Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - OlaM

#1
Håper det stemmer!
#2
Model 3 / Sv: Spare penger på vedlikehold på elbil?
torsdag 23. mai 2024, klokken 22:41
Jeg har nå i alle fall tatt godt vare på min interne kabel for lading og har dermed ingen problemer. :angel: Tesla er god kvalitet.   ;D
#3
Tesla SW og AP / Sv: FSD – vår tids største bløff?
tirsdag 21. mai 2024, klokken 14:26
Sitat fra: emurof på tirsdag 21. mai 2024, klokken 11:11Jeg har kun vanlig AP, så min prøver aldri på avkjøringer eller lignende.


Sikker? Jeg har vanlig AP. Den prøver ikke å ta av på avkjøringer, men legger seg i midten av flettefelt.  På slutten av påkjøringer f.eks. etter den stiplede linjen har forsvunnet så prøver den å legge seg mot høyre, i midten av det den tror er en bred vei. Så friker den ut når veien overraskende nok snevrer seg inn fra høyre og drar hardt ut til venstre. Da er det ekstra artig på et stykke nært meg der den da vil peke ut mot venstrefeltet mens motorveien svinger til høyre inn mot en tunnelåpning - hvis du ikke passer på level 2 systemet som du skal, naturligvis.
#4
Tesla / Sv: Tesla aksjer
tirsdag 21. mai 2024, klokken 13:01
Sitat fra: emurof på tirsdag 21. mai 2024, klokken 11:05Boris Johnson er bare den siste i rekken av politikere som har prøvd FSD v12 og er mektig imponert. Det var jo til og med en fra svenske myndigheter som fikk den demonstrert i Tyskland, og som bare hadde gode ord om den.

Er det så vanskelig å innrømme at FSD viser fremgang, og at flere og flere nå ser at autonomi faktisk kan være mulig å løse?

Det at diverse mer eller mindre lugubre politikere (tenker spesielt på Johnson som ikke lenger er parlamentsmedlem en gang) får teste noen minutter er bare et PR-stunt. Spørs om de er like ivrige på nøye vitenskapelig gjennomgang av nøytrale, kompetente tredjeparter f.eks.

Og at den viser fremgang betyr ikke at autonomi er mulig å løse. Det er som en asymptotisk funksjon. Øker du input-tallet litt i begynnelsen nærmer den seg grensen fort. Men så nærmer den seg mindre og mindre, og selv om du bruker astronomiske tall (som vi kan tenke oss er penger til utvikling og trening) så kommer den aldri helt fram.

Selvkjørende biler i en eller annen form kommer sikkert, men ikke denne formen.
#5
Renault / Sv: Renault 5 gjenfødes som elektrisk bil
tirsdag 21. mai 2024, klokken 10:37
Sitat fra: hemi på mandag 20. mai 2024, klokken 17:12vet man om man kan legge ned seterygg?

Ja, men den blir ikke så veldig flat. Du kan se fra 19:40 i denne gjennomgangen: https://www.youtube.com/watch?v=42Ev_3Iigbg
#6
Bra du tok det opp igjen, jeg hadde glemt det. Ladet med Plugsurfing utenfor et hotell i København, fikk også rabatt.
#7
Tesla SW og AP / Sv: 2024.14.x Spring update
tirsdag 21. mai 2024, klokken 07:19
Sitat fra: Handyman på mandag 20. mai 2024, klokken 19:15
Sitat fra: OlaM på lørdag 18. mai 2024, klokken 21:57Er avstanden på TACC lengre nå? Kjørte i litt trafikk i dag, syntes det var vel god luke på 7 så jeg gikk ned til 5 og 6 til tider. Kan være at den bare er mindre nøyaktig og varierer mer.
Målte vår Y på motorvei nettopp og trinn 7 er fortsatt omtrent 2 sek. Det er det samme som jeg målte for noen år siden.

Ja, det er nok "tusenåen-tusnto-tustre" som før dessverre. Var nok bare noen tilfeldigheter som gjorde at det ble lengre da jeg la merke til det.
#8
Tesla SW og AP / Sv: 2024.14.x Spring update
søndag 19. mai 2024, klokken 20:33
Sitat fra: førategangtesla på søndag 19. mai 2024, klokken 19:36
Sitat fra: OlaM på lørdag 18. mai 2024, klokken 21:57Er avstanden på TACC lengre nå? Kjørte i litt trafikk i dag, syntes det var vel god luke på 7 så jeg gikk ned til 5 og 6 til tider. Kan være at den bare er mindre nøyaktig og varierer mer.

Det er fantastisk hvis det stemmer. Jeg synes bilen ligger altfor tett på avstand 7, såpass at jeg justerer ned farten manuelt slik at jeg kjører litt saktere enn bilen foran.

20 mil i morgen, med mulig pinsetrafikk, får teste litt mer da.
#9
Tesla SW og AP / Sv: 2024.14.x Spring update
lørdag 18. mai 2024, klokken 21:57
Er avstanden på TACC lengre nå? Kjørte i litt trafikk i dag, syntes det var vel god luke på 7 så jeg gikk ned til 5 og 6 til tider. Kan være at den bare er mindre nøyaktig og varierer mer.
#10
Tesla SW og AP / Sv: 2024.14.x Spring update
torsdag 16. mai 2024, klokken 18:22
Progress bar på navigeringen er veldig kjekk for å kjapt se om det er kø er sted langs ruten, spesielt hvis du er på et fremmed sted og ikke kan vise heller ruten på kartet.

Jeg fikk hakking i ryggekamera etter oppdatering, men det løste seg med reboot.
#11
Model 3 / Sv: Spare penger på vedlikehold på elbil?
torsdag 16. mai 2024, klokken 09:25
Kanskje best å gå tilbake til Toyota/Honda da, så slipper både du og vi all denne jamringen.  ;D

Null antydning til ekstra friksjon eller ulyd i mine, kjente etter når jeg skiftet hjul. Litt under 47000 km.
#12
Takket være denne tråden har Elon innsett sine feil.

SitatTesla Inc. has begun hiring back some of the almost 500 members of its Supercharging team that Chief Executive Officer Elon Musk dismissed late last month.

https://www.bloomberg.com/news/articles/2024-05-13/tesla-rehires-some-supercharger-workers-weeks-after-musk-s-culling
#13
Model 3 / Sv: HVAC spørsmål
mandag 13. mai 2024, klokken 12:04
Som tillegg til det sjokomelk sier så vil det jo svinge litt, akkurat som kjøleskapet der kompressoren durer når det kjøler seg ned til f.eks. 3 grader og så stopper det opp og lar temperaturen stige passivt til 5 grader.

Jeg pleier derfor å skru temperaturen litt opp på sommertid, fra 20,5 til 22-23, sånn at jeg slipper den nordavinden fra klimaanlegget som prøver å komme seg ned igjen til 20,5. Man blir jo litt akklimatisert til sommertemperaturer likevel.
#14
Model 3 / Sv: Tips til bruk av støttebukk og smøring av bremser.
tirsdag 30. april 2024, klokken 21:10
Sitat fra: Stig-Arne på tirsdag 30. april 2024, klokken 21:06Mulig, men i EPB service modus så anså jeg det som ikke nødvendig. Da man må trykke på P for at bilen skal reaktivere parkbremsen igjen.

Kanskje ikke nødvendig, men aldri godt å vite med software. Det er veldig lett å pille ut den kontakten og potensielt litt risiko hvis du skulle ha fingre i nærheten. Jeg tenker at den service modusen gir meg ekstra sikkerhet ved å ha bremsen på på motsatt side, da er det ikke vits å redusere sikkerhet et annet sted.
#15
Model 3 / Sv: Tips til bruk av støttebukk og smøring av bremser.
tirsdag 30. april 2024, klokken 17:40
Sitat fra: Stig-Arne på tirsdag 30. april 2024, klokken 16:56I år derimot brukte jeg EPB service modus som man finner inne i Service Menyen på bilen. Da kan man slå av og på høyre og vensre motor som man selv vil, og den går ikke på igjen av seg selv.

Interessant! Da kan jo det andre hjulet holde bremsen inne samtidig. Skal teste dette når jeg gjør bremsejobben i høst.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA