (Visia modellen har ikke varmepumpe uansett)  8)

thomita

Her er en test eg utførte her om dagen, Nissan Leaf 2013 mod rundet ca 20000 km
Euro Leaf 2013 mod 20 000 km

Thomas Parsli

Sitat fra: Daeedor på onsdag 24. september 2014, klokken 11:48
Bemerk : Det er litt forskjell på rekkevidde på Leaf med og uten varmepumpe. Skille ca juni 2013 , og modellen etter dette - produsert i england - har ca 2 mil lengre rekkevidde enn den gamle modellen - sommer som vinter - også pga diverse forbedringer.  (Visia modellen har ikke varmepumpe uansett)  8)

Om sommeren kjører jeg ofte uten AC, men temperaturen på 16,5C og viften på 80% eller så.
Du mener altså at jeg kunne kjørt ca 20km lengre pga. "diverse forbedringer"?

-Det må være noen fantastiske "diverse forbedringer"!


Jeg må ellers si meg enig med flere andre: 100-150km om sommeren og 80-130km om vinteren.

Thomas
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

Daeedor

Sitat fra: Thomas Parsli på onsdag 24. september 2014, klokken 12:02
Sitat fra: Daeedor på onsdag 24. september 2014, klokken 11:48
Bemerk : Det er litt forskjell på rekkevidde på Leaf med og uten varmepumpe. Skille ca juni 2013 , og modellen etter dette - produsert i england - har ca 2 mil lengre rekkevidde enn den gamle modellen - sommer som vinter - også pga diverse forbedringer.  (Visia modellen har ikke varmepumpe uansett)  8)

Om sommeren kjører jeg ofte uten AC, men temperaturen på 16,5C og viften på 80% eller så.
Du mener altså at jeg kunne kjørt ca 20km lengre pga. "diverse forbedringer"?

-Det må være noen fantastiske "diverse forbedringer"!


Jeg må ellers si meg enig med flere andre: 100-150km om sommeren og 80-130km om vinteren.

Thomas

Ihvertfall så er du åpenbart veldig fornøyd med din bil - det er jo bra !  At det er blitt gjort forbedringer som har gitt merkbar lengre rekkevidde på generelt basis , er vel de fleste enige i - på diverse fora - verden rundt - selv om du åpenbart er uenig - og mener - slik jeg leser deg - at modellskifte ikke innebar noen merkbare forbedringer  mht rekkevidde. Deg om det !  Jeg er forøvrig også fornøyd med min bil , og ville bare understreke at jeg mener det er snakk om vesensforskjell i rekkevidde mellom "gammel" og "ny" modell. Det står jeg ved.  ::)

BE

Ved ideelle forhold kan nok forskjellen være 20 km til fordel den nye modellen, men uten bruk av varmeapparatet med varmepumpe er forskjellen langt mindre. Det er minimalt med forskjell i drivverket, og den nye bilen er noen kilogram lettere.
---------
21 CN-SR+
21 ID3 1st Max
---------

terjebc

Har kjørt 145km på vinterstid. Trysil hyttefelt til Statoil Minnesund. Sen 2013 tekna utgave fra England.
Varme på. 3 i bilen med bagasje ski/snowboard. Var ikke sånn super opptatt av å kjøre økonomisk heller.

  Den gikk i skillepaddemodus midt på Minnesunds brua. Kom meg opp bakken til Statoil heldigvis. Kjøpte en pølse, strakk på beina og gikk på do mens bilen var på hurtigladeren. Brukte dermed ikke noe lenger tid enn jeg ville gjort i en fossilbil !
KIA Soul EV  feb.2015 - sept 2018/  Nissan Leaf 40kWh Sept 2018 - Feb 19 /  KIA E-Niro 64kWh FE - Feb 2019 - nov 2021 / KIA EV6 2WD EX Nov 21 -

emil

Sitat fra: terjebc på onsdag 24. september 2014, klokken 21:32
Har kjørt 145km på vinterstid. Trysil hyttefelt til Statoil Minnesund. Sen 2013 tekna utgave fra England.
Varme på. 3 i bilen med bagasje ski/snowboard. Var ikke sånn super opptatt av å kjøre økonomisk heller.

  Den gikk i skillepaddemodus midt på Minnesunds brua. Kom meg opp bakken til Statoil heldigvis. Kjøpte en pølse, strakk på beina og gikk på do mens bilen var på hurtigladeren. Brukte dermed ikke noe lenger tid enn jeg ville gjort i en fossilbil !

Men Trysil-Minnesund gir vel en del høydemeter i forskjell som er med på å øke rekkevidden. Du hadde vel neppe klart motsatt retning på tilsvarende mengde strøm.

Ronny

Jeg kjørte 105 km i går, ca 10 grader og masse regn, uten varme, 40 km igjen på gom.
128 km i dag, 10 grader og regn, varme på 18 grader ca 60-70% av turen, fikk very low idet jeg svinget inn hjemme. Bilen har gått ca 70000km :)
el-Clio -97
I-MIEV -11 Solgt
Leaf -12

emil

642 km til nå idag, 12 mil igjen til jeg er hjemme.

Liten mulighet for at jeg har overskredet Nissans anbefalte antall hurtigladinger på en dag...

Mippen

Det lengste jeg har klart å skvise ut av min leaf 2013 modell er rundt 160km og da hadde jeg 10-15km igjen på gom. Når det er sagt så kjører jeg vanligvis på mellom 120 og 155km med 100% batteri. Kunne sikkert ha klart mer også da jeg nesten aldri har hatt under 10% igjen når jeg er med målet. Mye opp og ned og svingete veier er ikke akkurat optimalt for lang rekkevidde.
Fremtiden er elektrisk.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA