Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Ting jeg lurer på.

Startet av Coachen, søndag 09. mars 2014, klokken 21:25

« forrige - neste »

Anterialis

Sitat fra: Sandpusher på torsdag 06. august 2015, klokken 17:29
Sitat fra: el-rotta på torsdag 06. august 2015, klokken 17:14
Takk for oppklaringen :) Det var jo faktisk ikke en veldig dum ting å ha, hehe.
En annen ting du har: Dersom du kjører under 30 km/t og blinker til høyre, vil høyre sidespeil vippe litt utover og gi deg bedre oversikt for syklister etc. (Tror iallefall det er slik det virker, legger ikke merke til det lenger) Ganske subtilt, men nyttig! :)

Dette er interessant, jeg har ikke klart å finne dette på min bil :/ Jeg har speilvipp på reversen og el. innvipp. Hvilken posisjon på bryter stå i for at dette skal fungere? Jeg har naturligvis forsøkt begge posisjoner uten hell.. Men når jeg tenker meg om så stod jeg kanskje stille når jeg forsøkte dette sist gang, skal forsøke på nytt mens bilen er i fart...
BMW E92 (´13-´14)
Alfa Romo Giulietta (´14-´15)
BMW i3 (´15-´16)
BMW 330e (´16-´20)
BMW X5 45e (´20-´22)
iX 40 (´22- p.t.)

Ingeniøren

Hei

Ny her inne og I3 i bestilling for levering i oktober - ventetiden er nesten ikke til å holde ut  :)

Uansett: Ser at det ikke følger med jekk. Har garasjejekk, men lurer på om den går under, mao hvor stor er bakkeklaringen under jekk punktet ?

Ellers er jeg ikke helt kjent med BMW's system her. Forstår det er en plastbrikke med en firkant der og at man skal plassere en adapter på toppen av jekkearmen. Litt usikker på mål etc - noen som har et bilde av hvordan det ser ut på i3. Masse bilder av BMW fosilbiler med jekkpunkt i plast, men finner ingen av i3 ?
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Ferry

Tror du finner det meste om jekking i denne tråden: http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,20602.15.html
Det er ganske god plass under bilen. Hvis jekken er for høy så kjører du opp på noen plankebiter e.l. Google "jack pad bmw i3" så ser du hvordan den ser ut.

Trond.m

Jeg har akkurat hentet en ny i3 og forsøker å finne ut hva jeg kan gjøre via app og connected-drive.no.  Det er ikke mye funksjonalitet jeg trenger, men å kunne starte og stoppe ladingen er en basisfunksjonalitet for en elbil. Merkelig nok klarer jeg ikke å finne ut hvordan det kan gjøres. Noen tips ?

Klykken

Ladingen starter med en gang kabelen står i bilen. Stopper når bilen er fulladet, eller at kabel kobles fra.
Du kan velge at den kun skal lade innenfor et visst tidspunkt på dagen også - "gunstig lading" eller hva det kalles.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Trond.m

#1010
Søkte litt på nettet og ser at det er flere som savner muligheten til å styre ladingen via app. Renault, Nissan og VW har denne funksjonaliteten, og jeg tok det for gitt at et BMW var på samme nivå. Når det gjelder ladestyring både fra bilen og via app ligger BMW langt bak eks. VW e-up. Det forstår jeg ikke at BMW kan si seg fornøyd med. Riktignok koster det noen hundre i året (1. året gratis) for VW Car-net, men Connected Drive Services koster jo også 800 kr/år. Så langt ser jeg ikke noe nytteverdi i det.

Trond.m

Sitat fra: TM på lørdag 08. august 2015, klokken 19:47
Søkte litt på nettet og ser at det er flere som savner muligheten til å styre ladingen via app. Renault, Nissan og VW har denne funksjonaliteten, og jeg tok det for gitt at et BMW var på samme nivå. Når det gjelder ladestyring både fra bilen og via app ligger BMW langt bak eks. VW e-up. Det forstår jeg ikke at BMW kan si seg fornøyd med. Riktignok koster det noen hundre i året (1. året gratis) for VW Car-net, men Connected Drive Services koster jo også 800 kr/år. Så langt ser jeg ikke noe nytteverdi i det.
Leste følgende om om "iwatch" appen. Hvis den skal støtte start / stopp av lading, så er det vel grunn til å anta at det snart kommer en oppdatert app til iphone og android (og kanskje Windows phone)

"Apart from the features mentioned above, the 'i Remote' app also lets users know the battery charge status and approximate range, have an idea of how far the car can go shown on a map depending on the battery charge, start/stop the battery from charging, locate charging stations, check the efficiency figures achieved by the car and get vehicle diagnostics"




Ferry

Sitat fra: TM på lørdag 08. august 2015, klokken 17:02
Det er ikke mye funksjonalitet jeg trenger, men å kunne starte og stoppe ladingen er en basisfunksjonalitet for en elbil.

Hvorfor ønsker du å kunne gjøre dette fjernstyrt? Hva er ulempen med at lading fortsetter til den er ferdig? Jeg klarer ikke helt å se behovet. Men det trenger jo ikke å bety at behovet ikke er der for andre. Opplys meg!

02jan

Mener jeg har fått til å stoppe lading via appen, i forbindelse ved parkering for lengre periode. Dette gjorde jeg ved å endre på ladetidspunkt i appen for når strøm skal lastes inn, til feks 1 minutt i døgnet. Motsatt kan man starte ved å velge direkte lading.

  Normalt skulle det ikke være behov for å starte lading, for så avbryte manuelt. Men ved lengre fravær ønsker jeg ikke at bilen står toppladet, samtidig som jeg ønsker toppladet bil, når jeg først er tilbake og skal ut å kjøre.

Men skulle selvfølgelig ønsket det var en start/stopp knapp for direkte lading via appen.





Skoda Enyaq 80x, Gjøvikbanen og Scott Spark/DBS 800 Offroad

Trond.m

#1014
Sitat fra: 02jan på lørdag 08. august 2015, klokken 22:49
Mener jeg har fått til å stoppe lading via appen, i forbindelse ved parkering for lengre periode. Dette gjorde jeg ved å endre på ladetidspunkt i appen for når strøm skal lastes inn, til feks 1 minutt i døgnet. Motsatt kan man starte ved å velge direkte lading.

  Normalt skulle det ikke være behov for å starte lading, for så avbryte manuelt. Men ved lengre fravær ønsker jeg ikke at bilen står toppladet, samtidig som jeg ønsker toppladet bil, når jeg først er tilbake og skal ut å kjøre.

Men skulle selvfølgelig ønsket det var en start/stopp knapp for direkte lading via appen.
Akkurat, og det synes tydeligvis andre leverandører av elbiler også.
En annen grunn til at det ikke alltid er ønskelig å lade opp bilen fullt er hvis man daglig parkerer på jobb hvor man lader. Da kan det være aktuelt å stoppe ladingen slik at man har tilstrekkelig strøm til å kjøre til jobben og så fullade den der. Det ville også vært en fordel om man kunne sette max SOC. For de fleste vil dette være 100 %, man alle har jo ikke samme behov. Og med en Start - Stopp knapp i appen kunne man overstyrt dette. Nå er jo ikke tyskerne kjent for å utvikle brukervennlig programvare, men VW har etter mitt syn laget en bedre løsning for ladestyring via app. Jeg synes dette er viktigere enn å kunne "tute" via app  ;)

Takk for godt tips. Det ser ut til at ved å sjonglere litt med parametre for strømprogram og avgangstider samt å veksle mellom utsatt / direkte lading kan få til noe av det en enkel start - stopp knapp kunne klare  :)







Trond.m

Sitat fra: 02jan på lørdag 08. august 2015, klokken 22:49
Mener jeg har fått til å stoppe lading via appen, i forbindelse ved parkering for lengre periode. Dette gjorde jeg ved å endre på ladetidspunkt i appen for når strøm skal lastes inn, til feks 1 minutt i døgnet. Motsatt kan man starte ved å velge direkte lading
Det står i appen følgende om "Lading til lav pris".
"Hvis vinduet ikke skulle være stort nok, så lades bilen så langt som mulig innenfor et av de tidsperiodene du har prioritert. Hvis vinduet ikke skulle være stort nok, fullføres ladingen utenfor dette tidsrommet"

Det skulle vel bety at forslaget om å sette 1 minutt intervall for å unngå å lade opp bilen når kabelen er koblet til, ikke vil virke ? Eller gjelder dette bare når det er fastsatt avgangstid ? Man kan vel heller ikke sette avgangstid mer enn en uke fram i tid ?.


Truls Martin

Sitat fra: Ingeniøren på fredag 07. august 2015, klokken 19:51
Hei

Ny her inne og I3 i bestilling for levering i oktober - ventetiden er nesten ikke til å holde ut  :)

Uansett: Ser at det ikke følger med jekk. Har garasjejekk, men lurer på om den går under, mao hvor stor er bakkeklaringen under jekk punktet ?

Ellers er jeg ikke helt kjent med BMW's system her. Forstår det er en plastbrikke med en firkant der og at man skal plassere en adapter på toppen av jekkearmen. Litt usikker på mål etc - noen som har et bilde av hvordan det ser ut på i3. Masse bilder av BMW fosilbiler med jekkpunkt i plast, men finner ingen av i3 ?

I3 har bedre bakkeklaring enn de fleste vanlige biler, så garasjejekk er ikke noe problem..
Jekkepunktene er nøyaktig de samme som BMW har hatt på alle sine biler siden 90-tallet.. Jeg har hatt mange av dem, og har alltid brukt garasjejekk. Gjør ikke mer ut av det enn at jeg legger en liten plankebit mellom jekk og jekkepunktet For å ikke deformere plastknotten i hjørnene.. Forøvrig går det helt fint å jekke rett på også..
2014 - BMW i3 Solar Orange Lodge
2015 - BMW X4 2,0d M-tech
Snart 2016 - BMW X5 40e

Trond.m

Da jeg fikk levert min i3 merket jeg at dekkene hadde trykk på hhv. 3,0 og 3,2 bar. Vi kjører jo aldri mer enn 2 i bilen, så jeg reduserte trykket til 2,3 foran og 2,8 bak. Synes komforten ble mye bedre, og snittforbruket på mine første turer er likevel bare 1,2 kwh/mil. Hvilke erfaringer har andre med trykk i 19" hjul. Bruker dere stort sett avbefalt trykk 2,3 / 2,8 ?

Ferry

Jeg har 3,0 rundt det hele nå. I vinter prøvde jeg en del med 3,5 for å tyne rekkevidde. Har inntrykk av at det har en del å si, men har ikke gjort noen grundige tester. Komforten er helt klart bedre med litt mer normalt trykk. Med 3,5 bar blir den slitsomt stiv og direkte på styringa. Jeg ser fram til flere ladestasjoner så jeg kan kjøre med normalt trykk i dekka, normal hastighet og normal bekledning. Har kjørt noen 15-mils turer i 15 kalde uten fyring, og det er ikke noe særlig. Det går greit med nok klær, men må nok sies å være for spesielt interesserte.

Trond.m

Jeg forstår ikke poenget med å velge max eller redusert ladefart for AC kabel.
Er det ikke bare å sette den på max. Hvis man kobler den til et 16A type 2 ladepunkt, så vil den vel ladestasjonen kun levere max som er 16A.

Når jeg leser elbil-Wiki, så får jeg inntrykk at bilen kun trekker 10 A fra en 16A type 2 ladestasjon hvis jeg velger "redusert" ladefart for AC ladekabel.

Kan jeg bare forvente 2,7 kW tilført batteriet fra en 16A ladestasjon selv om instillingen i bilen for AC ladekabel er "MAX"  ?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA