Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

bompassering er gratis, ikke la dere lure av folk som hevder noe annet

Startet av davgal, tirsdag 10. september 2013, klokken 16:31

« forrige - neste »

davgal

Jeg mottok igår en henvendelse fra Visma Collectors AS på vegne av E18 vestfold AS hvor de forsøker å kreve inn bompenger for passeringer med min THINK. Dette er selvfølgelig bare pølsevev. Når jeg ringte Visma Collectors AS for å få greid ut om hvilken hjemmel de har til å fakturere meg, hevdet de at gratis el-bil passering kun gjaldt bomringen, ikke en "bomveg" og at kravet sto. Jeg spurte om de kunne sende meg en e-post hvor de hevder dette skriftelig, den har ikke kommet.

Blir du som elbilist utsatt for bompengekrav på offentlig vei, bortsett fra svinesund, er kravet fullt ut ugyldig uansett hva de respektive selskapene som fronter kravene måtte hevde.

Noen vil hevde at man trenger gyldig Autopass for gratis passering, dette er også feil, det er ikke lovpålagt å ha autopass for å passere gratis, autopass gjør det kun enklere for bomselskapene å registrere at du er en elbil, slik at de ikke feilsender deg en faktura som i utgangspunktet er ugyldig. jeg stusses over at ingen har tatt tak i bomselskapenes feilfakturering, ved en kjapp titt på straffeloven §270 del 2 (http://www.lovdata.no/all/tl-19020522-010-030.html#270) vil jeg hevde at de fleste bomselskaper opererer i en gråsone.
Think 2010 zebra(auksjonsbil) & Think 2010 Lithium.

Olsleaf

Her må det være ulik praksis av bomselskapene. Trøndelag bomveisselskap krever at du skal ha autopass brikke med avtale for å kjøre gratis.
Nissan Leaf 2012 hvit



Tidligere; Think 2000 Classic, Think City 2009,Imiev 2011

Trondheim

De må gjerne kalle meg egoistisk, men jeg er med på å gjøre miljøet bedre for slike

cra

Du kan nok kjøre forbi uansett, men må vel påregne å måtte ta diskusjons- og dokumentasjonsrunden hver gang du passerer.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

elektrolux

Jeg har selv en evigvarende diskusjon med Nordjæren bompengeselskap om akkurat dette.

Ha nå begynt å fakturere motkrav der jeg tar betalt for å belære selskapene om Norsk lovgivning, og legger på maks med fakturagebyr, morarenter og purregebyrer.

Kan være jeg går i saftig pluss tilslutt.  ;D Tross mangfoldige timer med mailing og undersøkelser.

Veldig interessant link du viser til. Jeg har som sagt utallige ganger bedt om å slippe dette maset, og har vurdert å anmelde selskapet for svindelforsøk.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

elektrolux

Da er mail sendt:

Hallo Vegamot

Viser til stadige utsendelser av feilaktige bompengekrav på Elbil. Jeg har gjentatte ganger vist til Norsk lovgivning og at Elbil er fritatt bompenger; Autopass eller ikke.

Dere og deres medarbeidere utsetter dere for straffeforfølgelse "for bedrageri i hensikt å skaffe seg eller andre en uberettiget vinning"

Sist utsendte faktura 5668461 og purringer 5777298 og 5775414 vil selvfølgelig ikke bli betalt, og ytterligere forsøk på bedrageri fra dere og deres ansatte VIL BLI anmeldt.

Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Griffel

Elektrolux tror at dersom en kan få alle elbilister til å boikotte Autopass brikker og gratis abonnement , vil bomstasjonene forsvinne.

De som ikke tror på dette bør heller tegne et gratis abonnement og montere brikke i bilen slik at det jeg betaler i bompenger går til veier og kollektivtrafikk istedet for til unødvendig billedbehandling (og korrespondanse mellom bomselskapene og meningsfeller av davgal/Elektrolux).

Riksrevisjonen har påpekt de store ekstrautgiftene passering uten brikke påfører bomselskapene.
Det at en får faktura og deretter må "søke" om fritak og dokumentere at en kjørte elbil kan en anse som et mildt press fra bomselskapet for å ivare ta riksrevisjonens pålegg om å øke antallet brikkepasseringer.

Tidligere sto det på Fjellinjens sider at en enten måtte ha brikke eller "søke" fritak etter passering uten brikke nå står det:
"For å passere gratis i våre bomanlegg er du nødt til å skaffe deg en fritaksavtale.
Med fritaksavtale vil du ikke lenger motta faktura for passeringer i bomanlegg som gir rett til fritak."
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

elektrolux

Sitat fra: Griffel på onsdag 18. september 2013, klokken 10:30
Elektrolux tror at dersom en kan få alle elbilister Bilistene til å boikotte Autopass brikker og gratis abonnement , vil bomstasjonene forsvinne.

Utsagnet til Griffel rettet: Se over.

Ellers unner jeg gjerne arbeidsledige en betalt jobb med å sende ut brev og se på bilder om bomselskapene ikke ønsker å automatisere avlesningen av EL skilter. Om dette går på bekostning av lønn og temareiser for styreledere i bomselskapene er det enda bedre.

Ellers har det blitt regnet ut at kun 2 kr ekstra drivstoffavgift ville gitt samme inntektene og mye mer rettferdig sponsing av veiprosjekter enn å kreve de samme pengene inn via bomstasjoner som belønner folk som kjører mye med gratis passeringer etter 150 passeringer/ mnd. Her håper jeg virkelig Frp greier å få gjennomslag for forenklinger.

Ved å kreve pengene inn over drivstoffpumpene ville en alenemor med en fornuftig småbil sluppet billigere unna enn han som kjører alene med Audi Q7, noe som for meg virker rett og rimelig.

Det eneste positive jeg har å si om bomstasjonene er at de i sin tid fikk meg til å bytte fra fossilbil til Elbil. 
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Olsleaf

Har nettopp kjøpt en Imiev 2011 som er demo brukt av Svinsås Auto på Melhus sør for Trondheim. Da vi kjørte test kjøring på denne så jeg at den ikke hadde brikke. Jeg sa dette til forhandler, hvorpå selger svarte at denne er registrert på skiltene. Er det mulig?
Nissan Leaf 2012 hvit



Tidligere; Think 2000 Classic, Think City 2009,Imiev 2011

Trondheim

De må gjerne kalle meg egoistisk, men jeg er med på å gjøre miljøet bedre for slike

Griffel

Sitat fra: elektrolux på onsdag 18. september 2013, klokken 14:17
Sitat fra: Griffel på onsdag 18. september 2013, klokken 10:30
Elektrolux tror at dersom en kan få alle elbilister Bilistene til å boikotte Autopass brikker og gratis abonnement , vil bomstasjonene forsvinne.
Utsagnet til Griffel rettet: Se over.
Siden vi fossilkjørere fristes med rabatter, og det ikke er så enkelt å gi rabatt på noe som allerede er gratis er det muligens lettere å få elbilistene til å boykotte brikke. Men jeg ser altså helst at mine innbetalinger går til vei og kollektivtrafikk. At en som har gratis abonnement synes det er greit å sysselsette bomselskapet for mine penger kalles gjerne usosialt.

Sitat fra: Terolsen på onsdag 18. september 2013, klokken 16:04
Har nettopp kjøpt en Imiev 2011 som er demo brukt av Svinsås Auto på Melhus sør for Trondheim. Da vi kjørte test kjøring på denne så jeg at den ikke hadde brikke. Jeg sa dette til forhandler, hvorpå selger svarte at denne er registrert på skiltene. Er det mulig?
Det betyr trolig at de har registrert et gratisabonnement, men ikke montert bombrikken.

Bomselskapet vil da slå opp nummeret i sitt abonnements register og siden det er et abonnement ikke sende faktura, men kanskje om en stund sende en henvendelse om at brikken kan være feilmontert eller defekt.

Legg merke til teksten hos fjellinjen:
"For å passere gratis i våre bomanlegg er du nødt til å skaffe deg en fritaksavtale.
Med fritaksavtale vil du ikke lenger motta faktura for passeringer i bomanlegg som gir rett til fritak."
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

tomrh

Sitat fra: Terolsen på onsdag 18. september 2013, klokken 16:04
Har nettopp kjøpt en Imiev 2011 som er demo brukt av Svinsås Auto på Melhus sør for Trondheim. Da vi kjørte test kjøring på denne så jeg at den ikke hadde brikke. Jeg sa dette til forhandler, hvorpå selger svarte at denne er registrert på skiltene. Er det mulig?
Det er ihvertfall et ønske fra bomveiselskapene: http://www.nrk.no/trondelag/onsker-bombrikken-integrert-i-skilt-1.11236384
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

elektrolux

Da har jeg mottatt et skriv fra Vegamot der Statens Vegvesen sier at det IKKE er gitt et generelt lovmessig fritak for Elbil.

Samtidig sier datatilsynet at en ikke kan pålegge privatpersoner Autipass brikke.

Kan da bomselskapene fritt sette en egen bomsats for Elbil uten Autopass? Eller vil satsen for Elbil være 0 sats uansett?

Ble litt i tvil her?   Kan Elbilistene være utsatt for snikautopassifisering?

Se vedlegget for mer info.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Griffel

Sitat fra: elektrolux på torsdag 19. september 2013, klokken 12:38
Da har jeg mottatt et skriv fra Vegamot der Statens Vegvesen sier at det IKKE er gitt et generelt lovmessig fritak for Elbil.

Samtidig sier datatilsynet at en ikke kan pålegge privatpersoner Autipass brikke.

Kan da bomselskapene fritt sette en egen bomsats for Elbil uten Autopass? Eller vil satsen for Elbil være 0 sats uansett?

Ble litt i tvil her?   Kan Elbilistene være utsatt for snikautopassifisering?

Se vedlegget for mer info.
Jeg som ikke forstår hvorfor datatilsynet aksepterer automatiske stasjoner med fotografering av skilt, men er skeptiske til brikke bør kanskje ikke uttale meg.

Du har et par muligheter:

1  Anke klagen til departementet.
2  Tegne en fritaksavtale, la være å montere brikke se hva som skjer.
3  Gi opp prosjektet, Tegne en fritaksavtale og monter brikke.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Yagi

Sitat fra: Griffel på torsdag 19. september 2013, klokken 14:36(...)
Jeg som ikke forstår hvorfor datatilsynet aksepterer automatiske stasjoner med fotografering av skilt, men er skeptiske til brikke (...)
Jeg kommuniserte nylig med Fjellinjen i Oslo ang min brikke som jeg mente hadde lavt batteri. Kundebehandler hos Fjellinjen sa da at han ikke kunne sjekke mine siste passeringer for om mulig å få en indikasjon på om det var noe galt med min brikke siden ingen med fritaksavtale ble lagret i systemet. Dette kunne han gjøre med brikken jeg har i Fossilbilen. Syns det var litt rart at når jeg kjører Toyota så lagres alle mine bevegelser - mens når jeg tar en tur i Thinken så tar de bilde, konstaterer at jeg har fritak og så kastes all informasjon om passeringen.

Nok en fordel ved å kjøre elektrisk?
Th!nk City, 2000 (avgått ved døden)
Th!nk City, 2008 (solgt)
Tesla Model S P85+, 2013 (solgt)
Tesla Model X 100D

Amoss

Sitat fra: Griffel på torsdag 19. september 2013, klokken 14:36
Jeg som ikke forstår hvorfor datatilsynet aksepterer automatiske stasjoner med fotografering av skilt

Ja, jeg har også problemer med å forstå at de aksepterer at alle passeringer av en bom(ring) skal tillates registrert. Kan ikke forstå annet enn at de her har gått på akkord med sine prinsipper etter massivt politisk press. Er jo tross alt våre "folkevalgte" som bestemmer til syvende og sist :p

Min personlige mening er at INGEN  - hverken private eller offentlige - skal kunne tillate seg å registrere alle slike passeringer! At det i praksis ville bety at hele forretningsideen bak bompengefinansiering kan bli lagt brakk må ansees som en bonus :)

... men klart, er vist i mindretall her - de rådende politiske vinder tilsier at vi streber etter å oppnå lykken i fra "1984" jo før jo heller - og ingen (med ett ærlig unntak av ett tidligere datatilsyn, og enkelte andre sjeldne unntak) ser ut til å gidde å reagere....

http://no.wikipedia.org/wiki/1984_%28roman%29


Model S 85D

TB

Sitat fra: Yagi på torsdag 19. september 2013, klokken 15:21
Sitat fra: Griffel på torsdag 19. september 2013, klokken 14:36(...)
Jeg som ikke forstår hvorfor datatilsynet aksepterer automatiske stasjoner med fotografering av skilt, men er skeptiske til brikke (...)
Jeg kommuniserte nylig med Fjellinjen i Oslo ang min brikke som jeg mente hadde lavt batteri. Kundebehandler hos Fjellinjen sa da at han ikke kunne sjekke mine siste passeringer for om mulig å få en indikasjon på om det var noe galt med min brikke siden ingen med fritaksavtale ble lagret i systemet. Dette kunne han gjøre med brikken jeg har i Fossilbilen. Syns det var litt rart at når jeg kjører Toyota så lagres alle mine bevegelser - mens når jeg tar en tur i Thinken så tar de bilde, konstaterer at jeg har fritak og så kastes all informasjon om passeringen.

Nok en fordel ved å kjøre elektrisk?

Det kan stemme, men årsaken er nok dårlig forklart av Fjellinjen her?

Lagring av passeringer avheng av typen avtale som er gjort. Normal lagringstid for avtale er 1 år, dette gjeld både fossil og elektrisk. Sjå bildet under der eg har henta ut mine passeringer med elbil idag. Eg har brikke, og synest det er praktisk og ha ei "loggbok", som når eg skal føre kjørebok :-)
Har lagt merke til at utstyret ved Fjellinjen ofte feiler, det ofte passering ikkje blir registrert, sjølv om det blinkar grønt.

Men, det kansje ikkje så mange kjenner til er at det er mulig og be om umiddelbar sletting. Denne informasjon er henta frå: http://www.fjellinjen.no/Om-AutoPASS-avtale/regler-for-personvern/

Sitat
Med avtale
Passeringsopplysninger knyttet til en avtale, oppbevares som hovedregel ett år i datasystemet vårt etter passeringsdato. Passeringer som er eldre enn dette blir automatisk slettet. Dette av hensyn til personvernet.

Passeringsopplysninger er også trykket på alle utstedte fakturaer, med mindre man som kunde har reservert seg mot dette. Fakturaer oppbevares i ti år etter at kravet er utstedt. Dette i henhold til regnskapsloven.

Har du bedt om sletting av passeringer ved avtaleinngåelse, sletter vi automatisk passeringsopplysninger straks passeringen er belastet avtalen (avregnet).  Vi gjør oppmerksom på at passeringsopplysningene i disse tilfellene ikke vil være tilgjengelig for senere kontroll.

Det vil også bli vanskeligere å behandle en eventuell innsigelse på en faktura i fremtiden. Man vil heller ikke kunne dra nytte av timeregelen. På grunn av automatisk sletting av passeringer vil man miste denne avtalefordelen. 

Med andre ord, så er det mulig og be Fjellinjen om at alle data umiddelbart skal bli sletta. For fossilbilister vil dette ha enkelte negative konsekvenser, men for elbil vil ikkje timesregelen, eller feilaktige registreringer vere relevant. Dvs, om det inngås avtale - og avtaleeiger ber om sletting, så skal det ikkje skje nokon lagring.

Om det ikkje er inngått avtale / brikke:
Sitat
Uten avtale
Bilder knyttet til passeringer gjort av kunder uten avtale vil normalt slettes 60 dager etter at kravet er betalt. Er det knyttet en innsigelse til avgiften, beholdes bildet inntil saken er ferdigbehandlet.

Passeringsopplysninger er også trykket på alle utstedte fakturaer. Fakturaer oppbevares ti år etter at kravet er utstedt. Dette i henhold til regnskapsloven.

Uten avtale vil det ofte bli produsert faktura, som i etterkant blir kreditert via kreditnota. Men, både faktura og kreditnota blir oppbevart i 10 år som bilag.

Oppsummert: Slik dette står skrive vil det vere meir anonymt med avtale, enn uten. Om Fjellinjen likevel lagarar opplysningane, så er dette eit alvorlig brot på personvernet.
Kva måte andre bomselskap håndterer dette på har eg ikkje kjennskap til.

Som andre også har påpeika, registrering med brikke er i større grad automatisert enn lesning av bilskilt.

Legg også til at når det i lengre tid har vore vurdert å innføre krav om brikke i tunge kjøretøy. Bakgrunn er tap av inntekter, og mykje manuelt arbeid for og kreve inn avgift.

Kjelde: http://www.autopass.no/Nyhetsarkiv  (Avsnitt: Lastebiler kan bli pålagt å bruke brikke)

I teksten står det også:
Sitat
Obligatorisk brikke for alle?
Det foreligger i dag ingen lovpålagte krav til obligatorisk betaling for passering via norske bomstasjoner. Dersom det ved et senere tidspunkt skulle bli ønskelig å innføre obligatorisk brikke for alle kjøretøy, inklusive personbiler, dekkes dette ikke av lovendringen som nå foreslås.

Om tunge kjøyretøy blir inkludert i lovverket, så er nok det ikkje usannsynlig at eit krav for alle vil komme seinare... spesielt om mange nektar og bruke brikke?
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA