En liten dekk- og felgguide

Startet av Cowboystrekk, onsdag 12. februar 2014, klokken 09:52

« forrige - neste »

DagfinnN

Det kan godt hende. Har du blitt tatt i en pålitelig målbar hastighet som er lavere enn 88 på 80 km/t strekning?
Jeg ble forøvrig tatt i 98 på 80 km sør for Dombås på slutten av 90 tallet. Det var en flyvende patrulje som kom bak meg og målte.
Det var tidligere 90 km/t i fartgrense på dette strekket. Jeg hadde ikke fått med meg at fartsgrensen var senket til 80.
Da sa den meget hyggelig politimannen som bøtla meg at hvis fartsgrense fortsatt hadde være 90 vil han ikke ha stoppet meg på 98.
Ja - fortsett bare en anekdote, men likevel. Jeg tenker å holde på min vane, så skal jeg rapportere om jeg blir tatt.
Skal ha Juniper selv om jeg misliker Elon på det sterkeste.

GOS

Sitat fra: DagfinnN på onsdag 21. november 2018, klokken 12:07
Sitat fra: o.b.lix på onsdag 21. november 2018, klokken 09:27
Sitat fra: OlaM på tirsdag 20. november 2018, klokken 08:53
Denne tvilen kommer uansett tiltalte, ahem jeg mener sjåføren, til gode i og med at UP gir 3 km/t fratrekk under 100 og 3% over 100. Så er det opp til en selv om en vil forskuttere denne rabatten.  :)
Dette er vel en urban myth, de trekker ikke av noe som helst.
Det var laserkontroll på opp bakkene til Lygna (sørfra) i juni. Jeg kjørte med fartsholder som jeg hadde satt på 89 (80 km sone). Min bil viser 1 km for mye på speedometer, testet på gps hastighetsmåler.
Jeg ble ikke stoppet. "Pålitelige" kilder har fortalt meg at politiet setter grensa på 88 km/t. Derfor setter jeg på 89 når forholdene forøvrig er trygge.
Så min enkle erfaring er at det stemmer med et påslag på 10%.

Hvor de setter grense varierer fra sted til sted. Noen plasser i mitt distrikt så opplever jeg også at de setter den ca 10% over, men på andre passer så er det "dead-on" med fratrekk for feilmarginen.

Jeg har også opplevd at de bruker 3 km/t i margin både i 60 og 80 sonen. Sist gang var jeg oppe 114 km/t på Speedometeret på Model S'en når jeg ble stoppet i 80-sonen, GPS hastighet 111, vet ikke akkurat hvor de målte meg men boten og prikkene ble stående på 104 km/t :-( På denne plassen får du bot på 85 km/t GPS hastighet før fratrekk av deres 3 km/t. Og jeg var helt skker på at de ikke sto på sin plass....men de hadde funnet ny skjuleplass 100 m lenger borte enn sin vante plass)

(Heldigvis så hadde de gamle prikkene akkurat "utgått på dato", så nå kjører jeg for det meste på "maks 2 prikker hastighet")
Model Y bestilt jan 2020, tatt ut juni 2022
Hyundai Ionic 5 bestilt aug 2021, levert 13.01.2022
Model 3, LR AWD, MCR, FSD, svart/svart levert februar 2019, solgt juni 2022
Hyundai Kona levert og solgt februar 2019
S85 blå, levert juni -14, 2019

DagfinnN

Sitat fra: DagfinnN på onsdag 21. november 2018, klokken 12:21
Ja - fortsett bare en anekdote, men likevel. Jeg tenker å holde på min vane, så skal jeg rapportere om jeg blir tatt.
Forøvrig er dette ikke en anekdote. Jeg er ikke en så kjent person at noe fra meg kan karakteriseres som en anekdote.
Selvopplevd er vel et bedre ord.
Men gir meg, off topic så det holder :)

jkirkebo

Sitat fra: DagfinnN på onsdag 21. november 2018, klokken 12:07
Sitat fra: o.b.lix på onsdag 21. november 2018, klokken 09:27
Sitat fra: OlaM på tirsdag 20. november 2018, klokken 08:53
Denne tvilen kommer uansett tiltalte, ahem jeg mener sjåføren, til gode i og med at UP gir 3 km/t fratrekk under 100 og 3% over 100. Så er det opp til en selv om en vil forskuttere denne rabatten.  :)
Dette er vel en urban myth, de trekker ikke av noe som helst.
Det var laserkontroll på opp bakkene til Lygna (sørfra) i juni. Jeg kjørte med fartsholder som jeg hadde satt på 89 (80 km sone). Min bil viser 1 km for mye på speedometer, testet på gps hastighetsmåler.
Jeg ble ikke stoppet. "Pålitelige" kilder har fortalt meg at politiet setter grensa på 88 km/t. Derfor setter jeg på 89 når forholdene forøvrig er trygge.
Så min enkle erfaring er at det stemmer med et påslag på 10%.

Det er sjelden de har kapasitet til/gidder å stoppe folk som kjører 1-5km for mye. Dvs. at du må opp i 86km målt for at de skal stoppe deg. Med 3km/t margin betyr det 89km/t reell hastighet og det stemmer med grensa på 88km/t.
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

o.b.lix

Da har lensmannen lurt meg, han påstod de ikke trakk av noe lengre pgs presise instrument (laser).

Vel vel. Kostet noen kroner å bli lurt her også.
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

DagfinnN

Sitat fra: jkirkebo på onsdag 21. november 2018, klokken 12:45
Det er sjelden de har kapasitet til/gidder å stoppe folk som kjører 1-5km for mye. Dvs. at du må opp i 86km målt for at de skal stoppe deg. Med 3km/t margin betyr det 89km/t reell hastighet og det stemmer med grensa på 88km/t.
Takk Kirkebø, reflektert svar som vanlig :)
Å stoppe folk som kjører 84 km/t i en 80 sone vil nok neppe være noe hensiktsmessig trafikksikkerhetstiltak. Det vil nok sannsynligvis bare skape irritasjon og virke mot sin hensikt.
Det er verstingene som bør taes, f.eks å kjøre 110 i 80 sone.
Skal innrømme at jeg har gjort det en sjelden gang, men her er fartsholderen et godt hjelpemiddel. Jeg har vel aldri totalt sett i mitt liv overholdt fartsgrenser bedre enn etter at jeg fikk Tesla. Noe som neppe stemmer med mytene om de jævla Teslaklysene :)

turfsurf

Sitat fra: DagfinnN på onsdag 21. november 2018, klokken 12:55
Sitat fra: jkirkebo på onsdag 21. november 2018, klokken 12:45
Dvs. at du må opp i 86km målt for at de skal stoppe deg.
Takk Kirkebø, reflektert svar som vanlig :)
...
Det er verstingene som bør taes, f.eks å kjøre 110 i 80 sone.
Teknisk sett så måler de reell fart, og så trekker de fra 3km/t eller 3% litt avhengig av for bøtesatsen. Men de gjør individuelle vurderinger om de skal stoppe deg eller ikke. F.eks er du 20 over i en forbikjøring men legger deg pent ned i fartsgrensen igjen blir du neppe stoppet. Jeg har dog aldri fått bot for mindre enn 7 over.

Ellers synes jeg 55 i 40 sone fort er verre enn 110 i 80 sone...
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

JorEl

Har desverre brutt Norgeslover jeg også. Spesielt de første dagene med Teslaen. Men nå etter et dyrt dekk/felg-kjøp, så skal de kjøres rolig.
Når det gjelder fartsgrenser har jeg aldri blitt stoppet, men holder som regel grensen i soner fra 70kmt og nedover. Er særdeles forsiktig i 30soner fordi jeg liker mennesker.
Når jeg kjører for fort i en 80sone har jeg aldri dårlig samvittighet, siden jeg vurderer farten ifht veibane og oversikt. Det er kun trusselen om at Politiet kan stå rundt neste sving som begrenser meg og farten, uansett bil. :police:
Tror forresten at vi Teslaførere stort sett får kjørt i fra oss litt, slik at det blir mer kos når man holder grensene.
AutoPilot som jeg aldri skulle ha, siden jeg ikke ville passe på bilen, men heller kjøre selv, om den virkelig var så god å kjøre...er nå herlig å bruke. Psykologisk koser jeg meg når den kjører for meg. Det  er ikke en jobb og passe på, men mer en undring, glede, nyskjerrighet til hva bilen klarer selv. AP er virkelig morsom og en ny måte å kjøre bil på.
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3

"He is just our CEO. He cannot be trusted. Therefore we have no responsebility".

Muffinman

Sitat fra: DagfinnN på onsdag 21. november 2018, klokken 12:55
de jævla Teslaklysene :)
Trodde det var vi jeg. Men vi er vel kanskje heller de stakkarene som ligger og lusekjører fordi vi er livredde for å gå tom for strøm da  ;D

noto

OlaM

Sitat fra: noto på onsdag 21. november 2018, klokken 14:29
Noe nytt om dekk og felg?

Hvis du må skynde deg til dekkforhandler, husk at UP trekker fra 3 km/t på lasermålingen.
'21 3LR

wisloff

Måtte bytte trykksensorene i forrige uke, og da fikk jeg beskjed av Vianor at jeg hadde feil vinterdekk/dimensjon på Tesla S 85 (kjøpt brukt). Vi har visst 245/45 19 foran og 255/45 19 bak. Sjekket dette med Tesla Skøyen, og de sa da at garantien ikke ville dekke eventuelle problemer/slitasje tilknyttet det. Ikke vet jeg hva slags problemer det kan være?

På tråden her ser jeg at 5 % differanse skal være innenfor, så hva gjelder? Ble jeg feilinformert av Tesla Skøyen? Er 5 % offisielt fra Tesla?

Greit å vite om vi faktisk kjøpe nye vinterdekk selv om de ikke er ferdig slitt enda.

OlaM

Sitat fra: wisloff på fredag 23. november 2018, klokken 10:35
Ikke vet jeg hva slags problemer det kan være?

Innøvd standardfrase. Et altfor stort dekk kunne jo subbet i hjulbuen og kanskje slitt mer på drivverket. Men 10 ekstra millimeter bredde gir bare 4,5 ekstra millimeter radius. Det er jo mindre enn forskjellen på et nytt og utslitt dekk, så det er ingen problem å kjøre med til det er utslitt. Og for at Tesla skal si nei til garantifiks må de sannsynliggjøre at problemet har oppstått pga feil dekkdimensjon. Men det er jo muligens en dekkselger som har gjort en jobb litt under pari her.
'21 3LR

GeirKj

Sitat fra: OlaM på fredag 23. november 2018, klokken 13:18
Et altfor stort dekk kunne jo subbet i hjulbuen og kanskje slitt mer på drivverket.

Dette er greit med bakhjulsdrift, men hadde han hatt firehjulsdrift, ville det kanskje stilt seg annerledes siden bakhjulene ruller færre omdreininger per minutt enn bakhjulene.

wisloff

Okay, takk!

Jeg var ikke så overrasket over at Vianor "anbefalte" å bytte dekk, men jeg var mer overrasket at Tesla var så tydelige på det. De nevnte også at forbruket ville gå opp som et resultat av større dekk, men det kan vel ikke være markant?

Så konklusjonen er bruk opp dekkene til de er ferdig slitt og kjøp fire nye dekk neste sesong, enn å kjøpe to nye dekk denne sesongen?

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA