meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - OlaM

#1
Vil ikke ha de trommestikkene nær lakken  >:(
#2
Model Y / Sv: Model Y Standard
fredag 10. oktober 2025, klokken 13:50
Automatisk filskifte gir ingen verdi når man bare ligger i venstre hele tiden.
#3
Tesla / Sv: Ettermarkeds bremseskiver og -klosser?
tirsdag 07. oktober 2025, klokken 22:40
Sitat fra: Mr Oizo på tirsdag 07. oktober 2025, klokken 20:32
Sitat fra: OlaM på tirsdag 07. oktober 2025, klokken 17:38Ca 2600 kroner for alle fire
Se på siden igjen. Det står "Pr stykk". Det blir altså drøye 5 tusen. Men skiver holder en del år, så lenge du har nok tykkelse på de er det lett å pusse bort rusten.

Oops, man ser det man vil se ja, takk!

I gamledager tok man jo bremseskivene i dreiebenk, kunne vel kanskje gjort det med disse og hvis kantene begynner å ese litt. Hvis jeg får 6 år / 100k km av et sett så er jeg egentlig greit fornøyd, men jeg var litt mer fornøyd når jeg trodde de kostet halvparten.
#4
Tesla / Sv: Ettermarkeds bremseskiver og -klosser?
tirsdag 07. oktober 2025, klokken 17:38
Jeg bare hoppet litt. Ikke noen tips på akkurat det jeg lurte på, men veldig god gjennomgang av bremseservice for de som vil gjøre det selv. Jeg gjør det selv, fra neste hjulskift gjør jeg frambremsene to ganger i året og bakbremsene en gang.

Det er en del ettermarked å velge blant når den tid kommer, å skifte selv virker veldig lett. Vanskeligste er vel å få kaliperen fremme av og på.

Tenker f.eks.på disse:

https://www.skruvat.no/reservedeler/bremsesystem/bremseskiver/bremseskive-tesla-model-3-p2081880

https://www.skruvat.no/reservedeler/bremsesystem/bremseskiver/bremseskive-tesla-model-3-p2081879

Ca 2600 kroner for alle fire og det er "coated". Vet ikke om det er vanlig lakk eller pulverlakk, men det er ganske mange forskjellige som har det nå. Du sliper av overflatebehandlingen der klossene tar og så er resten forhåpentligvis rustbeskyttet en stund til.

Legg til ca 700 for alle klossene, ikke ille pris etter min mening. Men det er jo mange klosser og skiver å velge mellom, hvem er lurest å kjøpe mon tro?
#5
Tesla / Ettermarkeds bremseskiver og -klosser?
mandag 06. oktober 2025, klokken 17:09
Snart 70k og fire år, bremseskivene begynner å få litt rust. 0 feil på EU i dag, men om to år er det sikkert verre. Er det noen som har erfaringer med tredjeparts deler, som kanskje er mer rustbestandige?

Hva med å legge Hammerite e.l. på skiven (der klossene ikke er borti)?

(legger tråden i dette forumet siden det er ca like aktuelt blant modellene)
#6
Model 3 / Sv: Blinklyshendel og frontkamera kommer til Model 3
fredag 03. oktober 2025, klokken 16:10
Sitat fra: Skogstrollet på fredag 03. oktober 2025, klokken 15:11Ganske håpløst med rendyrket blinklyshendel. Jeg har null problemer med å bruke knappene på rattet, men skulle gjerne hatt fjernlys og lyshorn på hendel. Når de først innfører hendel burde all lysfunksjonalitet overføres.

Helt enig. Det taktile grensesnitt trenger et comeback.
#7
Model 3 / Blinklyshendel og frontkamera kommer til Model 3
fredag 03. oktober 2025, klokken 14:52
Aldri for sent å snu, så lenge man blinker!

https://elbil.no/tesla-utvider-rentekampanje-og-forlenger-rekkevidden-pa-alle-variantene/

Mer rekkevidde, ny "presisjonsutviklet" blinklyshendel og frontkamera med spyler og varme. Sistnevnte nesten ikke til å tro. Har en nordmann fått jobb i designavdelingen?

Spent på om det blir 360-visning etter hvert og om vi uten frontkamera får en begrenset variant.
#8
BMW iX3 / Sv: Neue klasse iX3
torsdag 02. oktober 2025, klokken 17:39
Sitat fra: RJK på torsdag 02. oktober 2025, klokken 14:51
Sitat fra: OlaM på torsdag 02. oktober 2025, klokken 10:24Det står at man kan ha V2H/V2G med deres wallbox, men fant ikke noe info V2L slik BMWs representant nevnte i Berlin.
Støtter bilen V2H/V2G, så støtter den automatisk V2L og. Spørsmålet er kun om du får med adapter, eller må kjøpe det som tillegg. Og om du får vanlig 230V uttak inne i bilen... 8)

Ikke 230V inne i bilen, det spurte jeg BMW-fyren spesifikt om. Han misforsto et par ganger, men skjønte det til slutt. 230V var et adapter du koblet i ladekontakten på utsiden og det var et tilvalg i bestillingen. Men det er ikke der nå, kommer kanskje etter hvert.
#9
BMW iX3 / Sv: Neue klasse iX3
torsdag 02. oktober 2025, klokken 11:50
Hvis man vil ha utvidet lyd må man ta Innovation alle steder, den inkluderer HUD. Men får uansett bygd ok uten HUD, lyd og klimagreien. Hvis HUDen er kanonbra (og merverdien av lyden) så er det vel bare å dure på.
#10
BMW iX3 / Sv: Neue klasse iX3
torsdag 02. oktober 2025, klokken 10:24
Lekte litt med konfiguratoren. Det er som vanlig mye greier som henger sammen på uforklarlig vis. Info-raden under vinduet skulle jo redusert behovet for HUD, men mange interessante tilvalg er bare tilgjengelig gjennom pakken som inkluderer HUD. Virker litt dust å "måtte" ha HUD (som du sikkert kan skru av) når de har gjort en innsats for å vise bra info høyt i synsfeltet, under solskjerming. Man finner vel ut av det etter en prøvekjøring.

Det står at man kan ha V2H/V2G med deres wallbox, men fant ikke noe info V2L slik BMWs representant nevnte i Berlin.
#11
Bestilling og levering / Sv: Tesla og rente
onsdag 01. oktober 2025, klokken 12:33
Sitat fra: Frøken dings på torsdag 30. januar 2025, klokken 10:09Beklager. Ser dette er en gammel tråd, men fant ikke ut hvordan jeg oppretter ny 🙈

Vi vurdere å kjøpe modell Y med finansiering via Dnb, som vi har hatt før.

Denne gangen ønsker vi kortete nedbetalingstid enn det vi hadde på forrige. I lånekalkulatoren til Tesla er den laveste tiden jeg får sett er 60 mnd nedbetalingstid. Der de 3 første årene har gunstigere rente.

Er det noen som har betalt inn resterende beløp før avtalen går ut? Altså før de 60 mnd har gått. Noen nevnte for meg at banker ofte har klausuler på dette, at man får ikke betalt inn før, sånn at bankene kan tjene mer penger.

Kunne ikke se at det stod noe om det undet finansieringen, men det er vel opp til hver bank.



Alle gebyrer skal stå spesifisert i avtalen. Jeg betalte mitt ned før tiden tidligere i år, og mener det kom en melding der det sto helt tydelig at det ikke var noen gebyr og ikke kom flere fakturaer. Finner ikke igjen den meldingen dessverre.

Du kan også betale inn ekstra hvis du vil underveis. Men hvis du finner en høyrentekonto med bedre rente enn lånet lønner det seg å spare opp på den før du så betaler ned.
#12
Ja, ser de har endret konfiguratoren siden sist jeg brukte den. Det er liksom ikke en ekte konfigurator av tysk herkomst uten komplikasjon og forvirring. Du har rett at det ikke står at Maxx (hvorfor to Xer forresten? Ser lugubert ut) ikke inneholder Advanced, heller ikke noen av de individuelle funksjonene du faktisk får med er nevnt. Hvis du prøver å velge den ene i stedet for den andre kommer det opp en advarsel som ikke klarer å forklare skikkelig hva valget står om og som har en ekstra "velg"-knapp som ikke gjør noe.  :laugh:

I prislisten står det enkelt og greit "Maxx (Utstyrspakken Advanced inngår)", så man må vel studere papirteorien før man er kvalifisert som operatør av konfiguratoren.
#13
Sitat fra: Kires på mandag 29. september 2025, klokken 11:33Maxx pakken inneholder Advanced pluss litt ekstra. Du skal ikke ha begge.


Tipper dette er uvant når man kommer fra Audi!  ;D
#14
Elbil.no har også skrevet om den: https://elbil.no/verdens-storste-mc-produsent-kommer-med-sin-forste-elmotorsykkel-honda-wn7/

Ikke så lang rekkevidde, men beltedrevet og med CCS-lading. Sistnevnte burde Zero hatt for mange år siden. Den trenger ikke lade så fort, men du må ha muligheten.
#15
BMW iX3 / Sv: Neue klasse iX3
mandag 29. september 2025, klokken 11:18
Fikk sitte litt i en i Berlin. Rattet er rart, men digg. Raden med info under frontruten funker veldig bra. V2L tilgjengelig med en opsjonspakke, men ikke med kontakt inne i bilen så det kan kun brukes når bilen står i ro. Greit nok.

Den var i en slags utstillingmodus så rattknappene funket ikke helt konsekvent, men det virket som man kan aktivere de ved å bare være såvidt borti. Dermed kan du ikke bruke den fysiske strukturen på knappepanelet til å føle deg fram til riktig knapp, for da trykker du på masse feile ting. Du må se på rattet for å finne riktig knapp, som dermed fullstendig undergraver hele meningen med å ha knapper på rattet. Det er en dealbreaker for meg, jeg gidder ikke den skiten. Det er for mye annet bra på markedet som ikke har det og du bruker det mange ganger på hver tur.

Tar stort forbehold om at jeg ikke fikk riktig inntrykk. Fingrene krysset for vanlige knapper på sedan-varianten.
© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA