Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Hurtigladestasjoner for i3

Startet av Tinhlevan, tirsdag 18. februar 2014, klokken 07:50

« forrige - neste »

østfolding

Sitat fra: Truls Martin på onsdag 14. mai 2014, klokken 00:26
Sitat fra: chaglen på onsdag 14. mai 2014, klokken 00:01
Sitat fra: Truls Martin på mandag 12. mai 2014, klokken 23:20
Da har jeg endelig fått bilen! Vurderer om jeg skal prøve meg på en handletur i Sverige i morgen. Noen som har noen erfaring med distansen Oslo - Svinesund og hurtigladere den veien? Ser det er lademuligheter i p huset på Nordby, men det er bare 16a.

Hei Truls. Oslo - Svinesund (Nordby-senteret) er ikke noe problem. Jeg kjører dit relativt ofte og hurtiglader i Fredrikstad. Lader også på Nordbysenteret mens jeg handler. Gir noen ekstra mil. Fungerer utmerket.

Kjører du motorvei, eller indre veier? Blir det ikke omvei gjennom Fredrikstad? Regner med det da holder å lade 1 gang på vei hjemover igjen?


Var forøvrig ute en liten tur i kveld og testet hurtigladeren ved marche Vestby nord (ishavsveien)
Fikk ikke det til å fungere. Fikk lest av kortet og startet lading. Den hentet opp info fra bilen så jeg så ladestatus på skjermen på laderen, men begynte ikke å lade. Etter en liten stund gikk den tilbake til startskjermen. Forsøkte flere ganger. Når jeg satte med i bilen igjen hadde jeg en feilmelding på iDrive om at hurtiglading ikke mulig. Kontakt service.
Kan det være bilen, eller lader som lager krøll?

Jeg har heller ikke fått Ishavsveiens lader i Vestby til å fungere. Har testet den 3 ganger, riktig nok for noen uker siden nå. Men Type 2 32A-laderen ("Tesla-laderen") fungerer derimot.

ali_ben

Jeg prøvde på Furuset igjen i dag. Fungerte enda dårligere. Lading startet, men kom aldri lenger enn til 1Volt 0Ampere. Jeg klarte ikke å avslutte lading på normal måte. Måtte ringe kundeservice. Tok bilde som jeg har sendt over til Fortum - de skulle ta det videre med teknisk ansvarlig. Håper de klarer å fikse Combo-lading nå som det blir stadig flere biler med denne ladestandarden.

BMW i3 levert 2. mai 2014

i3_X5_116dA

Hmmm ... ser at det i allefall ikke er en ABB-stasjon(?) Hvis dette er en Transnova-stasjon, burde kundeoppfølgingen vert umiddelbar. (Vet du om det er en Transnova-sak?)  :o
Vi har i allefal da en bitte liten sammenligning fundament mellom en ABB Transnova stasjon i Rosendal og denne ...  som ikke lader i det hele tatt, tydligvis.

Hadde vert flott om i3'en din ble testet på en stasjon som virkelig virket for å utelukke at det er din i3 som ikke kommuniserer med stasjonen.

ali_ben

#108
Det er Fortum sin lader og det stod at den var etablert med støtte fra Transnova. Jeg skal teste med tilsvarende lader på McDonald's i Vestby i løpet av uka.

Jeg tok ikke noe bilde av selve stolpen, men fant et annet bilde på nettet der det er bilde av en identisk en:

BMW i3 levert 2. mai 2014

LMOR

På skjermen står det "Standard ladning", så det ser ikke ut som stasjonen forstod at du ville hurtiglade?
Med Combo-pluggen i, er det ikke unaturlig at i3 kommuniserer at den vil ha 0A til lading på AC delen?
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

ali_ben

Sitat fra: LMOR på onsdag 14. mai 2014, klokken 21:54
På skjermen står det "Standard ladning", så det ser ikke ut som stasjonen forstod at du ville hurtiglade?
Med Combo-pluggen i, er det ikke unaturlig at i3 kommuniserer at den vil ha 0A til lading på AC delen?

Joda, men det funket sånn delvis i går. Da stod det også standard lading, men da fikk jeg hvertfall 400V/48A ut av den. Men jeg tror de kanskje har en issue med Combo hurtiglading på i3 i tillegg til e-up som det står at ikke virker.
BMW i3 levert 2. mai 2014

LMOR

På DC?

Vil ikke 400V/48A faktisk gi standard lading på AC, som i3 maks tar 1 x 230V/32A fra?
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

ali_ben

Sitat fra: LMOR på onsdag 14. mai 2014, klokken 22:26
På DC?

Vil ikke 400V/48A faktisk gi standard lading på AC, som i3 maks tar 1 x 230V/32A fra?

Det er dette jeg ikke skjønner helt. Fortum sjekket i sine systemer og fant ut følgende:

"Du har ladet 5 kWh på 16 min, dvs ca 20 kW effekt"

Batteriet i3'en gikk faktisk fra 30%-50% på det kvarteret også. Så det må ha kommet inn mer enn 230V/32A.
BMW i3 levert 2. mai 2014

TrondW

Sitat fra: i3_X3_X5_730 på onsdag 14. mai 2014, klokken 21:37
Hmmm ... ser at det i allefall ikke er en ABB-stasjon(?) Hvis dette er en Transnova-stasjon, burde kundeoppfølgingen vert umiddelbar. (Vet du om det er en Transnova-sak?)  :o
Vi har i allefal da en bitte liten sammenligning fundament mellom en ABB Transnova stasjon i Rosendal og denne ...  som ikke lader i det hele tatt, tydligvis.

Hadde vert flott om i3'en din ble testet på en stasjon som virkelig virket for å utelukke at det er din i3 som ikke kommuniserer med stasjonen.

Noen andre som har testet laderen på Furuset? Skal til Bjerke i morgen og hadde satset på å lade på denne....

Kjenner jeg blir litt irritert over at det er så usikkert om disse hurtigladerene virker...det setter jo store begrensninger på bruken av den nyinnkjøpte herligheten. Må vurdere fosilbilen i morgen :-(

En annen ting. Type 2 ladere med trefas 32 amp. kapasitet...får vi 32 amper lading ut av disse, vi som kun kan lade enfas?
i3 levert i uke 9 2014 (solgt og dypt savnet)
Model S85D mai 2015

Truls Martin

Sitat fra: ali_ben på onsdag 14. mai 2014, klokken 21:51
Det er Fortum sin lader og det stod at den var etablert med støtte fra Transnova. Jeg skal teste med tilsvarende lader på McDonald's i Vestby i løpet av uka.

Jeg tok ikke noe bilde av selve stolpen, men fant et annet bilde på nettet der det er bilde av en identisk en:


Jeg var i Töcksfors i dag. Der er det en lik fortumlader på mcDonalds.
Den fikk jeg ikke til å fungere i det hele tatt. Fikk bare opp charging not possible.

Måtte lade i phuset på kjøpesenteret.
2014 - BMW i3 Solar Orange Lodge
2015 - BMW X4 2,0d M-tech
Snart 2016 - BMW X5 40e

ali_ben

Sitat fra: TrondW på onsdag 14. mai 2014, klokken 23:04
Sitat fra: i3_X3_X5_730 på onsdag 14. mai 2014, klokken 21:37
Hmmm ... ser at det i allefall ikke er en ABB-stasjon(?) Hvis dette er en Transnova-stasjon, burde kundeoppfølgingen vert umiddelbar. (Vet du om det er en Transnova-sak?)  :o
Vi har i allefal da en bitte liten sammenligning fundament mellom en ABB Transnova stasjon i Rosendal og denne ...  som ikke lader i det hele tatt, tydligvis.

Hadde vert flott om i3'en din ble testet på en stasjon som virkelig virket for å utelukke at det er din i3 som ikke kommuniserer med stasjonen.

Noen andre som har testet laderen på Furuset? Skal til Bjerke i morgen og hadde satset på å lade på denne....

Kjenner jeg blir litt irritert over at det er så usikkert om disse hurtigladerene virker...det setter jo store begrensninger på bruken av den nyinnkjøpte herligheten. Må vurdere fosilbilen i morgen :-(

En annen ting. Type 2 ladere med trefas 32 amp. kapasitet...får vi 32 amper lading ut av disse, vi som kun kan lade enfas?

Jeg tror det er viktig nå at så mange av oss som mulig tester de ulike hurtigladerne rundt omkring. Det er ikke mange Combo-ladere enda, så det burde være en smal sak å få til. Jeg rekker det ikke i morgen (torsdag), men skal svippe innom Fortum/McDonald's laderen i Vestby fredag. Gir rapport når jeg har erfaring. Hurtiglading er en opsjon som vi har betalt 10k ekstra for, så det ligger jo i det en forventning om at det skal fungere da.
BMW i3 levert 2. mai 2014

TrondW

Sitat fra: ali_ben på onsdag 14. mai 2014, klokken 23:24
Sitat fra: TrondW på onsdag 14. mai 2014, klokken 23:04
Sitat fra: i3_X3_X5_730 på onsdag 14. mai 2014, klokken 21:37
Hmmm ... ser at det i allefall ikke er en ABB-stasjon(?) Hvis dette er en Transnova-stasjon, burde kundeoppfølgingen vert umiddelbar. (Vet du om det er en Transnova-sak?)  :o
Vi har i allefal da en bitte liten sammenligning fundament mellom en ABB Transnova stasjon i Rosendal og denne ...  som ikke lader i det hele tatt, tydligvis.

Hadde vert flott om i3'en din ble testet på en stasjon som virkelig virket for å utelukke at det er din i3 som ikke kommuniserer med stasjonen.

Noen andre som har testet laderen på Furuset? Skal til Bjerke i morgen og hadde satset på å lade på denne....

Kjenner jeg blir litt irritert over at det er så usikkert om disse hurtigladerene virker...det setter jo store begrensninger på bruken av den nyinnkjøpte herligheten. Må vurdere fosilbilen i morgen :-(

En annen ting. Type 2 ladere med trefas 32 amp. kapasitet...får vi 32 amper lading ut av disse, vi som kun kan lade enfas?

Jeg tror det er viktig nå at så mange av oss som mulig tester de ulike hurtigladerne rundt omkring. Det er ikke mange Combo-ladere enda, så det burde være en smal sak å få til. Jeg rekker det ikke i morgen (torsdag), men skal svippe innom Fortum/McDonald's laderen i Vestby fredag. Gir rapport når jeg har erfaring. Hurtiglading er en opsjon som vi har betalt 10k ekstra for, så det ligger jo i det en forventning om at det skal fungere da.

Etter det jeg har fått med meg så virker laderen Drammen og i Sandvika (når den er i drift) på i3. Ellers så er det vel ikke mye å skryte av. Får de som etablerer disse hurtigladerene så mye statsstøtte ved etableringen at det ikke er interessant å selge strøm på dem når de er montert? Man kan jo lure når det bare er i3 og eUp som er kundegrunnlag per dato og ingen av disse kan bruke stasjonene.....
i3 levert i uke 9 2014 (solgt og dypt savnet)
Model S85D mai 2015

jkirkebo

Sitat fra: TrondW på onsdag 14. mai 2014, klokken 23:04
En annen ting. Type 2 ladere med trefas 32 amp. kapasitet...får vi 32 amper lading ut av disse, vi som kun kan lade enfas?

Jepp :)
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Øyvind.h

#118
Sitat fra: ali_ben på onsdag 14. mai 2014, klokken 22:50
Sitat fra: LMOR på onsdag 14. mai 2014, klokken 22:26
På DC?

Vil ikke 400V/48A faktisk gi standard lading på AC, som i3 maks tar 1 x 230V/32A fra?

Det er dette jeg ikke skjønner helt. Fortum sjekket i sine systemer og fant ut følgende:

"Du har ladet 5 kWh på 16 min, dvs ca 20 kW effekt"

Batteriet i3'en gikk faktisk fra 30%-50% på det kvarteret også. Så det må ha kommet inn mer enn 230V/32A.

400V x 48A = 19.200W = 19,2kW. Å regne ut DC (og forsåvidt også AC) ladeeffekt er veldig enkelt om man har spenning og ampere.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Herwitz

Sitat fra: ali_ben på onsdag 14. mai 2014, klokken 21:30
Jeg prøvde på Furuset igjen i dag. Fungerte enda dårligere. Lading startet, men kom aldri lenger enn til 1Volt 0Ampere. Jeg klarte ikke å avslutte lading på normal måte. Måtte ringe kundeservice. Tok bilde som jeg har sendt over til Fortum - de skulle ta det videre med teknisk ansvarlig. Håper de klarer å fikse Combo-lading nå som det blir stadig flere biler med denne ladestandarden.

Jeg ladet der for noen uker siden og hadde akkurat samme opplevelsen. Den satte i gang med 1V og så ble det brutt gjentatte ganger. Raskt svar fra Fortum om at de skulle sjekke det, men da virker det som om de fremdeles sliter. Jeg fikk ikke inn noe strøm i det hele tatt.
MG ZS EV 2020
BMW i3 "Stuttjukken" kom med påskeharen 2014! Solgt 2021√
Elektrisk gressklipper
Elektrisk tannbørste

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA