Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hurtiglading og kø! Hva er kotymen?

Startet av Bjoris, mandag 18. november 2013, klokken 14:51

« forrige - neste »

ryback


Turbato

Sitat fra: Magnus Hansen på onsdag 08. juli 2020, klokken 14:46
Jeg tror det hadde hjulpet med mer informasjon. Feks at det var pålagt å vise mer info på display mens man ladet. Feks NOK/kWh slik at man klart å tydelig ser hvor ulønnsomt det er å fullade.

Det er et veldig godt forslag. En del biler og ladere oppgir jo ikke engang ladehastigheten, så folk har jo ikke peiling på ulempene ved å bli stående. Hvis forbrukerne både får se at hastigheten stuper ("du kaster bort tida di her") og at NOK/kWh-skyter i været ("du kaster bort pengene dine nå") skulle man jo tro det funker på enkelte.

daktari

Men hva er kotyme på norgesferien 2020? Står det representanter fra CircleK i Bamble og deler ut lapper med ca tidspunkt du får ladet? Kønummer? Er det slåssing? Setter man opp plakater med tydelig info; lad så lite du kan? Eget kø-felt på parkeringen jmfr vaskehall-køen?  Har det ikke vært kø?
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Øyvind.h

På circle K Bamble ser jeg flere melde om tidvis anarki, sniking og dårlig stemning nå i sommer.
Fanboysa melder derimot om at alt er fint og flott over alt.
Ingen køhjelp meg bekjent slik enkelte superchargere har hatt tidligere. Har dog ikke hørt at Tesla har satt ut representanter i år. Kanskje pga den solide kapasiteten?
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

jevel

Det høres ut som om det er et alvorlig behov for en bedre løsning på dette enn det vi har i dag. Enten må det bygges ut mange flere hurtigladere der mange elbiler ferdes, eller så bør de som lager laderne lage en løsning der de har en intern switch i laderen som legger biler som trekker under 10 kW over på en annen inverter enn "hovedinverter" og deretter tenne et grønt lys på ladekabel nr. 2 på samme lader. Da unngår man jo enkeltidioter som hoger laderen, men er like sårbar om man har to duster i samme område.

Den eneste permanente fiksen er at alle som lader lærer seg å oppføre seg som folk, og det kommer ikke til å skje.

Marius Kotsbak

Løsningen på sikt er nok mer fleksibel kobling mellom likerettere og plugguttak, slik at det ikke får så store konsekvenser å oppta en plugg når man burde ha stoppet å lade. Kanskje kobles helt av under en viss fart. Ikke minst vil bilen kunne stå i kø alene tilkoblet i påvente av ledig kapasitet på likeretterbankene. Kanskje til og med CCS kan utnytte at AC-pluggen er tilkoblet samtidig og gi AC her mens bilen står i kø, samt når ladefart på DC er så lav av den blir frakoblet DC
2018: Leaf 24 kWh MY2013 (solgt)
2019: Leaf e+ 62 kWh Tekna MY2019

Maxwell_400

Legg en lapp i ruta med telefon nummer, det har fungert greit for meg. Av og til så glemmer en seg og av og til så må jeg lade over 80%, andre ganger kan jeg stoppe på 60%. Greit å gi forklaring til nestemann hvis det oppstår kø. Lappen min ser gjerne slik ut : Lade ? Telefon nummer, ring hvis over X %.

Det har også hendt at jeg må flytte bilen 10cm for at en etron skal komme til kabelen ved siden av.
I-Pace SE++, MY20, 18" summer & winter, no panoroof, towbar, spare wheel, H264, TCU 20.2, BECM: BS-AAL-BF-AF-BE

Mippen

Jeg pleier å lade til 80 % hvis det er kø, men er det ikke kø og jeg har god tid kan det være jeg lader opp mot 100 %. Stort sett er det mer effektivt å lade til 80 % og kanskje stoppe en gang ekstra å lade i 5-10 minutter enn å bruke fryktelig lang tid de siste 20 prosentene.

Jeg har likevel forståelse for at noe må lade til 100 %. I distriktet er det ikke alle steder det er like lett å lade, så noen må ha 100 % for å komme seg dit de skal. Spesielt hvis det er mye fjell og kaldt. Noen steder er det også håpløst å finne ledig hurtiglader. I sommer for eksempel kjørte jeg gjennom tidligere Sogn og Fjordane fylke. Jeg ladet bare til 80 % på Møre fordi det var litt kø. Da viste jeg at jeg måtte lade i nærheten av Førde, noe som betyr kø, kø, kø. Det var derfor egentlig fristende å lade til 100 % for å unngå stopp nært Førde.

Jeg syns for eksempel Elbilforeningen kunne ha distribuert klistremerker, plakater, eller liknende å hengt opp på ladestasjoner med tips til effektiv lading og kultur. Det kommer stadig nye elbil eiere som ikke vet hvordan man lader, og de fleste har kjørt fossilbil hvor man som oftest skal ha full tank når man fyller.
Fremtiden er elektrisk.

nordmannisverige

Om jeg får komme med en oppfordring til nye elbileiere:

Ta rede på hvor mye effekt bilen din kan ta, spesielt om du kjøper brukt.
Det kommer til å bli ladekaos mange steder i sommer, og da er det kanskje unødvendig å ta beslag på en 350kW-lader en time om bilen din bare kan ta imot 50-100kW?

RJK

Nå er det mange steder ikke noe valg om ikke å ta 350 kW-lader, annet enn om det finnes noen 50 kW-ladere i tillegg.

For egen del betyr det 75 min ladetid istedet for 54, altså 21 minutter spart på å stille seg på 350 kW-laderen.

I tillegg kommer det an på hvilken operatør man har avtale med, og spesielt den gunstigste avtalen med. Sleng på at det og kommer an på hvilke/hvilken lader som var tilgjengelig når man ankommer.

Poenget må jo uansett være at man lærer kotymen med å flytte seg når ladefarten går betydelig ned, og helst ikke lade over 80 %.

Blir provosert av enkelte som tror de har mer rett til å lade på visse ladere enn andre. Er vedkommende på en lader som gir bilen den raskeste ladingen bilen takler, dersom den takler mer enn  50 kW effekt, så bør man ha såpass respekt for andre at man takler at de lader til ihvertfall 80 %.

Så kan man helle nøye seg med å irritere seg på de som absolutt skal lade til 90 og 100 % når det er kø...
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

hELgenen

Sitat fra: nordmannisverige på mandag 06. juni 2022, klokken 11:52
Om jeg får komme med en oppfordring til nye elbileiere:

Ta rede på hvor mye effekt bilen din kan ta, spesielt om du kjøper brukt.
Det kommer til å bli ladekaos mange steder i sommer, og da er det kanskje unødvendig å ta beslag på en 350kW-lader en time om bilen din bare kan ta imot 50-100kW?

Dersom man kommer inn og kan velge ulike ladere så er det vel pr. def ikke ladekaos?

Jeg velger selv aldri høyere ladere enn 150 kw med unntak av Ionity der jeg aldri får særlig valg - og aller helst velger jeg 75kw - da får jeg den effekten som dekker mitt behov best ettersom alle biler jeg eier kun lader maks 150-160 kw en kort periode uansett - og jeg starter gjerne lading lenge før 30% når jeg skal lade opp hvilket gir ennå mindre sjanse for noe høy effekt  - og jeg har aldri ladet mer enn til 80% - som regel gir jeg meg på 65-75 et sted og tar heller en kort stopp et annet sted på veien om det så er behov.

Og kommer folk til en lader og kan velge fritt så synes jeg de skal få lov til å velge fritt uten at noen bør irritere seg over dette. Og å flytte seg fra en lader til en annen underveis er regelrett oppskrift på ladekaos og annet påfølgende kaos - så det anbefaler jeg definitivt ikke.  Ellers bør folk behandle laderene litt mer varsomt - enkelte ødelegger regelrett ladere og er det noe som ikke hjelper er det vel akkurat det å kaste ladere i bakken osv...

Det beste rådet er kanskje å ikke la seg irritere av andre sin oppførsel? Er man på langtur med behov for lading så bør man kanskje også beregne litt tid på lading.


Balaklava

Dette må appstyres.

En "trekker kølapp" i app og ladeautomaten viser hvilket nummer som skal lade hvor, og lar kun den med riktig nummer/brikke lade.

En får kun trukket kølapp hvis en er på stedet. 

Hvis det ikke er kø --> Drop in.

Rosstopher

Sitat fra: Sutalaus på tirsdag 28. mars 2023, klokken 11:44Dette må appstyres.

En "trekker kølapp" i app og ladeautomaten viser hvilket nummer som skal lade hvor, og lar kun den med riktig nummer/brikke lade.

En får kun trukket kølapp hvis en er på stedet. 

Hvis det ikke er kø --> Drop in.

Trur nok det skaper flere problemer enn det løser. Hvor lang tid skal man få på å koble til? 5 minutter? Hva om den som har trukket kølapp gikk over gata og ladet der i stedet? Skal man da måtte stå å vente i mange minutter før nestemann kan få lade? Hva om noen kobler fra og så bruker noen minutter på å laste inn kone, barn og hund i bilen - skal da nestemann miste sin plass i køen fordi hen brukte for lang tid på å koble til?
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

Egil S

Flere steder er det jo egne kø-felt for lading, men noen steder er det bare plass til 3-4 biler i køen.

Et annet problem er disse om lader til 100%, vi har en Ionity lader på Sandnes med 6 ladere som 99,9% av tiden er beslaglagt av Taxier.
Har selv stått der som eneste ikke-taxi, ser taxier komme inn med 60-70%soc, setter på lading og går inn på stasjonen å sitter å venter på ny tur, ser flere taxi som står å lader på 90+% med bare 16-20kwt.
Sto selv å ladet 25min for å lade til 80%, da sto det 4 taxier mellom 80-100% på lav effekt hele den tiden jeg ladet.
Virker som de holder til der, tar en tur, kommer tilbake og plugger i laderen mens de venter på neste tur.

Det burde vært mye større blokkeringsavgift, er vel mye 1kr/min over 80% mange steder nå, men burde økt til 10-15kr minuttet over 80% hvis det ikke var ledige ladere for å hindre de som står å blokkerer ladere.
Laderne burde gjerne også vært satt opp slik at de ikke ville lade til mer enn 80% i rushtid eller dersom det ikke var andre ledige ladere.
2023 Skoda Enyaq RS Coupé
1990 BMW 850i - 2020 Ducati Diavel 1260S
2020 BMW i3s  - 2014 BMW M5 - 2012 BMW M550d - 2004 BMW M3

turfsurf

#74
Sitat fra: Egil S på fredag 21. juli 2023, klokken 22:45Det burde vært mye større blokkeringsavgift, er vel mye 1kr/min over 80% mange steder nå, men burde økt til 10-15kr minuttet over 80% hvis det ikke var ledige ladere for å hindre de som står å blokkerer ladere.
Laderne burde gjerne også vært satt opp slik at de ikke ville lade til mer enn 80% i rushtid eller dersom det ikke var andre ledige ladere.
Da blir det rimelig fort slutt på å kjøre elbil for min del. Kjører man med tilhenger / campingvogn så må man faktisk ofte lade over 80% for i det hele tatt å komme frem til neste ladestasjon. Slike ting kan de begynne med når rekkevidden er ca doblet (100+ mil WLTP). Da holder det å lade til 80% med henger og.

Måten Tesla gjør det på er grei synes jeg, de stiller ned ladegrensen til 80% i rushtiden, men så kan du selv justere den opp igjen. Og så blokkerer de lading mere enn fem ganger pr dag på samme stasjon, i tillegg til blokkeringsavgift.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA