Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Traction control system for i3s

Startet av Trond.m, fredag 12. januar 2018, klokken 19:59

« forrige - neste »

DieselVegard

Hvordan kommer man seg inn i servicemenyen for å få slått av antispinn? Blir litt rastløs her nå, nå som det er vinterføre.  :D
20 Polestar 2 31000km
18 i3s 79000km
14 i3 118400km,

chargedup


https://www.youtube.com/watch?v=vx90MrdLLSM
Hvordan komme seg inn i servicemenyen er veldig enkelt forklart i denne videoen.
EQE 43AMG
Solgt: i3 (60Ah)-I-pace S-EQC-Model 3 LR-Ampera-Model Y-I-pace FE

DieselVegard

DER er grunnen til å ikke kjøpe Leaf eller Golf  8) :police:
20 Polestar 2 31000km
18 i3s 79000km
14 i3 118400km,

Agmuns

Hadde så sykt mye gøy med i3 i helgen på grunn av roller mode.

Praise the RWD!

Touring


Fanafjord

Seriøst? Må man inn i en servicemeny for å slå av antispinn og traction controll? Jeg har en bratt bakke og klarer vanligvis å kjøre opp i vinterstid med min iOn (bakhjulsdrift) når jeg slår av traction controll. Skulle trodd at BMW har mer, ikke mindre manuelle muligheter enn en japansk bil.

Egil Fonn

#21
Fanafjord. Traction control er tilgjengelig i vanlig meny. Du kan legge traction off til en hurtigknapp 1-8. Det tillater mer hjulspinn og er oftest det som skal til for å komme seg avgårde i vanskelige forhold. Skal du leke med bilen og deaktivere alt av traction kontroll og antiskrens må det gjøres i den skulte service menyen (roller mode)
BMW IX 40 fra sept.2022
Mercedes EQC fra 31.03.20
Jaguar I-Pace HSE 2019 ( Solgt 24.04.20)
BMW i3 94ah Rex 2017 (solgt 31.07.20)
BMW i3 94ah 2017 fra 02.02.17(solgt 31.05.19)
Tesla P85+ 2014(solgt 24.10.16)
Mercedes B Electric Art 2015 (solgt 01.2018)

Fanafjord

OK. Da forstår jeg. Får min i3 neste uke og gleder meg. Begynte å bli bekymret. Liker å kunne styre ting manuelt og skru av automatikken. Ikke hele tiden men når man vil.

Orbit

#23
@Fanafjord: Du kan ta det helt med ro  :) Dersom du ikke skal prøve på "Scandinavian flick" tilsvarende video lenger opp på tråden, er ikke servicemenyen noe du trenger.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Touring

Prøvde det i dag. Komme inn og ut fra nedbrøyta gateparkering null problem  nå!

PionerThink

Har til og med lært kona at "Traction off" ligger på hurtigmenyen under knapp nr.5 ;D
Nå kommer hun seg opp den bratte oppkjørselen og ut av knipa på egen hånd :)
Model Y LR Midn. Silver Met/Hvitt Interiør
Grå BMW i3 I01 2014-modell passert 100'km i daglig bruk i Kristiansand
Hvit i-Miev 2012, solgt
Grå Think 2001, USA-utgave, solgt.
BMW 120i Cab solskinnsbil
BMW X3 henger- og langtursbil, solgt.

Orbit

Det er også lurt å tipse om at en bør være forsiktig med bruke dette for å komme seg inn i en snøhaug av en parkeringsplass eller annet trøblete terreng, for da har en ingenting i bankhånd dersom det skulle knipe på å komme seg ut igjen. Trumfkortet er allerede spilt ut......
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

02jan

Når snøen går over til slaps , er jeg avhengig av denne «traction» funksjonen på. Her har jeg min inn/utkjøring fra i går.

Mange FWD biler har satt seg fast her gjennom årene, RWD med diffsperre har aldri vært noe problem. I3 på dette føre fungerer omdrent som 2wd med diffsperre.
Skoda Enyaq 80x, Gjøvikbanen og Scott Spark/DBS 800 Offroad

Ferry

Har kjørt litt ny i3 nå, ikke i3s, men uansett nytt traction control system. Det er ganske stor forskjell til det gamle, en betydelig forbedring. "50 ganger raskere" beskriver egentlig ingen ting, det må prøves. Der det gamle systemet nærmest hopper ut av gir når grepet svinner, så er det nye systemet mye mykere. Det reduserer pådraget nærmest umerkbart. Det merkes spesielt godt ved igangkjøring oppover på glatt føre. Det tar seg opp jevnt og pent, der det gamle systemet går mer etter gi-opp-og-prøv-igjen-metoden.
Den gamle bilen kunne få en liten sladd før systemet tok over. På den nye er det ikke tendenser til sladd, det går på skinner.
Det beste er vel egentlig regenerering nedover på glatta. Den gamle bilen "hoppet ut av gir" og rullet på fart hvis det først slapp. Den nye henger jevnt og fint hele tida. Slipper disse overraskelsene der det kjennes ut som bilen skyter fart.
Jeg har flunk nye Nokian H. R2 på begge bilene, så sammenligningen er så god som den kan få blitt.

Trond.m

#29
Det skal være forbedringer på tracking systemet til i3 facelift, men pressemeldingen fra januar 2018 beskriver et nytt system på i3s og framtidig bmw modeller. Så det er nok forskjellig på i3 og i3S. Uansett er det vanskelig å forholde seg til «50 ganger raskere»  ;).

https://www.press.bmwgroup.com/global/article/detail/T0277603EN/new-bmw-i3s-traction-control-system-for-all-future-bmw-and-mini-models

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA