En liten dekk- og felgguide

Startet av Cowboystrekk, onsdag 12. februar 2014, klokken 09:52

« forrige - neste »

Muffinman

Det er vel tillatt med avvik på maks 5% i forhold til standard rulleomkrets, selv om det ikke er anbefalt?

turfsurf

Sitat fra: Muffinman på mandag 19. november 2018, klokken 17:24
Det er vel tillatt med avvik på maks 5% i forhold til standard rulleomkrets, selv om det ikke er anbefalt?
5% er tillatt ja. Audi prøvde seg med å sette på 5% mindre vinterhjul til oss en gang, de fikk værsegod ta de av igjen. 5% ekstra feilvisning på speedometer og kjørelengde, i tillegg til mindre bakkeklaring på en allerede lav bil, nei takk. Her ville det dog blitt motsatt, men det blir vel litt trangt og over 5%.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

JorEl

Har jo googlet litt, men har jo fått de beste svarene her :+1:
Ja jeg har CVC7 og er veldig fornøyd, men de 20" går for 7,5k og er til salgs på finn i hordaland. Så det var prisen som fristet.Men kona ble ikke fristet  ::)

Dette med feil på speedometeret. På Karmøy er det et skilt fra veivesenet som konstant leser av hastigheten og min S75D har et avvik på 2km/t for lite. På E-golfen var det 3kmt, for lite. Spurte på Møller om de kunne fikse dette når bilen var inne på en service. Svaret var nei, og det var ikke uvanlig at det viste opp til 6kmt feil. Nå har jeg funnet ut at man kan stille AP med +2kmt-offset het det vel. Dette er jeg svært glad for, slik at jeg slipper og "gasse opp" de 2km/t. Bilkø er vel den køen jeg liker minst å ligge først i. Og den følelsen, øker tilsvarende med lengden av køen bak meg ;)
Tesla har fine funksjoner som jeg finner ut av litt etter litt :+1:
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3

"He is just our CEO. He cannot be trusted. Therefore we have no responsebility".

Tuxedo

Det kan like gjerne være måleren til veivesenet som viser to km/t feil. Har du smarttelefon kan du bruke en GPS-app med hastighetsvisning og legge den i frontruten. De pleier å være svært nøyaktige.

Thor2014

Jeg har funnet ut, både fra telefonens GPS og målere på veien at min bil har en feilmargin på -1-0 km/t i både 60 og 80km/t.
Lurer på om det kalibreres opp med bilens GPS da det er det samme om jeg bytter dekk.

I dag kjørte jeg forbi en Leaf. Jeg lå i 100. Leafen lå i 105. Tipper jeg passerte med 3-4Km/t.

Muffinman

Kalibreres ikke mot GPS, speedo henter info fra bakaksel/DU. Jeg så liten men merkbar forskjell på 19" og 21" originale hjul på P85, men fikk virkelig se endring når jeg gikk fra 285/30-21 til 275/35-21 bak på 85D. Da gikk speedo fra å vise 1-2 for mye til å vise 1-2 for lite. Leste også av ca. 3% i forskjell på turtallet på DU`ene.

JorEl

Har liksom tenkt at veivesnet sitt speedometer, er "offisiel fart". Fins det egentlig. Eller er det opp til en hver politimann om han skal kalibrere utstyret sitt før det brukes. Og hva slags utsyr kalibreres det mot?
osv..
Har dere noen gode tips til App som gjør en god og lett måling?
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3

"He is just our CEO. He cannot be trusted. Therefore we have no responsebility".

Thor2014

OlaM

Jeg bruker denne appen: https://play.google.com/store/apps/details?id=luo.speedometergpspro&hl=en Finnes et utall av dem til både iPhone og Android, de er sikkert helt like nøyaktige.

Politiets laser kan vel kalibreres mot alt mulig rart som er nøyaktig nok. Denne tvilen kommer uansett tiltalte, ahem jeg mener sjåføren, til gode i og med at UP gir 3 km/t fratrekk under 100 og 3% over 100. Så er det opp til en selv om en vil forskuttere denne rabatten.  :)

Verste feilmarginen jeg har vært borti var forresten en Leaf jeg leide via Nabobil. Med 80 på nåla viste GPS 68! Måtte godt opp på 90-tallet før bilen faktisk holdt 80. Tror muligens eieren hadde kjøpt billigste og minste mulige vinterhjul.
'21 3LR

Hdloop

Antar at 275 er litt i drøyeste laget. Har 255 og de passer fint. Øliten subb når jeg rygger med fullt rattutslag. Gjeler foran - bak mener jeg det bare er å pøse på!

o.b.lix

Sitat fra: OlaM på tirsdag 20. november 2018, klokken 08:53
Politiets laser kan vel kalibreres mot alt mulig rart som er nøyaktig nok. Denne tvilen kommer uansett tiltalte, ahem jeg mener sjåføren, til gode i og med at UP gir 3 km/t fratrekk under 100 og 3% over 100. Så er det opp til en selv om en vil forskuttere denne rabatten.  :)

Dette er vel en urban myth, de trekker ikke av noe som helst.
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

Jon65

Sitat fra: o.b.lix på onsdag 21. november 2018, klokken 09:27

De gjorde det iallefall tidligere: Wold sier politiet opererer med en feilmargin på tre km/t ved lasermåling
https://www.nrk.no/trondelag/--ja_-vi-er-for-snille-1.131947

OlaM

Har personlig sittet varm og svett med MC-utstyr i baksetet på en UP-bil og fått dette forklart, så det må jeg nok insistere på.  :laugh: :police:

Et par kilder til, i tillegg til Jon65s.

SitatFor tradisjonelle ATK'er med én fotoboks og for UPs laserkontroller er marginene de samme:

Tre kilometer i timen for hastigheter opp til 100 km/t, og tre prosent margin for hastigheter over 100 km/t.

https://www.dinside.no/motor/sa-mye-har-du-a-ga-pa-i-fartskontroller/69197368

SitatRetten kan ikke se at det hefter usikkerhet ved måleresultatet, som er angitt etter det automatiske fratrekk p.g.a. sikkerhetsmarginen på 3 km/t.

https://www.politilederen.no/fagligforpolitiledere/politifag/137-strafferett-veitrafikk-lasermaling-beviskrav
'21 3LR

DagfinnN

Denne tvilen kommer uansett tiltalte, ahem jeg mener sjåføren, til gode i og med at UP gir 3 km/t fratrekk under 100 og 3% over 100. Så er det opp til en selv om en vil forskuttere denne rabatten.  :)
Det var laserkontroll på opp bakkene til Lygna (sørfra) i juni. Jeg kjørte med fartsholder som jeg hadde satt på 89 (80 km sone). Min bil viser 1 km for mye på speedometer, testet på gps hastighetsmåler.
Jeg ble ikke stoppet. "Pålitelige" kilder har fortalt meg at politiet setter grensa på 88 km/t. Derfor setter jeg på 89 når forholdene forøvrig er trygge.
Så min enkle erfaring er at det stemmer med et påslag på 10%.
Skal ha Juniper selv om jeg misliker Elon på det sterkeste.

GeirKj

Sitat fra: DagfinnN på onsdag 21. november 2018, klokken 12:07
Det var laserkontroll på opp bakkene til Lygna (sørfra) i juni. Jeg kjørte med fartsholder som jeg hadde satt på 89 (80 km sone). Min bil viser 1 km for mye på speedometer, testet på gps hastighetsmåler.
Jeg ble ikke stoppet. "Pålitelige" kilder har fortalt meg at politiet setter grensa på 88 km/t. Derfor setter jeg på 89 når forholdene forøvrig er trygge.
Så min enkle erfaring er at det stemmer med et påslag på 10%.

Din anekdote kan like gjerne representere en kontroll der den gjennomsnittlige bilist kjører så fort at de ikke har kapasitet til å sette grensen så lavt som de normalt gjør.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA