Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hurtiglading og kø! Hva er kotymen?

Startet av Bjoris, mandag 18. november 2013, klokken 14:51

« forrige - neste »

el nino

Det hjelper jo ikke hvis man "tar seg en tur" og ikke infinner seg i tide når ladingen har nådd 80%, for å flytte bilen. Da kan køen være et faktum ;)

bjorn_2390

Sitat fra: Tommen på lørdag 23. november 2013, klokken 12:33
Faktiske enkleste måte å begrense kø på er at alle ladere blir innstilt til å kun lade til 80 %
Følger ikke resonnementet ditt, men det er muligens fordi jeg ikke helt skjønner hva du mener. Uansett, må man ikke glemme at det mange steder i landet koster penger å lade! Da kan ikke bil nr. 2 nappe ut pistolen av bil nr. 1 uten videre.
Jeg er enig at det burde vært laget noen etiske retningslinjer, men da må i så fall alle forhold rundt dette være gjennomtenkt hele veien fra a til å.
Blå Euro-Leaf (2012)

Tommen

Ja her er det ikkje betaling på ladestasjonene enda. Men betaler for å lade til 100 % på en hurtig lader er du en jævla klovn. Å nå 80 % klarer alle på kort tid. Eg venter i bilen ved hurtiglading og når eg ikkje gjorde de så satt eg bilen min slik at det var mulig for andre ogta over med 80 %

Joakim Sveli

Inntil det begynner å bli knapphet på ladeplassene bør man parkere sin elbil på ladeplasser ved kjøpesenter. Det at folk klager på at det aldri er noen elbiler på plassene likevel, er et mye større problem enn at elbiler står på disse plassene uten å lade.

Når det gjelder hurtiglading bør det være slik at vi kan snakke sammen i køen om hvordan vi kan lade bilene raskest mulig. Det er ok å lade over 80%, men kun så lenge det ikke er kø. Hvis det kommer en annen så flytter du deg til normalladeren. Videre er det mulig å jobbe litt med parkeringa når man skal stille seg opp for å lade, slik at andre kan gjøre seg klare på sida.
Ansatt i Fortum Charge & Drive Norge
Har kjørt 64000 km i Think (2008), solgt sep2011-  Har kjørt 69000km Leaf (fra nov 2011-okt 2014)- 
Kjører TMS 60, 2014 mod, kjørt 71 000 per jun 2016

Kjell Leaf

#34
Sitat fra: ElRey på søndag 24. november 2013, klokken 15:33
Inntil det begynner å bli knapphet på ladeplassene bør man parkere sin elbil på ladeplasser ved kjøpesenter. Det at folk klager på at det aldri er noen elbiler på plassene likevel, er et mye større problem enn at elbiler står på disse plassene uten å lade.

Når det gjelder hurtiglading bør det være slik at vi kan snakke sammen i køen om hvordan vi kan lade bilene raskest mulig. Det er ok å lade over 80%, men kun så lenge det ikke er kø. Hvis det kommer en annen så flytter du deg til normalladeren. Videre er det mulig å jobbe litt med parkeringa når man skal stille seg opp for å lade, slik at andre kan gjøre seg klare på sida.
Er det en bensinstasjon med lite kunder så parkerer man ved pumpene et par timer?
Ser det skal bli knapt med ledige ladeplasser med slike råd som du gir. Selv kommer jeg til å parkere på tvers bak biler som ikke lader og så strekke kabelen til laderen og legge mobilnr. på ruta deres om det ikke finnes ledige plasser. ;D
Leaf Tekna, levert des. 2013.
Farge : Hvit

Sommerkos : BMW 645ci cabriolet 2004

bjorn_2390

"jævla klovn"
Joda, det skal bli spennende å se disse retningslinjene, hvis tilnærmingen er i den klassen der.

Men greit nok.  :o
Blå Euro-Leaf (2012)

Tommen

Ja du er en klovn visst du lader over 80 % på hurtig laderene, hadde de levert maks til batteriet helt til 100 % så skulle eg ikkje sagt noke, men da e for faen meg en grunn til at det kalles hurtigladere, og forresten e ikkje du han fyren så klaga på at blink lyset lagde for høg lyd eller at bilen din ikkje starta i eco modus ? Trur nok at du bare er litt grinete for at du ikkje kom på et skikkelig problem sjøl.

Sigurd

#37
Prøver å ta diskusjonen tilbake til utgangspunktet, som var hurtiglading. Forslag til skilttekst:



Dette er en hurtigladestasjon, som kan lade en bil hurtig inntil ca 80% av batterikapasiteten. Etter 80% vil den lade med lavere effekt. Bileiere som ønsker å lade utover 80% anmodes om å benytte en normallader i nærheten for de siste 20 prosentene, så lenge andre elbilister har behov for å lade.

Dersom eier ikke befinner seg i nærheten av bilen, kan nestemann i køen overta laderen så snart ladingen har nådd 80%, eller 30 minutters ladetid.

Det anmodes også om å parkere slik ved laderen at det er mulig å stå to biler ved siden av hverandre.
Oslo
VW e-UP! Tungsten Silver siden 3. desember 2013.
Think 2002 modell, mai 2012-januar2014.

Limodriver

Det høres ut som en fornuftig tekst å henge opp på hurtigladerne.

Jeg er imidlertid redd for at det fremdeles kommer til å være mange som blir stående og lade selv om det er kø. Jeg har selv opplevd å henvende meg til en som hadde stått og ladet i lang tid etter at jeg kom i køen og opplyst om at det er 30 minutters grense på hurtigladeren (oppslag) da han stod og ladet oppunder 90%. Han ble illsint og og skjelte, stakk fingeren opp i ansiktet mitt, titulerte meg med alskens usømmelige tilnavn. Prikken over i'en kom da han hevdet min trakassering av ham hadde sitt utspring i rasisme. Det endte med at jeg ringte politiet, men da forsvant han og politiet hadde selvfølgelig ikke noen patrulje å sende.

Jeg har også blitt bedt om å flytte meg etter 20-25 minutter av en som kjørte elektrisk vekterbil og ikke hadde nådd 80%

Jeg tror faktisk at eneste måten å bli kvitt problemet er å ta betalt pr tidsenhet og at ladingen enten avsluttes eller blir dyrere fra 80% og oppover. Gratis hurtigladestasjoner vil skape uoverenstemmelser.

Jeg tror årsaken til upoverenstemmelsene er "jeg først" holdningene som jeg ser mange elbilsjåfører praktiserer i trafikken/kollektivfeltet samt når en Tesla opptar to ladeplasser fordi den er så innmari stor må vite.

Elbilister ødelegger kun for seg selv ved å praktisere en egoistisk væremåte slik at en skaper irritasjon hos andre medtrafikanter/bilister.

sven erik

ja dere sier mye rett her men  komme til en lader som er parkert forran enten det er en hurtig eller vanlig  som ikke er i bruk å du trenger strøm er det verste som er  lat i alle fall som dere lader 

men til hurtig ladre  nå krangler vi om en skal lade til 80 eller 96%  på hurtigladeren jeg som bor i sandefjord må i bunnen av lier bakken  ha mest mulig  for å komme meg jem 
men vent nå til tesla kommer å lader og på kombi laderne står til 80-90% tar gjerne 3-4 timer  da kan en klage en kan da ikke lade fler biler  sto i skien her om dagen å venta  mesten 3 timer på laderen  da snakker  vi ikke var det noe anen lader der og jeg var tom  for strøm  hadde det da hvert en  hvanlig kontakt  kunne jeg krabbet meg jem  men hvorfor kan de ikke lade på sine ladre som tar en time

Sigurd

Jeg la til "eller 30 minutters ladetid" i forslaget. Poenget er at det vil uansett være vanskelig å tvinge folk til å oppføre seg omtenksomt, det vil alltid finnes idioter. Men et oppslag vil appellere til de anstendige av oss, som ikke nødvendigvis visste hvordan hurtiglading fungerer, eller hadde tenkt over denne problematikken. Og det vil tross alt være et flertall.

Så får vi heller appellere til de som driver hurtigladerne om å ha et prisregime som oppfordrer til å ikke holde på laderen lenger enn nødvendig. F.eks. "billig" de første 10-15 minuttene, deretter økende med faste intervaller.
Oslo
VW e-UP! Tungsten Silver siden 3. desember 2013.
Think 2002 modell, mai 2012-januar2014.

ducktolate

#41
Sitat fra: Kjell Leaf på mandag 18. november 2013, klokken 21:10
Sitat fra: Electra på mandag 18. november 2013, klokken 20:41
Det er klart at med en liten holdnings/opplysnings kampanje så hadde situasjonen kanskje blitt bedre. Men tenker det er et mindretall av alle de 16000 (?) elbileierene i Norge som følger med og er aktive her på forumet. Dessverre.

Tror det er på tide med en liten informasjons brosjyre/lapp hvor ladekøkultur :o blir "vedtatt". I første omgang syntes jeg dette burde være forhandler sin oppgave, men ser det som mere realistisk at Elbilforeningen ser på dette.

Hva med en standard lapp, formulert på en saklig og hyggelig måte, som vi alle kunne ha i bilen vår. Ved "overtramp" er det bare å legge denne under viskeren på bilen som feks ikke lader på elbil parkering.

Når overtrampere/ubevisste får nok like lapper så har nok det en positiv læringseffekt.
Det var en kjempegod ide. :D

Denne problemstillingen er som folk sier ikke ny. Heller ikke de gode ideene om hvordan vi skal løse det.
Jeg synes flyer i første post i denne tråden er fin:
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1734.0.html
Laget for fosilparkert bil ser det ut til, men fin som mal til alle formål.

Print den ut på gult papir og ha noen i hanskerommet. Stikk den under vindusviskeren på de som opptar plassen uten å lade. Da kan det jo hende personen smiler og kanskje husker til neste gang?
Jeg har personlig aldri gjort dette, men noen ganger hadde det vært greit å kunne si ifra på en OK måte.

Brødbilsjåfør

Blitt innført sms betaling i Trøndelag også nå. I utgangspunktet veldig bra men 115 kr pr lading medfører at d blir ca 20kr/mil for min del nå. Altså billigere å kjøre hjem å ta bensinbila(morsommere også btw) men hensikten er borte med elbil dessverre når den eneste aktøren priser seg helt ut...
HELL:)
har kjøpt Elbil:)
Ækte bila går på Bænsin:)

MrMastodon

Når det er minusgrader og hurtiglading går saaaaaaaaakte  gir jeg fra meg laderen på noe-og-søtti. Det tar jo evigheter å komme seg opp på åtti i minusgrader!

Thomas Parsli

Hurtiglading sliter en del på batteriet, spesielt de siste prosentene, så å ikke lade "helt fullt" er bra for alle.

Hvis det er kø når jeg bruker hurtiglader pleier jeg å lade minst mulig, bortsett fra hos Statoil hvor jeg tross alt betaler ågerpris (og vanligvis bare lader 20min).

Thomas
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA