Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Ting jeg lurer på.

Startet av Coachen, søndag 09. mars 2014, klokken 21:25

« forrige - neste »

Sungrazer

lol - det er lov til å bruke sunn fornuft. Om du sikrer bilen slik du føler det nødvendig så er det null stress å jekke opp på bakre punkt for å løfte begge hjulene samtidig fra bakken. Om du er nervøs for at bilen skal vippe ned så sett en støttebukk på fremre punkt og slipp ned bilen slik at den står på jekk og støttebukk.

Støttebukkene er ofte trebente forøvrig - samme som i3´n er når den jekkes på et punkt...

2015 BMW i3 - Charged (solgt ved 78k km)
2018 BMW i3 - FC LCI Imperial Blue Metallic (solgt ved 102k km)
2021 BMW iX3 - FC Carbon Black Metallic

pberg

Som en liten kuriositet her kan det nevnes at jeg hadde satt M3en min på bukker på jekkfestene foran, og når jeg da jekket på ett av jekkfestene bak, så løftet hele bakenden seg samtidig....

Den bilen har jeg forøvrig jekket på ett av jekkfestene på hver side i 10 år uten problemer. Så da fortsetter jeg samme prosedyren med I3en. Men nå bruker jeg muttertrekker, og da er jo disse problemstillingene med latmannsarm osv nokså irrelevante. Jekk opp - skru av - bytt hjul - skru på - jekk ned. Gjenta på den andre siden. Og så til slutt er det bare en kjapp runde med momentnøkkelen for å sjekke momentet på alle hjulene når bilen er trygt på bakken.
BMW i4 M50
BMW i3
BMW M3 3.0

Ingeniøren

Sitat fra: pberg på mandag 30. mai 2016, klokken 09:15
Som en liten kuriositet her kan det nevnes at jeg hadde satt M3en min på bukker på jekkfestene foran, og når jeg da jekket på ett av jekkfestene bak, så løftet hele bakenden seg samtidig....

Den bilen har jeg forøvrig jekket på ett av jekkfestene på hver side i 10 år uten problemer. Så da fortsetter jeg samme prosedyren med I3en. Men nå bruker jeg muttertrekker, og da er jo disse problemstillingene med latmannsarm osv nokså irrelevante. Jekk opp - skru av - bytt hjul - skru på - jekk ned. Gjenta på den andre siden. Og så til slutt er det bare en kjapp runde med momentnøkkelen for å sjekke momentet på alle hjulene når bilen er trygt på bakken.

Hvilket moment kjører du på boltene ?
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

pberg

BMW i4 M50
BMW i3
BMW M3 3.0

Ingeniøren

Sitat fra: pberg på mandag 30. mai 2016, klokken 20:56
Husker ikke helt. 130Nm?

OK. Drar altid til med hjulkryss og hansker - har det i finga, men skal sjekke med momentnøkkel for morro skyld...
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

john

Vanlig moment på hjulbolter på vanlige biler er ca 110-140Nm.
Selv drar jeg ca 130Nm.
Mange blir overrasket over hvor "lett" man trenger å dra til. :-)

Når man drar til med moment er det lurt å etterstramme, det er kanskje ikke så viktig om man har dratt til alt man orker første gang ;-) (bonus er at da får du litt lengre hjulbolter og snedige gjenger etterhvert)...

Ferry

120 Nm er overraskende lett ja. Jeg har brukt momentnøkkel noen ganger, og det føles nesten feil. Tipper mange drar til med det dobbelte. Eller bare hamrer det på plass med luftverktøy.
Gammelt mekanikertips er å dra til det begynner å gå lett, deretter 1/4 omdreining tilbake ;) (Ja, det er en spøk a'la grønn overledning. I tilfelle noen skulle finne på å følge rådet)

Beckern

Sitat fra: Ferry på tirsdag 31. mai 2016, klokken 09:08
120 Nm er overraskende lett ja. Jeg har brukt momentnøkkel noen ganger, og det føles nesten feil. Tipper mange drar til med det dobbelte. Eller bare hamrer det på plass med luftverktøy.
Gammelt mekanikertips er å dra til det begynner å gå lett, deretter 1/4 omdreining tilbake ;) (Ja, det er en spøk a'la grønn overledning. I tilfelle noen skulle finne på å følge rådet)

Tilgi meg om jeg husker feil men er ikke 120 Nm ca 12kg på en 1m lang latmannsarm? Altså ikke mer enn en gammeldags vaskebøtte fyllt til randen. Er det ikke G (gravitasjonen) som utgjør forskjellen?

Ferry

Stemmer det, Beckern. Gravitasjonskonstanten er 9,81 m/s*2  https://snl.no/gravitasjon Så 12,0 kg på en meter arm gir 117,72 Nm. Gange med 10 er nært nok til mye.
En kan dra til mye mer enn 120 Nm med latmannsarm, så en må bruke hodet. Eller kanskje IKKE bruke hodet, men heller momentnøkkel.

Trond.m

Sitat fra: Beckern på torsdag 02. juni 2016, klokken 09:52
Tilgi meg om jeg husker feil men er ikke 120 Nm ca 12kg på en 1m lang latmannsarm? Altså ikke mer enn en gammeldags vaskebøtte fyllt til randen. Er det ikke G (gravitasjonen) som utgjør forskjellen?
Det er over 40 år siden jeg lærte om det i fysikken, men du har nok helt rett.
G=9,81, så 10 er greit for dette formålet. Men jeg ville nok heller investert i en momentnøkkel, for denne metoden med vannbøtte blir jo litt plundrete  ;D

Gaffel

Hva er hensikten med disse hullene/portene foran fremste koppholder?

Klykken

For å hekte på ekstra koppholdere. Eller evt annet utstyr som måtte passe. :)
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

rth

Sitter her og lurer på om bilen skal oppgraderes eller om en skal beholde den "gamle". I den forbindelse er jo nettet ett hjelpemiddel.  ....  Så lenge en ikke skal ha en BMW i3.

Er det mulig?? Hvor er brosjyrer for ny modell? Hvor er oppdaterte prislister med valgmuligheter? Hvor er "Bygg din bil"? Prøver bmw.com, BMW i3 og Interior. Her har jeg ett roterende symbol som aldri går videre. Når jeg kontakter en forhandler så "Nei, de nettsidene er ikke helt i orden enda". Det tyder på at det ikke bare er jeg som er dårlig til å orientere meg på nette.

Er det noen som har linker hvor en kan finne relevant info.  Hvilke farger finnes på nye modeller, hvilke interiører finnes på nye modeller, hvilke tilleggsopsjoner finnes med hvilke forutsetninger og til hvilken pris. På ny 94Ah modell.


ApeX

#1709
Visualizeren er vel det nærmeste man kommer å "bygge" bil. Her kan du se hvordan bilen ser ut i 360 grader med ulike farger, felger og interiør (dog ikke oppdatert med Protonic Blue, og Solar Orange er ikke lenger tilgjengelig mener jeg å ha lest).

http://www.bmw.no/no/all-models/bmw-i/i3/2013/visualizer.html

Ellers så føler jeg at jeg egentlig fikk den informasjonen jeg trengte her:

http://www.bmw.no/no/topics/offers-and-services/Salgskampanjer/bmwi_94Ah_campaigns.html
NIO ES8 Signature  |01.2023
Tesla Model 3 LR     |06.2019
Tesla Model X 100D |04.2018 - 03.2019
Tesla Model S 75D   |06.2017 - 04.2018
BMW i3 94 ah FC     |09.2016 - 06.2017

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA