Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - OlaM

#1
Tesla / Sv: Tesla aksjer
I dag kl. 08:00
Kan det være at den nye billig-modellen enkelt og greit er en strippet Model 3? Det er vel først og fremst prisen som skal ned, ikke størrelsen. Småbiler for by er ikke et like viktig fenomen i USA og Kina.
#2
Tesla / Sv: Tesla aksjer
I dag kl. 07:57
Sitat fra: Vaduz på I dag kl. 07:49Det er jo ikke noe rart det? Markedet forventet tydeligvis enda dårligere resultat. Alle visste at det var et elendig kvartal for tesla, det blir priset inn fortløpende. Denne gangen med en overkorreksjon.

Det er jo sånn tankegang som gjør at Reddit spekulantene river seg i håret, fordi de tror at kvartalsrapporten blir dårlig, så da skal aksjen ned, da kjøper de 10x puts.

Det understreker jo at dagens marked først og fremst er drevet av kortsiktig spekulasjon, ikke langsiktig investering. Se på Meta i går. Kjemperesultat, over forventningene, aksjen gikk ned 15%. Blir interessant i kveld med Microsoft og Google (Alphabet). Hvis Meta har tjent så mye penger så har vel de også, men hvor mye har Reddit veddet?  ;D
#3
Tesla / Sv: Tesla aksjer
I dag kl. 07:43
Sitat fra: dundun på I går kl. 18:11(Noen nevner Apple over her, de har P/E på 25ish de siste åra såvidt jeg husker)

Etter spekuleringsboblen i pandemien har den vært over 20 og til og med over 30, men i tiåret før det lå den godt under 20 og av og til under 10.

https://www.macrotrends.net/stocks/charts/AAPL/apple/pe-ratio
#4
Model 3 / Sv: 580 vs 614 modellene
I går kl. 12:02
Sitat fra: Expat på I går kl. 11:17576 km noterte jeg på min 614-modell da den var et par uker gammel i juni 2021. Nå, like etter påske maksa den ut på 554 km.

Jeg er litt nysgjerrig på hva det skulle bety i forhold til degenerering av batteriet, for SoH i servicemenyen antyder nesten dobbelt så mye degenerering i prosent.

De har jo endret på både effektivitet (tror jeg?) og beregning av rekkevidde siden den var ny, så alle variablene er i bevegelse.
#5
Tesla / Sv: Tesla aksjer
I går kl. 08:09
Veldig god nyhet! Jeg er positivt overrasket.
#6
Model 3 / Sv: 580 vs 614 modellene
tirsdag 23. april 2024, klokken 21:57
Sitat fra: filtvet på tirsdag 23. april 2024, klokken 19:45Jeg har 614, men mener den viste 580 km ved 100% når den var ny.


614 i markedsføringen er WLTP, mens 580 på skjermen er EPA. Eller 560-noe er det vel.
#7
Tesla / Sv: Tesla aksjer
tirsdag 23. april 2024, klokken 21:48
Sitat fra: emurof på tirsdag 23. april 2024, klokken 17:43
Sitat fra: OlaM på mandag 22. april 2024, klokken 22:53
Sitat fra: emurof på mandag 22. april 2024, klokken 21:39
Sitat fra: OlaM på mandag 22. april 2024, klokken 13:11Robotaxi er et luftslott. Men det er disse luftslottene som priser aksjen til 34x P/E. Uten Elon og uten "den draumen me ber på" så er det bare en vanlig bilprodusent, og de er ikke verdt så altfor mye. Ford har 11x. Ned to tredjedeler i pris vil tilsvare den lille toppen før pandemien (da med en helt annen E under brøkstreken naturligvis). Det kan være fornuftig.
Ja, og fabrikken i Kina ville aldri bli bygget, Model Y var bare en bløff og ingen kom til å kjøpe den uansett siden den bare var en oppblåst Model 3, Tesla ville aldri i verden klare å tjene penger, det var fysisk umulig å lage en halv millioner biler innen 2020, Tesla konkurs hvert øyeblikk nå i mange år, osv.

Du er veldig sikker i din sak, og det til tross for fremskrittene FSD har gjort på ganske kort tid etter at v12 kom ut.

Og selv uten FSD og robotaxi så er Tesla ikke bare en vanlig bilprodusent nei. Du glemmer at de også har andre produkter og tjenester.

Luftslott fylt med stråmenn.  :laugh:

Ja, luftslott og stråmenn som Model 3, Y, Cybertruck, fabrikk i Kina, med mer. Bare luftslott og stråmenn i Tesla!

"Stråmann" viser til at du argumenterer mot meninger jeg ikke har. Ingenting å si på Model 3, Y, Kina osv, men det er ikke noe next level greier som lover vekst. Det er normal level bilfabrikk-greier hvis nyhetsverdi og vekstpotensial ligger i fortiden og ikke kan forklare vekstprising av aksjen.
#8
Model 3 / Sv: Bil til verksted
tirsdag 23. april 2024, klokken 07:23
Jeg gir kortet uten å ha valet mode.
#9
Stor oppdatering. Skru av frontmotor, styr passasjersete og makroer - opp til tre funksjoner på samme klikk.


https://www.youtube.com/watch?v=RU6LvhEN6m0
#10
Tesla / Sv: Tesla aksjer
mandag 22. april 2024, klokken 22:53
Sitat fra: emurof på mandag 22. april 2024, klokken 21:39
Sitat fra: OlaM på mandag 22. april 2024, klokken 13:11Robotaxi er et luftslott. Men det er disse luftslottene som priser aksjen til 34x P/E. Uten Elon og uten "den draumen me ber på" så er det bare en vanlig bilprodusent, og de er ikke verdt så altfor mye. Ford har 11x. Ned to tredjedeler i pris vil tilsvare den lille toppen før pandemien (da med en helt annen E under brøkstreken naturligvis). Det kan være fornuftig.
Ja, og fabrikken i Kina ville aldri bli bygget, Model Y var bare en bløff og ingen kom til å kjøpe den uansett siden den bare var en oppblåst Model 3, Tesla ville aldri i verden klare å tjene penger, det var fysisk umulig å lage en halv millioner biler innen 2020, Tesla konkurs hvert øyeblikk nå i mange år, osv.

Du er veldig sikker i din sak, og det til tross for fremskrittene FSD har gjort på ganske kort tid etter at v12 kom ut.

Og selv uten FSD og robotaxi så er Tesla ikke bare en vanlig bilprodusent nei. Du glemmer at de også har andre produkter og tjenester.

Luftslott fylt med stråmenn.  :laugh:
#11
Tesla / Sv: Tesla aksjer
mandag 22. april 2024, klokken 13:11
Robotaxi er et luftslott. Men det er disse luftslottene som priser aksjen til 34x P/E. Uten Elon og uten "den draumen me ber på" så er det bare en vanlig bilprodusent, og de er ikke verdt så altfor mye. Ford har 11x. Ned to tredjedeler i pris vil tilsvare den lille toppen før pandemien (da med en helt annen E under brøkstreken naturligvis). Det kan være fornuftig.
#12
Model 3 / Sv: Førstegangseier av Tesla og El-bil.
fredag 19. april 2024, klokken 09:39
Høres normalt ut. Hvis du kjører lengre turer går nok snittet ned, da blir den første oppvarmingen av kupéen "nedbetalt" over flere km. Vice versa på småkjøring. Du vil nok få penere tall nå som varmen kommer.
#13
Model 3 / Sv: Spare penger på vedlikehold på elbil?
fredag 19. april 2024, klokken 08:52
0 kr brukt så langt altså.

Jeg har brukt mer enn 0 kr, smørefett til bremsene bl.a. Men har hatt null* problemer. Og vi fikk bil ca samtidig.

* Har kontaktet kundeservice to ganger. Ene gangen pga speil ikke gikk skikkelig i posisjon, det fikset seg selv etter oppdatering. En annen gang gikk alarmen av seg selv hele tiden. Det var en flue...
#14
Tesla SW og AP / Sv: Nyheter våren 2024
fredag 19. april 2024, klokken 08:42
Sitat fra: turfsurf på onsdag 17. april 2024, klokken 19:19Var litt snacks der, likte spesielt gjennomsnittsmålingen for fotobokser

Herlig å få et tydelig "bobilbudsjett" til sommeren!
#15
Tesla SW og AP / Sv: 2024.8.x
onsdag 03. april 2024, klokken 16:18
Sitat fra: Mobileum på onsdag 03. april 2024, klokken 15:11
Sitat fra: OlaM på onsdag 03. april 2024, klokken 13:13
Sitat fra: Mobileum på onsdag 03. april 2024, klokken 13:08Er alle funksjoner som kommer over OTA uten forhåndskunngjøringer en gratis gave fra Tesla som de egentlig skulle ha tatt betalt for?

Hvem har påstått det? Stian Stråmann?
Neppe, men kanskje lese det én gang til? Står da vitterlig et "?" i slutten på setningen. Vanskelig å vri det til en påstand!

Var det ikke et retorisk spørsmål? Bare noe helt ut av det blå du lurte på?
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA