Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Hurtigladestasjoner for i3

Startet av Tinhlevan, tirsdag 18. februar 2014, klokken 07:50

« forrige - neste »

bromm

#285
Sitat fra: moby666 på søndag 30. august 2015, klokken 21:58
Soul lader på 6.6 kW på ac. Når det gjelder CHAdeMO lading så er det bilen som bestemmer hvor mye strøm den kan motta. Så mot slutten så tar soul imot betydelig mer strøm enn i3. Soul kan dessuten lade på 100 kW CHAdeMO,  selv om dette er lite utbygd i Norge enn så lenge. Altså dobbelt så raskt som toppnivået til i3.
moby666, nå må du følge med. Man får ikke inn mer kWh pr. tidsenhet på et større batteri (24,3) med lavere effekt (6,6 kW) enn man får inn på et mindre batteri (18,8) med høyere effekt (7,13 kW). Det er fysisk umulig ! 24,3/6,6=3,68 timer (hvis effekten er kontinuerlig), og 18,8/7,13=2,63 timer.

Vel vel, men så mener altså du at Soul ikke har noen ned-ramping på slutten (og det kan så være, men da lader den neppe fysisk opp til 100%, for isåfall er batteriene fix ferdig kapputt i løpet av veldig kort tid). Som vist ovenfor så lader altså i3 med maks opp til 90% før den slakker ned, dvs. at den bruker (18,8*0,9)/7,13=2,36 timer +  72 minutter (som du kan se på bildene over). Det blir altså totalt 2,36 + 1,2 = 3,56 timer, og derfor så er altså i3'en 0,12 timer (vel 7 minutter) raskere enn Soul selv med ned-ramping. PS! Dette er rent matematisk, men det er altså fysisk umulig at det kan gå fortere enn dette for noen av bilene.

Tilbake til det med at Soul ikke har ned-ramping - hvis dette medfører riktighet, så har de evt. lagt så godt som all buffer "over" 100% utnyttbar SoC. I tillegg er bufferen mindre enn på i3 (24.3 er 90% av 27, mens 18,8 er 85% av 22), så da har dere evt. veeeeldig lite buffer (om noen i det hele tatt), under utnyttbar SoC. Og det siste er det absolutt verste som kan forekomme på batteri-management i Elbil, for hvis (eller rettere sagt når) dere når fysisk 0% så er pakkene "ad dundas" !!!

PS! Har du sjekket om naboen din har siste software på i3 ? Mellom September -14 og Mai-15 så har det ligget en begrensning på max AC-lading på i3, fordi strømnettet i USA er så jævla dårlig at det blåste KLE-uniten i i3 (KLE er dobbeltladeren som tillater opp til 32A AC-lading). Begrensningen var på ca. 20% av full, men i de siste SW-versjonene så er denne begrensningen hevet, slik at den igjen lader med rundt 7,1-7,2 kW.

PS2: i3 kan også lade med mer enn 50 kW på CCS, men laderne (i likhet med CHAdeMO) finnes ikke over 50 kW (iallefall enda).
SitatEuropean Type 2 seems much more capable with 200 A and 850 V, which in theory gives 170 kW
http://insideevs.com/what-are-the-power-limits-of-available-dc-quick-charging-standards/. BMW selv har ikke oppgitt noe annet enn at den følger den tyske DIN-standarden for CCS-Combo, og den skal iallefall klare oppimot 80 kW (400V/200A). Husk at motoren på i3 er 125kW, den regenererer med øyeblikksverdier på over 70 kW - OG (aller viktigst), den har væskekjøling av batteripakken ;)

LMOR

Det begynner å bli litt utenfor emne dette her, men et par ting til slutt?

Enig med bromm (bortsett fra litt røft språk igjen), men de fleste av oss lader 19.8+ kWh nå og ikke 18.8.

Ellers forslår jeg at moby666 diskuterer dette videre på Soul forumet. Noe har laget en ladeside til den også:
http://www.elbil.no/wiki/Kia_soul_ev
men det er ikke like grundig dokumenter som vår ser det ut til. Jeg merker meg spesielt 3 ting:
- Soul ser ut til å lade saktere på 16A og nedover.
- På f.eks. 11kWh er det nevnt 0-80, noe som tyder på nedtrapping.
- på 32A er det som bromm sier vanskelig å tro at den ikke trapper ned ved 90%, hvis det tar 4,5time fra 0-100.
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

Ferry

Sitat fra: bromm på mandag 31. august 2015, klokken 19:58
BMW selv har ikke oppgitt noe annet enn at den følger den tyske DIN-standarden for CCS-Combo, og den skal iallefall klare oppimot 80 kW (400V/200A).

Men det må være ved ganske lav SOC? Jeg har lagt merke til på laderne hos Kiwi at strømmen rampes opp til 125 A inntil spenninga når 396 V, deretter faller strømmen gradvis mens batteriet fylles. Jeg husker ikke SOC når strømmen faller, men det har vært ganske tidlig i prosessen.

jkirkebo

Sitat fra: Ferry på mandag 31. august 2015, klokken 22:37
Sitat fra: bromm på mandag 31. august 2015, klokken 19:58
BMW selv har ikke oppgitt noe annet enn at den følger den tyske DIN-standarden for CCS-Combo, og den skal iallefall klare oppimot 80 kW (400V/200A).

Men det må være ved ganske lav SOC? Jeg har lagt merke til på laderne hos Kiwi at strømmen rampes opp til 125 A inntil spenninga når 396 V, deretter faller strømmen gradvis mens batteriet fylles. Jeg husker ikke SOC når strømmen faller, men det har vært ganske tidlig i prosessen.

Har du fått 125A på DBT-laderne kos Kiwi? De makser ut på ca. 106A for min del (Tesla med CHAdeMO-adapter). På ABB-stasjonene har jeg derimot fått 119A.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Ferry

125 A kan jeg umulig ha fått, jeg husker nok feil. Trodde jeg hadde notert tallene eller tatt bilder, men finner ikke noe i loggen. Mener at det er i overkant av 40 kW på det meste, så 106 A kan nok stemme. Uansett, nedrampingen starter overraskende tidlig. I hvert fall på DBT hos Kiwi. ABB ser ut til å gi litt mer futt. 10 mil kjørelengde på ett kvarter har noen hevdet. Det tror jeg kan stemme på en god dag med gunstig temperatur og landeveiskjøring med ikke altfor høy hastighet. 40 kW i 1/4 time gir 10 kWh. Under gunstige forhold lar det seg gjøre å kjøre med forbruk på 10 kWh/100 km

bromm

DBT-laderne hos Kiwi/Fortum max'er ut på 110A for i3 - jeg var innom 5 slike ladere på ferieturen (egen tråd) - Kiwi Åmot, Minnesund og Otta + Fortum Liertoppen og McDonalds Brummundal. Her er bilder fra Liertoppen og Minnesund.

PS! Delta-laderne hos Arctic Roads er garantert de som leverer mest - på disse så jeg minst 125-126 A på hver eneste lading ;)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA