Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hurtiglading og kø! Hva er kotymen?

Startet av Bjoris, mandag 18. november 2013, klokken 14:51

« forrige - neste »

Egil S

Noe bør de iallfall gjøre.
Jeg har sett at Ionity stort sett ligger med +/-20 mils mellomrom, de fleste burde klare det selv med noe på kroken.
Langs E6, E18 og E39 er det jo ladere "over alt", kan ikke være mange milene mellom hver hurtiglader. Andre steder kan nok avstand være et større problem.

Egentlig burde de kanskje flyttet Ionity laderen i Sandnes til et annet sted litt mindre sentralt langs motorveien, og kanskje doblet fra 6 til 12 ladere.
2023 Skoda Enyaq RS Coupé
1990 BMW 850i - 2020 Ducati Diavel 1260S
2020 BMW i3s  - 2014 BMW M5 - 2012 BMW M550d - 2004 BMW M3

turfsurf

Sitat fra: Egil S på lørdag 22. juli 2023, klokken 18:25Noe bør de iallfall gjøre.
Jeg har sett at Ionity stort sett ligger med +/-20 mils mellomrom, de fleste burde klare det selv med noe på kroken.
Langs E6, E18 og E39 er det jo ladere "over alt", kan ikke være mange milene mellom hver hurtiglader. Andre steder kan nok avstand være et større problem.

Stor skaphenger drar fort 400-450Wh/km. Få biler som kommer 20 mil på 70% kapasitet da (80-10%).

Uansett, kjør litt på kryss og tvers i nord-Skandinavia så skjønner du problemet. Blir sikkert bra etter hvert, men de kan ikke innføre slikt basert på forholdene på Østlandet.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

geear

#77
Det er få elbiler som klarer 20 mil med større henger eller campingvogn i litt fart og/eller kulde/vind selv på 100 til 0.

Vil tro noe av problemene på Lura forsvinner med billig-avtalene, da begynner de vel å bruke Tesla på Forus, men det er vel uansett bare å melde det inn til Ionity. Neppe ønskelig å ha det slik fra deres side heller.

Men, for alle andre, kjør til Tesla SuC ved Tvedtsenteret. 👌🏻

Egil S

Sitat fra: geear på søndag 23. juli 2023, klokken 09:48Det er få elbiler som klarer 20 mil med større henger eller campingvogn i litt fart og/eller kulde/vind selv på 100 til 0.

Vil tro noe av problemene på Lura forsvinner med billig-avtalene, da begynner de vel å bruke Tesla på Forus, men det er vel uansett bare å melde det inn til Ionity. Neppe ønskelig å ha det slik fra deres side heller.

Men, for alle andre, kjør til Tesla SuC ved Tvedtsenteret. 👌🏻

Nå var Ionity bare et eksempel, på de 20 milene mellom de laderne er det mange ladere fra f.eks Recharge og andre.
Tar man opp kartet å ser så kan det ikke være mer enn 5 mil mellom hver lader langs e39, e18 og e6  sør for fylkesgrensen til Nordland.

Nå har jo jeg en bil som gjør 40mil ved 80% under normal kjøring (50mil ved 100%) på sommer vel å merke, men det er det jo ikke alle som har.
Jeg ville nå trodd de fleste biler med WLTP på 400-500km burde kunne kjøre 20 mil med noe på kroken? En bil med 300-350km WLTP ville nok gjerne fått litt problemer.

Jeg har god pris på Ionity til mai neste år, men siden den avtalen er blitt dårlig fra 1. juni blir det nok Tesla når den avtalen er gått ut.
Tvedtsenteret er 400m fra jobben min.
Kanskje Ionity burde flyttet til litt sør for Sandnes, f.eks på Ganddal der motorveien blir ett felt (ved Hove plantesalg), eller nede på Bråstein når den nye veiforbindelsen fra Jæren kommer inn der.
2023 Skoda Enyaq RS Coupé
1990 BMW 850i - 2020 Ducati Diavel 1260S
2020 BMW i3s  - 2014 BMW M5 - 2012 BMW M550d - 2004 BMW M3

RJK

#79
Sitat fra: Egil S på søndag 23. juli 2023, klokken 11:54
Sitat fra: geear på søndag 23. juli 2023, klokken 09:48Det er få elbiler som klarer 20 mil med større henger eller campingvogn i litt fart og/eller kulde/vind selv på 100 til 0.

Vil tro noe av problemene på Lura forsvinner med billig-avtalene, da begynner de vel å bruke Tesla på Forus, men det er vel uansett bare å melde det inn til Ionity. Neppe ønskelig å ha det slik fra deres side heller.

Men, for alle andre, kjør til Tesla SuC ved Tvedtsenteret. 👌🏻

Nå var Ionity bare et eksempel, på de 20 milene mellom de laderne er det mange ladere fra f.eks Recharge og andre.
Tar man opp kartet å ser så kan det ikke være mer enn 5 mil mellom hver lader langs e39, e18 og e6  sør for fylkesgrensen til Nordland.

Nå har jo jeg en bil som gjør 40mil ved 80% under normal kjøring (50mil ved 100%) på sommer vel å merke, men det er det jo ikke alle som har.
Jeg ville nå trodd de fleste biler med WLTP på 400-500km burde kunne kjøre 20 mil med noe på kroken? En bil med 300-350km WLTP ville nok gjerne fått litt problemer.

Jeg har god pris på Ionity til mai neste år, men siden den avtalen er blitt dårlig fra 1. juni blir det nok Tesla når den avtalen er gått ut.
Tvedtsenteret er 400m fra jobben min.
Kanskje Ionity burde flyttet til litt sør for Sandnes, f.eks på Ganddal der motorveien blir ett felt (ved Hove plantesalg), eller nede på Bråstein når den nye veiforbindelsen fra Jæren kommer inn der.
Er vel bare de aller nyeste, og blant de "dyrere" (500 K og opp, TM3 er vel eneste unntaket jeg kommer på) man finner biler som gjør 50 mil+ fra fullt batteri, men selv din gjør jo da ca 35 mil på 70 %. Når det å dra henger, litt avhengig av geografiske forhold, vær, vind etc gjør at man fort ender dårligere enn 50 % tap ved å dra henger, så er altså 20 mil ikke greit nok.

Men det er jo ikke bare det med hvilken avstand det er mellom stasjoner fra samme kjede (for best pris), men og hvilke hastigheter de tilbyr, hvor mange ladere de har og om de er "kompatible" meddet å ha tilhenger med seg.

Surt å komme til en stasjon med bare 2-3 ladere, hvorav 2 allerede er opptatt, og så må man hekte av henger før man får tatt den ledige plassen. Og så kommer kanskje en fjerde elbil(ist), og tar den ledige plassen mens man styrer med vogna.

Selv synes jeg det høres ut som et sabla styr med så liten rekkevidde mellom hver påfylling. Så jeg gleder meg over at det blir stadig flere som tilbyr biler som klarer 700 km og mer. Ikke for min egen del, men for de som har behovet for å dra henger (f.eks. campingvogn i ferien).

Selv klarer jeg meg ok med min Kona som har 450 km med de originale, koreanske dekkene (som kjennes d..tglatte ut på våt vei), men jeg hadde gjerne sett 500-550 km og spesielt ønsket er ladetider ned mot ihvertfall 30 min for 10-80, mot ca 55 med min (nye Kona skal visstnok være ned på 40 min uten at toppfarta har økt, men burde hatt større toppfart og). Henger savner jeg å kunne dra med min, men det er mest for småturer.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

geear

Sitat fra: Egil S på søndag 23. juli 2023, klokken 11:54
Sitat fra: geear på søndag 23. juli 2023, klokken 09:48Det er få elbiler som klarer 20 mil med større henger eller campingvogn i litt fart og/eller kulde/vind selv på 100 til 0.

Vil tro noe av problemene på Lura forsvinner med billig-avtalene, da begynner de vel å bruke Tesla på Forus, men det er vel uansett bare å melde det inn til Ionity. Neppe ønskelig å ha det slik fra deres side heller.

Men, for alle andre, kjør til Tesla SuC ved Tvedtsenteret. 👌🏻

Nå var Ionity bare et eksempel, på de 20 milene mellom de laderne er det mange ladere fra f.eks Recharge og andre.
Tar man opp kartet å ser så kan det ikke være mer enn 5 mil mellom hver lader langs e39, e18 og e6  sør for fylkesgrensen til Nordland.

Nå har jo jeg en bil som gjør 40mil ved 80% under normal kjøring (50mil ved 100%) på sommer vel å merke, men det er det jo ikke alle som har.
Jeg ville nå trodd de fleste biler med WLTP på 400-500km burde kunne kjøre 20 mil med noe på kroken? En bil med 300-350km WLTP ville nok gjerne fått litt problemer.

Jeg har god pris på Ionity til mai neste år, men siden den avtalen er blitt dårlig fra 1. juni blir det nok Tesla når den avtalen er gått ut.
Tvedtsenteret er 400m fra jobben min.
Kanskje Ionity burde flyttet til litt sør for Sandnes, f.eks på Ganddal der motorveien blir ett felt (ved Hove plantesalg), eller nede på Bråstein når den nye veiforbindelsen fra Jæren kommer inn der.
Du er nok i det optimistiske hjørnet angående rekkevidde. Hvis du har WLTP på 500 er kanskje reell "gjennomsnittlig" rekkevidde 400, med stor henger (kapell/skap) så kan du halvere det igjen. Har ikke kjørt med campingvogn, men antar det havner i samme gata. Hastighet, vindforhold og temp betyr selvfølgelig en god del, men de to siste bilene mine har hatt varmepumpe og WLTP over 500 og jeg har opplevd å både klare (med noen kilometers margin) og IKKE klare 200 km med skiboks og godt ett tonn enakslet kapellhenger på kroken. Skal man ligge på 60-70 % etapper så er det fort stusselige 12-15 mil.

Jeg vil kanskje si 40-60 % økning med tom boggi varehenger (har aldri kjørt med en bitteliten enakslet) og 100-150 % med større skap/kapell/campingvogn.

Egil S

Når jeg kjørte Stavanger (over fjellet) - Trondheim (via Østerdalen) - Oslo - Stavanger via Sørlandet, hadde jeg en en reell rekkevidde på 450-470km store deler av turen, men når jeg havnet på motorveien og lå å kjørte 110+ ble det nok nærmere 400km, det var uten tilhenger.
Ser når jeg lader min til 80% ligger som regel oppgitt rekkevidde mellom 370 og 410km avhengig av årstid.

Uansett er det "ufint" å blokkere en 150-300kw lader ved å lade med 20Kw over 80% når det er kø.
Bilene bruker jo like mye tid fra 80-100% som fra 10-80%.
Når jeg hurtiglader så lader jeg det jeg trenger, har flere ganger ladet til 60-70% fordi jeg planlegger å stoppe på en lader til på veien.

Klart det finnes unntak, tilhenger o.l. men hensikten ville jo være å få folk til å unngå å lade til 100% når de ikke har behov for det.
2023 Skoda Enyaq RS Coupé
1990 BMW 850i - 2020 Ducati Diavel 1260S
2020 BMW i3s  - 2014 BMW M5 - 2012 BMW M550d - 2004 BMW M3

geear

Ser den, men det bør være på annen måte enn å gi gebyr ved lading over 80. Min Model Y lader dessuten raskere over 80 enn hva e-Golf gjør på maks (og det finnes biler som lader mye raskere enn Y over 80). Gjentakende klattlading i toppen, og iallfall på samme ladestasjon, kan man for eksempel vurdere å gjøre noe med, men kommer noen inn med 20 og lader til 95, så er det i mange tilfeller fordi de trenger det.

Supervisor

Opplevde for 2 uker siden ved Ionity Varberg i Sverige at en danskregistrert Peugeot 2008 hadde ladet helt opp til 100%. Fra 95% til 100% tok det han ca. 30 minutter. Fyren unngikk stygge blikk og bare så rett frem eller i sin mobil.
2 av ladere virket ikke og resten var også opptatt, men da med biler som var mellom 30-70%.
Hufff... rant over.

geear

Han ladet åpenbart ferdig til 100%, så du lyktes ikke med inngripenen din? Hva sa du og hva sa han?

hELgenen

Sitat fra: geear på søndag 23. juli 2023, klokken 16:34Ser den, men det bør være på annen måte enn å gi gebyr ved lading over 80. Min Model Y lader dessuten raskere over 80 enn hva e-Golf gjør på maks (og det finnes biler som lader mye raskere enn Y over 80). Gjentakende klattlading i toppen, og iallfall på samme ladestasjon, kan man for eksempel vurdere å gjøre noe med, men kommer noen inn med 20 og lader til 95, så er det i mange tilfeller fordi de trenger det.

En enkel måte man kunne ordnet dette på var at laderen stoppet på 80% av seg selv med spørsmål om man vil ladere videre. Og etter 2 minutter uten svar så løper parkeringstakst på f.eks 120 kroner timen videre inntil man svarer. Svarer man ja på å lade videre så bør taksten endres til gjeldende takst + 50% for resten av ladeøkten.....

Slike takster bør gjelde på tider av døgnet med mye trafikk. Det vil gi mindre kø og det vil gi mindre slitasje på batterier at man ble oppfordet til å lade til maks 80%. En vinn-vinn situasjon både for miljøet og for kø kultur

Egil S

Jeg skal krype til korset og innrømme at tilhenger utgjør et vesentlig høyere strømforbruk enn jeg forventet.

Jeg kjørte i dag Stavanger - Haugesund T/R med en "IKEA-skaphenger" fordi "Hans" gjorde at det fristet heller dårlig å kjøre MC til Haugesund for service.

Resultatet var at jeg brukte 49% av batteriet opp til Haugesund (93km), et forbruk på 37,3kWh/100km, en rekkevidde på ganske nøyaktig 20,5 mil der altså, nå var det mye vann i veibanen, mye vind og kaldt (10c), så "Hans" bidro nok til det forbruket. Dette tilsvarer mer enn dobbelt av normalt forbruk uten tilhenger (normalt 16-17kWh/100km på denne tiden året).

Hjem noen timer senere (etter en ladestopp +35% SoC) var forbruket mindre, 40% brukte jeg hjem, 30,7kWh/100km, en rekkevidde på 25mil da altså, tror vinden traff meg skrått forfra dit og skrått bakfra hjem.
Tar man snittet av de to så blir det ca 22,5 mil på min bil, da blir det lettere å akseptere lading til 100% og ikke 80% når man kjører med tilhenger.

Jeg hadde klart å kjøre t/r uten ladestopp (hadde 46% minus de 35% jeg ladet), men jeg hadde ikke klart å kjøre å levere hengeren og kjøre hjem, manglet 2-3%, kom hjem etter avlevert tilhenger på 33%.
2023 Skoda Enyaq RS Coupé
1990 BMW 850i - 2020 Ducati Diavel 1260S
2020 BMW i3s  - 2014 BMW M5 - 2012 BMW M550d - 2004 BMW M3

geear

Dessverre.. og da skjønner du fort hva det vil si på langtur, når du typisk skal hurtiglade et sted det er hurtiglader, og med noe margin, slik du gjerne kommer inn til lading med 5-15 %, og så hurtiglader du helst ikke til mer enn 80 %, og ender med å ha 60 % av de 22 milene tilgjengelig, så da har du etapper på 13 mil. Og kan forbanne elbilen og de femti milene dit peppern gror. Er du ekstra heldig kjører du i strøk uten lynlading og må bruke 50 kW lader også, det er virkelig meningløst når man har forbruk på 400 Wh/km. 😵

Og tross Hans så var dette en tur i august, -15 i januar kan være enda verre.

Egil S

Sitat fra: geear på tirsdag 08. august 2023, klokken 20:54Dessverre.. og da skjønner du fort hva det vil si på langtur, når du typisk skal hurtiglade et sted det er hurtiglader, og med noe margin, slik du gjerne kommer inn til lading med 5-15 %, og så hurtiglader du helst ikke til mer enn 80 %, og ender med å ha 60 % av de 22 milene tilgjengelig, så da har du etapper på 13 mil. Og kan forbanne elbilen og de femti milene dit peppern gror. Er du ekstra heldig kjører du i strøk uten lynlading og må bruke 50 kW lader også, det er virkelig meningløst når man har forbruk på 400 Wh/km. 😵

Og tross Hans så var dette en tur i august, -15 i januar kan være enda verre.

Var mest for være mann nok til å innrømme at jeg tok feil :)
2023 Skoda Enyaq RS Coupé
1990 BMW 850i - 2020 Ducati Diavel 1260S
2020 BMW i3s  - 2014 BMW M5 - 2012 BMW M550d - 2004 BMW M3

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA