Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Ting jeg lurer på.

Startet av Coachen, søndag 09. mars 2014, klokken 21:25

« forrige - neste »

moonbuggy

Sitat fra: SveinJ på torsdag 24. desember 2020, klokken 09:50
Sitat fra: moonbuggy på onsdag 23. desember 2020, klokken 23:50
Sitat fra: SveinJ på onsdag 23. desember 2020, klokken 23:14
Via Connect appen setter jeg forvarming minst 30 minutter før avreise, da er batteritemp 11grader ved avreise!
Vi testet dette for en tid tilbake på 60ah utgaven. Noen finner sikkert tråden igjen. Det avhang av hvor mye strøm man hadde på nettilgangen, og batteriets status. Ble ikke batteriet oppladet til avreisetidspunktet, prioritertes opplading og varmetrådene ikke aktivert.
Jeg har ikke testet på nyere utgaver, men skal gjøre det på min 120ah i nærmeste fremtid.
I løpet av 30 minutter får man neppe mer enn 3 kanskje 4 grader oppvarming av batteriet. Så 11 grader avhenger nok av hva utgangspunktet var. (Litt oppvarming får man gjennom oppladingen av batteriet også)

Jeg plugger alltid inn ladekabel når jeg kommer hjem om ettermiddagen og lader med 11kW fra BMW Wallbox. Nå for tiden er det 0 grader i garasjen og det regner jeg med at batteriet også er, 12 timer etter ferdiglading. Jeg ser på el-forbruksgrafen på en app at forbruket øker med 1kW ca. 30 minutter før avreise. Når jeg sjekker batteritemp ved avreise er den mellom 10 og 11 grader.
Interessant.
Hvilke utgave har du, 120ah? Og du har ikke satt avreise før du klimatiserer 30 min før?
Har du mulighet å sjekke batteritemperatur før du klimatiserer 30 min før?

hemi

vi bør nevne her at 11KW lading i seg selv vil generere endel varme i batteriet.

samsung sdi som sitter i i3 har også vist seg å tåle SOC target bmw har satt ekstremt bra, kontra andre produsenter, se på e-tron biten av forumet her har folk 15%+ på 1 år... i faktisk rekkevidde tap (ikke tap av buffer)

moonbuggy

Sitat fra: hemi på torsdag 24. desember 2020, klokken 11:21
vi bør nevne her at 11KW lading i seg selv vil generere endel varme i batteriet.

samsung sdi som sitter i i3 har også vist seg å tåle SOC target bmw har satt ekstremt bra, kontra andre produsenter, se på e-tron biten av forumet her har folk 15%+ på 1 år... i faktisk rekkevidde tap (ikke tap av buffer)
1. Jo, men det blir vel neppe relevant i eksempelet til SveinJ?
Han er jo fulladet 12 timer før han klimatiserer, så selv om klimatiseringen av selve bilen trekker litt på HW batteriet, så bidrar det antagelig minimalt til oppvarming av batteriet...
2. Greit nok at batteriet tåler 100% som i realiteten hos meg er 92.6% (utlest via obd plugg), men jeg ønsker mer styring selv. F.eks. å bare optimalisere batteriet til avreise. Det kan man ikke. Plugger man inn lader man og er batteriet ikke fulladet før avreise, ingen strøm til varmeelement i batteriet...

moonbuggy

#3408
Her er en studie hvor man ser på lading av ev, hvor også bmw i3 inngår.
https://publikationen.bibliothek.kit.edu/1000083119/13974324
Her definerer man 3 ladeprofiler, AFAP (as fast as possible), ALAP (as late as possible), OPT (optimal).
BMW i3 representerer vel den første? Plugg så snart du kan, og lad opp til 100%.
Denne studien fant at (side 80 og utover) at AFAP lading skapte størst tap i batteriet. ALAP var klart bedre, bare litt dårligere en optimalt. Så kanksje BMWs strategi ikke er den beste, spesielt nå med større batteri?
I tillegg sier studien klart at lading til langt under max er gunstig på batteriets varighet. (side 95-105)
Man ser vel ganske tydelig degradering på 60AH batteriene nå...

Klykken

Vi har ikke tilgang til din personlige disk hjemme. 😄 God hjul!
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Orbit

Det er nok denne rapporten fra Karlsruhe det siktes til.

Og god (h)jul!
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55


Klykken

BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Holland

Tusen takk for svar. Har opplevd det samme flere ganger, og siden som finnes på Eksperten.com er ikke lenger en side om BMW og bil. - Så nå får jeg lese mere her fremover  :) God jul!

Tokil .

Hei.
Får opp feilmeldingen "kan ikke lade" uten at jeg engang har prøvd å få den til å lade.
Konsekvensen av det er at bilen ikke vil starte selv med noe over halvt batteri igjen. Dvs. Får ikke satt den i "gir" med girspaken, den starter opp og står i park. Dermed ikke mulig å kjøre den.

Først trodde jeg at det var noe tull med ladeluken etter snøfall. Men søkte meg fram og fkk åpnet den manuelt ved å nappe i stropp ved bakdør. Men det var tydeligvis ikke problemet, da ladeporten ikke ville gripe fast i ladekabelen min uansett. Andre tips jeg kan prøve?

Nå er det blitt januar og da er det poppet opp påminnelse på kjøretøysjekk og bremsevæske, det skal vel ikke ha noe å si men nevner det allikevel.

Kontakter uansett lokal forhandler så fort det lar seg gjøre, men kanskje det er noe jeg kan prøve selv først?

Har forøvrig også fått mail på at min bils serienummer har dette problemet nå, skjer det noe videre med dette? Eller fungerer den bare som en varsling til meg? Har noe forskjellig greier i connected drive.

På forhånd takk for svar på mitt noe rotete innlegg🤔😊

Orbit

Dersom brevet angår tilbakekallingen pga defekt ladeelektronikk er problemene du har nå mest sannsynlig på grunn av det samme.

Så bilen må nok på verksted for å bli kjørbar (men det er gratis å utbedre tilbakekallingen). Det er litt dårlig med tilgjengelige reservedeler for tiden. Dersom det tar tid, bør du be om gratis lånebil fra BMW siden din ikke er kjørbar.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

1317142119

Sitat fra: moonbuggy på torsdag 24. desember 2020, klokken 12:21
Man ser vel ganske tydelig degradering på 60AH batteriene nå...
Hvor ser man det? Ikke i den trådene hvor brukerne selv rapporterer om max soc i hvert fall.

Klykken

Merker ikke mye på vår heller.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

moonbuggy

Sitat fra: 1317142119 på søndag 03. januar 2021, klokken 09:26
Sitat fra: moonbuggy på torsdag 24. desember 2020, klokken 12:21
Man ser vel ganske tydelig degradering på 60AH batteriene nå...
Hvor ser man det? Ikke i den trådene hvor brukerne selv rapporterer om max soc i hvert fall.
Da må det nok være andre tråder enn de jeg leser?
Jeg ser mange som rapporterer max på 15 og 16 tallet. Egentlig ikke så dårlig med tanke på garantien...

mariusse

Noen som har funnet bruk for clipsen på vedlagt bilde? Prøvde å trøkke inn solbriller, men det funka dårlig.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA