Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hurtiglading og kø! Hva er kotymen?

Startet av Bjoris, mandag 18. november 2013, klokken 14:51

« forrige - neste »

RuneW

Sitat fra: Kjell Leaf på mandag 18. november 2013, klokken 15:46
Men da er det jo dumt at de lokale med elbil som ikke lader bruker ladeplassen som parkeringsplass når det kanskje kommer en som trenger plassen. Hvorfor tror noen at en elbil ikke kan stå sammen med de andre bilene ?

Det er så enkelt som at disse plassene ofte står nærme inngangen og at andre ledige plasser kan være et godt stykke fra inngangen. Mennesker er mennesker...

TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

Bjoris

Sitat fra: el nino på tirsdag 19. november 2013, klokken 09:19
Kommunale veimyndigheter kan i samarbeid med foreningen utarbeide et skilt som settes opp ved ladepunktene med påminnelse om at disse plassene (kommunale ladeplasser) KUN MÅ BENYTTES TIL LADING, og at bilen flyttes når den er ferdigladet. Her må det utarbeides regler som overholdes, frivillighet og "synsing" tror jeg ikke noe på. ;)
Ang. hurtiglading: Skilt som sier at hvis det er kø, kan man KUN lade til 80% 8)

Ja, kanskje bedre å ha et skilt enn å strupe laderene, men du er da avhengig av at folk oppfører seg samt at de er i bilen i det den når 80%. Jeg heller derfor likevel mot en løsning der en kan plugge i type 2 eller vanlig shuko om en må ha mer enn 80%... Da slipper en dette, jeg er heller ikke så veldig for at det skal være slik at den som kommer skal ha "rett" til å røske ut av kontakten i bilen og føre den over til sin når det er 80%... men det er kanskje bare meg...

Strømbil

Forhandler er for dårlig til å opplyse nye elbilister om hvordan hurtiglading fungerer.
8 av 10 vet ikke at ladingen går mye saktere når man passerer 75-80%.
Har flere ganger fortalt dette til personer som har ladet, mens jeg selv har ventet på lader. Når man forklarer dette enkelt og på en høflig måte, møter man ofte forståelse og de fleste har da ingen problemer med å avslutte ladingen. Et skilt som forklarer dette enkelt, burde vært plassert ved hurtigladestasjonene.
Svart Nissan Leaf 2013.

BE

Dessuten blir problemet bare større når aktørene i markedet opererer med fastpris pr lading. Nå prisen for drop-in lading samtidig er hysterisk høy, sier det seg selv at kunden kommer til å stå til siste watt er tappet av laderen.

Pris pr. kWh samt minutt, og gjerne også en fornuftig "oppstartspris", er det eneste som vil stoppe forbrukerne når de har fått det de trenger fra laderen.

Det er ingen som betaler ublupriser for et pizzabord, tar et pizzastykke, og stikker.
---------
21 CN-SR+
21 ID3 1st Max
---------

Kjell Leaf

Sitat fra: RuneW på tirsdag 19. november 2013, klokken 09:25
Sitat fra: Kjell Leaf på mandag 18. november 2013, klokken 15:46
Men da er det jo dumt at de lokale med elbil som ikke lader bruker ladeplassen som parkeringsplass når det kanskje kommer en som trenger plassen. Hvorfor tror noen at en elbil ikke kan stå sammen med de andre bilene ?

Det er så enkelt som at disse plassene ofte står nærme inngangen og at andre ledige plasser kan være et godt stykke fra inngangen. Mennesker er mennesker...
Man trenger klare regler som står på et skilt sånn at man kan peke på skiltet for å lære dem vett i stedet for å krangle med de om det er parkering eller ladeplass. Jeg syns ikke det er mening i å flytte ladeplassene langt vekk, elbilister må respektere skilting (som burde vært der).
Noen parkerer på handicapplassene også, men man kan ikke flytte dem lengst bort av den grunn.
Tvang og straff er uten tvil det som hjelper. Jeg mener at borttauing på eiers regning er helt ok for å parkere uten å lade, det skiltet skremmer de fleste.
Leaf Tekna, levert des. 2013.
Farge : Hvit

Sommerkos : BMW 645ci cabriolet 2004

Thomas Parsli

#20
Sitat fra: Kjell Leaf på tirsdag 19. november 2013, klokken 11:36
Jeg syns ikke det er mening i å flytte ladeplassene langt vekk, elbilister må respektere skilting (som burde vært der).
Problemet er at skiltingen ikke er der -og at elbillister som gruppe er like egoistiske som fossilbillister.

Sitat fra: Kjell Leaf på tirsdag 19. november 2013, klokken 11:36
Noen parkerer på handicapplassene også, men man kan ikke flytte dem lengst bort av den grunn.
Handikapp-parkering er plassert ved inngangene fordi brukerene har et fysisk handikapp!

Selv om enkelte elbillister åpenbart har sosiale handikapp, klarer de å gå like langt som fossilbillister.


Thomas
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

Kjell Leaf

Sitat fra: Thomas Parsli på tirsdag 19. november 2013, klokken 11:45
Sitat fra: Kjell Leaf på tirsdag 19. november 2013, klokken 11:36
Jeg syns ikke det er mening i å flytte ladeplassene langt vekk, elbilister må respektere skilting (som burde vært der).
Problemet er at skiltingen ikke er der -og at elbillister som gruppe er like egoistiske som fossilbillister.

Sitat fra: Kjell Leaf på tirsdag 19. november 2013, klokken 11:36
Noen parkerer på handicapplassene også, men man kan ikke flytte dem lengst bort av den grunn.
Handikapp-parkering er plassert ved inngangene fordi brukerene har et fysisk handikapp!

Selv om enkelte elbillister åpenbart har sosiale handikapp, klarer de å gå like langt som fossilbillister.


Thomas
Ladestasjonene er da ikke alltid plassert nærmest inngangen, det finnes mange steder en del fossilparkeringer som er nærmere.
Leaf Tekna, levert des. 2013.
Farge : Hvit

Sommerkos : BMW 645ci cabriolet 2004

sven erik

nå er jeg en av de som er hadicapet å kjører elbil og det hender at man  trenger å lade men kommer å skal  lade  net det er fult  av biler som ikke engang har kontakten i  ok og så står det noen ganger da noen som skal lade da feil på hc parkeringene for å få ladet  i alle fal sett i kontakten så det ser ut som dere lader  jeg  har med meg skjøte ledning å har ikke tal på hvor mange ganger jeg har stått  feil for  få strøm men løsningen er ikke å flytte deisse ser det samme skjer der  se bare på ikea bilingstad der er laderne lengst unna men samme skjer der   
sett opp en del type 2 kontakter med 400 32 runt i byene og ved hurtigladerne  da er masse gjort
ja hurtigladerne går ned i fart men ikke så mye ned  at en like gott kan sette bilen i 230 volt  ser på min imiev at fra 80% til 96% tar 25 min med hurtiglading men  med 230 volt tar det  2 timer  så da når en  skal  lenger en 6-7 mil hva gjør du da ? jo du  lader til 96  når det er det du kan få  men det er ofte jeg har tatt 80% flyttet meg sor en annen som har trenkt litt  så stelt meg til å tatt den sist biten  nye 30 min  men se runt det er kun kø på disse som er gratis  eler rimlig ikke på de der en må ha abonomang  å betale en del  der er det tomt  så det er å noe og tenke på

Chrian

Har kommet til ladestasjonen i Fyllingsdalen og Krambua der biler står med lader i og har passert 80% med det resultat at de lader med noen få amper. Har da koblet fra lader og startet lading selv, to ganger har eier som er blitt koblet fra uttrykt misnøye med håndteringen. Har da forklart at når det er kø for å bruke hurtiglader anser jeg det som lite lurt å bruke den som "vanlig" lader, dette har i begge tilfeller roet ned utbruddet fra bileier.
Kan virke som ikke alle har forstått virkemåten til en hurtiglader.

De to siste gangene jeg har vært i Fyllingsdalen for å lade har jeg dratt videre uten å lade da køen har vært på to-tre biler, har kjørt forsiktig hjem og unngått skillpadden.
Vil tro en form for betaling vil redusere problemet med kø på hurtigladestasjonene.

GeirH

Skal du ikke lade så ikke parker ved en lader....
Nissan "Euroleaf" Tekna m/fotlister med ledlys og 6,6 kw lader. 5000 km.

snurre100

Nå er ikke alle elbilister er egoister. Jeg har ladet til 100% flere ganger, men bare når ingen andre trenger lading.
2020 Kia E-Niro

el nino

Jeg har flere ganger opplevd at elbil- duster har parkert uten å lade ved plassene på Kongen i Oslo for deretter å ta Color Line å være borte i flere dager! Og dette selvom det er vanlige plasser ledige på den ordinære parkeringsplassen :( Så det vil uten tvil hjelpe med skilt og regelverk, og at slike biler blir tauet bort, i likhet med fossilbiler som også til tider parkerer der for å ta båten til Kiel------- 8)

erikf

Sitat fra: cra på tirsdag 19. november 2013, klokken 08:00
Er enig i at det er foreningen sin oppgave, men forhandlere har en gylden mulighet til å nå ferske elbilelere - kanskje folk som aldri har vært innom forumet her engang, men som nå vil kjøre elektrisk. Et sammarbeid hadde vært det beste; foreningen utformer en informasjonsbrosjyre som forhandlere kan dele ut til ferske elbilister. Mye bedre at de får beskjed fra starten av om at "slik bør det gjøres", enn at de går rundt og tror at de parkere på ladeplassene for å stå gratis, og så legger de seg til uvaner.
Er det fortsatt slik at alle som kjøper elbil i norge får medlemskap første året? Da får de også mappen med info og nøkkel til ladestasjoner. Her budre det vært utarbeidet en del med skikk-og-bruk. Da når vi jo alle.
Hvis vi kan bli enige om en felles skikk-og-bruk da.
Bergen - Leaf 2012-2019 - model3 2019-

Tommen

Eg hurtigladet på heiane torsdags kveld , satte bilen min litt på siden og startet lading. I mellom tiden gikk eg opp på mcdonalds og spiste.  Når eg kom ned igjen hadde en anna leafer tatt over hurtig laderen. Så lenge min bil var nådd 80 % og andre elbil eigere behandler min bil på samme måte som sin egen er det kjempe for min del. Vi hadde en hygglig elbil prat. Å stå der å lade over 80 % er på en måte ganske frekkt . 10 A kan vi alle lade med hjemme. Så til etterretning går du i fra bilen din og den har ladet til 80 så tar iallefall eg kabelen uten å blunke.

Tommen

Faktiske enkleste måte å begrense kø på er at alle ladere blir innstilt til å kun lade til 80 %

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA