Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.


Meldinger - OlaM

Sider: [1] 2 3 ... 71
1
ID.4. / Sv: Stor-kunde avtale - er det alltid krav om km godgjørelse?
« på: Lørdag 03. Oktober 2020, klokken 09:30 »
Der jeg er ansatt så er det en prosent for de med kjøregodtgjørelse og en annen litt lavere prosent for alle ansatte.

2
Tesla / Sv: Battery Day. Alle nyheter?
« på: Torsdag 01. Oktober 2020, klokken 09:57 »
Hvis batteriet sveises eller limes fast til karosseriet så vil jo det komplisere batteribytte. Le Mans-biler gode for 340 km/t har jo hele girkassen, motoren og bakstillingen festet med en håndfull bolter, så skulle tro det burde holde for en Tesla også.

3
Model 3 / Sv: Advarsel, amerikansk Model 3 til salgs på Finn
« på: Onsdag 30. ſeptember 2020, klokken 22:25 »
Bilen ligger fortsatt ute, og nå er prisen redusert igjen.
Den har gått fra 420.000,- til 400.000,- til 380.000,- (ble sist justert  rett før helgen.)

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=185538554

Bra at ingen har kjøpt den ennå, er ennå et godt stykke unna fair pris synes jeg.

https://www.youtube.com/watch?v=whzTsAoZ_EY

Interessant at  ikke Teslabjørn oppdaget det spesielle ved akkurat denne bilen, som blir fremhevet i denne videoen etter ca 31 minutt.

Ja litt rart, "2018" er jo en tydelig varsellampe, men nå sa han jo heller ingenting om den spesifikke bilen, bare litt generelt om Model 3.

4
Tesla / Sv: Battery Day. Alle nyheter?
« på: Onsdag 30. ſeptember 2020, klokken 08:44 »
Enig med Amoss. Refurbishing hos spesialister og bærende på samme måte som endel motorsykkelmotorer:



Det gjør det mer omstendelig å bytte, spesielt for Rich Rebuilds & co, men ikke umulig og i grunnen ikke så veldig forskjellig fra i dag. Du kan tenke deg at batteriet i dag henger ned fra et veldig stivt karosseri i et slags lasterom som har litt toleranser på sidene. Et bærende batteri vil festes på samme måte, men karosseriet er mindre stivt og forbindelsene er mer solide. Når de strammes til er det ingen toleranser og når karosseriet bøyer seg så går kreftene inn i batterikonstruksjonen som så holder i mot.

5
Skoda ENYAQ / Sv: Bakkeklaring Enyaq ??
« på: Tirsdag 29. ſeptember 2020, klokken 18:26 »
I Enyaq-brosjyren er bakkeklaringen oppgitt til 171/186 mm med merknad om at bakkeklaringen er avhengig av understell og utstyrsvalg.

https://az749841.vo.msecnd.net/sitesnbno/alv1/0024f35f-88ca-47cf-ae35-60287b8e981f/ENYAQ-iV-brosjyre.38be739f02f5cd572b18a477c03f36e7.pdf

Har noen håndfast informasjon (ikke synsing) om hvordan understell og utstyrsvalg påvirker bakkeklaringen på Enyaq?
Helt konkret: Hvilket understell og utstyr må man velge / ikke velge for å være sikker på å få maks. bakkeklaring på 186 mm?

Med mindre det kommer et interiørvalg med setetrekk i bly  :P så er vel dette sikkert bare "Sportschassi" senkesettet nevnt i denne posten: https://elbilforum.no/index.php?topic=51788.msg917389#msg917389

Selv om det ikke blir tilgjengelig på det norske markedet så har det vært såpass mye annet slurv i Skodas markedsføring at de sannsynligvis bare har oversatt katalogen språklig uten å stemme av med hvilke tilvalg som faktisk blir tilgjengelig.

6
Skoda ENYAQ / Sv: Nyheter om Enyaq
« på: Mandag 28. ſeptember 2020, klokken 08:28 »
Forstår bare ikke hva som er motivasjonen bak konkurranse internt i samme konsern?

For stor organisasjon, for mange mellomledere.

7
Skoda ENYAQ / Sv: Cruisecontrol Enyaq iV vs ID.4
« på: ſøndag 27. ſeptember 2020, klokken 19:09 »
Det ser ut til å være noen Cruise Control-relaterte knapper på høyre side:
Knapp for å veksle mellom moduser øverst til høyre, og hjulet brukes til å justere hastighet?

Var på mobil før, har sett på stort bilde nå. Hastighet er opp/ned på spaken. Knappen med bil, felt og speedometer er Travel Assist av/på, den andre knappen med bil med fire bananer rundt er jeg ikke sikker på. Mario Kart power-ups? Parksensorer, 360 kamera?

8
Skoda ENYAQ / Sv: Cruisecontrol Enyaq iV vs ID.4
« på: Lørdag 26. ſeptember 2020, klokken 11:41 »
Ratt er bedre enn spak sånn generelt, men Enyaqs spak er nok bedre enn VWs rattknapper.

9
Tesla / Sv: Battery Day. Alle nyheter?
« på: Torsdag 24. ſeptember 2020, klokken 08:11 »

Jeg vil påstå at Tesla og/eller Elon kanskje er verdens råeste på PR for tiden

Jeg er helt uenig, de er helt elendige på PR. Elon er en godt under middels kommunikator. Det er bare det at de har verdens råeste medvind.
Da er min påstand at du lar deg lure. ;)

De kunne brukt penger på noen som kunne presentert så det sang etter, men folk flest lar seg sjarmere og overbevise om oppriktighet av Elon sin litt usikre og tenkende måte å snakke på.

Det er ingen som lurer meg. Det Tesla viser er jo at man ikke trenger å være en glætt PR-gnom for å kommunisere noe bra, hvis man har noe bra å si. Men at man har noe bra å si betyr ikke at man er god på kommunikasjon. Å være populær i tidens ånd er ikke det samme som å være rå på PR.

10
Skoda ENYAQ / Sv: Nyheter om Enyaq
« på: Torsdag 24. ſeptember 2020, klokken 08:00 »
Enyaq catalogue now available at the Skoda web.

https://az749841.vo.msecnd.net/sitesnbno/alv1/0024f35f-88ca-47cf-ae35-60287b8e981f/ENYAQ-iV-brosjyre.38be739f02f5cd572b18a477c03f36e7.pdf

Litt rart som skrives i disse. F.eks.

Sitat
VARMEPUMPE
Sammenlignet med bensindrevne biler produserer ikke elektriske biler tilstrekkelig med varmluft til kupéen. Løsningen er i stedet et svært effektivt varmepumpesystem
som komprimerer kjølemiddel under høyt trykk. Den produserte varmen brukes til å varme opp kald luft utenifra. Dette bruker mindre energi fra batteriet til
kupévarmeren, slik at du kan dra nytte av minst 30% større rekkevidde sammenlignet med elektriske kjøretøy uten varmepumpe.

Kunne hatt litt mer positiv spinn på den første linjen, kanskje at de ikke har noe varme som sløses bort? Så begynner de på en grunnleggende forklaring av varmepumper som kanskje ikke passer helt inn, deretter et feil utsagn om økt rekkevidde. Rekkeviddetapet er 30% mindre enn resistorvarme, det betyr ikke at du får minst 30% mer rekkevidde.

Kanskje ikke så farlig, folk ser bare på bildene uansett.

11
Tesla / Sv: Battery Day. Alle nyheter?
« på: Onsdag 23. ſeptember 2020, klokken 18:44 »

Jeg vil påstå at Tesla og/eller Elon kanskje er verdens råeste på PR for tiden

Jeg er helt uenig, de er helt elendige på PR. Elon er en godt under middels kommunikator. Det er bare det at de har verdens råeste medvind.

12
Skoda ENYAQ / Sv: Nyheter om Enyaq
« på: Onsdag 23. ſeptember 2020, klokken 09:12 »
Får man egentlig bilen noe tidligere ved å bestille 4x4 nå kontra i mars? Når produksjonen først tar av så går det jo unna!

Det tror jeg man får. VAG sender store volum, men det er nok store volum i bestilling også. Men hvor mye tidligere er jo et annet spørsmål. Virker som det er litt sånn stemning for panikk-bestilling ennå, slik som med endel andre biler, hvis du ikke kommer med på første båt så er det et år til neste. Sånn blir det nok ikke. Og de kommer nok til å kjøre serier på konfigurasjon, så hvis du har en tidlig bestilling med en sær konfigurasjon så får du den nok levert sent uansett.

13
Tesla / Sv: Battery Day. Alle nyheters mor?
« på: Onsdag 23. ſeptember 2020, klokken 08:02 »
Det mest interessante syntes jeg egentlig var muligheter for litium-utvinning andre steder, det er sikkert en tanke som ikke er tenkt nok før. Samme med produksjonen av nikkel, der det er en veldig kompleks og skitten verdikjede pga legacy-greier. Her kan Tesla pushe for endringer. De andre bilprodusentene hadde aldri vært i nærheten av å gjøre noe sånt. Men alle nyheters mor ble det definitivt ikke, aksje-twitter er i harnisk over at ikke manna regner fra himmelen.

Det var faktisk to bilder jeg hadde limt inn der - det første viste litt motsatt av det alle andre viste, mens det andre bildet var fra et annet sted som viste det de fleste steder viser.....selv om den kule sykkelvideoen og finnes under samme skrivemåte som den første. Gjesp.

Det er fordi det er en veldig vanlig skrivefeil, samme som f.eks. loser/looser.

14
Tesla / Sv: Battery Day. Alle nyheters mor?
« på: Onsdag 23. ſeptember 2020, klokken 01:02 »
I sum: Veldig interessant og antagelig en solid push for elbiler på litt sikt. For vanlige bileiere opptatt av kjedelige ting lurer jeg på hvor lett det blir å bytte dårlige celler i et strukturelt batteri.

Er det ikke "back peddling" det heter 😁😁😁

*blålysene blinker, pirkepolitiet skrenser inn på plassen*

Nei, det heter faktisk "back pedaling". Peddling er noe annet.

Ja, kan bli lurt av fake news på Urban dictionary  ;)

Der står det jo det jeg sier, is it pedal or peddle.

Kan jo alltids sjekke en ordentlig ordbok https://www.collinsdictionary.com/dictionary/english/back-pedal

15
Skoda ENYAQ / Sv: Nyheter om Enyaq
« på: Tirsdag 22. ſeptember 2020, klokken 20:48 »
Synes det er helt greit å forholde seg til Møller, men jeg er enig i at det ikke er noe særlig vits å forhåndsbestille. Du får ikke noe gunstig tilbud slik som ID.3 til en viss grad hadde. Du får bilen tidligere, men er det så viktig? Hvor mange som handler ny bil klarer seg fint nå, men står helt uten andre valg akkurat rundt den tidligste leveringsdatoen?

Det er jo greiere å kjøpe når de første bugsene er blitt fikset og leveringstiden er forutsigbar slik at man klarer å time salg av forrige bil o.l. Hilsen en som aldri har ligget i kø for kinobiletter og mobiltelefoner og aldri kommer til å gjøre det heller.

Sider: [1] 2 3 ... 71