Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hurtiglading og kø! Hva er kotymen?

Startet av Bjoris, mandag 18. november 2013, klokken 14:51

« forrige - neste »

Sandven

Nå har jeg ikke brukt hurtiglader så veldig mange ganger, men OM jeg får noen i kø etter meg får jeg kjempe dårlig samvittighet for å ta opp plassen  ::)  ::)
Lader bare så mye som jeg tror jeg må (f.eks når man reiser bergen-stavanger)

Men jeg har opplevd at bilen forran meg ikke gav seg før laderen viste nesten 100 %.... enda jeg var ute etter å ha ventet i 45 minutter og spurte fint om han ikke var ferdig snart.... ventet enda 20 minutter etter det og da stod det enda 2 elbiler i "køen" og ventet (eier av bilen som ladet stod hele tiden og fulgte med laderen så det var ikke en handletur på butikken som drøyde det heller)... har ikke forsøkt meg på hurtigladeren ved krambua etter det  ::)

ravn

#46
Hadde en ubehagelig opplevelse for ett par dager siden.
Kom til hurtiglader i Stavanger i skilpaddemodus og hadde en 30-40 km til, skikkelig drittvær og klokka var 01.
På hurtigladeren stod det en annen kar med 93%, som ble skikkelig forbannet når jeg foreslo at om han på død og liv måtte ha 100% så kunne han vel flytte bilen sin 3 meter og bruke en normallader istedenfor, siden det i praksis ikke ville ha noe å si for ladefarten. Det kom uansett ikke på tale.
Sånne folk altså...

Når det er sagt så har kø blitt ett alvorlig problem, særlig kø av drosjer.
Nå skal jo Lyse snart innføre ladeabonnement og jeg ser for meg at en av to ting skjer.
Enten at mange som i dag hurtiglader gratis vil falle fra,
eller mange får abonnement som ender med at når man først betaler så skal man bruke det så mye som mulig for å få mest mulig ut av kronene man betaler.

Det er jo ingen tvil at om at vi trenger flere "pumper" på hver tomt, om så en haug semi-ladere. Beste er jo dynamiske ladere som kan levere full pupp ved en bil, og redusere ved flere biler.


Forøvrig synes jeg at løsningen de har på jæren er grei, hvor P skiltet ved hurtigladeren har undertekst: "For lading av ladbar motorvogn, maks 30 min".
Sandnes, Citroen C-Zero og har fått solceller på taket. Tidligere Tesla Roadster 2.5, Toyota Rav4EV, 2011 Nissan Leaf, Twizy, 2000 Ford Ranger EV, Reva og Think Classic.
Elbillist siden 2002.

Knotten

Sitat fra: ravn på mandag 23. desember 2013, klokken 11:07
Hadde en ubehagelig opplevelse for ett par dager siden.
Kom til hurtiglader i Stavanger i skilpaddemodus og hadde en 30-40 km til, skikkelig drittvær og klokka var 01.
På hurtigladeren stod det en annen kar med 93%, som ble skikkelig forbannet når jeg foreslo at om han på død og liv måtte ha 100% så kunne han vel flytte bilen sin 3 meter og bruke en normallader istedenfor, siden det i praksis ikke ville ha noe å si for ladefarten. Det kom uansett ikke på tale.
Sånne folk altså...

Når det er sagt så har kø blitt ett alvorlig problem, særlig kø av drosjer.
Nå skal jo Lyse snart innføre ladeabonnement og jeg ser for meg at en av to ting skjer.
Enten at mange som i dag hurtiglader gratis vil falle fra,
eller mange får abonnement som ender med at når man først betaler så skal man bruke det så mye som mulig for å få mest mulig ut av kronene man betaler.

Det er jo ingen tvil at om at vi trenger flere "pumper" på hver tomt, om så en haug semi-ladere. Beste er jo dynamiske ladere som kan levere full pupp ved en bil, og redusere ved flere biler.

Uten at jeg har tenkt så veeeeldig mye gjennom det:

Det beste hadde kanskje vert at hurtigladeren stoppet for godt ved 90 % og ikke lot seg starte opp igjen..?
Så får den som absolutt MÅ ha 100% finne seg et annet høl å lade fra.. :o
Nissan Japan Leaf, blå, siden juli 2013, foreløpig 88000 km - dette er moro!!
UM-EVSE ladekabel uten kladd-forskjellen på 10A og 16A føles større enn ventet!

El gresstrimmer
El tannbørste..

BE

Sitat fra: ravn på mandag 23. desember 2013, klokken 11:07
Hadde en ubehagelig opplevelse for ett par dager siden.
Kom til hurtiglader i Stavanger i skilpaddemodus og hadde en 30-40 km til, skikkelig drittvær og klokka var 01.
På hurtigladeren stod det en annen kar med 93%, som ble skikkelig forbannet når jeg foreslo at om han på død og liv måtte ha 100% så kunne han vel flytte bilen sin 3 meter og bruke en normallader istedenfor, siden det i praksis ikke ville ha noe å si for ladefarten. Det kom uansett ikke på tale.
Sånne folk altså...

Enig, irriterende. Har vært borti det samme på Leirvik, hvor noen på død og liv skulle har 100%. Heldigvis hadde jeg nok strøm til å komme meg til neste lader på Halhjem som er ca 3 mil kjøring.

Som nevnt tidligere burde laderne kuttet på 80-90% uansett. Av hensyn til andre brukere skulle det ikke vært tillatt å lade lengre enn 80% dersom det er noen bak deg i køen, eventuelt hatt en forferdelig minuttpris dersom SOC viste over dette.

Når det er sagt, hastigheten på hurtigladerne er alltid høyere enn normallading. Du har kanskje ikke mer enn 10-15 ampere mot slutten, men du lader med nærmere 400 volt spenning, så det går raskere.

---------
21 CN-SR+
21 ID3 1st Max
---------

jkirkebo

Sitat fra: BE på mandag 23. desember 2013, klokken 12:17
Når det er sagt, hastigheten på hurtigladerne er alltid høyere enn normallading. Du har kanskje ikke mer enn 10-15 ampere mot slutten, men du lader med nærmere 400 volt spenning, så det går raskere.

Alltid var litt å ta i. Jeg har vært nede i godt under 3kW fra hurtiglader, men da var SOC i området 97-98%.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

emil

Har bare "fulladet" ved GrønnKontakt i Kristiansand, og den stopper ladingen selv på 90%. Men SOC på bilen sier da 80% og mengden strøm jeg får fyllt på med vanlig ladekabel etterpå gjør at det tallet nok stemmer ganske greit.

Rett før den stopper lader den med ca 20A på 360V.

kjbu

Det ble litt kø bak meg når jeg måtte lade til 90% på gratisladeren til ABB i Oslo. For å komme meg hjem måtte jeg ha dette, og andre ladere på veien er bare lade-mafia.

Når ABB gir seg med gratis-tilbudet, blir det bensinbil på meg til hovedstaden. Hurra for miljøet.
Audi E-Tron 55, 2020
Norges 2. EuroLeaf 2013
Porsche Cayenne, 2004 (solgt)
Opel Zafira 2002 (solgt)
Mercedes 190E 1986 (solgt)

jkirkebo

Sitat fra: kjbu på mandag 23. desember 2013, klokken 14:54
Det ble litt kø bak meg når jeg måtte lade til 90% på gratisladeren til ABB i Oslo. For å komme meg hjem måtte jeg ha dette, og andre ladere på veien er bare lade-mafia.

Når ABB gir seg med gratis-tilbudet, blir det bensinbil på meg til hovedstaden. Hurra for miljøet.

Tja, Grønn kontakt klippekort til 500,- for 10 klipp er da ikke så håpløst? Lader man f.eks 17kWh blir det 3,- per kWh. Fortsatt billigere enn fossilbil og du har da kjørt halve veien på langt billigere strøm en det?

Dessuten betaler du da nesten såpass i bompenger, litt avhengig av hvor du kommer fra (her fra Østfold dreier det seg om over 60 kroner)?
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

kjbu

Sitat fra: jkirkebo på mandag 23. desember 2013, klokken 15:00
Tja, Grønn kontakt klippekort til 500,- for 10 klipp er da ikke så håpløst? Lader man f.eks 17kWh blir det 3,- per kWh. Fortsatt billigere enn fossilbil og du har da kjørt halve veien på langt billigere strøm en det?

Dessuten betaler du da nesten såpass i bompenger, litt avhengig av hvor du kommer fra (her fra Østfold dreier det seg om over 60 kroner)?

Grønn kontakt har for tiden det beste tilbudet, men er dessverre fraværende i Østfold. Håper de tar over Ishavsveien.
Joda, det er jo kun i Oslo man trenger hurtiglading og da er 50kr OK. En gjerrig dieselbil kjører til samme kostnad hvis man ser bort fra bompenger.
Audi E-Tron 55, 2020
Norges 2. EuroLeaf 2013
Porsche Cayenne, 2004 (solgt)
Opel Zafira 2002 (solgt)
Mercedes 190E 1986 (solgt)

bjorn_2390

Sitat fra: ravn på mandag 23. desember 2013, klokken 11:07

Når det er sagt så har kø blitt ett alvorlig problem, særlig kø av drosjer.


Jeg tipper at når (hvis) vi noen gang får landa noen kotyme, eller en etikk, eller retningslinjer av et eller annet slag, vil man måtte havne på at drosjer har prioritet i køene. Dette blir litt i samme gate som at en del mener at det ikke er riktig at strøm er gratis, ut fra et ideologisk tankesett. Kollektivfelt (i utgangspunktet en prioritering av drosjer og busser, et tiltak i retning av å få færre privatbiler på veien), "bla bla bla": Videreføringen vil være at drosjer får en annen prioritet i ladekøen enn privatbiler.
Blå Euro-Leaf (2012)

erikf

Sitat fra: Knotten på mandag 23. desember 2013, klokken 11:19
Uten at jeg har tenkt så veeeeldig mye gjennom det:

Det beste hadde kanskje vert at hurtigladeren stoppet for godt ved 90 % og ikke lot seg starte opp igjen..?
Så får den som absolutt MÅ ha 100% finne seg et annet høl å lade fra.. :o
Enig, så lenge A eller B:
A Det ikke er mer enn ca 8 mil til neste hurtiglader. Noe som kan være litt vanskelig å vite.
B 16A-uttak tilgjengelig ved siden av hurtigladeren.
Bergen - Leaf 2012-2019 - model3 2019-

TorC

Sitat fra: erikf på torsdag 26. desember 2013, klokken 20:07
Sitat fra: Knotten på mandag 23. desember 2013, klokken 11:19
Uten at jeg har tenkt så veeeeldig mye gjennom det:

Det beste hadde kanskje vert at hurtigladeren stoppet for godt ved 90 % og ikke lot seg starte opp igjen..?
Så får den som absolutt MÅ ha 100% finne seg et annet høl å lade fra.. :o
Enig, så lenge A eller B:
A Det ikke er mer enn ca 8 mil til neste hurtiglader. Noe som kan være litt vanskelig å vite.
B 16A-uttak tilgjengelig ved siden av hurtigladeren.

Man burde ha mulighet til å lade til det stopper av seg selv. Men står det andre i køen er det ekstremt frekt å starte lading på nytt.  Jeg opplevde noe tilsvarende for ikke så lenge siden, og da innledet jeg en hyggelig samtale med vedkommende hvor jeg "tilfeldig" nevnte hvor "skadelig" det er å lade på hurtiglading over 80%. Og som "bevis" nevnte jeg at det er en grunn til at laderen stopper ved 80%. Og viste ham i LeafSpy at Nissan kan få ut antall QC. Fyren ble lang i maska og ble redd for garantien...
2011- US Leaf. Elton. Solgt med sorg.

2019- Norsk Kona. Elma. Flott bil, men møkkaselger hos forhandler i Sandefjord.


Gullkysten,Sandefjord, sentrum.

Powerflux

På ABB Oslo har jeg opplevd en del pussige situasjoner :-X. Med 3 stk i kø så insisteres det altså på at å lade forbi 30 minutter selv om det står med store bokstaver, MAX 30 MIN LADETID!
I andre tilfeller står bilen der i 1 time eller mer og eier er ikke å se noe sted!

Det kan da ikke være så vanskelig...............
Japan Leaf, levert 2013.
190000 km. 2. bar forsvunnet.(Solgt)
Tesla S70D Facelift, levert juli 2016.
90000 km.
Hyundai Kona Electric, levert mars 2019
52000 km.

ryback

Sitat fra: Powerflux på mandag 30. desember 2013, klokken 23:15
På ABB Oslo har jeg opplevd en del pussige situasjoner :-X. Med 3 stk i kø så insisteres det altså på at å lade forbi 30 minutter selv om det står med store bokstaver, MAX 30 MIN LADETID!
I andre tilfeller står bilen der i 1 time eller mer og eier er ikke å se noe sted!

Det kan da ikke være så vanskelig...............

Folk er folk.

Jeg tror en del ladekø kan løses ved at hurtig/lyn-ladeoperatørene begynner å kun ta seg (godt) betalt for tid, istedenfor kwh(+tid).

Kanskje de kan øke prisen kraftig etter et gitt tidsintervall samtidig som de hindrer en (mis)bruker i å stoppe og starte ladingen for å omgå prisøkningen.

På sakteladestolper kan de ta seg betalt for kwh slik at de som absolutt skal fullade velger disse etter å ha hurtigladet.

Magnus Hansen

7 år gammel tråd vekket til live  :o

Forøvrig er jo kun betaling av tid det som har vært den vanlige måten å gjøre det på uten at det har hjulpet. Jeg tror det hadde hjulpet med mer informasjon. Feks at det var pålagt å vise mer info på display mens man ladet. Feks NOK/kWh slik at man klart å tydelig ser hvor ulønnsomt det er å fullade.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA