Endelig, e-Golf er prøvekjørt!
Først av alt; Møller Trondheim skal ha skryt for god service da de møtte opp ved arbeidsplassen for testkjøring. Dermed slapp jeg å bruke tid på å dra til butikken.
Samlet opplevelse var veldig overbevisende og jeg kan klart anbefale denne elbilen.
Jeg vil ikke si e-Golf direkte skapte en "vow-følelse", men snarere en følelse av "slik bør det være".
Kjørekomfort er super, pedalhåndtering intuitiv og den generelle opplevelsen av kvalitet svært god.
Når man er helt ny med bilen vil man trolig føle at det er litt mye knapper og forholde seg til, men brukermiljøet tilpasser man seg nok til etter noen uker.
Man vil også trolig bruke litt tid til å venne seg til instrumentklusteret og lære seg hvor man finner ønsket informasjon, slik som forbruk, hastighet, tilbakelagt distanse og tilgjengelig rekkevidde.
Som nevnt er jeg absolutt begeistret for e-Golf, men oppsummerer her de tingene jeg finner noe å utsette på:
- Den Adaptive Cruise Controllen var helt genial. Den imponerte! Men jeg kunne ikke finne noen måte å sette ordinær hastighets-cruise. Det vil si; konstant innstilt fart, uten assistanse fra forrankjørende bil. Selger mente at denne funksjonen ikke eksisterer på e-Golf. Er dette tilfelle? Synes også at det var litt tungvindt med knapper på selve rattet i stedet for Set/Reset-spake på baksiden av rattet.
- I e-Golf har VW valgt å beholde den tradisjonelle og lett konservative girspaken. Denne mener jeg er helt overføldig og stjeler mye plass i interiøret. Jeg synes også at alle valgene med 4(?) ulike rekupasjons-modi er unødvendige. Jeg foretrekker at gjenvinningsgrad av energi styres via fartspedalen, eventuelt i kombinasjon av en bryter (høy/lav - by/landevei). Jeg mistenker at girspaken er beholdt for at e-Golf skal være mest mulig lik fossil-Golf...
- Ryggekameraet hadde en helt genial luke som gjør at det holder seg rent. Luka spretter opp først når bilen settes i revers. Dog ble jeg litt overrasket over den lave kvaliteten på bildet, det burde være enkelt å tilby støtte for HD/Full-HD.