Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

En liten dekk- og felgguide

Startet av Cowboystrekk, onsdag 12. februar 2014, klokken 09:52

« forrige - neste »

B_Tesla

TPMS batteri skal holde ca 5 år tror jeg. Så bytter gjerne sensor med dekk. Tror ikke batteri kan/er lønnsomt å bytte på dagens sensore.
--------------------------------------------------------
Innlegg postet med denne brukeren kan ikke refereres til utenfor elbilforum.no, uten godkjenning av brukeren

TomHenden

Jeg fikk nettopp mld av mitt dekkhotell med en beskjed om at 2 av mine dekk var slitte og kun hadde 2,4 og 2,6mm restmønster igjen, samt at dekkene er fra 2013.

Nå fikk jeg min bil utlevert 14 juni 2014 og la om til vinterfelger og vinterdekk i oktober en gang. Dvs. jeg har ikke kjørt så fryktelig mye på disse dekkene. Jeg ringte de opp igjen og fikk beskjed om at det var spesielt slitt på sidene, med en forklaring om at dette mest sannsynlig hadde skyld i hvordan luftfjeringene til tesla fungerer.

Jeg føler at dekkene er slitt meget fort, da jeg ikke har kjørt villmann rundt om kring heller.

Noen som har erfart lignende hendelser?
Levert: Model S 85 - 14.06.14 (Solgt, kjørt 40000km)
Levert: Model S 70D - 22.10.15 (Solgt, kjørt 13500km)
Bestilt: Model S 75D - Ferdig Produsert 11.07.16 - Levert 20.09.16

Muffinman

Sitat fra: Thor2014 på søndag 08. mars 2015, klokken 14:12
Sitat fra: Muffinman på søndag 08. mars 2015, klokken 13:25
Sitat fra: Muffinman på tirsdag 24. februar 2015, klokken 21:03
Nankang AS-1 245/35 ZR21 96Y XL til ca. kr. 1700 pr stk. Kjøper nå da billigdekkene som regel forsvinner fra alle hyller når sommersesongen er over oss.
Og der var de faktisk ikke lenger tilgjengelige hos dekkonline. Det gikk fort.
Jeg bestilte 4. Skal bli morro å se hvordan de er.
Har hatt Nankang før og har god erfaring.
Har ikke inntrykk at conti er noe særlig bedre.
Og der var disse dekkene tilbake i utvalget hos dekkonline, nå til 2275,- stk. Det er det samme som jeg betalte for PS2 i fjor sommer.

Muffinman

Sitat fra: TomHenden på fredag 13. mars 2015, klokken 10:04
Jeg fikk nettopp mld av mitt dekkhotell med en beskjed om at 2 av mine dekk var slitte og kun hadde 2,4 og 2,6mm restmønster igjen, samt at dekkene er fra 2013.

Nå fikk jeg min bil utlevert 14 juni 2014 og la om til vinterfelger og vinterdekk i oktober en gang. Dvs. jeg har ikke kjørt så fryktelig mye på disse dekkene. Jeg ringte de opp igjen og fikk beskjed om at det var spesielt slitt på sidene, med en forklaring om at dette mest sannsynlig hadde skyld i hvordan luftfjeringene til tesla fungerer.

Jeg føler at dekkene er slitt meget fort, da jeg ikke har kjørt villmann rundt om kring heller.

Noen som har erfart lignende hendelser?
Jepp. Hvilke dekk har du? Det var utbredt med feil hjulstilling ved utlevering en periode, og 21" i tillegg kunne gi store utslag. Har du Continental er de ekstremt lite slitesterke uansett. Hvis du har skjevslitasje på 19" er nok hjulstillingen mye feil.

Leser også at mange på forumet her knytter lutfjæring til skjevslitasje, men jeg har ikke funnet noe håndfast som tyder på at det er tilfelle. Kan hende er det en større andel biler som har luftfjæring + 21" (=påkostet) samtidig om det er vanligere at biler med stålfjæring ruller på 19" (mindre påkostede biler)? 21" gir jo større effekt mtp feil slitasje ved avvik i hjulstillingen enn 19".

turbolurbo

Nå er det vår i lufta og på tide å tenke på sommerdekk.

Er det noen her som har litt langvarig erfaring med 21" PSS dekk (Pilot Supersport) på Tesla? Jeg tenker da hovedsaklig på støy, rullemotstand og egenskaper generelt i forhold til PS2. Jeg har gode erfaringer med PSS fra andre biler, og det frister prøve de.

2019 TM3P

TomHenden

#770
Sitat fra: Muffinman på fredag 13. mars 2015, klokken 11:57
Sitat fra: TomHenden på fredag 13. mars 2015, klokken 10:04
Jeg fikk nettopp mld av mitt dekkhotell med en beskjed om at 2 av mine dekk var slitte og kun hadde 2,4 og 2,6mm restmønster igjen, samt at dekkene er fra 2013.

Nå fikk jeg min bil utlevert 14 juni 2014 og la om til vinterfelger og vinterdekk i oktober en gang. Dvs. jeg har ikke kjørt så fryktelig mye på disse dekkene. Jeg ringte de opp igjen og fikk beskjed om at det var spesielt slitt på sidene, med en forklaring om at dette mest sannsynlig hadde skyld i hvordan luftfjeringene til tesla fungerer.

Jeg føler at dekkene er slitt meget fort, da jeg ikke har kjørt villmann rundt om kring heller.

Noen som har erfart lignende hendelser?
Jepp. Hvilke dekk har du? Det var utbredt med feil hjulstilling ved utlevering en periode, og 21" i tillegg kunne gi store utslag. Har du Continental er de ekstremt lite slitesterke uansett. Hvis du har skjevslitasje på 19" er nok hjulstillingen mye feil.

Leser også at mange på forumet her knytter lutfjæring til skjevslitasje, men jeg har ikke funnet noe håndfast som tyder på at det er tilfelle. Kan hende er det en større andel biler som har luftfjæring + 21" (=påkostet) samtidig om det er vanligere at biler med stålfjæring ruller på 19" (mindre påkostede biler)? 21" gir jo større effekt mtp feil slitasje ved avvik i hjulstillingen enn 19".

Har Continental og 21" ja, så da går jeg ut ifra at det er dekkene som er såpass dårlige, så får bare kjørt de ut og bestille opp Michelin pss istedenfor. Har ikke lagt merke til noe spesifikk slitasje på vinterdekkene enda og har kjørt et godt stykke på de også og de er 19" med michelein x-ice xi3.

I forhold til skjevslitasje så fryktet jeg skjevstilling, men i og med at dekk forhandler sa at det er pga luftfjeringen så hadde jeg et håp om at de hadde riktig i den uttalelsen. Men vi får se.

Men, det er bekymringsverdig at Tesla leverer så dårlige dekk, på en bil man har betalt langt over en halv million for.
Levert: Model S 85 - 14.06.14 (Solgt, kjørt 40000km)
Levert: Model S 70D - 22.10.15 (Solgt, kjørt 13500km)
Bestilt: Model S 75D - Ferdig Produsert 11.07.16 - Levert 20.09.16

jazzwheel

#771
Høres ut som feil hjulstilling. Luft/høydejustering skal ikke påvirke så mye. Om du kjører på laveste nivå hele tiden burde det likevel ikke være noe problem.

Edit: Om du kontakter Tesla får du vel både gratis hjulstilling av dem + eventuelt nye dekk om det viser seg å være årsaken :)

Tesla1

Er det noen som kjører med 295 brede dekk bak som kan fortelle meg om det fungerer greit uten subbing?
Er en P85D det gjelder hvis det har relevans.

jazzwheel

Tror nesten du må ta med mer om profilen. På 20" har jeg hørt at kan være problematisk med mer enn 275, men jeg har sett 22" med mer.

Tesla1

Hei, tenkte det ikke hadde noe å si. Men gjelder 22" felger med 10" bredde.
Ønsker litt bredere dekk siden med 265 vil felgen være litt utsatt for fortauskanter.

PCS

295/25R22 går fint om du har en felg med korrekt innpress deretter. ET32-38 +/-

Tesla1


Øggen

Kan bekrefte det samme.
Om du legger om selv får du sjokk første gang, (det fikk jeg) da den tar lett inni når bilen er jekket opp, men god avstand når den senkes ned.

Havebigfun

#778
De originale 19" Michelin sommerdekk som er levert med min P85D er produsert 43/13- dvs de er like gamle som de som ble levert med min forrige bil for 1 år siden :(
Trykket er 58 psi på alle 4- på dekksflanken står det max 50 :o- jeg tror jeg må sjekke om manometert er i stykker.

Edit: Det viser seg at manometeret mitt viser 8 psi for mye- dekkene hadde 50 ved overlevering.

BMW850

De har mange dekk på lager tydeligvis ;)
P85 delfin-grå, sort performance-interiør, grå 21", dobbeltlader.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA