Bytte fra Vinter til Sommerdekk

Startet av Msakaria, mandag 06. april 2015, klokken 10:01

« forrige - neste »

Klykken

Jeg har biltemajekk til 300kr, med fire hjul. Den er forøvrig rød. Hydraulisk også. La en litt lengre trekloss mellom bil og jekk, jeg. Null stress. :)
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
TMY LR 2025 Juniper
Helelektrisk bilpark <3

LMOR

Sitat fra: Klykken på mandag 06. april 2015, klokken 22:17
Jeg har biltemajekk til 300kr, med fire hjul. Den er forøvrig rød. Hydraulisk også. La en litt lengre trekloss mellom bil og jekk, jeg. Null stress. :)
Det går fint. Brukte det før. Ikke noe problem med i3, men det går ikke med en F10. De til 300.- er ikke lave nok, og det blir enda værre når noe skal ligge mellom. Den er også mindre stabil på grus.
Finnes mange løsninger, men dette er tross alt småpenger. Du får de litt større på tilbud et sted stort sett hele tiden.
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

Ferry

Sitat fra: LMOR på mandag 06. april 2015, klokken 22:24
De til 300.- er ikke lave nok, og det blir enda værre når noe skal ligge mellom.

Kjør hjula oppå en plankebit eller to, da blir det plass. Eller parker over ei lita grop. Bare pass på at underlaget er noenlunde rett der hjula står. Sikre med noen klosser om nødvendig.

Disse jekkepunktene er i prinsippet noen små firkantrør som stikker ned under bilen. Er det enden på firkantrøret som skal ta belastningen? Slik at en flat kloss gjør samme nytte som en spesialpad? Eller er det toppen på klossen på spesialpad-en som skal gå mot noe inne i firkantrøret? Muligens et dumt spørsmål, men det er bedre å spørre dumt enn å ødelegge bilen ;)

Jalla

Sitat fra: Ferry på tirsdag 07. april 2015, klokken 17:03
Sitat fra: LMOR på mandag 06. april 2015, klokken 22:24
De til 300.- er ikke lave nok, og det blir enda værre når noe skal ligge mellom.

Kjør hjula oppå en plankebit eller to, da blir det plass. Eller parker over ei lita grop. Bare pass på at underlaget er noenlunde rett der hjula står. Sikre med noen klosser om nødvendig.

Disse jekkepunktene er i prinsippet noen små firkantrør som stikker ned under bilen. Er det enden på firkantrøret som skal ta belastningen? Slik at en flat kloss gjør samme nytte som en spesialpad? Eller er det toppen på klossen på spesialpad-en som skal gå mot noe inne i firkantrøret? Muligens et dumt spørsmål, men det er bedre å spørre dumt enn å ødelegge bilen ;)

Det du kaller firkantrør er av plast på min bil(ikke i3) så det er bare en føring. Lasten skal treffe i bunnen ved hjelp av pad'en.

Anterialis

Det var dette jeg også trodde, at man ikke belaster denne firkantete "klossen", men at dette kun er en føring og at belastningen mellom jekk og bil faktisk skjer direkte på karosseriet.

Denne padden man får kjøpt, er den høy/dyp nok til å treffe bilkarosseriet slik at ingen vekt legges på den firkantete klossen?
BMW E92 (´13-´14)
Alfa Romo Giulietta (´14-´15)
BMW i3 (´15-´16)
BMW 330e (´16-´20)
BMW X5 45e (´20-´22)
iX 40 (´22- p.t.)

Ferry

Etter litt googling ser det ut til at Jalla og Anterialis har rett. Firkantrøret er kun en føring. Neste spørsmål er hvor får jeg tak i en egnet kloss? Fant ingen hos Torshov Bilrekvisita. Så vidt jeg kan skjønne brukes denne løsningen på mange BMW og Mercedes, så utstyret burde være lett tilgjengelig.
Søkte litt på bimmers.no og fant dette: http://bimmers.no/topic/722015-jack-adapter-hva-brukes/
Ebay har litt utvalg... http://www.ebay.com/sch/i.html?_trksid=m570.l1313&_nkw=bmw+jack+pad&_sacat=0&_from=R40

Ser dog ut til at de fleste jekker rett på festet uten problemer. Jeg får se hva jeg finner.

Jalla

SitatSer dog ut til at de fleste jekker rett på festet uten problemer. Jeg får se hva jeg finner.

Som jeg sa tidligere i tråden så kjøpte jeg en jack-pad som var tykk nok hos Biltema, og så skar jeg til denne slik at jeg trykker den på plass i føringen på bilen. Så bruker jeg en vanlig 2t garasjejekk på denne.

http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Verktoy-og-verkstedutstyr/Lofteverktoy/Jack-Pad-158200/

LMOR

Og jeg har lagt ut en link på forrige side til en som garantert fungerer, der det også er bilde av hva som kan skje hvis en ikke bruker en Pad.
Men sannsynligheten for å ødelegge plasten på i3, er nok pga vekten, betydelig mindre enn på en X5.
Gummi går sikkert fint, men jeg stoler mest på at metall ikke deformeres nesten uansett trykk og retning.
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

Aberg88

Jeg bruker en garasje jekk og jekker rett på klossen både på min I3 og min F11. Dette har aldri vært noe problem og klossen er såpass hard at den gir ikke etter.
BMW i3 I03 09.2014
BMW 520DAT F11 02.2012

Ferry

Jeg fant en bit aluminium på 30x30x50 La den oppi skåla på en garasjejekk, og det funka fint. Neste spørsmål er hva som er korrekt moment på hjulboltene? Jeg fant ikke noe godt svar hos onkel Google i farta, så jeg gikk for 110 Nm. Jeg er muligens litt vel mye nøye-Petter som bruker momentnøkkel, men siden den henger der på veggen så kan jeg like godt gjøre ting riktig. Jeg bruker vekt når jeg veier, tommestokk når jeg måler lengde, så hvorfor ikke momentnøkkel når jeg drar til hjulbolter? Ble litt irritert når jeg løsna ett av hjulene. Måtte reparere et dekk i vinter, og boltene på det hjulet satt minst dobbelt så hardt som resten. Fagfolk my ass!
Med en midlertidig (?) økt interesse for jekker, jekkepunkter, jekkepadder og tiltrekkingsmomenter tok jeg en titt under fossilbilen. Der har f**n meg noen jekka feil og deformert kanalene. Bortsett fra meg selv er det kun Mekonomen  og den lokale vask-og-dekkskift-jallasjappa som har jekka bilen. Jeg vet verken hvem eller når. Fagfolk my ass! #2
Etter timelange studier på nettsider, Youtube og fysiske butikker har jeg gått til innkjøp av en elektrisk saksejekk som går på 12V sigarettenneruttak. Her gjøres ingenting manuelt som ikke kan gjøres vha. elmotor..  :P "Fagfolk" stoler jeg f**n ikke på et øyeblikk.

Dukker opp mange spørsmål ved et dekkskift. Ettersom jeg gikk for standardhjul sommer og vinter har jeg ikke  engang tatt sommerhjulene ut av posene før jeg skulle bytte. Jeg trodde det skulle være ulik dimensjon foran og bak? Men igjen fortalte onkel Google at det kun gjelder de oppgraderte felgene. Standardfelgene har samme dimensjon på alle fire, 155/70 R19. I tilfelle noen andre lurer på det samme.

bromm

Sitat fra: Ferry på mandag 13. april 2015, klokken 21:52
Neste spørsmål er hva som er korrekt moment på hjulboltene? Jeg fant ikke noe godt svar hos onkel Google i farta, så jeg gikk for 110 Nm.
De fleste BMW med samme type hjulbolt (som f.eks 1-serien) er anbefalt til 120 Nm (88 ft lbs). Jeg spurte verkstedet på Sulland Trondheim om det var det samme på i3, og da sa de at de hadde fått anbefalinger om å trekke 10 Nm ekstra pga. større hjuldiameter. Altså 130 Nm
(alt mellom 120 og 140 vil nok være "innenfor")

EinarV

Sitat fra: bromm på tirsdag 14. april 2015, klokken 10:39
Sitat fra: Ferry på mandag 13. april 2015, klokken 21:52
Neste spørsmål er hva som er korrekt moment på hjulboltene? Jeg fant ikke noe godt svar hos onkel Google i farta, så jeg gikk for 110 Nm.
De fleste BMW med samme type hjulbolt (som f.eks 1-serien) er anbefalt til 120 Nm (88 ft lbs). Jeg spurte verkstedet på Sulland Trondheim om det var det samme på i3, og da sa de at de hadde fått anbefalinger om å trekke 10 Nm ekstra pga. større hjuldiameter. Altså 130 Nm
(alt mellom 120 og 140 vil nok være "innenfor")

Jeg dro 140Nm, det var noen som skrev på det store internettet at det var det som stod i service manualen på i3, men jeg har ingen håndfaste bevis.
Tidligere styremedlem
Hordaland Elbilforening

Tidligere Styreleder
Rogaland Elbilforening

2017 BMW i3 94Ah
2014 BMW i3 60Ah - solgt

Msakaria

Måtte bruke 160Nm for å løsne Vinterdekka, så jeg skrudde Sommerdekka til med samme moment.
Det er nok i hardeste laget, for de pleier å sette seg litt, så ved neste dekkbytte går jeg for 140Nm

pberg

BMW i4 M50
BMW i3
BMW M3 3.0

Rapid

Jeg trekker med 120Nm som på alle andre BMW med disse boltene. Hjulene har så langt ikke ramla av....Forøvrig så er det ikke nødvendig å kjøpe diverse pads etc. for å jekke opp bilen. Jeg har en garasjejekk type stor orange biltema. For å få kreftene opp i bilen på riktig måte har jeg laget en liten trekloss (Mahogny  8) ) som passer rett opp i jekkfestet. Jekken løfter mot denne klossen. Alle med sag/kniv eller annet skjæreredskap og tilgang til litt hardt tre som eik, teak, mahogny, eller en del av plommetreet i hagen lager en slik kloss på minutter.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA