Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Inntrykk etter prøvekjøring av E-Golf

Startet av EV - Driver, onsdag 18. juni 2014, klokken 14:37

« forrige - neste »

hma

#105
Endelig, e-Golf er prøvekjørt!
Først av alt; Møller Trondheim skal ha skryt for god service da de møtte opp ved arbeidsplassen for testkjøring. Dermed slapp jeg å bruke tid på å dra til butikken.

Samlet opplevelse var veldig overbevisende og jeg kan klart anbefale denne elbilen.
Jeg vil ikke si e-Golf direkte skapte en "vow-følelse", men snarere en følelse av "slik bør det være".
Kjørekomfort er super, pedalhåndtering intuitiv og den generelle opplevelsen av kvalitet svært god.

Når man er helt ny med bilen vil man trolig føle at det er litt mye knapper og forholde seg til, men brukermiljøet tilpasser man seg nok til etter noen uker.
Man vil også trolig bruke litt tid til å venne seg til instrumentklusteret og lære seg hvor man finner ønsket informasjon, slik som forbruk, hastighet, tilbakelagt distanse og tilgjengelig rekkevidde.

Som nevnt er jeg absolutt begeistret for e-Golf, men oppsummerer her de tingene jeg finner noe å utsette på:

- Den Adaptive Cruise Controllen var helt genial. Den imponerte! Men jeg kunne ikke finne noen måte å sette ordinær hastighets-cruise. Det vil si; konstant innstilt fart, uten assistanse fra forrankjørende bil. Selger mente at denne funksjonen ikke eksisterer på e-Golf. Er dette tilfelle? Synes også at det var litt tungvindt med knapper på selve rattet i stedet for Set/Reset-spake på baksiden av rattet.

- I e-Golf har VW valgt å beholde den tradisjonelle og lett konservative girspaken. Denne mener jeg er helt overføldig og stjeler mye plass i interiøret. Jeg synes også at alle valgene med 4(?) ulike rekupasjons-modi er unødvendige. Jeg foretrekker at gjenvinningsgrad av energi styres via fartspedalen, eventuelt i kombinasjon av en bryter (høy/lav - by/landevei). Jeg mistenker at girspaken er beholdt for at e-Golf skal være mest mulig lik fossil-Golf...

- Ryggekameraet hadde en helt genial luke som gjør at det holder seg rent. Luka spretter opp først når bilen settes i revers. Dog ble jeg litt overrasket over den lave kvaliteten på bildet, det burde være enkelt å tilby støtte for HD/Full-HD.
- Toyota Rav4 EV 2000 NiMH (06/2010), Hyundai Ioniq 5 P45 (08-2021)
   (tidl.: Think 2000 NiCd (06/2009-05/2012) - Think City 2010 Zebra (03/2012-10/2012) - Think City 2009 Zebra (05/2012-05/2014)  - Tesla Model S85 2014 (06/2014-09/2017) - Nissan Leaf 2018 LE 40kWh (04/2018-12/2018) - Tesla Model S75D (12/2018-06/2021) )
- Trondheim (Trøndelag Elbilforening 02/2012-04/2014)
- Ariens AMP 24 to-trinns snøfreser 48V litium 52,5Ahr (10/2012)

emil

#106
Sitat fra: hma på fredag 08. august 2014, klokken 18:51
Endelig, e-Golf er prøvekjørt!
Først av alt; Møller Trondheim skal ha skryt for god service da de møtte opp ved arbeidsplassen for testkjøring. Dermed slapp jeg å bruke tid på å dra til butikken.

Samlet vurdering var veldig overbevisende og jeg kan klart anbefale denne elbilen.
Jeg vil ikke si e-Golf direkte skapte en "vow-følelse", men snarere en følelse av "slik bør det være".
Kjørekomfort er super, pedalhåndtering intuitiv og den generelle opplevelsen av kvalitet svært god.

Når man er helt ny med bilen vil man trolig føle at det er litt mye knapper og forholde seg til, men brukermiljøet tilpasser man seg nok til etter noen uker.
Man vil også trolig bruke litt tid til å venne seg til instrumentklusteret og lære seg hvor man finner ønsket informasjon, slik som forbruk, hastighet og tilbakelagt distanse.

Som nevnt er jeg absolutt begeistret for e-Golf, men oppsummerer her de tingene jeg finner noe å utsette på:

- Den Adaptive Cruise Controllen var helt genial. Den imponerte! Men jeg kunne ikke finne noen måte å sette ordinær hastighets-cruise. Det vil si; konstant innstilt fart, uten assistanse fra forrankjørende bil. Selger mente at denne funksjonen ikke eksisterer på e-Golf. Er dette tilfelle? Synes også at det var litt tungvindt med knapper på selve rattet i stedet for Set/Reset-spake på baksiden av rattet.

- I e-Golf har VW valgt å beholde den tradisjonelle og lett konservative girspaken. Denne mener jeg er helt overføldig og stjeler mye plass i interiøret. Jeg synes også at alle valgene med 4(?) ulike rekupasjons-modi er unødvendige. Jeg foretrekker at gjenvinningsgrad av energi styres via fartspedalen, eventuelt i kombinasjon av en bryter (høy/lav - by/landevei). Jeg mistenker at girspaken er beholdt for at e-Golf skal være mest mulig lik fossil-Golf...

- Ryggekameraet hadde en helt genial luke som gjør at det holder seg rent. Luka spretter opp først når bilen settes i revers. Dog ble jeg litt overrasket over den lave kvaliteten på bildet, det burde være enkelt å tilby støtte for HD/Full-HD.

Har selv nylig prøvekjørt eGolf og må si meg ganske enig i mesteparten av kommentarene dine. Men i det store og det hele synes jeg Leafen virker sprekere ut av lyskrysset og det er alt for mye knapper og dilldall i Golfen. Kjørte et par forskjellige ruter på 2-5 mil hver jeg har kjørt mye med Leaf og forbruket i eGolf (kWh/100km)  lå tilnærmet likt med min vanlige kjørestil. Fikk en plutselig nedbremsing mens jeg kjørte med ACC og bilen foran svingte ut i venstre felt for å kjøre forbi en saktekjørende campingvogn (90km/t vs ca 70). Hadde muligens vært bedre hvis jeg hadde satt opp ACC med lengre avstand til bilen foran. Men uansett er jeg fortsatt ikke komfortabel med at bilen tror den vet bedre enn meg hva og hvordan.

Flere nivåer av regenerering synes jeg derimot er veldig fint for å justere fart i lengre nedoverbakker, og særlig muligheten til å bare trille når man slipper fartspedalen. Men den enorme girspaken kunne de godt gjort noe med. Knapper for justering av regen kunne vært plassert på rattet og en godt del av de 18 andre knappene der kunne godt vært fjernet. Dabradioen imponerte ikke, men det kan bare være fortsatt dårlig dekning her på sørlandet. Ellers kan det være at mye av tingene jeg irriterte meg over ville kunne endres/justeres hvis jeg hadde hatt mer enn to timer på meg. Klarte heller ikke å bli helt komfortabel i skinnsetene.

Hvis jeg skulle velge i dag hadde jeg nok fortsatt valgt Leaf hvis prisene ellers var like og man ikke tenkte for mye på organisasjonene bak.

jensjacob

Sig mig... er Møller den eneste der sælger e-Golf i Norge ?
Fik jeg sagt at jeg er fundamentalt imod syntetisk støj >:( , assistentsystemer der involverer bremse og styretøj samt selvkørende biler på offentlig vej :'( ?

NightBlue e-Golf leveret d.11/9 2015 :) :)

jkirkebo

Sitat fra: hma på fredag 08. august 2014, klokken 18:51
- Den Adaptive Cruise Controllen var helt genial. Den imponerte! Men jeg kunne ikke finne noen måte å sette ordinær hastighets-cruise. Det vil si; konstant innstilt fart, uten assistanse fra forrankjørende bil. Selger mente at denne funksjonen ikke eksisterer på e-Golf. Er dette tilfelle?

Det høres meget merkelig ut. Jeg bruker stort sett bare cruise control når jeg er mer eller mindre alene på veien (skjer ofte til de tidene jeg kjører bil på jobb). Jeg hadde blitt passe irritert om ikke cruise control fungerte da, uten å henge seg på en annen bil...
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

thomanie

Sitat fra: jkirkebo på fredag 08. august 2014, klokken 19:39
Sitat fra: hma på fredag 08. august 2014, klokken 18:51
- Den Adaptive Cruise Controllen var helt genial. Den imponerte! Men jeg kunne ikke finne noen måte å sette ordinær hastighets-cruise. Det vil si; konstant innstilt fart, uten assistanse fra forrankjørende bil. Selger mente at denne funksjonen ikke eksisterer på e-Golf. Er dette tilfelle?

Det høres meget merkelig ut. Jeg bruker stort sett bare cruise control når jeg er mer eller mindre alene på veien (skjer ofte til de tidene jeg kjører bil på jobb). Jeg hadde blitt passe irritert om ikke cruise control fungerte da, uten å henge seg på en annen bil...
ACC fungerer selvfølgelig også som normal cruise control uten at det er noen bil foran. Men når ett hinder (bil, syklist el.l) dukker opp, så slår den adaptive delen inn og justerer hastigheten etter hinderet. Testet dette selv på en uvitende syklist under prøvekjøring. Svingte etterhvert ut så bilen fikk fri bane igjen, og ACC akselererte opp til innstilt hastighet.

T
2015 eGolf - Pacific Blue, sort skinn ++
2020 Audi e-Tron 55 - Glacier White, S-line, ++
TM3 reservert

LittleHammer

eGolf prøvekjørt et døgn.
Godt fornøyd. For min del er det helt greit å ha forskjellige rekupereringsmodi siden jeg har en lang nedoverbakke til jobb. Et lite dytt til den ene siden på girspaken for å få bilen til å holde konstant hastighet i forskjellig helling.

Jeg er 195 og det var ikke noe problem å ha et BeSafe izi kid x3 barnesete bak meg - hverken på førersiden eller på passasjersiden.

Det var også deilig å få konstatere at jeg ikke trenger å avbestille Dynaudio for å få plass til barnevogna.

Det eneste jeg har å trekke for (gitt forventningene om en solid Golf 7) var en rumlende støy fra bakparten på bilen (i tillegg til dekkstøy...) - mulig dette var "unikt" for testbilen. Hørtes ut som noe var løst. Noen andre?
Peugeot Ion 2012
Jaguar I-Pace 2019

Råde

Sitat fra: jensjacob på fredag 08. august 2014, klokken 19:29
Sig mig... er Møller den eneste der sælger e-Golf i Norge ?
Nei. Møller (Harald A Møller) er importør og har et stort forhandlernettverk. Det finnes også andre forhandlere, feks Albjerk Bil og Solum Bil her på østlandet.
e-Golf | X75D

Råde

Sitat fra: LittleHammer på fredag 08. august 2014, klokken 20:07
Det eneste jeg har å trekke for (gitt forventningene om en solid Golf 7) var en rumlende støy fra bakparten på bilen (i tillegg til dekkstøy...) - mulig dette var "unikt" for testbilen. Hørtes ut som noe var løst. Noen andre?
Denne kjenner jeg godt igjen. Jeg er ganske overbevist om at det er dekkene det også.
e-Golf | X75D

LittleHammer

Sitat fra: Råde på fredag 08. august 2014, klokken 20:41
Denne kjenner jeg godt igjen. Jeg er ganske overbevist om at det er dekkene det også.

ok, var ikke noe jeg la merke til da jeg kjørte Leaf. Jeg mener også den var like fremtredende i 20 km/h som 80 km/h
Peugeot Ion 2012
Jaguar I-Pace 2019

mihkku

Var å testet bilen i dag og er meget fornøyd, men er spent på hvordan det blir når 18" skal settes på.

+Stillegående
+ACC
+Bra plass til å være Elbil
+Kjente gassen godt 0-60 og 100-120.
+Regenerering
+Flott komfort og kjøreopplevelse

-Ikke mulighet for soltak enda
-Ikke mulighet for rattvarmer enda
-Elseter og mer justerbare seter. Er 180cm og kunne godt trengt justering av benstøtten!
-Ryggekameraet hadde kvalitetsfølelse ala Kina. Ikke svinger den heller slik sensorene gjorde.
-Ikke adaptive lys


thomanie

Sitat fra: mihkku
-Ikke mulighet for rattvarmer enda
Ser ut som dette er en option i England, både med og uten paddle-shift, ihht http://www.volkswagen.co.uk/new/e-golf-vii/configure/extras/1770/1771 ?
Innstegslist og bakfangerbeskyttelse i metall som fins på lenka over så jeg ikke i den norske prislista da vi bestilte - men mulig det er kommet til i det siste?

T
2015 eGolf - Pacific Blue, sort skinn ++
2020 Audi e-Tron 55 - Glacier White, S-line, ++
TM3 reservert

afo

Sitat fra: thomanie på fredag 08. august 2014, klokken 23:20
Sitat fra: mihkku
-Ikke mulighet for rattvarmer enda
Ser ut som dette er en option i England, både med og uten paddle-shift, ihht http://www.volkswagen.co.uk/new/e-golf-vii/configure/extras/1770/1771 ?
Innstegslist og bakfangerbeskyttelse i metall som fins på lenka over så jeg ikke i den norske prislista da vi bestilte - men mulig det er kommet til i det siste?

Det finner du her. Samme som fosilgolfene: https://www.volkswagenbutikken.no/webapp/wcs/stores/servlet/TopCategories_10153_10053

T

afo

Og som UK-siden sier: "Heated steering wheel inc paddleshift (DSG only)" Har du husket å bestille med DSG? ;)

mihkku

Sitat fra: thomanie på fredag 08. august 2014, klokken 23:20
Sitat fra: mihkku
-Ikke mulighet for rattvarmer enda
Ser ut som dette er en option i England, både med og uten paddle-shift, ihht http://www.volkswagen.co.uk/new/e-golf-vii/configure/extras/1770/1771 ?
Innstegslist og bakfangerbeskyttelse i metall som fins på lenka over så jeg ikke i den norske prislista da vi bestilte - men mulig det er kommet til i det siste?

T
eGolf har innstegslist om du bestiller med ambient belysning. Bakfangerbeskyttelse kjøper du bare fra delelageret når du kjøper bilen og får dette eks. moms

PLUTO

Sitat fra: LittleHammer på fredag 08. august 2014, klokken 20:07
Det eneste jeg har å trekke for (gitt forventningene om en solid Golf 7) var en rumlende støy fra bakparten på bilen (i tillegg til dekkstøy...) - mulig dette var "unikt" for testbilen. Hørtes ut som noe var løst. Noen andre?
Ikke en eneste ulyd på min eGolf. Den enste lyden som er mulig å høre når man kjører seint er lyden av vifta til AC'n. I fart er det selvsagt hjulstøy avhengig av veibane, men ikke noe jeg vil betegne som rumlende støy.
Kristiansand. Kjører VW E-Golf. Har kjørt diverse "gamle" elbiler: Renault CLIO (Også en ombygd til Lithium), Peugeot, Citroen, Think og Kewet (Nå Buddy) -97. Har skrudd og reparert nok så mye på eldre elbiler.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA